Pagina 1 van 1

Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 07 jun 2023 07:50
door iljitsch
Verbouwing sporen Den Haag Centraal om meer treinen te kunnen laten rijden
en wordt een groot aantal wissels weggehaald.

Het eerste traject dat aan de beurt is, is de route richting Leiden en Amsterdam. Vanaf april 2024 wordt er aan de sporen 9 tot en met 12 gewerkt. Vanaf april 2025 zijn de sporen 5 tot en met 8 richting Gouda en Utrecht aan de beurt. En de sporen 1 tot en met 4 richting Rotterdam.

Wel lekker overzichtelijk, drie groepjes van vier sporen die ieder één richting bedienen. Doet me zeer denken aan Atocha in Madrid, waar als ze al wissels hadden deze nooit van stand veranderden. Maar ze zullen toch nog wel wat wissels over moeten houden zodat je uit alle richtingen richting de binkhorst kan, lijkt me.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 07 jun 2023 08:20
door iljitsch
Ik zit even te denken over de uitwijk...

Wanneer richting Leiden eruit ligt kan je natuurlijk de treinen CS - Amsterdam inkorten tot LvNOI. Daar worden dan immers de sporen richting CS niet gebruikt. Of koppelen aan de treinen naar Eindhoven.

Stoptrein is wat lastiger. Die zou je door kunnen laten rijden tussen HS en LvNOI in plaats van twee aparte stoptreinen die eindigen op CS zoals nu.

Het ligt dus eigenlijk voor de hand om richtingen Leiden en Rotterdam tegelijk te doen. Zoniet dan kan je de trein naar Eindhoven van HS spoor 1 laten vertrekken.

Richting Utrecht wordt wel een drama. Volgens mij is er geen capaciteit voor zoveel reizigers om van Den Haag op stations Voorburg, Ypenburg of Zoetermeer te komen. Een optie zou zijn uitwijken naar HS. Wellicht voor de stoptrein?

Intercity dan van CS via Rotterdam naar Gouda/Utrecht. Er ligt een enkelsporige boog tussen Schiedam en Rotterdam Noord zodat je geen tijd hoeft te verspillen op Rotterdam CS. Vraag me wel af of je via deze route vier treinen per uur kan/wil afhandelen.

Uitval richting Voorburg hoeft minder lang te duren omdat zodra je de werkzaamheden rond het schenkviadukt afgerond hebt die treinen in principe naar sporen 3/4 of 9/10 zouden moeten kunnen.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 07 jun 2023 08:22
door willem
Over uitwijk denken ze bij Prorail nogal makkelijk: gewoon alle treinen opheffen. Dan heb je van dat soort dilemma's geen last.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 07 jun 2023 09:08
door iljitsch
Het spoor is zoveel beter te managen zonder al die lastige treindiensten...

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 07 jun 2023 15:55
door buschauffeur
iljitsch schreef:Verbouwing sporen Den Haag Centraal om meer treinen te kunnen laten rijden
en wordt een groot aantal wissels weggehaald.

Het eerste traject dat aan de beurt is, is de route richting Leiden en Amsterdam. Vanaf april 2024 wordt er aan de sporen 9 tot en met 12 gewerkt. Vanaf april 2025 zijn de sporen 5 tot en met 8 richting Gouda en Utrecht aan de beurt. En de sporen 1 tot en met 4 richting Rotterdam.

Wel lekker overzichtelijk, drie groepjes van vier sporen die ieder één richting bedienen. Doet me zeer denken aan Atocha in Madrid, waar als ze al wissels hadden deze nooit van stand veranderden. Maar ze zullen toch nog wel wat wissels over moeten houden zodat je uit alle richtingen richting de binkhorst kan, lijkt me.

Je kunt toch vanaf HS naar de Binckhorst. Daar is Centraal niet voor nodig.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 07 jun 2023 16:02
door iljitsch
Ja, maar treindiensten eindigen niet op HS, maar op CS. Als je dan wegens gebrek aan wissels eerst terug moet naar HS en dan via dat enkele spoortje naar de binkhorst wordt het leven wel erg ingewikkeld ten opzichte van de situatie dat er gewoon wissels liggen dat je op z'n minst van sporen 3/4 en 9/10 naar de binkhorst kan, en eigenlijk vanaf alle 12 de sporen.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 07 jun 2023 17:54
door Tiktak
Ik ben benieuwd naar het sporenplan

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 07 jun 2023 22:26
door Admin
Ik verwacht 3 compleet gescheiden bundeltjes in de 3 richtingen, zonder enige verbinding met elkaar. Corridorrijden, je weet wel: de verjapanisatie van het nationale spoornet zodat we een nationaal metrobedrijf overhouden. Da's makkelijk voor NS-R, die kunnen dan, na decennia proberen, ein-de-lijk het zo vurig gewenste "rondje om de kerk" voor hun personeel invoeren want "da's in belang van de reiziger!" (lees: het is goedkoper voor ons, we kunnen flink bezuinigen op personeel, zowel op de trein als bij Logistiek en Planning, daarmee kunnen we alsnog naar de beurs om flink te cashen) :roll:

Cynisch, ik? Kommie dáár nou bij :P

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 07 jun 2023 22:48
door richard1074
Ik weet nog toen de NS alle 12 sporen gebruikte, dat spoor 4 en spoor 10 min of meer altijd reserve waren. Deze werden niet veel gebruikt. Alleen als er vertragingen waren waardoor meer sporen/perrons nodig waren.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 07 jun 2023 23:02
door Stadsbus
Tiktak schreef:Ik ben benieuwd naar het sporenplan


Even Den Haag opzoeken op de kaart. Kaart is wel paar jaar oud, kunnen evt nog wijzigingen inzitten.
https://www.treinreiziger.nl/wp-content ... 210107.pdf

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 08 jun 2023 09:29
door Slagathor
Worden de Noordelijke sporen dan ook eindelijk ingekort zodat er buiten de poortjes een rechthoekige stationshal ontstaat? Dat was bij de bouw van de nieuwe overkapping al het plan maar kon toen niet wegens de hoeveelheid wissels.

Dat zou voor de stationshal wel een verbetering zijn.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 08 jun 2023 10:36
door iljitsch
Admin schreef:Ik verwacht 3 compleet gescheiden bundeltjes in de 3 richtingen, zonder enige verbinding met elkaar. Corridorrijden, je weet wel: de verjapanisatie van het nationale spoornet zodat we een nationaal metrobedrijf overhouden.

Je hebt grotendeels gelijk:

Afbeelding

Beneden zie je de huidige situatie. Vanuit Amsterdam kan je binnenkomen op sporen 7 - 10 en richting Rotterdam kan je vertrekken van sporen 1 - 7. Dus de nachttrein tussen Amsterdam en Rotterdam kon op CS keren.

In het plan voor 24 boven zie je dat dit niet meer kan: 1 - 4 is richting HS, 4 - 8 richting Voorburg en 9 - 12 richting LvNOI. Wat wel nog kan is vanuit elk spoor naar de opstel in de binkhorst 1 - 8 naar het zuidelijke deel en 5 - 12 naar het noordelijke deel.

Maar hopen dat die overgebleven wissels het goed doen want de impact van uitval wordt wel hoog.

Wel typisch dat de overgangen tussen sporen 1 en 2 nog wel dubbel op zijn, en nog ééntje van spoor 11 naar spoor 10. Gedeeltelijk nieuw ook, dus blijkbaar hebben ze hier een reden voor.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 09 jun 2023 07:21
door iljitsch
Ik ben wel benieuwd hoe ze die wissel net voorbij LvNOI gaan verwijderen. Die ligt precies waar de trams afbuigen richting halte beatrixkwartier. Dus aan de noordkant de tram/metrosporen, en aan de zuidkant de sporen naar HS.

Het ligt voor de hand dat ze dit gaan doen tijdens de werkzaamheden bij CS verderop, omdat gedurende die tijd de treinen tussen Leiden en Den Haag CS er toch al uit liggen. Maar wat je dan zeker niet kan hebben is dat Leiden - HS er ook relatief langdurig uit ligt. Ook RandstadRail kan je er niet zomaar uit gooien.

Maar ja, aan het spoor werken met aan beide kanten metro's/trams/treinen die voorbij komen is ook problematisch, zoals we recent nog eens ondervonden. Zeker ook omdat de enige optie van aan/afvoer via de betreffende sporen zelf is, of over/via de naastliggende sporen.

Ik denk dus dat dit grotendeels 's nachts moet gebeuren.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 13 jun 2023 16:08
door wmbaak
Het verbaasd me al jaren dat ProRail alleen maar wissels weghaalt. Totaal geen uitwijk mogelijkheid meer als een trein gestremd staat. Je kunt er niet meer omheen.

Ik volg op YouTube een internationaal machnist met cabview filpjes. Hij rijdt voornamelijk Oostenrijk, Zwitserland, Italië. Als ik daar kijk zie je bij echt ieder station, hoe klein ook, een overloop van het ene spoor naar het andere en na het station weer terug. Dus van links naar rechts en van rechts naar links. Maar bij het volgende station precies andersom.
Zit er een te grote afstand tussen de stations, dan is het tussendoor zo'n overloop.

Toegegeven: wissels moeten onderhouden worden. Dat kost tijd, geld en materiaal. Maar het voordeel voor de treinenloop danwel de passagiers is groot.

O, wacht.... Voordeel voor passagiers? Daar zit men niet voor bij ProRail. Iets met efficientie en kostenbesparend, binnen budget.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 13 jun 2023 16:28
door Admin
Ik had hier een flinke uithaal naar prutsrail willen doen, maar die mogen zichzelf te k@kken zetten, daar hebben ze mij niet voor nodig :roll:

Mag duidelijk zijn dat ik een alles behalve hoge pet op heb van deze organisatie die door incompetente prutsers wordt aangestuurd en helaas niet kan worden gecorrigeerd door hen die daadwerkelijk verstand hebben van hoe een goed functionerend spoorsysteem er nou feitelijk uit moet zien.

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 13 jun 2023 17:21
door iljitsch
Ik heb zelf met een kritisch oog naar de plannen gekeken en oordeel wat minder hard.

Die wissel eruit vlak na LvNOI betekent dat je een stuk verder enkelspoor moet rijden als er in de wisselstraat CS wat mis gaat. Ook zouden die werkzaamheden wel eens heel lastig kunnen worden. Ik kan niet inschatten of vervanging nu noodzakelijk is...

DH CS opsplitsen in drie kleine kopstationnetjes met 4 sporen richting Leiden, 4 richting Utrecht en 4 richting Rotterdam is redelijk te verdedigen. Is het een serieuze optie om A'dam - R'dam via CS te laten rijden? Hoeveel perronlengte kost je dat dan?

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 14 jun 2023 07:16
door Chris
iljitsch schreef:Is het een serieuze optie om A'dam - R'dam via CS te laten rijden? Hoeveel perronlengte kost je dat dan?
Nee, waarom zou je ook?

Re: Verbouwing CS 2024/2025

BerichtGeplaatst: 14 jun 2023 08:05
door iljitsch
Ja, dat was mijn punt. En dan met vier sporen per richting moeten er wel bijzondere dingen gebeuren voordat je daar onvoldoende aan hebt.