YC52000 schreef:Waarom is de route op een groot gedeelte van de Mekelweg opgeheven en is de route ingekort tot waar nu het kopeindpunt staat?
Dit is een aardige samenvatting:
https://delta.tudelft.nl/article/wachten-op-de-tramOok staat het beschreven in de recente voortgangsrapporte aan de gemeenteraad van Delft.
https://delft.raadsinformatie.nl/document/14634399/1Die is ook om andere redenen interessant om door te nemen. Waar de Metropoolregio weinig transparant was over de drie opties, wordt uit dit document dat ook gekeken is naar "exit".
Wie veel zin en tijd heeft kan het gehele RIS van Delft doorzoeken op "voortgangsrapportage tramlijn 19", zo te zien was de eerste voortgangsrapportage specifiek voor het deel naar de TU Campus verschenen in 2005 (!).
Ik hoop nog eens een document te maken waarin de gehele geschiedenis vanaf de eerste concepten aan het einde van de 20e eeuw wordt beschreven, maar de reconstructie is door alle 'complexiteiten' op diverse plekken geen eenvoudige zaak.
in elk geval wat sinds 2023 speelt (en ik citeer uit een document met inmiddels 26 bladzijden waarin alle gebeurtenissen zijn opgeschreven) is dat er voor het elektromagnetisch reductiesysteem (EMrs), dat verstoring door magnetische straling van de tram moet voorkomen, een compensatiekabel nodig is. Voorts is er een speciaal betonmengsel nodig voor een trillingsarme trambaan. De in 2023 geleverde compensatiekabel blijkt niet aan de vereisten te voldoen, en levering van het betonmengsel is vooralsnog niet mogelijk. Dat betonmengsel gaat meer concreet om twee soorten beton die in verschillende lagen wordt/is aangebracht: twee onderlagen van schuimbeton, en daarboven vezelbeton. En dan wordt ook nog eens deels de rails ingepakt met wat wordt aangeduid als "polycorb", ook weer om trillingen te dempen. Kennelijk is alles zeer lastig, want nadat de eerste rails was gelegd in mei van dit jaar, is pas eind september een deel van het traject in beton gestort. De rest lag nog los op houten blokken. Toen ik twee weken geleden ging kijken ontbraken op twee plekken zelfs nog de lasverbindingen tussen de spoorstaven.
Even ter vergelijking, bij de recente spoorvernieuwing in Voorburg en op de Laan van NOI wist de aannemer binnen een week op diverse stukken tientallen meters spoor uit te breken, nieuw te leggen en in beton te storten. Maar daar zitten geen lastige onderzoeksinstituten.