Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 11 sep 2024 13:56

Als je uitgaat van twee tramlijnen laten keren denk ik dat een overloopwissel wel genoeg is. Zelfs bij 10 trams per uur heb je dan 3 minuten.

Interessant genoeg zijn er op de drukste delen van het netwerk (CS, HS, tramtunnel) nieteens overloopwissels en zeker geen kruiswissels. Die laatste vind je alleen bij eindpunten, tenzij ik me vergis.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 11 sep 2024 15:44

Als we het hebben over deze constructie

Afbeelding

Dan zien we ze alleen op eindpunten, zo uit m'n hoofd; Statenkwartier 17 / Nootdorp 15 / Antoniushove 2 & 19
Misschien ergens in het buitengebied, maar dat weet ik niet.

Op Centraal Station (boven) zien we ook zo'n constructie, maar die ziet er net iets anders uit

Afbeelding

En tevens was deze constructie te vinden op het voormalige keerlus Centraal Station

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 11 sep 2024 16:07

YC52000 schreef:Aaah, ik heb online een schaalmodel gevonden.
Leuk project als het zou zijn doorgegaan.

Afbeelding

Maar ik zie geen tunnel waarover geregeld gesproken wordt op dit forum.
Kan me goed indenken dat deze voorgestelde lus op veel weerstand en protesten kon rekenen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 12 sep 2024 07:18

Aardige vondst die foto van de Koekmaplus. Ik kende deze alleen in zwart-wit vanuit een ander perspectief. Er zijn tenminste twee versies van deze maquette geweest, a) semi-metrotraject sloot op maaiveldniveau aan op lijn 9 ter hoogte van de Bosbrug, b) het viaduct liep door naar de Koningginnegracht met een station type Ternoot ter hoogte van de Bosbrug.
Zoekende via google op de oorsprong van de foto kwam ik uit op skyscraperforum, welke weer linkte naar http://zoeken.nai.nl/CIS/object/466 Helaas is die laatste link dood. Niet zo vreemd, want het domein nai.nl was oorspronkelijk van het Nederlands Architectuur Instituut, https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... rinstituut en dat is opgegaan in het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
Een zoekopdracht op hun website levert helaas niets op. Ik ga navragen of er meer meer foto's zijn, of dat wellicht de maquette zelf in de collectie is.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 17 sep 2024 13:22

Overloopwissels worden in de regel niet inrijdend aangelegd. Er bestaat dan immers de mogelijkheid dat een tram op het verkeerde spoor terecht kan komen. Bij een kruiswissel is er altijd een inrijdend. Het is alleen mogelijk als je de boel beveiligd en dat maakt het gelijk een stuk duurder.

Wat het perron van halte Kurhaus betreft: dat was nooit aangepast bij de aanleg van het overloopwissel. Het lange termijn idee bij deze halte is ook dat je het perron richting centrum kunt ombouwen tot middenperron en voertuigen vanaf het zwarte pad op het huidige passeerspoor halteren.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 18 sep 2024 08:35

Dat lijkt mij een slecht plan. Op de satellietfoto lijkt het er wat mij betreft op dat het net te krap is om auto's een op dat buitenspoor staande tram te laten inhalen. Het bestaande perron is ook vrij smal. En je raakt dat passeerspoor kwijt.

Als je een eilandperron zou willen (waarom?) dan lijkt het mij dat je bestaande sporen uit elkaar moet leggen op de huidige plek van de perrons en dan een nieuw perron in het midden.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 18 sep 2024 09:44

Ik lees Rolands in antwoord dat de situatie blijft zoals ie nu is en dat je dus twee perronsporen krijgt richting centrum. Sporen liggen er al, alleen het perron meubilair aanpassen. Perfect voor drukke zomers en tijdens evenementen. Kan je op twee sporen reizigers inladen! En kopmaken op he middenspoor.
Chris
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 18 sep 2024 10:46

iljitsch schreef:Dat lijkt mij een slecht plan. Op de satellietfoto lijkt het er wat mij betreft op dat het net te krap is om auto's een op dat buitenspoor staande tram te laten inhalen. Het bestaande perron is ook vrij smal. En je raakt dat passeerspoor kwijt.
Nu zelf even gekeken met streetview en ik zie geen toekomstige problemen bij gebruik als middenperron. Het perron is voldoende ruim en autoverkeer kan probleemloos langs een halterende tram, dat is in de huidige situatie al geen enkel probleem.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 18 sep 2024 13:30

Misschien dat het net kan, maar dat moet je gewoon niet willen.

Op streetview kan je een bus over het inhaalspoor zien rijden. Daar zou best een tweede bus naast kunnen. Maar die bus rijdt niet midden over het spoor. Een tram steekt dus meer uit. Dan krijg je echt wel wat claustrofobie als automobilist tussen tientallen tonnen staal links en paaltjes rechts.

Bij het perron moet je de abri's verwijderen en het hek aan de huidige achterkant. Mensen moeten dan meer afstand houden, dus netto kunnen er minder mensen op het perron.

Overigens is het wel opvallend dat er zichtbaar flink wat moeite gedaan is om dit perron op 70 meter lang te krijgen. Toevalligerwijs 2 Avenio's van 35 meter... Gewoon twee trams achter elkaar lijkt me makkelijker met ook maar één perronrand waar mensen vanaf kunnen vallen. Of juist op kunnen klimmen.

TINA wordt overigens anderhalve meter langer en zou dus uitsteken achter het perron. Maar de deuren zitten ver van de cabine dus dat hoeft niet onmogelijk te zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 18 sep 2024 16:41

Het is daar geen racebaan hè voor de autobestuurders. En zonder evenementen is het daar al behoorlijk druk, dus met twee koppelstellen aan weerszijden kunnen er dan best veel passagiers mee bij drukte.
Als we het gaan hebben over veiligheid, dan kun je daar wel vraagtekens bij zetten inderdaad. Zeker met opgefokte heethoofdjes aan het autostuur in de avonduren wanneer iedereen tegelijk naar huis wil.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 18 sep 2024 17:32

Oplossing is simpel: geen autoverkeer meer over het plein. Wat dan ook de ruimte geeft om de sporen te verleggen zodat er meer ruimte komt voor langere perrons. En door de directe in/uitruk bogen richting Centrum te laten vervallen komt er nog meer ruimte vrij, waarbij de fietsenstalling dan naar de strandzijde v/d halte kan worden verplaatst. Scheelt weer een hoop overstekers-die-niet-uit-hun-doppen-kijken :roll: Bijkomend voordeel: de auto-posers scene zal z'n kabaal elders moeten maken ipv voor het Kurhaus. (hoewel, met het politiebureau letterlijk om de hoek is dat wellicht toch al het geval :P )

Lijnbussen kunnen dan 'gewoon' weer over de busbaan, zoals dat in het verleden heel normaal was. Bussluis aan elke kant en ANPR-camera's om kentekens te flitsen die denken/vinden dat de regels niet voor hen gelden, met dikke boetes (1000€ minimum, inkomensafhankelijk) zodat het echt wel gevoeld wordt waar het pijn doet. Alleen in de ochtend toegang voor leveranciers zoals nu ook al geldt in de omgeving om ondernemers tevreden te houden. Politieke haalbaarheid valt nog te bezien, maar technisch kan het allemaal gewoon :!:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 780
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 18 sep 2024 17:54

Maar deze maatregel betekend wel dat de Zwolsestraat en de Van Alkemadelaan nòg drukker gaan worden dan nu al het geval is. Het parkeerterrein Zwarte Pad moet natuurlijk wel gewoon bereikbaar blijven, het is immers een inkomstenbron voor de gemeentekas.

Vrees echter dat de politiek hier niks in ziet... En aanwonenden aan genoemde straten zullen ook niet blij van gaan worden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 19 sep 2024 08:17

Het is echt onzin dat auto's te weinig ruimte over houden. Tegenwoordig kan je daar als er wat dubbel staat nog gebruik maken van het tramspoor. Vroeger had dat nog een eigen perron en was daar maar één autostrookje...
Tja, over het perron meubilair had ik al gereageerd dat het veranderd moest worden. Denk dat het perron ook breed genoeg is voor veel volk. Als er een tram aankomt gaat men vanzelf al juist richting rand om in te stappen ipv achteruit te gaan.
De weg daar afsluiten voor het autoverkeer zou echt niet kunnen. Je houdt wel weinig alternatieven over voor het normale verkeer. Of wil je alles door de woonwijken heen sturen?
Chris
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 19 sep 2024 13:21

Roland schreef:Overloopwissels worden in de regel niet inrijdend aangelegd. Er bestaat dan immers de mogelijkheid dat een tram op het verkeerde spoor terecht kan komen. Bij een kruiswissel is er altijd een inrijdend. Het is alleen mogelijk als je de boel beveiligd en dat maakt het gelijk een stuk duurder.

Wat bedoel je met:

Het is alleen mogelijk als je de boel beveiligd

Met 1 elektrische wissel, 2 drukveerwissels en 1 normale uitlopende wissel kan het ook prima werken toch?
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten