Binnenkort ga ik per spoor naar België. Ben op onderzoek geweest en het blijkt dat je hier bij de NS-kaartautomaat gewoon een kaartje kan kopen voor je bestemming in België, in elk geval voor mijn aankomststation. En dat de NS-app op het mobiel ook de treinverbindingen van onze zuiderburen toont. Tot zover dus geen moeilijkheden.
Echter, hier in Nederland is de NS een onbetrouwbare vervoerder gebleken. Treinen die uitvallen, treinen die niet rijden en vertragingen zijn kennelijk de norm geworden hier. Heb het al meerdere malen meegemaakt dat ik op het perron sta en volgens de reisplanner en de borden boven het perron komt de trein binnen een paar minuten. Maar plots staat er ineens dat deze trein vandaag niet rijdt... terwijl 2 minuten daarvoor de trein nog gewoon op de borden stond. Zo kan je dus nooit een reis goed plannen.
Nu is dus mijn vraag, hoe is dat bij onze zuiderburen? Rijden ze daar wel betrouwbaar volgens dienstregeling of is het ook daar net zo onbetrouwbaar als in ons eigen land?