Hallo allemaal.
Ik heb deze discussie van begin tot eind gelezen. Ik ga niemand beschuldigen. Maar ik denk dat de oorzaak van dit soort situaties gezocht moet worden in een mentaliteitsverandering die in Nederland de laatste 10-15 aan de gang is. Op andere (OV)-forums en hier wordt het ook al vaker gezegd: Het lijkt er steeds meer op dat de reiziger maar bijzaak is. Het gaat om puncualiteitscijfers, normen halen enz. Wij rijden trams/bussen/treinen i.p.v. wij vervoeren Reizigers. (Ja, die hoofdletter staat er expres).
In mijn werk als storingsmonteur in de ICT maak ik het ook heel vaak mee en ik maak me er steeds vaker kwaad over. Tussen onze klanten en mijn werkgever zijn afspraken gemaakt over de dienstverlening, de doorlooptijden enz. Voorbeeld: een printer is kapot. Volgens de afspraken komt er binnen 3-5 werkdagen een monteur. Maar wat nou als er in dat kantoor maar één printer is? Moet men dan 3-5 werkdagen zonder printer doen? JA zeggen de afspraken. NEE zeg ik. Want als ik probeer om deze printer binnen 1-2 werkdagen weer aan de gang te krijgen en het lukt, dan heb ik een tevreden klant. En een tevreden klant komt terug of blijft, als er over contractverlenging gepraat moet gaan worden. Maar als die klant dus belt met de vraag of er eerder iemand kan komen omdat er maar één printer is, dan wordt er gewoon keihard gezegd dat dat niet volgens de afspraken is...
OK, terug naar het OV. Afspraken zijn prima, noodzakelijk zelfs. Maar enige flexibiliteit zou wel op z'n plaats zijn. Want om even op het oorspronkelijke verhaal terug te komen: als die sjoof wat flexibel zou kùnnen zijn (ik beschuldig hem dus niet, maar het systeem), dan was die mw. meegegaan. Dat was een tevreden klant geweest en een tevreden klant komt terug of blijft. Maar nu? Het zou me niets verbazen als zij een volgende keer een andere vorm van vervoer zoekt.
Ik denk dat Nederland veel te ver is doorgeschoten in regelgeving, dichttimmeren van contracten/consessies door allerlei bepalingen in de trant van: "Als dit gebeurt, dan moet dat gebeuren. En als het fout dreigt te gaan (volgens Het Systeem), hoe kunnen we dan voorkomen dat wij (of ik) er de schuld van krijg? Dan bouwen we een clausule in, al dan niet met boete erbij.
Naast mentaliteitsverandering is er volgens mij nog iets: Haast. Iedereen heeft tegenwoordig maar haast. Rennen voor een bus of tram? Hoezo, er komt er toch zo weer één? (OK, dit is erg zwart/wit, ik snap best dat er buiten de spits lange wachttijden zijn). Ik ben op dit moment op vakantie in het oosten van het land en het is gewoon een verademing. Het gaat hier wat rustiger aan. Iedereen wacht op z'n beurt, men laat anderen soms voorgaan in de rij enz.
Maar ja, hoe verander je dat? Zo, weer genoeg stof tot discussie. O ja, als iemand het er niet mee eens is: geef gerust reactie. Daar kan ik wel tegen.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak