richard1074 schreef:Deze al gezien?
Men heeft het over een Metro doortrekken naar Scheveningen. (Daar gaan we weer)
Lijkt wel of ze dingen verzinnen daar?
https://youtu.be/LswKUygZITI
Ja, die verslaggever vraagt ernaar, maar die mevrouw in het wit van D66 snapt er niks van. Zij begint over een metro naar de binkhorst. Dat wordt natuurlijk gewoon een tram. En die gast van de PVV snapt er helemaal niks van, die wil als er onvoldoende trams zijn bussen in gaat zetten... Hoeveel mensen passen er in een bus? 40 a 50? In een tram ruim 200.
Waar dit over ging was die avond van de week dat er veel mensen op het strand waren en min of meer allemaal tegelijk naar huis wilden, ik geloof tussen 22 en 23 u. Wel vreemd, waarom nog uren blijven hangen als het al donker is? De HTM had dit duidelijk ook niet voorzien.
We hebben al een paar jaar geen vuurwerkfestival meer, maar daarbij wordt de HTM niet verrast maar kunnen ze de drukte na afloop natuurlijk niet zomaar verwerken.
Ik vraag me af of een metro in plaats van een tram zou helpen. Voordeel is dat metro’s langer zijn en gekoppeld kunnen rijden. Het lijkt mij overigens mogelijk om gekoppeld te rijden tussen scheveningen en CS, omdat de tram hier over z’n eigen baan rijdt. Maar ik vraag me af hoeveel dit oplevert ten opzichte van twee los rijdende trams. Ja, minder bestuurders. Maar is dat de bottleneck? Een RegioCitadis is lastiger in/uitstappen in grote aantallen vanwege de niet volledig lage vloer en er passen ook maar 214 mensen in in plaats van 238 in een Avenio. Ik denk niet dat stel gekoppelde RC’s makkelijk van CS naar HS komt, en je kan niet keren bij CS.
Nadeel van metro’s is dat die, tenzij je echt bizar veel geld wilt uitgeven, zullen moeten keren met twee sporen plus overloopwissels. Dus kopmaken, wat niet sneller wordt wanneer je flink lang materieel inzet en de perrons vol met strandgangers staan.
De tram heeft als voordeel dat er iets verderop de moeder van alle keerlussen ligt waar je 10 trams kan parkeren. Of je rijdt er in een halve minuut doorheen.
Er vanuit gaand dat de HTM op tijd voldoende materieel inzet denk ik dus dat trams toch de beste oplossing zijn. Wat ze dan moeten doen is het instapproces optimaliseren. Ik heb ooit meegedaan aan de evacuatietest van de Avenio, waarbij de volledige 238 mensen instapten, en daarna er zo snel mogelijk weer uit moesten. 238 mensen in die tram krijgen is nagenoeg niet te doen.
Ik zou dus zeggen: hou het bij zo’n 200 passagiers per tram. En laat dan die 200 passagiers toe op het perron maar niet meer, laat een lege tram voorrijden, iedereen vlot instappen, en verder. Volgende tram.
De vraag is hoe je het aantal passagiers op het perron beperkt tot 200. Je kan daar „verkeersregelaars” neerzetten die tellen. Of OV-chipkaartlezers die de 201e reiziger weigeren en een stoplicht op rood zetten. Of maak van het perron een wegschaal die bij 200 x 75 kg (ofzo) het stoplicht op rood zet.
Lastigste is hoe je omgaat met de verschillende lijnen die daar rijden. Idealiter zou je een aparte halte voor elke lijn willen hebben. Bij het zwarte pad is dat bijna mogelijk, maar volgens mij is het tegenwoordig niet meer de bedoeling dat mensen instappen op de keerlus.
Helemaal mooi zou zijn een virtuele wachtrij in plaats van een echte. Dus dat je via je telefoon je kan aanmelden voor de tramrit en dan krijg je bijvoorbeeld „om 22.30 u of kort daarna kan je in de tram stappen”. Dan kan je tot 22.25 u op het strand blijven hangen. Vervolgens heb je twee wachtrijen: die voor mensen die „gewoon” wachten en die voor mensen die zich aangemeld hebben. Uiteraard mogen alleen de op dat moment verwachtte mensen de tweede wachtrij in. En dan bijvoorbeeld 100 mensen van de ene wachtrij het perron op en 100 van de andere.