Admin schreef:1) ATB kan idd maar snelheden tot 140km/h aan. Niet zozeer de techniek van overdracht, maar de beperkte frequentiekeuze limiteert het aantal beschikbare stappen. Op Mariahoeve-Hoofddorp kunnen de Thalys stellen wél met 160 door, omdat die een trucje aan boord hebben die het ATB140 signaal omzet naar 160. Maar alléén op dát traject!
Ik heb nog even flink zitten lezen Op Wikipedia over ATB en daar komen wel wat interessante dingen langs. Onder andere dat alle steden een ander beveiligingssysteem hebben voor hun trams/metro's, maar dat was nog niet genoeg, Randstadrail is weer een ander systeem dan het Haagse of Rotterdamse...
Op dat trajekt Hoofddorp - Mariahoeve zit naast het gewone originele ATB (en vast ook wat ATB VV dat beter zorgt voor stoppen voor een rood sein) ook ATB NG. Nieuwe generatie dus, kreet waar de NS dol op is... Die ATB NG kan dan zeggen "de gewone ATB zegt 140, maar je mag van mij doen alsof dat 160 is". En dat is de enige plek waar dit gebeurt en buitenlandse HSL-treinen zijn de enigen die dit snappen.
Op zich zou dit ook ingebouwd kunnen worden in ander materieel (tenzij ik me vergis kan alles wat nu in dienst is behalve DDZ 160 aan) maar blijkbaar is daar niet voor gekozen.
Op zich zou het wel mooi zijn om een "intercity direct" tussen Amsterdam, schiphol en Den Haag te laten rijden, dus geen extra stops en dan 160 waar het kan. Ik denk dat je dan wel in een half uur van CS op Amsterdam Zuid kan zijn. Zeker als straks CS veel wissels kwijtraakt en de snelheden tussen LvNOI en CS omhoog kunnen.
Ik zag langskomen dat dat stuk met 160 tussen Venlo en Eindhoven gebouwd was als test. Weet niet hoe verschillend 160-spoor is van 140-spoor... Hoe dan ook, volgens het kaartje op de eerder genoemde Wikipedia-pagina heeft dit traject alleen ATB EG (eerste/oorspronkelijke generatie) dus die 160-bordjes naast het spoor zijn alleen maar voor de sier.
De HSL gebruikt ERTMS dus daar staan geen bordjes of seinen langs het spoor want de machinist ziet alles op zijn/haar scherm. Het spoor tussen Lelystad en Zwolle heeft zowel ATB EG als ERTMS en kan 200 aan als je onder ERTMS rijdt en daar hoeven dus geen 200-bordjes voor neergezet te worden, en onder ATB is het maximaal 140 vandaar dus de 140-bordjes...
Kans is groot de de nieuwe ICNG stellen ook al ETCS aan boord hebben en dus 200 zouden mogen op dat traject.
(Waarom heet het zowel ERTMS als ECTS...?)
Die kans is inderdaad levensgroot, aangezien de ICNGs op de HSL rijden. Zie deze video, je kan aan de snelheidsmeter zien of het ATB is (4 - 14 in een geel of groen vak) vs ERTMS (gele lijn van 0 tot max snelheid langs de rand van de snelheidsmeter).
Als we Wikipedia mogen geloven hebben de SNGs ook ERTMS.