Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor YC52000 » 16 aug 2024 14:37

In dit krantenartikel van 26 maart 1970, zien we een ontwerp van Den Haag Centraal inclusief tunnel naar Scheveningen :lol:

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... eg21:a0228
YC52000
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor wattman » 16 aug 2024 18:07

Ja, leuk om die terug te zien. Die tekening kan ik mij nog goed herinneren, en maakte als kind diepe indruk op mij. Niet alleen vanwege die tunnel, en tramstation, maar ook omdat mijn moeder vertelde over het "dakterras" (nr. 28, boven op Stichthage). Ik heb geen idee wat daar nu het plan voor was.

In het boek van Stoom naar Nieuw Stijl (Albers & De Jongh, uit 1971) staat ook een tekening, met niet alleen een tunnel onder spoor 1+2, maar ook onder 11+12.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor iljitsch » 17 aug 2024 16:31

richard1074 schreef:Deze al gezien?
Men heeft het over een Metro doortrekken naar Scheveningen. (Daar gaan we weer)
Lijkt wel of ze dingen verzinnen daar?
https://youtu.be/LswKUygZITI

Ja, die verslaggever vraagt ernaar, maar die mevrouw in het wit van D66 snapt er niks van. Zij begint over een metro naar de binkhorst. Dat wordt natuurlijk gewoon een tram. En die gast van de PVV snapt er helemaal niks van, die wil als er onvoldoende trams zijn bussen in gaat zetten... Hoeveel mensen passen er in een bus? 40 a 50? In een tram ruim 200.

Waar dit over ging was die avond van de week dat er veel mensen op het strand waren en min of meer allemaal tegelijk naar huis wilden, ik geloof tussen 22 en 23 u. Wel vreemd, waarom nog uren blijven hangen als het al donker is? De HTM had dit duidelijk ook niet voorzien.

We hebben al een paar jaar geen vuurwerkfestival meer, maar daarbij wordt de HTM niet verrast maar kunnen ze de drukte na afloop natuurlijk niet zomaar verwerken.

Ik vraag me af of een metro in plaats van een tram zou helpen. Voordeel is dat metro’s langer zijn en gekoppeld kunnen rijden. Het lijkt mij overigens mogelijk om gekoppeld te rijden tussen scheveningen en CS, omdat de tram hier over z’n eigen baan rijdt. Maar ik vraag me af hoeveel dit oplevert ten opzichte van twee los rijdende trams. Ja, minder bestuurders. Maar is dat de bottleneck? Een RegioCitadis is lastiger in/uitstappen in grote aantallen vanwege de niet volledig lage vloer en er passen ook maar 214 mensen in in plaats van 238 in een Avenio. Ik denk niet dat stel gekoppelde RC’s makkelijk van CS naar HS komt, en je kan niet keren bij CS.

Nadeel van metro’s is dat die, tenzij je echt bizar veel geld wilt uitgeven, zullen moeten keren met twee sporen plus overloopwissels. Dus kopmaken, wat niet sneller wordt wanneer je flink lang materieel inzet en de perrons vol met strandgangers staan.

De tram heeft als voordeel dat er iets verderop de moeder van alle keerlussen ligt waar je 10 trams kan parkeren. Of je rijdt er in een halve minuut doorheen.

Er vanuit gaand dat de HTM op tijd voldoende materieel inzet denk ik dus dat trams toch de beste oplossing zijn. Wat ze dan moeten doen is het instapproces optimaliseren. Ik heb ooit meegedaan aan de evacuatietest van de Avenio, waarbij de volledige 238 mensen instapten, en daarna er zo snel mogelijk weer uit moesten. 238 mensen in die tram krijgen is nagenoeg niet te doen.

Ik zou dus zeggen: hou het bij zo’n 200 passagiers per tram. En laat dan die 200 passagiers toe op het perron maar niet meer, laat een lege tram voorrijden, iedereen vlot instappen, en verder. Volgende tram.

De vraag is hoe je het aantal passagiers op het perron beperkt tot 200. Je kan daar „verkeersregelaars” neerzetten die tellen. Of OV-chipkaartlezers die de 201e reiziger weigeren en een stoplicht op rood zetten. Of maak van het perron een wegschaal die bij 200 x 75 kg (ofzo) het stoplicht op rood zet.

Lastigste is hoe je omgaat met de verschillende lijnen die daar rijden. Idealiter zou je een aparte halte voor elke lijn willen hebben. Bij het zwarte pad is dat bijna mogelijk, maar volgens mij is het tegenwoordig niet meer de bedoeling dat mensen instappen op de keerlus.

Helemaal mooi zou zijn een virtuele wachtrij in plaats van een echte. Dus dat je via je telefoon je kan aanmelden voor de tramrit en dan krijg je bijvoorbeeld „om 22.30 u of kort daarna kan je in de tram stappen”. Dan kan je tot 22.25 u op het strand blijven hangen. Vervolgens heb je twee wachtrijen: die voor mensen die „gewoon” wachten en die voor mensen die zich aangemeld hebben. Uiteraard mogen alleen de op dat moment verwachtte mensen de tweede wachtrij in. En dan bijvoorbeeld 100 mensen van de ene wachtrij het perron op en 100 van de andere.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor Rob Kievit » 17 aug 2024 19:46

Dat zijn zinvolle observaties, @iljitsch. Ik filosofeer nog even verder.

Het is 't eeuwige probleem van het OV: De capaciteit moet toereikend zijn voor de pieken in de vervoersvraag. Maar je kunt als OV-bedrijf nu eenmaal geen oneindige overcapaciteit in reserve houden voor die pieken. Geen miljoenen kostende trams, geen personeel dat 24/7 op afroep beschikbaar is, geen oprekbare in- en uitstapfaciliteiten. Stuit het systeem daarbij op de grenzen, dan gaan stuurlui aan wal (politici) daarover klagen. Het ongemak dat die piekreizigers ervaren hebben, is reëel - maar niet onoverkomelijk.

Een metro is er niet, dus dat helpt niet. De tramrails liggen er al, dus dat biedt meer mogelijkheden.

Ik ben evengoed een stuurman aan de wal, maar ik waag toch wat suggesties.

* Herstel de perrons in de Noorderstrandlus (Zwarte Pad) als instapfaciliteit. Daar is veel meer ruimte dan bij het huidige instapperron aan de GvD-weg. Door de parallele sporen kunnen reizigers op meer perrons tegelijkertijd instappen (wel even opletten welke lijn je kiest). Het is een prachtig, royaal ontworpen eindpunt, te mooi om alleen als buffer te gebruiken. Er zijn meer sporen dan lijnen daar, dus er kunnen makkelijk bijv. twee lijn negens naast elkaar passagiers inladen, bij zo'n pieksituatie. En allebei vertrekken, en hup, de volgende.

PS Ik heb nooit begrepen waarom je ineens moest instappen op de GvD-weg. Als je je nu als nietsvermoedend reiziger op een keerlusperron van het Noorderstrand begeeft, waar je de trams ziet klaarstaan, word je weggekeken door de HTM'ers alsof je in hun koffie hebt gespuugd. Natuurlijk, recht op eindpuntrust, maar het is erg klantonvriendelijk.

* Laat de reizigers voordat ze daar kunnen kiezen uit een perron door zo'n slanghek lopen, zoals op oude foto's van het GvD-plein te zien is. Ja, dat is een fuik en een ventiel, maar dat kan helpen. Het vertraagt de toevoer, wat de reizigers doet beseffen dat het druk is, en het maakt het mogelijk dat een enkele functionaris aan de uitgang van de slang de passagiersstroom af en toe even stopzet. "Even geduld, mensen. De volgende komt zo."
Laat de reizigers door zo'n lichtstraalteller lopen, dan hoeft de verkeersregelaar niet zelf te tellen. "199, stop. O, jullie horen bij elkaar. Okee, 202 en stop." En vol genoeg is de Avenio. Kan er bij de Wittebrug ook nog iemand instappen.

* Te weinig bestuurders? Voer de conducteur weer in, en geef die een beperkte rijopleiding, zodat ze op zo'n zeldzame avond als laatst desnoods om 22 uur een keertje een extra tram kunnen rijden, in plaats van kaartjes te verkopen en controleren. Ja, ik zei toch dat ik een stuurman aan wal was. Maar het is vooralsnog een realistischer idee dan het aanleggen van een metro.

Zo, genoeg gefilosofeerd. Samenvatting: HTM, wees praktisch en grijp terug op ervaringen uit het verleden.
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor Tiktak » 17 aug 2024 23:01

In de goede oude tijd, werd er gewoon een aanhangwagen aangekoppeld als het onverwachts druk was.
Misschien moet de HTM hierover eens nadenken, bestel een aantal aanhangers zonder bestuurderscabine en zet er een paar klaar als de nieuwe remise er is.
Even met een peddeltram een x aantal naar het Zwarte Pad en daar kan de bestaande dienst wagen als het nodig is er eentje aankoppelen
Zo ging het ook vroeger.
Tiktak
 
Berichten: 718
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor Chris » 18 aug 2024 08:33

Vroeger was alles beter natuurlijk. Ooit de files aan reizigers op foto's gezien bij de eindhalte Kurhaus waar men gewoon in een rij stond om mee te kunnen gaan met de tram? Grote groepen die allemaal naar huis willen vanaf het strand bestaat er dus al wat langer.
Verschil met een Vuurwerkfestival en een zomeravond is natuurlijk dat je niet precies weet wanneer men naar huis gaat. En tijdens het vuurwerkspektakel stonden extra trams klaar in remise Scheveningen. Dat gaat nu even niet.

Bij grote drukte zou men wel op simpele wijze aan crowd management kunnen doen. Je zit zoiets ook bij Zuidplein na een concert in Ahoy. Maar ook daar was nu niet on voorzien.
Als alle infra in orde is en men met gekoppelde Citadissen kan rijden zou ik zeggen. Ga in de ochtend StrandExpress rijden van HS via CS naar Kurhaus. Keer op het gemak bij Noorderstrand en ga leeg via GVD weg, Duinstraat en route lijn 11 om weer een verse kudde strandgangers op te halen. 's Avonds doe je dat andersom en dan maak je kop op GVD plein. Maak van dat perron een eiland perron want er ligt nu toch aan twee kanten rails. De StrandExpress gaat dan naar CS en HS en leeg via lijn 11 door via de hierboven beschreven route naar het GVD plein. Want ja, waar ga je keren met die ruim zestig meter tram?
Aan de strandkant van het perron kunnen dan lijnen 1 en 9 halteren.
Chris
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor Slagathor » 18 aug 2024 09:27

Ik vind het een non-issue, als ik heel eerlijk ben. Niemand heeft toch ooit voorgesteld om een metrolijn van Landgraaf naar NS station Heerlen aan te leggen voor wanneer daar Pinkpop georganiseerd wordt? En hier komt iedere zomer weer een nieuwe pappenheimer op de proppen die de woorden "metro" en "Scheveningen" uit.

Die drie dagen per jaar dat het hier toevallig in het weekend strandweer is, echt...

Iedere lokale politicus die ijvert voor een metrolijn naar Scheveningen zonder eerst goede plannen voor het ontsluiten van Zuidwest op tafel te leggen, kan net zo goed een rondje door de stad wandelen en zoveel mogelijk kiezers een klap in hun gezicht geven, want het komt op hetzelfde neer. Er zijn hele wijken in Den Haag waar mensen het niet breed hebben en nood hebben aan betere toegang tot de regionale arbeidsmarkt maar waar ze er 20, 30 of zelfs 40 minuten over doen om CS of HS te bereiken (laat staan een andere kern waar banen zijn). Als je die mensen laat stikken om in plaats daarvan een metrolijn naar Scheveningen aan te leggen ten behoeve van de dagjesmens, ben je als politicus echt niet goed wijs.

De hier nu lopende discussie over hoe je meer tramcapaciteit naar Scheveningen kunt realiseren vind ik dan wel weer heel interessant; ik heb soms het idee dat er hier op dit forum meer kennis en goede wil aanwezig is dan in sommige burelen van de HTM... :lol:
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor Lange_Dre » 18 aug 2024 10:39

Bij HTM zijn ze er volgens mij ook wel achter dat je met dubbel lange trams veel kunt oplossen. Zover ik gehoord heb, krijgen die Tina's ook de optie voor gekoppeld rijden in de reizigers dienst. Zo iets kies je natuurlijk niet als je in reizigersvervoer geen dubbel lange trams wil kunnen inzetten. Dan kies je eerder voor de optie om een tweede tram "dood" mee te nemen zoals de GTL ook kan.
Lange_Dre
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor joostvansurksum » 18 aug 2024 11:03

Veel haltes zijn echter afgestemd op 1 tram lengte en het kan ook issues bij kruispunten geven, als er een tram uitsteekt. Een tram leeg achteraan meenemen geeft ook extra kilometer-, energiekosten en slijtage.

Wel goed als de Tina die koppel-optie krijgt, want dan zijn ze niet alleen afhankelijk van de RC. Die trams rijden ook alweer bijna twintig jaar rond en gaan er waarschijnlijk na de GTL als eerste weer uit. Maar dat duurt nog even.
joostvansurksum
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor iljitsch » 18 aug 2024 16:17

Volgens mij is het keerspoor bij halte Wouwermansstraat te kort voor twee gekoppelde trams. Als je cabineloze wagens gebruikt voor de verlenging gaat dat sowieso niet werken omdat je dan terug bent bij een éénrichtingstram. (En inefficiënt want niet ongekoppeld te gebruiken.) Dus dan kom je uit bij het voorstel om via de routes 1/11 terug te rijden. Maar lijkt mij minder ideaal over de Jurriaan Kokstraat en Duinstraat met trams van 75 meter tussen al het andere verkeer en een paar onoverzichtelijke bochten.

Ik vraag me af in hoeverre het zinvol is om HS te bedienen met de strandexpress. Mensen die met de trein komen kunnen in de meeste gevallen ook makkelijk via CS reizen. Mensen die overstappen vanuit andere tramlijnen kunnen dat vaak ook op CS doen. En voor degenen die overblijven rijden er nog altijd de gewone 1 en 9.

Als je echt een schaalsprong in de bediening van het strand wil maken zou ik zeggen: realiseer een keermogelijkheid bij CS zodat je kan pendelen tussen CS - Kurhaus en CS - Zwarte Pad. Over dat traject kan je volgens mij zonder veel problemen gekoppeld rijden omdat je nergens tussen ander verkeer rijdt.

De beste keermogelijkheid lijkt me om vlak na halte Schedeldoekshaven een overloopwissel te plaatsen. Dan heb je voldoende ruimte totaan de bocht naar rechts om twee gekoppelde trams neer te zetten. Een gewone lijn 9 moet dan even wachten op de halte.

Maar ik zou zeggen: bij inzet van de strandexpress, laat 9 dan CS overslaan. Dan kan je van het perron direct naast het station waar 9 richting Scheveningen normaal stopt een speciaal strandexpress-perron maken en 9 wordt niet overladen met mensen die eigenlijk de strandexpress moeten nemen. Mensen die van/naar andere haltes van 9 reizen moeten dan extra overstappen, maar hebben wel het voordeel van een niet-overvolle tram.

En als je dan niet stopt bij CS kan je gelijk de oude route langs de hofvijver rijden inplaats van die S-bocht tussen het ijspaleis en CS.

Deze kortere strandexpress-route moet volgens mij goed 2 x per uur te doen zijn. Dan heb je met 20 extra trams en 10 extra bestuurders 20 ritten extra per uur en kan je 8000 mensen per uur extra vervoeren.

Als 1 ook erg vol zit met strandgasten dan zou je een 1K in kunnen zetten tussen het Zwarte Pad en HS.

Na de avondspits zijn er vast flink wat trams beschikbaar. Misschien geen 20, maar zeker genoeg om een deuk ik een pak boter te slaan. En er zijn vast ook bestuurders die wel een extra dienst willen oppikken in deze dure tijden.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor HansW » 18 aug 2024 17:09

Deze discussie hoort al lang niet meer thuis onder de naam fusie
HansW
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor YC52000 » 18 aug 2024 18:46

Terug naar die fusie: wat mij betreft mag het gebeuren, maar alleen als het ons meer geld oplevert.
Anders hoeft het niet. In dat geval kunnen ze beter gewoon samenwerken zonder te fuseren.
YC52000
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor Chris » 19 aug 2024 02:56

Fijne aannames weer in je stukje Iljitsch...
Dus je prefereert goed vervoer voor de strandgast maar laat de normale reiziger stikken om lijn 9 een belangrijke halte als CS over te slaan. Knappe gedachte weer....
Op HS stappen ook flink wat strandgangers in. Dus waarom niet hier ook met deze Expresstram stoppen? Weer 'n keer overstappen extra maakt het allemaal niet aantrekkelijker!
Dat een lange tram via Duinstraat zou moeten rijden is niet ideaal maar er is geen keermogelijkheid voor twee trams. Dus lijkt mij een optie om via de route van lijnen 1 en 11 en dus via de Duinstraat een fijne. Ben wel benieuwd of de file daar straks slinkt wanneer de rotonde klaar is bij de Scheveningseweg.
Je hebt het ook over trams die beschikbaar zouden moeten zijn na de avondspits. De strandganger komt al in grote getalen vanaf de ochtend naar de kust en juist rond die avondspits gaan ze weer richting huis. Vandaar ook dat de StrandExpress juist rijdt van einde ochtendspits tot in de avond. Maar misschien wanneer remise Scheveningen weer in gebruik kan worden genomen men weer met wat extra 'wachtwagens' daar kan staan en inzetten wanneer de drukte toeneemt. Moet er alleen een poppetje zijn om de tram te rijden.
Chris
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor iljitsch » 19 aug 2024 09:32

Als je met 9 naar CS wil om over te stappen op een andere tram dan kan je dat ook elders doen. Halte centrum voor 2, 3, 4 en 6 (waarmee je ook zo op CS bent, dus de extra tijd die overstappen kost is erg beperkt) plus 15. Je kan op 17 overstappen bij HS.

Natuurlijk, niet bij CS stoppen is voor sommige mensen nadelig. Maar in een propvolle tram zitten is ook flink nadelig. Ik denk dat het voordeel dat je de strandgangers van/naar CS apart houdt van overige reizigers ruim opweegt tegen de nadelen.

In dit specifieke geval wilden heel veel mensen tegelijk naar huis ruim na de spits. De normale dienstregeling is dat een stuk beperkter dan de rest van de dag dus op dat moment moet er redelijk wat extra materieel beschikbaar zijn.

Als ik me niet vergis arriveren mensen op het strand meer verspreid over de dag, dus dan heb je minder extra trams voor de strandexpress nodig. Avondspits zal het lastigst zijn omdat je dan de normale piek hebt maar ook nog strandreizigers. Wellicht dat er dan niet voldoende extra trams zijn om aan de extra vraag te voldoen.

Het nadeel van de strandexpress door laten rijden naar HS is dat de ritten daarmee zo’n twee keer zo lang zijn, dus dat je twee keer zoveel materieel nodig hebt om hetzelfde aantal mensen te vervoeren.

Laat dan liever extra trams over de route van 1 naar HS rijden. Dan bedien je ook mensen die via haltes „beelden aan zee” en badhuiskade willen reizen. Dit moet dan met Avenio’s omdat je vanuit het centrum de keerlus op het rijswijkseplein niet kan gebruiken. Maar dat is een pluspunt want in een AV passen 25% meer mensen dan in een GTL.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor Chris » 20 aug 2024 05:55

Als je je een beetje zou verdiepen in de dienstregeling van HTM zie je dat tijdens spitsen amper extra trams rijden.
En waarom ga je je vaste klanten benadelen voor de toerist door niet normaal te rijden?
Vanuit Scheveningen kan je ook makkelijk bij HS keren. Daar heeft met TailTrack Parallelweg voor bedacht of je doet met de stroom naar het station een rondje Leeghwaterplein, Laakweg om leeg via de Rijswijkseweg weer terug te keren naar het strand en andersom is dat ook mogelijk.
Chris
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor Tiktak » 21 aug 2024 22:18

Je hebt twee grote treinstations nl. HS en CS waar strandgangers aankomen.
Waarom moet er vanuit HS via CS met de strand expres gereden worden.
Ik zou vanuit HS een strand expres over het traject van lijn 11 laten rijden, eindpunt keerlus lijn 11
Vanaf CS via lijn 9 naar eindpunt Noorderstrand
De strand expres moet geen tussen liggende haltes bedienen.
Hiermee zijn gelijk de strandgangers gelijk verdeeld over de kuststrook van de boulevard
Tiktak
 
Berichten: 718
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor Chris » 22 aug 2024 05:39

De mens is een kuddedier en de mensjes willen het liefst in de buurt bij het Kurhaus naar het strand en niet een kleine kilometer verderop. De StrandExpress stopt nu ook niet op tussengelegen haltes.
Chris
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor iljitsch » 22 aug 2024 12:02

Tiktak schreef:Je hebt twee grote treinstations nl. HS en CS waar strandgangers aankomen.

Den Haag HS is geen erg groot station. In/uitstappers per dag in 2019:

Den Haag CS: 104000
Den Haag HS: 35000
Den Haag LvNOI: 17500
Leiden: 82000
Delft: 40000

(CS en HS hebben wel beiden 5 a 6000 overstappers.)

Rotterdammers gaan naar Hoek van Holland met de metro. Uit de richting Leiden reis je net zo makkelijk via CS. Uit de richting Zoetermeer/Utrecht uiteraard CS. Dus netto zullen alleen mensen uit Delft naar Kurhaus/Zwarte Pad willen reizen via HS.

Die worden dan bediend door lijnen 1 en 9, waarbij 9 waarschijnlijk nog wel ruimte heeft.

Ik zie de logica van de strandexpress ook HS laten bedienen dus niet. Als die alleen CS - Scheveningen doet heb je ook nog de optie van HS naar CS via 17 en dan de strandexpress.

Ik denk dat als er een keermogelijkheid zou zijn bij CS ze de kortere versie zouden gebruiken omdat je zo met de zelfde aantallen trams/bestuurders meer ritten per uur kan maken.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor YC52000 » 22 aug 2024 13:07

Ja, met twee extra wissels kan er gekeerd worden bij het opstelspoor in de Lekstraat.
Ook kunnen 2 wissels worden gebruikt om te halteren bij de halte van tram 17 in de richting van het Statenkwartier/Scheveningen.

Ik weet niet wanneer de volgende railwerkzaamheden in de Rijnstraat zullen plaatsvinden. Maar misschien kunnen trams daarna kopmaken. :shock:
YC52000
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Directeur ziet fusie HTM en RET wel zitten

Berichtdoor iljitsch » 22 aug 2024 19:31

Hm, dat is wel een heel kort spoortje...

Ik denk dat als je iets gaat doen bij CS je het wel goed wilt doen zodat je gekoppelde trams kan keren.

Er lijkt een hoop ruimte over te zijn naast de sporen tussen de halte voor het station en de oversteek over de bezuidenhoutseweg. Wellicht dat je hier een keerspoor annex evenementenperron kan aanleggen. Maar dat betekent dan waarschijnlijk wel dat de bestaande sporen verlegd moeten worden, dat is natuurlijk een grote ingreep.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron