Pagina 12 van 16

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015 13:59
door OVinDelft
En de perronoverkappingen hoeven dan ook niet gesloopt te worden. Gewoon de perrons verlagen en je hebt een mooi overdekt busstation. :P

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015 14:32
door iljitsch
Of bouw de sporen om tot tramspoor voor lijnen 1 en 19. De huidige halte past goed bij een bouwput, maar niet bij een mooi nieuw station.

Hoorde ik overigens net op de radio dat de draaideuren gaan draaien als de treinen te hard langsrijden?

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015 14:37
door OVinDelft
Dat klopt. Door de luchtdruk die ontstaat bij doorkomst van een trein zouden de draaideuren gaan draaien. Daardoor is er nu een snelheidsbeperking van 80 km/u ipv 140 km/u voor alle treinen door de tunnel.

Gewoon d'r uit met die dingen en vervangen door normale schuifdeuren.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015 15:34
door willem
Nu zijn er alleen geen treinen die met 140 km/h door het station rijden. De enige trein die Delft overslaat is de Benelux en die dienstregeling is gebaseerd op het tempo van een traag uitgevallen slak. En goederentreinen hebben al een beperking tot 80.
Het punt speelt dus alleen bij een incidentele trein die bovendien ook nog zoveel vrije baan voor zich moet hebben dat er echt 140 gereden kan worden. Die situatie is zo zeldzaam dat die ene keer in het jaar dat de deuren vanzelf gaan draaien wel te overleven is.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015 18:33
door wattman
Nieuw en Oud

Afbeelding

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 04 maart 2015 16:11
door wattman
Vanmorgen nog langs het oude station en het viaduct gelopen. Perron van spoor 1 is nog deels bereikbaar en zal zo te zien nog wel als wandelroute gehandhaafd blijven. De bovenleiding hing er oeral nog, ook verder geen sloopwerkzaamheden rond het spoor gezien. Ook de tijdelijke oversteek over de sporen 1, 2 en 3 naar het voormalige busstation aan de achterzijde van het oude station (bij de afgesloten blauwe brug) is ook nog open.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 04 maart 2015 16:48
door PAV
Op de website van Spoorzone Delft is in een nieuwsbericht te lezen dat de sloopwerkzaamheden van het viaduct vanaf afgelopen maandag zouden starten en tot eind augustus zal duren. Er wordt stapsgewijs op twee plaatsen tegelijk van Noord naar Zuid gesloopt. Deze week zou de bestrating onder en viaduct worden verwijderd en de bovenleidingen en het spoor worden weggehaald. Vanaf maandag 16 maart start de werkelijke sloop.

Bij het station is deze week nog niks gebeurt, zoals Wattman aangeeft, maar heeft iemand gezien of er de afgelopen drie dagen al spoor en bovenleiding is verwijderd?

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 04 maart 2015 21:11
door wattman
Over het gehele viaduct hangt de bovenleiding nog.

M.b.t. de eerdere discussie over de toekomst van het perron bij het oude stationsgebouw, interessant is dat in het huidige stedenbouwkundig plan op www.nieuwdelft.nl te zien is dat voor het stationsgebouw een geel gekleurde strook is ingetekend. Dat geeft goede hoop dat inderdaad het perron deels behouden blijft. Uit de verdere invulling van dit plan blijkt trouwens dat er afgeweken zal gaan worden van het huidige bestemmingspan voor de Spoorzone. Het gaat dan met name om de bebouwing (woningen) rond de tunnel.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 04 maart 2015 21:34
door PAV
Het bestemmingsplan stamt trouwens uit 2006. Een bestemmingsplan mag maximaal 10 jaar oud zijn (art 3.1 lid 2). Dus binnen een jaar moet het bestemmingsplan weer worden herzien. Overigens kan bestemmingsplan met 10 jaar worden verlengd (art 3.1 lid 3). Maar er is dus een mogelijke opening... ;)

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 05 maart 2015 17:33
door iljitsch
Ik had bij de laatste treinen via het oude station en de eerste via het nieuwe station ook nog wat foto's gemaakt met een oude camera waar film in gaat, en die is nu ontwikkeld en ingescand. (Voor de kenners: een Nikon FE met Ilford HP5+ film.) Hier de hoogtepunten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 09 maart 2015 19:40
door wattman
Vandaag (ma 9/3) is de bovenleiding verwijderd boven het oude spoor. Om 14:00 uur was alles al weg op het viaduct. Men was toen bezig met het ontmantelen van de bovenleiding aan de Rotterdamse kant. Toen ik om 18:00 uur weer ging kijken was ook het station zelf bovenleidingloos.

Afbeelding

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 11 maart 2015 11:13
door wattman
Vanochtend werden in rap tempo bovenleidingsmasten verwijderd op het stuk tussen het station en het begin van het viaduct. Op het viaduct zelf staan ze nog. Hoe het zit aan de Rotteramse kant heb ik zelf nog niet bekeken. Op het station zelf zal het allemaal iets lastiger worden. Er staan masten op een fietsenstalling die pas 20 maart wordt opgerumd. Verder zijn op de perrons de masten door de aanwezige overkapping geplaatst.
De laatste publieke voorziening op het oude station, het toilet op perron 1 is nu ook dicht.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 11 maart 2015 16:44
door willem
Gisteravond brandde nog wel de perronverlichting.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 11 maart 2015 21:27
door wattman
Vandaag zijn vrijwel alle bovenleidingsmasten op het viaduct zelf gesloopt. Er resteren nog een paar masten aan de DSM-zijde. Tevens heeft men de seinpalen laten staan.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 15 maart 2015 11:53
door MennoOV
Hier een compilatie van treinen op het nieuwe ondergronde Delft.

http://youtu.be/T7AXmHnKDCo

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 15 maart 2015 14:12
door OVinDelft
Niet van mij, maar wel erg leuk om te kijken denk ik...

Cabinerit spoortunnel Delft:
https://youtu.be/MVfizKMr-c0

Cabinerit Delft-oud vlak voor sluiting:
https://youtu.be/H55MF_e4KzI

Cabinerit Delft-oud zomer 2014:
https://youtu.be/AcvCumLe9wI

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 16 maart 2015 16:51
door OVinDelft
Toen ik vanmiddag stond te wachten op de trein in het ondergrondse station ging plots het luchtafzuigsysteem aan. Door de gigantische herrie keek iedereen op het perron er van op, maar er was geen brandmelding o.i.d. dus ik heb geen idee waarom het systeem aan ging.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 17 maart 2015 07:40
door Roland
nieuwigheid :P

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 17 maart 2015 10:29
door wattman
Vanaf de zijde DSM wordt rails afgevoerd. Dat betekent dus heen-en-weer rijdende transporten. Tevens was men vanochtend bezig met het verwijderen van de reclame borden op het station, en asbestsanering van de VGL-loods (voormalige bewaakte fietsenstalling).

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 01 apr 2015 18:50
door wattman
Vandaag (1 april) zijn de eerste segmenten neergehaald, d.w.z. een deel (helverwege het viaduct) geheel en een ander deel (begin viaduct aan de Haagse zijde) voor ca 20%. Ik heb nog geen plaatjes kunnen schieten.
Waar men gaat werken is herkenbaar aan de containers die aan de kant Spoorsingel worden neergezet.
Op het station worden de perrons ontmanteld, en verdwijnen steeds meer deeltjes van de drie laatste sporen die er nog liggen.
Het gaat rap!

aanpassing bericht. Ik had het vanuit de tram verkeerd gezien. Het deel over de Kampveldweg (dus zijde DSM) stond er gisteren nog voor 20%