Treinongeluk Voorschoten

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 04 apr 2023 13:15

Wat een verschrikkelijk ongeluk.

Ik kan het toch niet laten om te speculeren over wat er gebeurd is. Ik wilde naar een aantal foto's uit de liveblogs van Trouw en de Volkskrant linken, maar dat vindt het forum niet goed...

De VIRM kwam uit Leiden en was maar net voorbij station Voorschoten op het meest westelijke spoor. Op het spoor daarnaast staat een vrachttrein, en daartussen wat blijkbaar de overblijfselen zijn van het werkvoertuig van BAM.

Wat ook opvalt is dat hier een soort pad over de sporen loopt met zo te zien een hek naast het westelijke spoor waarmee je van de weg naar het spoor en omgekeerd kan komen. En op het journaal werd gezegd dat het BAM-werkvoertuig (een kraan? lijkt me lastig met bovenleiding) zowel op het spoor als op de weg kan rijden. Ook las ik dat dit aan het einde van de werkzaamheden was.

Het zou dus kunnen zijn dat het werkvoertuig na werkzaamheden op de oostelijke sporen weer de weg op ging over de westelijke sporen, maar dat die om de een of andere reden niet vrijgegeven waren. Ofwel doordat de BAM-bestuurder niet de procedures volgende, ofwel omdat er in de systemen iets niet klopte ofwel de treindienstleider een fout maakte.

Zo'n fout is natuurlijk sneller gemaakt omdat bijna nergens middenin de nacht treinen rijden, en al helemaal niet over twee van vier sporen.

In eerste instantie dacht ik dat de VIRM wellicht alleen iets naast de rails gekomen was na de botsing met het werkvoertuig en dat de echte ravage vervolgens kwam door de botsing met de veel zwaardere vrachttrein. Maar die staat een eind verderop zo te zien nog mooi op de rails dus dat zou ook vreemd zijn.

Maar als het werkvoertuig een hoek maakte met het spoor zou dat kunnen verklaren hoe een dubbeldekstrein van meer dan 230 ton eruit ziet als een paperclip.

Aan de andere kant ligt de VIRM ook gedeeltelijk over het spoor van de vrachttrein, dan kan natuurlijk pas gebeurd zijn nadat de vrachttrein al voorbij was... Of was de vrachttrein eerst en daarna pas de VIRM?

Ik zie niet direct schade aan de oostelijke sporen dus je zou verwachten dat na onderzoek de twee oostelijke sporen relatief snel weer in gebruik genomen kunnen worden, tenzij ze zo snel mogelijk de westelijke sporen willen herstellen en daardoor het baanvak langer gesloten willen houden.

Incidentenafhandeling NS blijft onnavolgbaar, met het volledig sluiten van Leiden CS en ook niks meer naar LvNOI laten rijden.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 04 apr 2023 16:45

"When it rains, it pours." (Ook geen/minder treinen en tijdelijk geen trams bij HS vanwege een aanrijding.)
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 04 apr 2023 19:08

iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor Tiktak » 05 apr 2023 08:27

Waarschijnlijk wou de bouwkraan die klaar was met de werkzaamheden via het oversteekpad over de sporen voor werkvoertuigen de sporen verlaten naar de werkweg ( zie toegangshek )
Om het hek te openen heeft hij waarschijnlijk de bouwkraan op de twee vrijgegeven sporen neer gezet, misschien niet wetende dat er een goederentrein aan zou komen. ( staat in in de dienst regeling )
Aan de schade van de locomotief ( links voor ) is duidelijk te zien dat hij de achterzijkant van de bouwkraan heeft geraakt.
Hierop is later de IC trein op in gereden.
Als de goederentrein hier niet had gereden dan had de bouwkraan tijdig de sporen kunnen verlaten.
Maar de vraag blijft staan, waarom er veiligsheidman niet aanwezig was.

P.S.
Dit is maar mijn idee wat er gebeurd is, we wachten het onderzoek rustig af.
En veel sterkte voor alle betrokkende die betrokken zijn bij dit ongeval.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 05 apr 2023 09:51

Ja, dat die bouwkraan (meer een graafmachine zag ik later) gegrepen werd door de vrachttrein en daarna de intercity lijkt wel vast te staan.

Dat de bouwkraan vanachter geraakt is klinkt logischer dan van voren. Immers als-ie richting zuid had gekeken had de bestuurder van de bouwkraan de vrachttrein makkelijk aan kunnen zien komen.

Toch moeilijk voor te stellen dat de bestuurder van de bouwkraan zomaar de in gebruik zijn de sporen oprijdt, want er moeten daar de hele nacht ieder uur twee treinen langsgekomen zijn (één nachttrein per uur in beide richtingen voor zover ik weet).

En ik neem aan dat er meer mensen aan het werk waren, wellicht met meer werkmaterieel. Of misschien waren de werkzaamheden een eind verderop en was die kraan hier om van het spoor af te kunnen? Dit lijkt me een redelijk zwak punt van dit spoortraject omdat er nergens gelijkvloerse spoorwegovergangen zijn waar dit makkelijker zou zijn.

Nouja, over een hele tijd krijgen we al de details te horen na veel onderzoek, maar wellicht wordt er op kortere termijn al wat meer duidelijk.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 05 apr 2023 13:01

Dit is wel interessant:

'Sluit overdag vaker spoorwegen en snelwegen volledig af'

Samenvatting: treinen rijden met 130 km/h langs werkzaamheden. Is het geen idee om dit vaker overdag te doen en dan baanvakken af te sluiten? Huidige systeem leidt ertoe dat mensen er geen zin meer in hebben met gevaarlijke situaties en ook nog 's-nachts/weekeinde werken.

Ok. Stel je voor: werkzaamheden nodig tussen Leiden en Den Haag. Ongewenst om over 2 sporen te rijden terwijl 2 sporen onder handen genomen worden. Beter overdag dan 's-nachts.

Ik kan me er wat bij voorstellen dat je tussen 10 en 16 u een (belangrijk) baanvak afsluit. Maar is dat genoeg tijd om al het nodige werk te doen? Je kan absoluut niet hebben dat als mensen 's-morgens wel met de trein naar hun werk gaan dat ze dan eind van de dag niet met de trein naar huis kunnen.

Een andere insteek: als er werkzaamheden zijn 's-nachts tussen Den Haag en Leiden op twee van de vier sporen, moeten de treinen dan op de normale snelheid rijden? Of hadden ze ook 40 km/h kunnen rijden? Tuurlijk, aanpassing van de dienstregeling. Maar die 15 km tussen Leiden en Den Haag scheelt niet belachelijk veel tijd als je dan langzamer rijdt. Die treinen rijden toch maar 1 x per uur dus de extra reistijd vergeleken met de originele reistijd inclusief wachten is heel beperkt.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor Tiktak » 05 apr 2023 14:41

Ik zou kiezen voor een weekend afsluiting, met overstap op snelbus.
Dat had ik ook een aantal weken geleden in het weekend tussen Zwolle en Meppel ( enigste baanvak naar Friesland en Groningen )
Dit was prima geregeld.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 05 apr 2023 18:17

iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor YC52000 » 05 apr 2023 23:57

Word zo'n trein gesloopt of gerepareerd? :shock:
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor Chris » 06 apr 2023 05:35

In het AD staat een reconstructie waar ik me als spoorman me goed in kan vinden.
https://www.ad.nl/binnenland/als-kraanmachinist-martin-om-kwart-over-drie-s-nachts-naar-huis-wil-gaat-het-gruwelijk-mis~a812a3fb/

Verder in reactie op het hier geschrevene:
Sporen moeten onderhouden worden. Dit onderhoud gebeurt vaak 's nachts. Er is ook een onderhoudsrooster zodat vervoerders kunnen weten welk baanvak op welk tijdstip helemaal op slot is.
Op viersporige baanvakken zoals Leiden - Den Haag wordt dan de helft afgesloten omdat ze fysiek redelijk gescheiden liggen van elkaar. Buitendienststellingen kennen periodes. Stel dat hier de twee BD sporen periode A hebben. Dan kan je de andere twee sporen er in overleg met de Treindienstleider bij krijgen in een B periode. Dit wordt gebruikt om gereedschap, zoals de KROL (KRaan Op Lorries), kan en mag oversteken bij een inzetplaats.
Voor die Periode B moet een Treindienstleider zijn maatregelen nemen en geeft dan een Leider Werkplek Beveiliger toestemming om de sporen te gebruiken. De maatregelen vanuit Prorail zijn dan dat er geen treinen kunnen rijden op die sporen. Net zoals de A periode op de andere twee sporen.
Wat hier fout is gegaan? Dat moet het onderzoek natuurlijk gaan uitwijzen. Lijkt er op dat de KROL machinist zonder toestemming is gaan oversteken.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor Chris » 06 apr 2023 05:37

YC52000 schreef:Word zo'n trein gesloopt of gerepareerd? :shock:
Voorlopig wil men alles gaan bergen. Locomotief en op twee wagens na van de goederentrein zijn al weggevoerd. De loc is naar de werkplaats van Alstom in Rotterdam gebracht.
Om de VIRM te bergen moet men een brug bouwen. Grond is erg drassig en er ligt nog een waterleiding waardoor je niet zo maar kan takelen. Denk dat het treinstel niet meer hersteld wordt gezien de schade en leeftijd.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor Admin » 06 apr 2023 16:37

Ik ben iets optimistischer dan Chris, waarschijnlijk kunnen de achterste kopbak (die niet ontspoort is) en de aangrenzende bak met panto's (die schuin staat) nog wel economisch gerepareerd worden, maar de beide voorste bakken v/d 9405 zullen op termijn wel naar de sloper gaan. Wanneer de verzekeraars er uit zijn en NS-R de schade uitbetaald heeft gekregen. Van die "sloopbakken" zullen ongetwijfeld nog wel goed werkende onderdelen worden verwijderd voordat ze voor de laatste keer de dieplader op gaan.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 739
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 06 apr 2023 17:44

Het plan is nu dat er twee weken niks rijdt tussen Leiden en Den Haag omdat er zoveel gedaan moet worden. Probleem is dat de spullen die je nodig hebt om een VIRM op te takelen 100+ ton wegen wat natuurlijk niet werkt op een ventweggetje naar een boerderij en een drassig weiland (bonus: grote waterleiding eronder).

Is het niet handiger om die twee voorste bakken gewoon ter plekke in stukken te zagen?

Ik zag overigens dat nu de trein van/naar Vlissingen op LvNOI keert. Verder niks daar (op dat moment in de middag), ook geen sprinters of de trein naar Dordrecht. Sprinters tussen CS en LvNOI/Mariahoeve kan je natuurlijk makkelijk vervangen met respectievelijk RR en tram 6.

Je kan je voorstellen dat het voor veel reizigers prettig zou zijn om tussen Vlissingen en Amsterdam te kunnen reizen via de HSL maar ja 25k is ietwat meer voltage dan waar een VIRM voor gebouwd is... Wel mooi dat LvNOI zo nog een paar keer per uur per trein bereikbaar is. Met de tram tussen LvNOI en HS betekent een overstap van trein op tram en dan nog één van tram op tram dus kost veel extra tijd.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 06 apr 2023 18:16

Youtube: Goederenloc treinongeluk Voorschoten weggesleept

Onder andere blik in de cabine. Valt me nog mee hoe het er daar uitziet. Is het bekend of de machinist van de VIRM nog op de bok zat of naar achteren gevlucht was?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor Chris » 07 apr 2023 07:56

Nee, die zat in de cabine tijdens de klap.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 07 apr 2023 18:09

ProRail: kraan te snel op of bij spoor goederentrein Voorschoten:
De bouwkraan die betrokken was bij het ongeluk met twee treinen bij station Voorschoten dinsdagochtend zou, ondanks een eerdere afspraak, te vroeg op of bij het spoor zijn gekomen waar het treinverkeer nog reed.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 10 apr 2023 14:50

Ik lees net op Teletekst dat de twee delen van de intercity die nog (min of meer) op het spoor stonden via Den Haag afgevoerd worden.

Enig idee hoe ik te weten kan komen wanneer dat gebeurt? Dan wil ik wel met mijn camera over de rand van m'n balkon hangen.

Misschien was het gister al, er waren veel vreemde spoor-achtige geluiden.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor Admin » 10 apr 2023 15:13

https://nos.nl/artikel/2470906-bergings ... -van-start

@iljitsch: Om sensatiezoekers te mijden wordt dat soort info zelden publiek gemaakt. Mogelijk dat er speciaal gewacht wordt tot in de nacht.

Overigens is de "omweg" via Mariahoeve juist logisch: de sporen ter plaatse zijn (sterk?) beschadigd, dus rechtstreeks naar Leiden kan niet. Bij Mariahoeve kan overgelopen worden naar de niet-beschadigde sporen (waar aan gewerkt werd tijdens het ongeval) om zo alsnog naar Leiden en Haarlem te komen. Ik acht het zeer wel mogelijk dat over deze sporen ook een zeer beperkte dienstregeling wordt afgewerkt tijdens herstel v/d andere sporen.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 739
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 10 apr 2023 16:53

Even snel naar de lijst van NS-werk/onderhoudsplaatsen kijkend zou ik als het aan mij zou liggen waarschijnlijk eea naar HS sturen en dan vanaf daar naar opstelterrein binkhorst. Op die plek kan je er vanaf de weg bij, en onderweg daar naartoe hoef je geen spoor te gebruiken dat nu nog in normaal gebruik is, dus als er door dit transport niks anders kan rijden en/of beschadigingen op of rond het spoor plaatsvinden geen al te grote man overboord.

Enige nadeel is kopmaken op HS, maar dat kan waarschijnlijk op een doorgaand spoor / oude postspoor dus niet langs een perron. Een andere optie is door Leiden CS, dan een flink eind tweesporig traject dat gewoon in gebruik is en de schipholtunnel naar de watergraafsmeer, lijkt me veel meer gedoe... Of bijvoorbeeld naar de werkplaats in Leidschendam, ook aanzienlijk ingewikkelder.

Zodra de NS met die dingen gaat rijden zien mensen dat dus ik zou zeggen laat ze er niet moeilijk over doen en gewoon de spotters een tip geven. Voor de zekerheid Mariahoeve en treinsporen LvNOI afsluiten tijdens het transport om te zorgen dat mensen niet te dichtbij komen.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinongeluk Voorschoten

Berichtdoor iljitsch » 10 apr 2023 17:08

Wat betreft hervatten (beperkte) dienstregeling lijkt het mij inderdaad handig om zo snel mogelijk (= maandag) weer wat te laten rijden, ook al is het maar 2 x per uur in beide richtingen over het meest oostelijke spoor.

Hoewel met minimale overloopwissels dit misschien al teveel gevraagd is. Maar zelfs één mega-lange trein per uur vanaf Den Haag CS naar Amsterdam (en omgekeerd) zou al een flinke opluchting zijn. Of desnoods twee kort achter elkaar per richting. Dus bijvoorbeeld de intercity Vlissingen - Amsterdam via Haarlem en een intercity Den Haag CS - Amsterdam via schiphol kort achter elkaar, zodat het spoor in die richting maar 20 minuten ofzo in gebruik is, en dan daarna de twee treinen de andere kant op.

(HS - Leiden was in de jaren '90 toen ik dat vaak deed 11 minuten. En als ik niet op tijd de deur uit ging om dit te redden met alle voor/na-vervoer kon ik thuis in transvaalkwartier naar de universiteit of mijn bijbaantje in precies een uur fietsen maar wel spierpijn...)

Dan is de druk er ook wat vanaf om heel snel het volledige herstel klaar te hebben. En zodra je twee werkende sporen op volle snelheid hebt kom je alweer een heel eind.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten