Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 10 okt 2024 17:34

grizzler schreef:Vanaf 16 oktober gaat lijn 11 weer zijn normale route rijden tot aan de Statenlaan. Op het kaartje met de omleiding tot die datum (https://www.htm.nl/media/gtqgs2ub/bds-tram-11a-v3.jpg), zie ik ook werkzaamheden aangegeven tussen de Willem de Zwijgerlaan en Statenlaan. Wordt daar soms een overloopwissel aangelegd? Ik kan me anders niet voorstellen hoe bij de Statenlaan moet worden gekeerd. Een driehoek ligt daar niet.
Die andere werkzaamheden betreffen het aanleggen van een nieuwe aansluiting van lijn 11 op de sporen in de Duinstraat. Die begonnen ook op 3 oktober Zie de foto's door Chris Westerduin o.a. https://flickr.com/photos/23121380@N03/ ... ateposted/ In de Duinstraat zelf liggen al de nieuwe sporen.
Vanaf 16 oktober wordt gekeerd via het overloopwissel bij de Scholstraat, net voorbij de halte Statenlaan.

Voor de liefhebbers:
16 november kan lijn 11 weer doorrijden. De aansluiting van de Duinstraat op lijn 1 kost wat meer tijd, want daar wordt de rotonde afgebouwd, en wordt het laatste stukje van lijn 1 op Scheveningen voor lagevloermaterieel geschikt gemaakt (halte Duinstraat en directe omgeving). Lijn 1 gaat 16 december weer door.
wattman

Berichtdoor grizzler » 10 okt 2024 17:41

O, dat gaat dus allemaal alleen over het werk bij de Duinstraat. OK. Ik werd misleid door dat werkzaamhedensymbooltje tussen Willem de Zwijgerlaan en Statenlaan. En dat bestaande overloopwissel had ik even gemist... :oops:
grizzler

Berichtdoor OVinDelft » 10 okt 2024 17:43

grizzler schreef:Weet iemand overigens of en zo ja waar ergens een dienstregeling van die taxibusjes 50 (en 70 = lijn 1 vervanging) is te vinden?

De vervangende bus voor tram 1 heet bus 60, een routekaart en dienstregeling kan je hier zien:
https://www.htm.nl/dienstregeling/tram- ... 50d45756c9
https://www.htm.nl/dienstregeling/bus-60/

Edit: oeps, ik zie nu dat er inderdaad ook een taxibusje is zonder dienstregeling
Laatst bijgewerkt door OVinDelft op 10 okt 2024 17:46, in totaal 1 keer bewerkt
OVinDelft

Berichtdoor WKZH5A » 10 okt 2024 17:43

YC52000 schreef:Ik las dat er binnenkort werkzaamheden plaatsvinden in Scheveningen, waaronder langs de route van tramlijn 11, en dat de haltes Doornstraat tot en met Strandweg (tijdelijk) komen te vervallen. Wat staat er precies te gebeuren? Onderhoud? Vervanging? Krijgen we eindelijk het kopeindpunt? :o

Sinds 3 oktober zijn de werkzaamheden bij het kruispunt Westduinweg-Duinstraat gestart. Daar worden de sporen/wissels vervangen voor een nieuwe en aangesloten met de nieuwe sporen in de Duinstraat waar de herinrichting al langere tijd bezig is. Daarnaast worden de perronbanden en bestrating bij de halte Duinstraat van tram 11 vervangen. Deze hadden nog oude bestrating en die lagen al voordat de Avenio kwam. Abrimeubilair en hekwerk wordt overigens niet vervangen.

Toevallig kon dat al eerder beginnen aangezien op die datum tram 11 niet naar Scheveningen kan door werkzaamheden bij de Tripstraat. Daar is een stukje rails opzijgelegd om de warmtebuis eronder te kunnen plaatsen. Dat is eigenlijk het doel van de omleiding tussen 3 en 16 oktober.

grizzler schreef:Wordt daar soms een overloopwissel aangelegd? Ik kan me anders niet voorstellen hoe bij de Statenlaan moet worden gekeerd. Een driehoek ligt daar niet.

Bij de Statenlaan is daar een overloopwissel. Die ligt al meer dan twee jaar. Daar gaat tram 11 vanaf 16 oktober gebruikmaken en keren.

grizzler schreef:Weet iemand overigens of en zo ja waar ergens een dienstregeling van die taxibusjes 50 (en 70 = lijn 1 vervanging) is te vinden?

Taxibusjes lijn 50 en 70 zijn niet direct onderdeel van HTM en zijn ingehuurd. Die hebben dus geen dienstregeling die wij als reizigers kunnen vinden.
WKZH5A

Berichtdoor WKZH5A » 10 okt 2024 17:58

Tram 1 rijdt vanaf 14 oktober niet naar Scheveningen door werkzaamheden bij kruispunt Duinstraat-Scheveningseweg-Prins Willemstraat. Daar wordt een nieuwe toegankelijke halte gebouwd, sporen vervangen/aangesloten met Duinstraat en de rotonde afgebouwd (deel van de rotonde aan de kant van Hoogvliet en de bibliotheek is recentelijk aangelegd).

Tram 9 rijdt ook vanaf 14 oktober niet verder dan Kurhaus en maakt gebruikt van het overloopwissel die voor het eerst gebruikt gaat worden. De sporen en wissels bij het keerlus van Zwarte Pad worden grotendeels vervangen.

Ik weet overigens niet of de sporen en wissels bij het kruispunt in verbinding met de remise al volgende week wordt gestart met vervangen.

Vanaf 16 december rijdt tram 1 en 9 weer normaal.

Op een latere termijn (duurt nog wel een paar jaar) wordt nog een toegankelijke tramhalte Badhuiskade een eilandperron aangelegd. Dat gebeurt pas zodra de eerste TINA trams worden afgeleverd.
WKZH5A

Berichtdoor OVinDelft » 10 okt 2024 19:26

Was toch wel handig als ze halte Badhuiskade meteen meegepakt hadden. Dat scheelt de volgende keer weer een stremming!

Over timing gesproken, volgend jaar zullen 3 maanden lang tram 1 en 19 niet naar Delft rijden. Wat ik nu vanuit de planning begrijp is dat ze het traject langs de Vliet en de Reineveldbrug aanpakken. Het traject naar Tanthof moet echter ook nog aangepast worden voor brede trams; aangezien hier toch geen tram kan rijden gedurende deze lange periode mag ik hopen dat ze dat stuk ook meepakken?!
OVinDelft

Berichtdoor Chris » 11 okt 2024 06:38

Badhuiskade heeft men nog niet meegenomen om de buurt daar nog wat parkeerplekken te behouden. Als het midden perron er ligt komen die terug aan de zijkant. Maar daar hoeft de tramlijn niet meer weken plat.
Chris

Berichtdoor grizzler » 11 okt 2024 11:35

WKZH5A schreef:Taxibusjes lijn 50 en 70 zijn niet direct onderdeel van HTM en zijn ingehuurd. Die hebben dus geen dienstregeling die wij als reizigers kunnen vinden.

Daar was ik al bang voor. Is ergens te achterhalen wanneer/hoe vaak die busjes rijden?
grizzler

Berichtdoor WKZH5A » 11 okt 2024 14:02

grizzler schreef:Daar was ik al bang voor. Is ergens te achterhalen wanneer/hoe vaak die busjes rijden?

Misschien kun je zelf aan die taxichauffeurs vragen. Krijg je misschien leuke gesprekken.
WKZH5A

Berichtdoor buschauffeur » 12 okt 2024 08:43

Er is geen bus 50.

Er rijdt een taxibusje 70 in Scheveningen en een lijnbus 60 tussen Den Haag Centraal en Frankenslag.
Bus 60 rijdt een 10 minutendienst (na negen uur om het kwartier).

Beiden worden ingehuurd.
buschauffeur

Berichtdoor WKZH5A » 12 okt 2024 09:42

Er rijdt wel een taxibusje 50. Die rijdt tussen Statenkwartier en Scheveningen Haven ter vervanging van tram 11.

De rest is al een keer in deze topic besproken.
WKZH5A

Berichtdoor WKZH5A » 13 okt 2024 13:39

Op dit moment worden de verouderde DRIS borden van RandstadRail uit 2006 vervangen voor een nieuwe die al bij de meeste haltes van tram 1, 9, 11, 15, 16 en 17 hangen.
Een aantal haltes deden de borden ongeveer 1,5 jaar!!! niet meer, maar de reizigers kunnen eindelijk weer van actuele reisinfo voorzien.

Sommige haltes zijn al reeds eerder vervangen.
De borden worden ook vervangen bij Ternoot (2/6), Oosteinde (19) en Leidschenveen Centrum (19).
WKZH5A

Berichtdoor Stadsbus » 13 okt 2024 13:59

Dat viel me inderdaad op toen ik gister met de 3/4 naar Zoetermeer ging en de nieuwe borden op Leidschendam-Voorburg zag.
De identieke borden die bij de metrohalte van lijn E hangen, zijn (nog) niet vervangen.
Stadsbus

Berichtdoor WKZH5A » 13 okt 2024 14:06

Ik weet niet of die ook vervangen worden net als Leidschenveen Centrum van bus 30. Deze borden zijn niet van HTM en door hun aanbesteed.
WKZH5A

Berichtdoor grizzler » 13 okt 2024 17:06

De kleine grijze kastjes aan de haltepalen doen het ook vaak niet. In diverse varianten van 'niet'. Soms verschijnt er helemaal niets op het display en soms wordt de info van de ene lijn wel en de andere niet getoond. Er zijn er ook waar helemaal geen display meer in zit.
Deze zijn ook niet van HTM. Blijkens de opdruk zijn ze ooit geleverd door/namens 'Haaglanden'. Ik neem aan dat MRDH er nu verantwoordelijk voor is?

Overigens weet de HTM-klantenservice ook niet hoe het precies zit met de dienstregeling van lijn 50 en 70. In een WhatsApp-conversatie eergisteren kon men alleen vertellen dat "de vraag al is voorgelegd bij de afdeling die daarover gaat".
grizzler

Berichtdoor iljitsch » 13 okt 2024 17:36

Het was ooit zo dat de tijd wanneer de volgende tram of bus zou arriveren gewoon in een tabel in het tram/bushokje te zien was...

9292 app werkt vrij aardig als je de advertenties kan negeren.
iljitsch

Berichtdoor grizzler » 13 okt 2024 20:42

In veel bushokjes zitten die lijstjes nu weer. Zijn ze ergens in de loop van dit jaar mee begonnen, geloof ik. In tramhokjes heb ik ze nog niet gezien (lijn 1 en 9 - andere lijnen zou ik niet weten).
grizzler

Berichtdoor q-quan » 13 okt 2024 22:27

iljitsch schreef:Het was ooit zo dat de tijd wanneer de volgende tram of bus zou arriveren gewoon in een tabel in het tram/bushokje te zien was...

9292 app werkt vrij aardig als je de advertenties kan negeren.

De HTM-app (of de NS, of van andere vervoerders) hebben dezelfde haltevertrektijden in de app als 9292, en zonder advertenties.
q-quan

Berichtdoor buschauffeur » 14 okt 2024 14:11

WKZH5A schreef:Er rijdt wel een taxibusje 50. Die rijdt tussen Statenkwartier en Scheveningen Haven ter vervanging van tram 11.

De rest is al een keer in deze topic besproken.

Inderdaad, een 50 voor lijn 11 en 70 voor lijn 1.
buschauffeur

Berichtdoor Charles » 16 okt 2024 10:49

grizzler schreef:De kleine grijze kastjes aan de haltepalen doen het ook vaak niet. In diverse varianten van 'niet'. Soms verschijnt er helemaal niets op het display en soms wordt de info van de ene lijn wel en de andere niet getoond. Er zijn er ook waar helemaal geen display meer in zit.
Die kastjes heb ik alleen aan de haltepalen van de bus gezien. Een display op de voorkant en een zonnepaneeltje op de bovenkant, die zal je bedoelen denk ik. Inside zit een batterij welke door het zonnepaneeltje wordt opgeladen en een radiomodule die de ontvangen gegevens omzet in leesbare txt op het display. Die gegevens komen uit het netwerk waar de HTM gebruik van maakt.
Charles

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram