Voor de verandering besloot ik eens om naar de radio te gaan luisteren. Radio 1 in mijn geval en blijkbaar was mijn timing heel juist te noemen. Men sprak aldaar over de bereikbaarheid van winkelcentrums en over internetwinkelen. Om preciezer te zijn werd de Megastores en The Mall of The Netherlands als voorbeelden genoemd. Over de Megastores was men kort en negatief, veel leegstand en het is verouderd. Bereikbaarheid van de Megastores was ook al niet best te noemen.
Over The Mall een heel ander verhaal. Modern, veel parkeerplaatsen en goed bereikbaar. Maar vooral een heel divers aanbod aan winkels en horeca. Ondanks het internetwinkelen blijken mensen ook graag naar The Mall te willen komen. Het heeft echter ook een keerzijde, ondanks voldoende parkeerplaatsen blijken veel bezoekers hun auto in de omliggende woonwijken te parkeren en op sommige dagen is het zelfs zó druk dat het verkeer in die omgeving vastloopt, vooral in de Sytwendetunnel.
Gemeentebelangen Leidschendam presenteerde een mogelijke oplossing. Een groot parkeerterrein (transferium) en vandaar een monorail naar The Mall. Waar dat parkeerterrein dan zou moeten komen is vaag gebleven, maar vermoedelijk zou het in de omgeving Forepark/Zoetermeer moeten gaan komen. Goed bereikbaar voor automobilisten en in minder dan 10 minuten ben je met de voorgestelde monorail in The Mall.
Ik vraag me af hoe realistisch dit wel is en àls het al ervan komt, wanneer dan?