Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Edwin » 09 okt 2024 15:28

buschauffeur schreef:
buschauffeur schreef:Ik verkondig het hier al jaren. Lijn 19 had nooit naar de campus moeten worden aangelegd. Eindpunt station Delft was meer dan genoeg. We zijn nu inmiddels ruim vier jaar verder sinds mijn berichtje en nog steeds is er geen zicht op een startdatum. Het enige dat bewerkstelligd is is dat het busvervoer over de campus zwaar ontregeld is. En daar wordt helemaal niemand beter van.

Hij had dan ook inderdaad verder door moeten rijden om ook het bedrijventerrein achter de TU ie bedienen....
Edwin

Berichtdoor buschauffeur » 15 okt 2024 12:14

buschauffeur

Berichtdoor wattman » 15 okt 2024 12:34

Dank voor de link. Ziet er niet best uit... Ik zie in dit hele verhaal nog een aantal potentiele hobbels. Een jaar proefrijden... Ik hoop niet dat voor die tijd de bovenleiding gestolen wordt. De koperprijzen zijn weer stijgende.

Een TINA tram kost per stuk ca 3,65 miljoen, voor die extra investering had men 6 trams kunnen bestellen. En met de komende gure wind als het gaat om Rijksgelden voor het OV zou men op termjn nog wel eens behoorlijk spijt kunnen gaan krijgen van het doordrijven van de wederopbouw van dit lijndeel.
wattman

Berichtdoor buschauffeur » 15 okt 2024 12:47

wattman schreef:Dank voor de link. Ziet er niet best uit... Ik zie in dit hele verhaal nog een aantal potentiele hobbels. Een jaar proefrijden... Ik hoop niet dat voor die tijd de bovenleiding gestolen wordt. De koperprijzen zijn weer stijgende.

Een TINA tram kost per stuk ca 3,65 miljoen, voor die extra investering had men 6 trams kunnen bestellen. En met de komende gure wind als het gaat om Rijksgelden voor het OV zou men op termjn nog wel eens behoorlijk spijt kunnen gaan krijgen van het doordrijven van de wederopbouw van dit lijndeel.

Dat riep ik vier jaar geleden al, terug te zien in dit topic. Maar daar waren ook mensen het hartgrondig niet mee eens.
Dit heeft inmiddels al zoveel extra geld gekost, daar hadden een heleboel leuke dingen van gedaan kunnen worden.

Als straks, hopelijk in 2026, de eerste tram gaat rijden krijgen we een hele lading borstkloppers bij de opening. De baas van HTM, de baas van MRDH en wie weet nog meer, die allemaal roepen hoe geweldig het is dat lijn 19 nu doorrijdt naar de Campus.
Ze vertellen er dan niet bij dat er buslijnen zijn gesaneerd, de tram in de avonduren en weekenden niet rijdt en de reizigers vanaf station Delft verder naar de halte moeten lopen dan nu het geval is, want de bussen staan dichterbij. Oh, en ze vertellen dan ook niet hoeveel jaar dit prestige project later is opgeleverd en hoeveel geld door het puntje is gespoeld.

Maar de tramhobbyisten kunnen tegen die tijd blij zijn. Er rijdt weer een tram over een niet stukje tracé. Wat de meerwaarde is zal altijd de vraag blijven.
buschauffeur

Berichtdoor iljitsch » 15 okt 2024 13:09

wattman schreef:Dank voor de link. Ziet er niet best uit... Ik zie in dit hele verhaal nog een aantal potentiele hobbels. Een jaar proefrijden...

Serieus?!?
iljitsch

Berichtdoor YC52000 » 15 okt 2024 15:33

Testrijden met de RegioCitadis en Avenio? En daarna de TINA? en de meettram ook ergens tussendoor?
YC52000

Berichtdoor YC52000 » 15 okt 2024 15:57

Waarom is de route op een groot gedeelte van de Mekelweg opgeheven en is de route ingekort tot waar nu het kopeindpunt staat?
YC52000

Berichtdoor iljitsch » 15 okt 2024 17:15

YC52000 schreef:Testrijden met de RegioCitadis en Avenio? En daarna de TINA? en de meettram ook ergens tussendoor?

Ik was erbij toen de eerste Avenio afgeleverd werd de nacht voor 150 jaar Haagse tram en er werd daar scherp opgelet of die nieuwe tram wel netjes over het spoor tussen einde Loosduinseweg en grote kerk kon rijden. Dat gebeurde dus tussen middenin de nacht en zonsopgang.

Heb je echt een jaar nodig om dit soort tests te doen op een paar kilometer nieuw spoor wat specifiek ontworpen is voor alle huidige/nieuwe trams? Dan ben je toch echt een prutser die ongelooflijk veel belastinggeld aan het verspillen is.

(Als iemand die meegewerkt heeft aan een half miljoen belastinggeld in de plomp te gooien.)
iljitsch

Berichtdoor wattman » 15 okt 2024 18:07

YC52000 schreef:Waarom is de route op een groot gedeelte van de Mekelweg opgeheven en is de route ingekort tot waar nu het kopeindpunt staat?
Dit is een aardige samenvatting: https://delta.tudelft.nl/article/wachten-op-de-tram
Ook staat het beschreven in de recente voortgangsrapporte aan de gemeenteraad van Delft. https://delft.raadsinformatie.nl/document/14634399/1
Die is ook om andere redenen interessant om door te nemen. Waar de Metropoolregio weinig transparant was over de drie opties, wordt uit dit document dat ook gekeken is naar "exit".

Wie veel zin en tijd heeft kan het gehele RIS van Delft doorzoeken op "voortgangsrapportage tramlijn 19", zo te zien was de eerste voortgangsrapportage specifiek voor het deel naar de TU Campus verschenen in 2005 (!).

Ik hoop nog eens een document te maken waarin de gehele geschiedenis vanaf de eerste concepten aan het einde van de 20e eeuw wordt beschreven, maar de reconstructie is door alle 'complexiteiten' op diverse plekken geen eenvoudige zaak.

in elk geval wat sinds 2023 speelt (en ik citeer uit een document met inmiddels 26 bladzijden waarin alle gebeurtenissen zijn opgeschreven) is dat er voor het elektromagnetisch reductiesysteem (EMrs), dat verstoring door magnetische straling van de tram moet voorkomen, een compensatiekabel nodig is. Voorts is er een speciaal betonmengsel nodig voor een trillingsarme trambaan. De in 2023 geleverde compensatiekabel blijkt niet aan de vereisten te voldoen, en levering van het betonmengsel is vooralsnog niet mogelijk. Dat betonmengsel gaat meer concreet om twee soorten beton die in verschillende lagen wordt/is aangebracht: twee onderlagen van schuimbeton, en daarboven vezelbeton. En dan wordt ook nog eens deels de rails ingepakt met wat wordt aangeduid als "polycorb", ook weer om trillingen te dempen. Kennelijk is alles zeer lastig, want nadat de eerste rails was gelegd in mei van dit jaar, is pas eind september een deel van het traject in beton gestort. De rest lag nog los op houten blokken. Toen ik twee weken geleden ging kijken ontbraken op twee plekken zelfs nog de lasverbindingen tussen de spoorstaven.

Even ter vergelijking, bij de recente spoorvernieuwing in Voorburg en op de Laan van NOI wist de aannemer binnen een week op diverse stukken tientallen meters spoor uit te breken, nieuw te leggen en in beton te storten. Maar daar zitten geen lastige onderzoeksinstituten. 8-)
Laatst bijgewerkt door wattman op 30 okt 2024 09:13, in totaal 1 keer bewerkt
wattman

Berichtdoor joostvansurksum » 15 okt 2024 19:21

Omroep West besteedt er ook een artikel aan. 23,6 miljoen extra, wordt hier genoemd.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4890825/tientallen-miljoenen-extra-nodig-voor-nieuwe-tramlijn-aanleg-ook-met-jaar-uitgesteld
joostvansurksum

Berichtdoor YC52000 » 15 okt 2024 22:39

wattman schreef:
YC52000 schreef:Waarom is de route op een groot gedeelte van de Mekelweg opgeheven en is de route ingekort tot waar nu het kopeindpunt staat?
Dit is een aardige samenvatting: https://delta.tudelft.nl/article/wachten-op-de-tram
Ook staat het beschreven in de recente voortgangsrapporte aan de gemeenteraad van Delft. https://delft.raadsinformatie.nl/document/14634399/1
Die is ook om andere redenen interessant om door te nemen. Waar de Metropoolregio weinig transparant was over de drie opties, wordt uit dit document dat ook gekeken is naar "exit".

Wie veel zin en tijd heeft kan het gehele RIS van Delft doorzoeken op "voortgangsrapportage tramlijn 19", zo te zien was de eerste voortgangsrapportage specifiek voor het deel naar de TU Campus verschenen in 2005 (!).

Ik hoop nog eens een document te maken waarin de gehele geschiedenis vanaf de eerste concepten aan het einde van de 20e wordt beschreven, maar de reconstructie is door alle 'complexiteiten' op diverse plekken geen eenvoudige zaak.

in elk geval wat sinds 2023 speelt (en ik citeer uit een document met inmiddels 26 bladzijden waarin alle gebeurtenissen zijn opgeschreven) is dat er voor het elektromagnetisch reductiesysteem (EMrs), dat verstoring door magnetische straling van de tram moet voorkomen, een compensatiekabel nodig is. Voorts is er een speciaal betonmengsel nodig voor een trillingsarme trambaan. De in 2023 geleverde compensatiekabel blijkt niet aan de vereisten te voldoen, en levering van het betonmengsel is vooralsnog niet mogelijk. Dat betonmengsel gaat meer concreet om twee soorten beton die in verschillende lagen wordt/is aangebracht: twee onderlagen van schuimbeton, en daarboven vezelbeton. En dan wordt ook nog eens deels de rails ingepakt met wat wordt aangeduid als "polycorb", ook weer om trillingen te dempen. Kennelijk is alles zeer lastig, want nadat de eerste rails was gelegd in mei van dit jaar, is pas eind september een deel van het traject in beton gestort. De rest lag nog los op houten blokken. Toen ik twee weken geleden ging kijken ontbraken op twee plekken zelfs nog de lasverbindingen tussen de spoorstaven.

Even ter vergelijking, bij de recente spoorvernieuwing in Voorburg en op de Laan van NOI wist de aannemer binnen een week op diverse stukken tientallen meters spoor uit te breken, nieuw te leggen en in beton te storten. Maar daar zitten geen lastige onderzoeksinstituten. 8-)

Wat een gedoe!
Op Google Maps Street View is nog steeds de oude situatie te zien, met de rails over de hele Mekelweg. Dat zag er strak uit. Jammer dat tramlijn 19 zo’n dure en langdurige grap is geworden.

Ik vraag me daarnaast af: wanneer de verlenging naar de TU eenmaal in gebruik is, zal lijn 19 dan blijven gebruik maken van het derde spoor op het Westvest? Dit spoor kan van twee kanten worden aangedaan, maar misschien is dat te omslachtig.
YC52000

Berichtdoor joostvansurksum » 15 okt 2024 22:46

Kon nog wel eens van pas komen, denk ik. Dat derde spoor kan als eindpunt gebruikt worden net zoals nu al het geval is, als de tram 's avonds niet doorrijdt naar de TU-wijk, of anders als eindpunt voor extra spitstritten Delft-TU eventueel.

Maar ideeën van nu zijn geen indicatie voor de plannen voor over twee jaar. Time will tell.
joostvansurksum

Berichtdoor OVinDelft » 16 okt 2024 12:45

Dat derde spoor op de Westvest was bovendien ook bedoeld als keermogelijkheid voor tram 1, ter vervanging van de voormalige keerdriehoek op de Krakeelpolderweg. Best wel handig tijdens werkzaamheden of bij verstoringen.
OVinDelft

Berichtdoor Tiktak » 17 okt 2024 08:43

Welke baanvakken of gedeeltelijke baanvakken zijn nog niet RR - AV - Tina Proof ?
Lijn 19 kan bv volgens mij nog niet naar Tanthof
Tiktak

Berichtdoor Roland » 25 okt 2024 13:12

Grofweg de volgende delen:
- Lijn 1 Hoornbrug - Vrijenbanselaan, Delft Station - Tanthof
- De delen van lijn 6 en 12 waar ze het alleenrecht op hebben.
- Het zuidelijke deel van lijn 16/17 is niet vrijgegeven voor RC
- Lijn 11 Monstersestraat - Strand is ook niet vrijgegeven voor RC
Roland

Vorige

Keer terug naar HTM tram