Haagse PCC modeltrams

Voor alle schalen, behalve 1:1

Re: Haagse PCC modeltrams

Berichtdoor Charles » 06 aug 2024 20:18

Vandaag naar UT geweest om mijn bestelling op te halen. Inderdaad, voor de verandering gekozen om het zelf op te gaan halen ipv te laten opsturen.

Afbeelding

1321 + 2101 als lijn 8 naar Vrederust.
Kunnen als koppelstel probleemloos over de modelspoorbaan rijden, zelf nog niet gedaan.
Het eerstvolgende wat mij te doen staat is ruimte maken in de vitrinekast voor deze aanwinst.

Overigens was ik gelukkig snel met bestellen, want dit is niet meer leverbaar. Kuijpers stopt namelijk met modeltrams en om die reden komt er geen nieuwe voorraad meer. Wat er aanwezig in de winkel en webshop blijft gewoon in de verkoop, totdat het uitverkocht is.
Zelf naar de winkel gaan heeft zo zijn voordelen, je hoort dan zulke nieuwtjes.
Charles

Berichtdoor Charles » 07 aug 2024 12:44

Zo worden ze geleverd, ingeblikt.

Afbeelding
Charles

Berichtdoor joostvansurksum » 07 aug 2024 12:56

Ziet er mooi uit, Charles! Veel plezier er mee. [respect]
joostvansurksum

Berichtdoor YC52000 » 07 aug 2024 13:04

Echt mooi, ben jaloers
YC52000

Berichtdoor Charles » 07 aug 2024 13:53

verst107 schreef:De Riess PCC’s van Kuijper/modeltreinstore staan wat hoog op hun poten.
Ik heb mijn PCC modellen vergeleken met foto's hoe ze er in werkelijkheid uitzien. En mijn conclusie is dat ze niet te hoog staan. Onderzijde wagenbak is vrijwel gelijk met de ashoogte en in werkelijkheid blijkt dit ook te kloppen.

joostvansurksum schreef:Ziet er mooi uit, Charles! Veel plezier er mee. [respect]
YC52000 schreef:Echt mooi, ben jaloers
Dank voor jullie complimenten, ze staan inmiddels in de vitrinekast.
Nu blijkt dat ik onbewust(?) kennelijk gekozen heb voor wagennummers welke nog altijd bestaan (1147; 1321; 2101).
Leuke bijkomstigheid.
Charles

Berichtdoor Admin » 07 aug 2024 16:18

Da's geen toeval ;) Juist omdat de echte trams nog bestaan zijn deze nummers gekozen voor de modellen.
Admin
Site Admin

Berichtdoor Charles » 07 aug 2024 17:43

Zou dat inderdaad waar zijn? Kennelijk is dat zo.

Als de echte versie van mijn koppelstel op enig moment de baan opgaat met lijnnummer 8 naar Vrederust, dan wil ik dat natuurlijk met eigen ogen zien en fotografisch vastleggen. Dan heb ik een hele goede reden om per spoor naar het HOVM te reizen.
Charles

Berichtdoor Charles » 08 aug 2024 20:29

Admin schreef:Da's geen toeval ;) Juist omdat de echte trams nog bestaan zijn deze nummers gekozen voor de modellen.
Helaas onjuist.
Ik kijk naar het aanbod op de site van Kuijpers en de genoemde wagennummers zoek ik op in deze lijst. Dan blijkt dat veel aangeboden wagennummers niet meer bestaan als echte trams. Uit de 2100 serie is nog verkrijgbaar 2108, 2111 en 2129. Die bestaan niet meer.

Van de PCC slijptram heeft Kuijpers maar liefst drie varianten, nooit geweten dat ook daar zoveel verschil in bestaat. Voornamelijk in kleurstelling.
Charles

Berichtdoor Charles » 09 okt 2024 15:09

Geen -Haagsche- trams maar dit is ook leuk, vind ik.
Ieder jaar een wagonnetje erbij en zo wordt het treintje langer.

Afbeelding
Charles

Berichtdoor iljitsch » 09 okt 2024 16:07

Hoe lang is-ie ondertussen?

Ik wilde deze rangeerpuzzel spelen, dus heb begin dit jaar naast drie ontkoppelsporen ook zo'n tien vrachtwagons ingeslagen.

(Probeer hier online.)
iljitsch

Berichtdoor Charles » 09 okt 2024 20:11

iljitsch schreef:Hoe lang is-ie ondertussen?
Vijf wagonnetjes, zoals je ziet.
iljitsch schreef:Ik wilde deze rangeerpuzzel spelen, dus heb begin dit jaar naast drie ontkoppelsporen ook zo'n tien vrachtwagons ingeslagen.
Voor inspiratie zou je op youtube prima terecht kunnen, voer als zoekterm inglenook shunting puzzle in voor dit doel.
Charles

Berichtdoor iljitsch » 10 okt 2024 17:08

Charles schreef:
iljitsch schreef:Hoe lang is-ie ondertussen?
Vijf wagonnetjes, zoals je ziet.

Oh ja. Met mijn browserinstellingen valt vaak het rechterdeel van de foto weg op dit forum. Dit is wat ik nu heb, 11 vrachtwagons:

Afbeelding

Voor die puzzel heb ik als ik me niet vergis 8 wagons nodig, maar een paar extra is wel handig omdat sommige snel ontsporen en/of de koppelingen gedoe geven.

Wel interessant dat mijn langste twee-asser een stuk langer is dan mijn kortste vier-asser.

++ qua tankwagons. [respect]
iljitsch

Berichtdoor Charles » 07 nov 2024 10:55

Mijn modellen van de Haagse PCC staan op tramtracks van Tillig Modellbahnen GmbH in de vitrinekast welke gemaakt is door Heins Vitrines. Zag dat ik daar nog geen foto van geplaatst heb, dus bij deze hebben jullie een beeld hoe dat eruit ziet. Het koppelstel is ook inderdaad gekoppeld. Een foto van de gehele vitrinekast geeft geen goed beeld van het bovenstaande.

Afbeelding

Afbeelding
Charles

Berichtdoor Charles » 07 nov 2024 11:52

Totaalbeeld vitrinekastje.

Afbeelding
Charles

Berichtdoor Charles » 10 nov 2024 16:23

De koppeling van de PCC tram is kaduuk...
Ja, je kan (kon) gekoppeld rijden maar de koppeling is van plastic en haakt zo goed dat het breekt als je wilt ontkoppelen. Ben daar niet blij mee.

Afbeelding
Deze is heel.

Afbeelding
Kaduuk na ontkoppelen.
Charles

Berichtdoor Admin » 10 nov 2024 17:18

Gelukkig zijn dit commercieel verkrijgbare koppelingen van het merk Bemo. Jammer voor jou zijn ze alleen te krijgen als verpakking van 10 koppen met daarnaast zakjes van 4 voor de houders. (maar die heb je niet nodig: de koppen hebben zwaluwverbindingen met de houders dus door strategisch duwen kun je de kop losschuiven v/d houder.
Admin
Site Admin

Berichtdoor Charles » 10 nov 2024 21:04

Dankjewel voor je reactie. Dit is toch maar mooi goed nieuws voor mij. Hebbie een link en/of partnummer daarvan?
Dat ze niet per stuk verkocht worden snap ik wel, dus wordt het een verpakking van 10 stuks. Voordeel is dat ik dan een aantal reserve heb voor een volgende keer als het weer breekt.
Ben ook belangstellend naar een montagehandleiding, die zal er mogelijk niet bij ingesloten zitten.
Charles

Berichtdoor Admin » 11 nov 2024 00:07

Duitse e-shop:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Zu ... 01092.html

Dit zijn vermoedelijk de gebruikte adapters, maar zoals gezegd heb je die eigenlijk niet nodig tenzij je er 1 sloopt ;)
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Zu ... 01083.html

De zwaluwkoppeling tussen kop en adapter is (normaal gesproken) een frictiekoppeling dus je zal best stevig moeten duwen om het zaakje los te krijgen. Ik schat in dat je het beste de adapter onder de tram vandaan schroeft voor je met de koppeling gaat rommelen om te voorkomen dat je wat kostbaarders sloopt.

Voor volgende ontkoppel rondes: gebruik een vlak, redelijk breed houtje (koffie-roerstaafje bv) om beide vergrendelingen tegelijk omhoog te duwen. Alternatief leg je de tram op z'n kant om er met je vinger(s) bij te kunnen.
Admin
Site Admin

Berichtdoor buschauffeur » 11 nov 2024 09:29

Charles schreef:
Admin schreef:Da's geen toeval ;) Juist omdat de echte trams nog bestaan zijn deze nummers gekozen voor de modellen.
Helaas onjuist.
Ik kijk naar het aanbod op de site van Kuijpers en de genoemde wagennummers zoek ik op in deze lijst. Dan blijkt dat veel aangeboden wagennummers niet meer bestaan als echte trams. Uit de 2100 serie is nog verkrijgbaar 2108, 2111 en 2129. Die bestaan niet meer.

Van de PCC slijptram heeft Kuijpers maar liefst drie varianten, nooit geweten dat ook daar zoveel verschil in bestaat. Voornamelijk in kleurstelling.

Die gele is de Rotterdamse uitvoering.
buschauffeur

Berichtdoor Charles » 11 nov 2024 10:19

Dank voor je antwoord Admin.
De afbeeldingen in jouw links lijken inderdaad overeen te komen met wat ik zie op mijn trammetjes. Van de PCC-car is het bevestigingschroefje bereikbaar, maar van de aanhangwagen zit het horizontaal aangebrachte vangraam in de weg. Hoe die laatste aangebracht is, dat kan ik helaas niet vaststellen ondanks gebruik van vergrootglas.

Heb nog geen poging ondernomen om het schroefje los te draaien van de PCC-car. En heb ook nog niets besteld.

Admin schreef:Voor volgende ontkoppel rondes: gebruik een vlak, redelijk breed houtje (koffie-roerstaafje bv) om beide vergrendelingen tegelijk omhoog te duwen.
Bedankt voor deze tip, bij de koffie-automaat staat een doos vol met houten roerstaafjes. Dan ga die gebruiken voor de eerstvolgende keer.
Charles

Vorige

Keer terug naar Modelbouw