Pagina 1 van 1

Remlichten?

BerichtGeplaatst: 23 apr 2024 18:56
door iljitsch
Ik was eerder deze week op expeditie naar Voorburg en zag daar twee stuks tram 2 AV en een bus 23.

En geen van deze hadden remlichten. Vreemd genoeg rijden de trams overdag met een rood achterlicht. De bus zelfs met twee links en twee rechts. Dus als je daar even snel naar kijkt lijkt het of ze aan het remmen zijn. Maar nee, bij remmen worden de linker/rechter tramlichten helderder, hetzelfde met de vier achterlichten van de bus. En bij loslaten van de rem natuurlijk weer iets donkerder.

Zou een auto met dit soort nonsens wegkomen?

Zo weet iemand die achter zo'n tram of bus rijdt toch nooit of die aan het remmen is tenzij ze de hele tijd naar die rode lichten lopen te staren?

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 23 apr 2024 20:32
door Admin
Het gaat niet om de felheid v/d verlichting, maar de verandering van lichtsterkte. Ons oog is daar bijzonder gevoelig voor en dat valt dus op.

En ja, auto's uit met name de VS hebben voor ons vreemde verlichting. Helaas :roll:

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 24 apr 2024 07:14
door Tiktak
Je heb het ook bij de rode seinlichten van Pro rail langs het spoorwegnet.
Als ze op rood staan dan gaan ze even uit en langzaam gaan ze weer helderbranden

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 24 apr 2024 18:33
door buschauffeur
De MAN-bussen hebben zelfs een derde remlicht.

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 27 apr 2024 13:22
door iljitsch
Vandaag door een erg rustige stad fietsend (viel me wel op dat de treinen allemaal maximaal lang zijn!) zat ik even achter zo’n MAN bus. Die heeft twee rode lichten rechts en links, plus nog een klein rood licht rechts en links boven. Zes totaal. DIE ALLEMAAL AAN ZIJN OVERDAG. WTF? Auto’s hebben dagrijlicht voor, maar niet achter. Moet een bus er dan zes achter hebben??

Bij het remmen wordt het bovenste licht onder aan beide kanten helderder. Dat is wel vrij duidelijk. Maar dus geen derde remlicht, terwijl die twee lichten bovenaan heel mooi die functie hadden kunnen vervullen, zeker ook omdat je die vaak over tussenliggende auto’s heen kan zien.

Dan een GTL. Die heeft ook geen derde remlicht, maar wel de eerste en de tweede. Die zitten net boven de rode dagrijlichten. Dus twee rode lichten = rijden, vier rode lichten = remmen.

Ik snap twee dingen niet: waarom is hier überhaupt voor gekozen, en waarom laten de verkeersregels zulke enorme afwijkingen van wat gebruikelijk/vereist is voor de overige 99% van het verkeer toe?

(Ik zit al een tijdje te denken over hoe ik een remlicht op mijn fiets kan implementeren. Ik heb duidelijk teveel tijd omhanden.)

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 27 apr 2024 15:02
door Admin
iljitsch schreef:(Ik zit al een tijdje te denken over hoe ik een remlicht op mijn fiets kan implementeren. Ik heb duidelijk teveel tijd omhanden.)

Ab-so-luut! ;) Maar als antwoord op je dilemma: een kwik-schakelaar is simpel, maar kwetsbaar (want glas) en vrijwel zeker verboden (kwik is een uit-er-mate giftig goedje dat je echt niet onder handbereik wil hebben!). Alternatief een versnellingsmeter, met wat electronica die meet wanneer een grote vertraging in korte tijd ontstaat. Electronische versnellingsmeters zijn best klein, maar een microcontroller om de uitgangssignalen te interpreteren is noodzakelijk, wat je dus moet programmeren. Een magneetschakelaar in je zadel om te weten wanneer je op de fiets zit kan gelijk meegenomen worden in de code.

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 27 apr 2024 15:31
door Brecht

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 27 apr 2024 17:54
door Charles
Brecht schreef:Misschien heb je hier wat aan?:

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/reml ... -de-fiets/
Het mot niet gekker worden, remlicht op je fiets...

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 28 apr 2024 12:06
door iljitsch
Charles schreef:Het mot niet gekker worden, remlicht op je fiets...

Toch niet zo'n raar idee? In de auto kijk je altijd even in de spiegel om te zien of er iemand vlak achter je zit wanneer je gaat remmen, maar bij het fietsen is achterom kijken voor het remmen lastiger en minder gebruikelijk. Dan kan een remlicht toch nuttig zijn voor mensen achter je.

Ik zou zelf denken aan reed-schakelaars en magneetjes bij de remhendels of de remmen zelf. Wellicht met een arduino ofzo om het allemaal aan te sturen.

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 30 apr 2024 12:52
door Charles
Afbeelding
Waar zullen hier de remlichten zitten?

BerichtGeplaatst: 30 apr 2024 13:14
door Tiktak
Charles schreef:Afbeelding
Waar zullen hier de remlichten zitten?


Van boven naar beneden.
gele richtingwijzer - gele richtingwijzer - rood remlicht - rode achter lamp - links rood mistlamp en rechts witte achteruit rij lamp

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 30 apr 2024 16:45
door buschauffeur
iljitsch schreef:Vandaag door een erg rustige stad fietsend (viel me wel op dat de treinen allemaal maximaal lang zijn!) zat ik even achter zo’n MAN bus. Die heeft twee rode lichten rechts en links, plus nog een klein rood licht rechts en links boven. Zes totaal. DIE ALLEMAAL AAN ZIJN OVERDAG. WTF? Auto’s hebben dagrijlicht voor, maar niet achter. Moet een bus er dan zes achter hebben??

Bij het remmen wordt het bovenste licht onder aan beide kanten helderder. Dat is wel vrij duidelijk. Maar dus geen derde remlicht, terwijl die twee lichten bovenaan heel mooi die functie hadden kunnen vervullen, zeker ook omdat je die vaak over tussenliggende auto’s heen kan zien.

Dan een GTL. Die heeft ook geen derde remlicht, maar wel de eerste en de tweede. Die zitten net boven de rode dagrijlichten. Dus twee rode lichten = rijden, vier rode lichten = remmen.

Ik snap twee dingen niet: waarom is hier überhaupt voor gekozen, en waarom laten de verkeersregels zulke enorme afwijkingen van wat gebruikelijk/vereist is voor de overige 99% van het verkeer toe?

(Ik zit al een tijdje te denken over hoe ik een remlicht op mijn fiets kan implementeren. Ik heb duidelijk teveel tijd omhanden.)



Ik plak hier even een foto van internet. HTM MAN met derde remlicht. Zoals ze dus allemaal hebben.

https://www.flickr.com/photos/harry_nl/14091316121

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2024 14:10
door iljitsch
Hm, ja, zat zo hard naar de lichten links/rechts te staren dat ik het derde remlicht van die bussen niet opmerkte.

Typisch ook dat vlak hierna twee auto’s voorbij kwamen die ook met achterlichten aan overdag reden en dan ook geen apart eerste en tweede remlicht hadden, net als die bussen.

En eerder vandaag overstappend van lijn 1 op lijn 6 viel me in de tramtunnel op dat een AV geen remlichtactiviteit toonde, een RC wel via een minimale verhoging van de helderheid van de normale rode achterlichten en een GTL met aparte lichten die veel harder branden dan de dagrijlichten.

Bij rijden volgens seinen zijn remlichten niet echt nodig natuurlijk, maar dan zou je verwachten dat een RC die ook niet zou gebruiken in het buitengebied of de tramtunnel. Of wordt er in de tramtunnel gewoon op zicht gereden?

Koplampen van al die trams zijn trouwens wel megafel, zeker in het wat donkere hoekje van het tunnelperron waar ik zat, daar werkten zo te zien wat lampen niet (oostelijke perron).

En van lampen gesproken: het ik zat voorin in 1 en het viel mij op dat de voorste lichtbak aanging wanneer de deuren open gingen en weer uit bij het sluiten. De rest was wel (onnodig) de hele tijd aan. Maar logisch te verklaren: dit licht kan wellicht ten koste van het zicht van de bestuurder gaan in het donker.

Re: Remlichten?

BerichtGeplaatst: 14 mei 2024 11:23
door Roland
In de tunnel wordt op sein gereden behalve bij de haltes, want er kunnen daar meerdere trams in hetzelfde blok. De remlichten zouden altijd moeten werken, er is geen speciale 'op sein rij modus'. Bij de metro van Rotterdam is het bij de oudere series (5200 en 5400) zo dat de remlichten alleen werken als de pantograaf omhoog is en er dus in sneltrammodus wordt gereden. Bij alle SG3-modellen werken de remlichten altijd.