wachtpost 5 Leidschendam

Het prikbord voor je sociale contacten

wachtpost 5 Leidschendam

Berichtdoor Charles » 05 mei 2024 12:44

In de vorige eeuw stond er langs de Hofpleinlijn onder andere wachtpost 5. Deze stond aan de Oude Middenweg in een toen nog groene omgeving. De Oude Middenweg bestaat nog steeds als straatnaam, maar het is echter niet de oorspronkelijke weg.
Er rijden tegenwoordig geen treinen meer over de vm Hofpleinlijn maar nu rijdt er Lightrail en de omgeving is volgebouwd.

Wachtpost 5 is er niet meer en in de periode dat ik in Mariahoeve woonde ben ik aan het speuren gegaan waar ie stond, maar door de sterk gewijzigde omgeving is alles onherkenbaar veranderd. Nu is mijn vraag of er mensen zijn die deze wachtpost gekend hebben en mogelijk er meer over weten. Het was in elk geval een handbediende overweg aldaar, dat weet ik nog goed. Ik ben heel belangstellend.
Op deze site blijkt een foto te staan zoals het er destijds uitgezien moet hebben. Betreffende foto staat ongeveer halverwege die pagina.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 904
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: wachtpost 5 Leidschendam

Berichtdoor Admin » 05 mei 2024 18:08

De wachtpost stond hier (<-link!) Eigenlijk iets dichterbij het spoor, beter gezegd, er ligt spoor op de plek v/h gebouwtje.

Ik ken de situatie na het verdwijnen v/d wachtpost, de laatste jaren v/d Hofpleinlijn (en de Ztm lijn) ben ik er talloze malen langs gereden, vaak meerdere malen per dag. Ik ken de overweg en denk dat de localo's erg blij zijn met de onderdoorgangen iets verderop. De overweg kon nog wel eens lang dicht zijn als er diverse treinen van/naar de Wpl moesten.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: wachtpost 5 Leidschendam

Berichtdoor Charles » 05 mei 2024 20:09

Admin schreef:Ik ken de situatie na het verdwijnen v/d wachtpost
En ik ken de situatie zoals die was; deze foto dus welke op de site staat waarin ik in mijn startpost naar verwees.

Afbeelding

Toen ik nog een klein jochie was (wij woonden destijds in Leidschendam) kwam ik weleens daar en soms was er een kindvriendelijke wachter aanwezig en mocht ik de spoorbomen dicht doen en nadien weer openen. Dat waren best wel grote zware hendels in dat huisje, met zicht op de overweg. Waarmee kan je een jochie een groter plezier doen dan dit?
Het nummer 5 wat erop stond kan ik me niet herinneren, wellicht omdat mijn belangstelling daar niet op gericht was. Mogelijk ook omdat de auto van de wachter ervoor stond geparkeerd.

In die periode reden er dumptrucks volgeladen met zand door de weilanden ivm de aanleg van de Zoetermeer Stadslijn. Dat is dus ondertussen zeker een halve eeuw geleden. Halverwege jaren '70 zijn wij verhuisd naar Brabant, dus dan moet het begin 70-er jaren geweest zijn. Of misschien nog wel iets eerder.

Dank ook voor het aangeven van de lokatie, ik had wel vermoedens dat ie daar gestaan zou kunnen hebben maar kon er niet dichtbij genoeg komen als gevolg van aanwezige hekwerken.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 904
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant


Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten