iljitsch schreef:Ik heb even het originele artikel in de NRC opgezocht dat (iets) makkelijker te lezen is voor niet-abonnees.
Grootste deel van het interview gaat over andere dingen, en best interessant. Aan het eind met de vraag over een fusie, had het antwoord een hoog GroenLinks/PvdA-gehalte: eerst samenwerken, wellicht ooit een fusie.
Ik denk dat zo'n fusie een beetje het KLM/Air France verhaal wordt, waarbij je strijd tussen de twee regio's waar de twee onderdelen vandaan kwamen krijgt. Als er onvoldoende geld is voor beide, gaan we dan Rotterdam of Den Haag verbeteren?
Het daadwerkelijk rijden in beide regio's blijft toch ook apart. Een gezamenlijke verkeersleiding zou in theorie kunnen maar lijkt me niet erg praktisch omdat de mensen die er komen te werken dan beide netten goed moeten kennen.
Maar er zijn vast plekken te vinden waar samenwerking voordelen kan bieden. Bijvoorbeeld bij het aankopen van nieuw materieel. Maar ja, dat station is voorlopig even gepasseerd. Opleidingen? Dat zou met name goed werken als het materieel overlapt, wat het dus niet doet. Een gezamenlijke werkplaats is misschien een idee, als het overbrengen van materieel werkbaar gemaakt kan worden.
Er ligt een aftakking van het metrolijn E spoor naar de voormalige remise Kleiweg in Rotterdam en vlak daarnaast een grote keerlus voor de tram (en ook nog een doodlopende aftakking naar het treinspoor) dus op die locatie zou je waarschijnlijk een koppeling kunnen maken zodat Haagse trams in Rotterdam kunnen komen en omgekeerd. Moeten ze wel onder 750 V kunnen rijden (en dat gaat wel een keer komen) en de signalering is een probleem maar dat is wellicht op te lossen door 's nachts als er geen diensten rijden de overdrachten te doen.
Maar als er echt flink werk nodig is zal een tram waarschijnlijk niet op eigen kracht kunnen rijden en gesleept moeten worden. Is dat voor alle relevante trams mogelijk? Voordeel is dan wel dat de sleepwagen alle relevante voltages en beveiliging aan boord kan hebben, maar met tientallen tonnen onberemd materieel achter je wil je dat ook niet dwars door de dienstregeling doen...
trambestuurder schreef:... Er betaat al jaren de wens op lijn 1 van Tanthof door te trekken naar Rotterdam Blijdorp wat hemelsbreed maar 1,5 km is maar dat lukt nog niet ivm een Natuurgebied waar deze doorheen zal moeten maar nu de huidige A4 er ligt zijn er wel kansen denk ik ...
trambestuurder schreef:Denk niet dat het kan om een tram via de E lijn naar de Kleiweg te brengen omdat de Ret in hun eigen gebied stroom krijgt van een derde rails naast het spoor en niet van een rijdraad en dan maakt het niet uit of alles 750 volt rijdt of niet
Verder is het rijden met elkaar materiaal niet zo gek moeilijk hoor, denk dat de meeste dit met een opleiding van 5 dagen wel zullen kunnen los de kennis van elkaars lijnennet maar dat kunnen ze oplossen met polderen bijvoorbeeld
Er betaat al jaren de wens op lijn 1 van Tanthof door te trekken naar Rotterdam Blijdorp wat hemelsbreed maar 1,5 km is maar dat lukt nog niet ivm een Natuurgebied waar deze doorheen zal moeten maar nu de huidige A4 er ligt zijn er wel kansen denk ik
Al met al lijkt het mij wel leuk om ook eens in rotjeknor te rijden
overigens staat het artikel nogsteeds achter een abbonement
iljitsch schreef:Mijn vakgebied is computernetwerken en ik ergerde mij jaren aan het feit dat Amsterdam het centrum is van ieder netwerk in NL. Maar ja, gemak en kosten gaan boven snelheid...
Dat zal niet gebeuren door verschil in flenshoogte van de wielen. En waarom zou je ook willen uitwisselen?YC52000 schreef:Dus, over die fusie die toch nooit gaat komen, kunnen we museummaterieel uitwisselen? Mogen we museummaterieel slepen over de lijn van Metro E / buitengebied, of bestaat er een risico dat we dan ontsporen of andere problemen krijgen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten