De vraag is inderdaad of al dit soort eilandbedrijfjes ergens toe bijdragen. Naar mijn mening zou men een aantal jaren geleden al hebben moeten stoppen met dit soort operaties. De huidige organisatie, die niet gewend zijn over de eigen grenzen heen te kijken staat een sprong voorwaarts in de weg. De steden en de omliggende regio's in de Randstad zijn zo met elkaar vergroeid, dat grenzen alleen nog op papier bestaan. Daarom dus, zou één randstedelijke vervoersautoriteit voldoende moeten zijn. En die autoriteit zou voortvarend aan het werk moeten gaan, om te voorkomen dat allerlei eilandbedrijfjes ontstaan, die een efficiënte exploitatie in de weg staan.
Zo is het lijntje Gouda - Alphen makkelijk te integreren in het metronet van Rotterdam, ware het niet dat de infra tussen Rotterdam en Gouda nog ontbreekt. De aanleg daarvan is kostbaar maar daarmee kunnen de sprinters tussen Rotterdam en Gouda verdwijnen. Een autoriteit voor de Randstad is beter in staat, één samenhangend net te ontwikkelen en te exploiteren.