Allen,
Enkele dagen geleden liet Youtube mij een filmpje zien van een enthousiaste Amerikaan (of was het een Engelsman?) die in Duitsland een Ma̋rklín starterspakket van schaalgrootte Z had aangeschaft. Zag er inderdaad leuk uit. Misschien wat voor mij? In mijn jonge jaren had ik een paar modeltreintjes maar dat stelde niet veel voor.
Dus meer en meer Youtube-filmpjes zitten kijken en ook wat op het web rondgeneusd, en ik zit vol met vragen. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Die Z-grootte sprak mij aan omdat zodra je iets verder gaat dan één ovaal het ruimtebeslag schrikbarend toeneemt. Maar Z is alleen Märklin dus weinig keus in. Ook te klein om allerlei leuke digitale zaken in te bouwen. Zelfde geldt in mindere mate voor N, of vergis ik me daarin? Lijkt er toch op dat het H0 zal moeten worden om breed opties te hebben.
Qua prijzen (die niet bepaald laag zijn) lijkt het mij dat het modelspoor de Apple-logica volgt: groter is duurder. Of toch niet? H0 is een grotere markt dus je zou daar lagere prijzen verwachten.
Ruimte is een probleem. Ik heb een grote eetkamer maar die ga ik niet permanent opofferen aan het spoor. Is het te doen om bijvoorbeeld spoor aan te leggen op spaanplaat van 1 x 2 meter dat je dan vervolgens ergens in een hoekje rechtop kan zetten als je het niet gebruikt? Ik ben vooralsnog niet van plan gebouwtjes en dergelijke neer te zetten, dus het zou redelijk plat blijven.
Wat is een beetje het punt waarop het leuk begint te worden? Vanaf zo'n 80 x 150 cm gaat het lukken om zowel wat te rangeren als ook rondjes rijden lijkt het. Of is dat te simpel om er lol van te hebben? (Mijn logica is dat alleen rondjes of alleen rangeren nogal saai is.)
Hoeveel locomotieven wil je minimaal tegelijk kunnen laten rijden? Eén is natuurlijk supersaai. En na drie zou ik denken dat de meerwaarde van extra snel afneemt.
Wat me opvalt is dat er nog flink geYoutubet en vooral ook op het web geschreven wordt over nogal bejaarde systemen met ingewikkelde analoge blok-aansturing. Gewoon gelijkstroom en aansturen met DCC lijkt me de enige redelijke optie als je nu begint.
Nog advies over de treinen? Moderne personentreinen zijn volgens mij veel te lang als je met ruimte moet woekeren, dus ik zit te denken aan iets uit de latere jaren van de stoom-periode, een diesel (leuk met een geluids-chip) en wat me erg leuk lijkt is een TRAXX. Die kan redelijkerwijs ingezet worden voor zowel personenvervoer als vracht. En een PCC mag er van mij ook zeker bij.
Dan wat wagons. Idealiter zou ik iets bouwen waarbij een trein aankomt bij een kopstation en dat de locomotief moet omlopen.
Of: kost erg veel tijd en geld, doe het niet!