Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 23 sep 2024 07:30

Misschien een rara vraag.
Bij de opstelplaats in Leidschendam is er een verbindingswissel ( was) naar de NS sporen.
Zo het theoretisch mogelijk zijn dat een RR voertuig via de sporen van de NS richting Den Haag CS of Den Haag HS kan rijden.
Al zou dat natuurlijk nooit gebeuren.
Tiktak
 
Berichten: 713
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 23 sep 2024 08:08

Gelukkig had in Zoetermeer meer gelukt. Plaatjes te zien in artikel op HOVM site: https://hovm.nl/uitverkocht-meettram-evenement-groot-succes/
Hier kan je ook zien dat de folie op de ruiten spiegelend is en niet wit. Dat is het ook al even. De rijtuigbak is eind augustus nog opnieuw bestickerd. Nu glimt de tram weer!

Over het rijden op RR lijnen van ander materieel dan de Regio Citadis moeten we kijken naar de historie van RR. Rond 2006 lagen de nieuwe lijnen nogal onder een vergrootglas wegens vele storingen en ontsporingen. Daardoor wilde HTM geen extra risico lopen en mocht museummaterieel niet rijden op deze lijnen. Nu wordt het rijden naar Zoetermeer al een uitdaging wegens de 750 Volt bovenleidingspanning. TramTunnel Grote Marktstraat zou je onder voorwaarden nog kunnen berijden maar dat is tijdens exploitatie zo complex dat je dat niet wenst. Op de stadse trajecten van RR zijn museumtrams niet gewenst maar zijn daar wel uitzonderingen zoals afgelopen zaterdag.

Tiktak schreef:Misschien een rara vraag.
Bij de opstelplaats in Leidschendam is er een verbindingswissel ( was) naar de NS sporen.
Zo het theoretisch mogelijk zijn dat een RR voertuig via de sporen van de NS richting Den Haag CS of Den Haag HS kan rijden. Al zou dat natuurlijk nooit gebeuren.
De verbinding is gemaakt om materieel makkelijk te kunnen overbrengen. In de begintijd van lijn E was het nog een eilandbedrijf ten opzichte van de rest van het metronet. Maar het blijft ook gemakkelijk om zo'n verbinding te hebben. Zo zijn de huidige RET metro's vanaf de fabriek via het spoor naar Rotterdam gekomen. Bij de Waalhaven heeft RET ook een spoorse verbinding. Een RR voertuig op eigenkracht rijdend op Prorail gebied zal zeker nooit gebeuren. De installatie van de trams vindt dat vast niet prettig om ineens 1800 Volt te proeven. Ook al neem ik aan dat de trams wel een overspannings beveiliging hebben.
Chris
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 23 sep 2024 21:49

Dus als we een chopper installeren, zou het in theorie mogelijk zijn? :lol:
YC52000
 
Berichten: 373
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 23 sep 2024 22:05

YC52000 schreef:Dus als we een chopper installeren, zou het in theorie mogelijk zijn? :lol:
In theorie wel. Gewoon een opzetdoosje op het dak. :mrgreen:

Kleine nuancering naar Chris: er staat 1500 volt bij ProRail op de meeste draden. Maar ook dan denk ik dat ProRail niet happy zal zijn met trams op de spoorrails. Iets met seinsysteem, opleiding bestuurders, etc. :)
joostvansurksum
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 23 sep 2024 23:27

Hier zien we een daadwerkelijke GTL tram in de NS werkplaats in Leidschendam in het jaar 2000, voor een open dag https://www.haagstramnieuws.org/gtl/jh08.jpg

Ik meen me te herinneren dat ik ergens heb gelezen dat de tram op NS-sporen werd gezet en vervolgens voorzichtig en langzaam over de wissels werd gesleept, maar ik weet het niet meer zeker.
YC52000
 
Berichten: 373
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 24 sep 2024 00:20

De ene rails is de andere niet. Heeft te maken met profiel en flensdiepte/hoogte. Spoorwielen hebben een beduidend hogere wielflens dan trammaterieel. Metro's kunnen over het reguliere spoor rijden omdat ze dezelfde wielen hebben. Vandaar ook de speciale wissels op het samenlooptraject, waardoor die verschillen worden opgevangen. De genoemde aanloopproblemen bij RR waren terug te voeren op een te scherpe overgang tussen vlak en verkant spoor op het tramviaduct, waardoor tenminste 1 maar wellicht meerdere RC wagens zijn ontspoort op dat stuk. Ondanks dat het viaducttracé was ontworpen voor 80km/h is de snelheid nu 50km/h. Vanwege ARI is het ook niet meer mogelijk voor PCC en GTL om daar daadwerkelijk 80 km/h te rijden zoals dat pre-RR gebeurde.

@Joost: er staat bij Prutsrail al een tijdje standaard 1800V op de draad omdat spoormaterieel steeds meer vermogen nodig had en de stroomsterkte door de draad beperkt moest blijven (om diverse redenen). Daarom is er ook al enige tijd sprake van om de spanning definitief naar 3kV te brengen (net als de NMBS) zodat de verliezen in de bvl nog verder beperkt kunnen worden. Complete omschakeling naar 25kV AC zou natuurlijk ideaal zijn, maar da's veel en vuels te duur! Daarom was NS er ook op gebrand om de Hanzelijn door de EU te laten bestempelen als een verlenging v/d al langer bestaande Flevolijn, zodat de verplichting dat nieuwe spoorlijnen met 25kV moeten worden voorzien kon worden omzeild. Maar bij de Betuweroute en HSL kon men er niet omheen en hangt er dus 25kV. Eigenlijk had men liever de BR op 15kV willen hebben, omdat de Duitsers dat ook hebben. Maar dat mocht niet van Brussel :P Daarom had je dus de rare situatie dat een trein v/d BR in korte tijd 2x van spanning moest wisselen: BR (25kV) -> Zevenaar-Emmerich (1800V) -> Emmerich (15kV). Naderhand heeft men besloten dat tussen Zevenaar en Emmerich geen electrische NS treinen meer mochten rijden, waarna de 1800V werd vervangen door 15kV zodat nu alleen nog de overgang 25-15kV nodig is.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 24 sep 2024 02:19

Bedankt voor de uitvoerige info, Admin. I stand corrected. ;) Het stomme is dat als je googlet op bijvoorbeeld 'nederlandse spoorwegen spanning' ik alleen maar sites (ook Pr*Rail) vind die 1500 v noemen. Voeg er 1800 v aan toe en je vindt iets anders ... :shock:
joostvansurksum
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 24 sep 2024 04:44

Dat niet meer mogen rijden van NS treinen naar Emmerich is onzin. Apparatuur in Emmerich voor de omschakelbare bovenleiding was aan vervanging toe net zoals de apparatuur van de verkeersleidingspost daar.
Dus nu heb je 15kV tot Elten en is de rest 25kV.
Voor de reizigerstreinen is dat twee keer omschakelen dus gebleven. Vanuit Nederland rij je onder 1800 V DC tot Zevenaar, dan even 25kV AC tot Elten en verder 15kV AC Duitsland in. Behalve dat rij je in Nederland onder ATB tot Zevenaar waar je dan ETCS Level 2 hebt en aan de NL-D grens heb je overschakeling naar het Duitse PZB.

Om weer terug te keren naar het onderwerp van dit draadje. Alstom heeft vooraf gewaarschuwd dat de oorspronkelijke verkanting in het spoor tussen CS en Ternoot te heftig was voor de bedachte Regio Citadis. Dat is in de praktijk wel gebleken waardoor het baanvak dus verbouwd moest worden. Minder verkanting heeft ook een lagere snelheid tot gevolg.
Chris
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 24 sep 2024 20:28

Chris schreef:Alstom heeft vooraf gewaarschuwd dat de oorspronkelijke verkanting in het spoor tussen CS en Ternoot te heftig was voor de bedachte Regio Citadis.

Voor wie meer wil weten: het rapport van de Onderzoeksraad over de ontsporing https://onderzoeksraad.nl/wp-content/up ... adrail.pdf Zie met name blz. B-46 e.v.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 24 sep 2024 22:19

Is het traject van lijn 4 Uithof - De La Reyweg vrijgegeven voor de Avenio?

En zo ja, mag de Avenio door de keerlus bij het gemaal?

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 373
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 25 sep 2024 00:22

YC52000 schreef:Is het traject van lijn 4 Uithof - De La Reyweg vrijgegeven voor de Avenio?

En zo ja, mag de Avenio door de keerlus bij het gemaal?


De Avenio heeft in de zomer van 2021 op lijn 4 gereden tussen De Uithof en CS door spoorwerkzaamheden toen, dus ja. En is tevens ook onderdeel van in-/uitrukroute, calamiteiten en instructie (denk aan Zichtenburg en Dedemsvaartweg).

De keerlus bij het gemaal is voor alle type voertuigen geschikt, er staat geen speciale type voertuigenbordje onder het wisselnummer.
WKZH5A
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 25 sep 2024 18:49

WKZH5A schreef:
YC52000 schreef:Is het traject van lijn 4 Uithof - De La Reyweg vrijgegeven voor de Avenio?

En zo ja, mag de Avenio door de keerlus bij het gemaal?


De Avenio heeft in de zomer van 2021 op lijn 4 gereden tussen De Uithof en CS door spoorwerkzaamheden toen, dus ja. En is tevens ook onderdeel van in-/uitrukroute, calamiteiten en instructie (denk aan Zichtenburg en Dedemsvaartweg).

De keerlus bij het gemaal is voor alle type voertuigen geschikt, er staat geen speciale type voertuigenbordje onder het wisselnummer.


Ooh ja ik zag idd net een video op YouTube van Avenios op lijn 4 (en ook op 3) -- Nou.. handig... nu nog de TINA :lol:
YC52000
 
Berichten: 373
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten