Dinsdag weer een inloopbijeenkomst. Hierbij kwam ik met de volgende punten:
- Mensen zijn niet blij als ze parkeerplaatsen voor de deur kwijtraken!
- Nog niet erg duidelijk wat er gaat gebeuren met de viskraam.
- Nu al is de situatie waarbij de tram vanaf het centrum het Stuyvesantplein opgaat onoverzichtelijk en naar mijn mening niet veilig genoeg. Dan de andere richting daarnaast toevoegen die dus links langs het plein rijdt helpt daar niet bij. Oplossing: de zichtbaarheid wordt verbeterd en er komen waarschuwingslichten.
- Een aantal haltes hebben nu aan beide kanten de mogelijkheid de halte te verlaten. Dat wordt over het algemeen afgeschaft. Dan ga je vast krijgen dat bijvoorbeeld mensen die met de tram naar de sportvelden bij halte Carel Reinierszkade gaan toch geen zin hebben om helemaal om te lopen en er dus op een onvoorspelbare en dus gevaarlijkere manier geïmproviseerd gaat worden. Mevrouw van de gemeente vond de gekozen oplossing toch de beste.
- De verkeerskundigen hadden toch bezwaren tegen het verplaatsen van de halte Margarethaland dus die blijft waar-ie is.
Afgezien daarvan met een HTM'er gesproken over die nieuwe overloopwissel. Mijn idee was in plaats hiervan de buitenbocht van de huidige uitwijkroute in stand te laten. Dan heb je een aantal uitwijkopties:
- In plaats van richting CS gaat 6 linksaf en rijdt dan via de route van 2 naar Leischendam Noord en dan vanaf daar weer de gewone route via Mariahoeve. 2 wordt ingekort tot LvNOI.
- In plaats van richting CS gaat 6 linksaf en rijdt dan via de route van 2 naar halte Elzendreef maar gaat daarna linksaf de Hofzichtlaan op. Hiermee is het rondje korter en worden mensen die vanaf LvNOI naar Mariahoeve willen beter bediend. 2 rijdt tussen LvNOI en Leidschendam Noord.
- 6: driehoeken via de uitwijkboog richting LvNOI. Hierbij komt de tram even stil te staan op de bus/trambaan. De bus kan hier desnoods omheen via de gewone rijbaan. Ik zou zeggen dat dit dus veilig kan. 2 ingekort tot LvNOI.
Een HTM'er die ik sprak zei dat ze hier wel naar gekeken hadden maar naast het feit dat ze geloof ik niet enorm warm liepen voor bovengenoemde opties was het grote probleem de boogstralen. Daar even op ingezoomd, en als ik het me goed herinner:
- GTL: 18 meter als het moet maar eigenlijk liever 20
- Avenio: 20 meter als het moet, maar liever iets meer
- Tina: 22 of 23 als het moet, maar liever 25
- RegioCitadis: 25 meter
Ze willen natuurlijk het liefst al het spoor zo hebben dat alle trams overal kunnen rijden, maar dat gaat natuurlijk niet overal helemaal lukken. Interessant hierbij is ook dat de draaistel-configuratie van de TINA gelijk is aan die van de RC dus dat die met dezelfde manier van uitzwaaien door bochten gaan.
De Avenio is heel anders want die heeft geen draaistellen.
(Zoals neem ik aan bekend alhier zitten de wielen daar vast in de lengterichting midden onder elke bak en zelfs geen doorlopende assen.)
Maar blijkbaar is dus zelfs die buitenbocht onvoldoende voor een TINA en zeker een RC en ze willen hier met TINA's rijden. Wellicht zou die boog nog iets verruimd kunnen worden maar ja dan is die overloopwissel toch handiger omdat daarmee 2 ook nog op Oostinje kan komen en alleen 2 en 6 er een tijdje uit liggen tijdens de werkzaamheden in plaats van heel het kruispunt inclusief auto's en bussen en wellicht fietsers.
Helaas vergeten te vragen hoe lang het installeren van zo'n overloopwissel kost. Ik ben wel bang voor een niet onaanzienlijke onderbreking van 2 en 6. Gelukkig is er nog wel een stukje vlak liggende baan tussen Oostinje en waar de tram begint aan de beklimming richting Ternoot.