Mijn visie op het OV in de Binckhorst gaat als volgt... (beetje lang verhaal, but stay with me)
Op dit moment wordt het gebied ontsloten door de buslijnen 26 en 28. De bussen rijden met het autoverkeer mee, dus kunnen ze weinig snelheid maken en zijn er weinig mogelijkheden tot frequentieverhogingen. Ook hangt de betrouwbaarheid van de dienstregeling af van de drukte op de weg. Wanneer de Binckhorst ontwikkeld wordt, zal er een grotere vervoersvraag ontstaan en is er dus een degelijkere oplossing nodig.
Een bus is het goedkoopst, maar de voor een degelijke dienst benodigde vrijliggende busbaan komt qua ruimtegebruik en kosten in de buurt van de aanleg van een trambaan. Een metro is nauwelijks een optie omdat dit te duur is voor slechts ontsluiting van dit gebied wat toch vrij dicht bij het centrum ligt. Ook kan een metro alleen aantakken aan de E-lijn, terwijl deze net een nieuw eindpunt op CS gekregen heeft. Aangezien Den Haag toch al een uitgebreid tramnetwerk heeft ligt het voor de hand om hier op aan te takken. De tram heeft ten opzichte van de bus bonuspunten voor het feit dat een trambaan met gras bezaaid kan worden (mooi voor het oog en de waterberging), en dat een tram over het algemeen meer reizigers trekt dan een bus (gevoel van betrouwbaarheid). Ten opzichte van een metro is een tram zichtbaarder (klein voordeeltje, maar toch).
De verbinding Centrum - CS - Binckhorst zal aannemelijk de grootste vervoersstroom worden. De best geschikte route daarvoor lijkt mij de ook in de officiële plannen voorgestelde route Lekstraat - Binckhorstlaan - Maanweg, aangezien daar de meeste bebouwing komt. De lijn moet natuurlijk ook een eindpunt hebben: een rol die station Voorburg prima aan kan als overstappunt op trein en bus. Als er richting HS ook veel vraag is, zou je kunnen overwegen om ook een verbindingsspoor aan te leggen op de hoek Binckhorstlaan - Weteringkade. Buslijn 26 behouden zoals nu kan echter ook prima, aangezien die op deze route waarschijnlijk sneller is en ook een ander deel van de wijk bedient.
Om geld (en tijd) te besparen zou je denk ik tijdelijk prima het trajectdeel over de Maanweg kunnen vervangen door een verbindingsspoortje Binckhorstlaan - Mariannelaan. Vanaf daar dan de oude route van tramlijn 10 naar station Voorburg. Een nuttig extraatje is dat dit verbindingsspoor ook kan fungeren als omleidingsroute als bijvoorbeeld de Haagweg gestremd is. (Een permanente verlegging van tramlijn 1 naar de Binckhorst vind ik niet voor de hand liggen vanwege de belangrijke directe verbinding Delft - Spui/Grote Marktstraat die dan vervalt.) Als men op de lange termijn deze Binckhorsttramlijn wilt doortrekken naar Ypenburg of Zoetermeer, dan kan die verlenging gecombineerd worden met het alsnog aanleggen van het traject over de Maanweg.
Ter conclusie: in mijn ogen ligt nu het meest voor de hand om te beginnen met een tramlijn CS - Lekstraat - Binckhorstlaan - Mariannelaan - Station Voorburg. Omdat bus 26 zijn huidige route blijft rijden, wordt ook dat deel van de Maanweg gewoon ontsloten.
Over welke route de Binckhorsttram mijn inziens moet volgen na CS zal ik in een volgende post zetten.Hier een overzichtskaartje van mijn plan (rood=tram; blauw=bus):
OV Binckhorst - Tram en bus overzicht.jpg