Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 07 jul 2016 16:10

We hadden al een Hofftram en nu dus ook (twee!) tourist tram.
Persoonlijk vind ik de kleurstelling niet mooi, te licht van kleur in mijn beleving.

Maar waarom het Kerkplein als vertrekplaats? Komt totaal niet logisch over voor een toeristentram. In dit geval zou ik zeggen dat Den Haag Centraal logischer is als vertrekpunt. Er is daar een ongebruikt opstelspoor vrij. Twee eigenlijk zelfs. De meest rechts gelegen spoor vanaf Lekstraat naar de tramhaltes en de andere is het extra spoortje aan het eind v.d. Lekstraat, vlak vóór het station.
Charles

Berichtdoor Chris » 07 jul 2016 22:58

Je moet ergens beginnen en eindigen natuurlijk. Maar ik denk dat via CS rijden net wat te ver is om de halfuursdienst te kunnen halen gezien de huidige dienstregeling...
Maar wie weet wanneer de Lange Vijverberg weer open is volgend jaar dat men de route wat wijzigt... Voor een toerist zou een rondje via HS en CS natuurlijk beter zijn voor als men van buiten de stad komt....
Chris

Berichtdoor wattman » 09 jul 2016 07:38

Vandaag gaan we het natuurlijk zien. Als ik op de HOVM site kijk, begrijp ik dat de bemanning gaat slippen, dus telkens rusttijd heeft tot de volgende wagen aankomt. Een opstelspoor is daarom niet nodig. Kijk ook maar in de dienstregeling, aan Kerkplein zit 3 minuten tussen aankomst en vertrek van de tram. Omdat het om een rondrit gaat is dat voor de passagiers ook wel zo praktisch.
Als de Vijverberg opengaat, is het lusje Spui - Schedeldoekshaven - Kalvermarkt - Spui ook niet nodig. Logisch is dan rijden via Rijnstraat - Bosbrug - Lange Vijverberg - Kneuterdijk. Dan kunnen bezoekers mooi opstappen bij Centraal Station.
Hollands Spoor lijkt me niet te halen gelet op de beschikbare rijtijd. Ook ontbreekt bij een lus Oranjelaan - Stationsweg - Stationsplein een halteperron om op te stappen.
Ik ga zo kijken bij de eerste tram. Leuk dat PCC's weer een regelmatige dienst gaan rijden. :D
wattman

Berichtdoor iljitsch » 09 jul 2016 08:20

Gister rond 12 uur nog even schrikken, op de fiets onderweg van HS naar huis komt er ineens een PCC achteruit de Parallelweg op recht op me af...

Weer gedoe bij leidseveen ofzo gister om 17 u? Ik stond te wachten op LvNOI maar de aankomsttijden van 3 en 4 bleven hardnekkig op 2 minuten staan, dus uiteindelijk maar 2 genomen...
iljitsch

Berichtdoor wattman » 09 jul 2016 10:14

Tourist Tram: eerste rit voor de 1180, waarna de 1193 kwam. Afgezien van de allereerste rit vanaf het Kerkplein rijden er al groepjes passagiers mee. Niet slecht voor de eerste twee ritten, denk ik zo.
Prettig om weer regelmatig een PCC bel te horen :-) De wagennummer zijn nauwelijks te lezen met deze zon. Zoals reeds gemeld te licht van kleur.
wattman

Berichtdoor Charles » 09 jul 2016 16:16

Naar aanleiding van dit nieuws hier op dit forum ben ik hedenmiddag naar het Kerkplein gegaan om e.e.a. te observeren. Er staan daar nu twee halteborden en de tourist tram kan nèt langs alle kraampjes die naast de Groote Kerk staan opgesteld. Ik kan deze situatie bepaald niet veilig noemen, ook al is de rijsnelheid laag. En het wissel om op de lus te komen is nog altijd een handwissel.

En jawel, er was inmiddels al een groepje mensen daar die mee wilden; met ov-chipkaart in hun hand :)
Maar bedenk wel dat dit iets nieuws is en het vandaag de eerste dag is van deze nieuwe dienst. Maar een echte Haagse PCC in reguliere reizigersdienst anno 2016, wie heeft dat ooit gedacht nadat ze massaal als afgedankt naar de schroothoop gingen.
De kleurstelling lijkt me authentiek te zijn, de glans komt ongetwijfeld omdat de schilderbeurt recent uitgevoerd is. Daardoor lijkt het op de foto's dat de kleuren lichter zijn dan het in werkelijkheid is.
Charles

Berichtdoor OVinDelft » 09 jul 2016 18:29

Wat betreft de kleurstelling, het créme en de lichte kleur van het wagennummer van de 1193 zijn naar mijn idee niet helemaal juist. De kleuren van de 1210 lijken beter overeen te komen met de de kleurstelling van de andere créme museum-PCC's, maar wat nu écht de juiste kleuren zijn is mij niet bekend, omdat ik deze nooit zo in rijdende dienst heb meegemaakt. De kleuren van de 1210 vind ik persoonlijk in ieder geval een stuk mooier.
OVinDelft

Berichtdoor René W » 09 jul 2016 20:36

In 2017 rijdt de Touristtram inderdaad via CS - Bosbrug - Korte Voorhout - Lange Vijverberg.

Een fotoimpressie van vandaag is te zien via https://www.flickr.com/photos/113180055@N07/28090114212/
gr.
Rene
René W

Berichtdoor wattman » 10 jul 2016 09:21

OVinDelft schreef:Wat betreft de kleurstelling....

Een mooie serie foto's van PCC's is te vinden op https://www.flickr.com/photos/jhm0284/a ... 9987887555
De PCC's staan op pagina 1 en 3.

Over het wagennummer kunnen we kort zijn: zie ook de foto's, zoals
Afbeelding
Onder de oude voorrangsregels moest op dezelfde lijn het laagste wagennummer voorrang worden verleend bij een wissel. Daarom was leesbaarheid van groot belang. Om deze reden zijn ook in 1981 de oorspronkelijke zwarte wagennummers bij de 3001-3007 na aflevering aangepast. Zie http://www.haagstramnieuws.org/gtl/81-84.htm

Wat het crème betreft. Gisteren in de stad rondlopend riep het zeker warme herinnering op aan "vroeger". Ik heb de PCC's in deze kleurstelling nog meegemaakt. Als je op oudere kleurendia's gaat kijken, dan komt de kleur wel te donker over. Wat echter mee kan spelen is dat het crème onder invloed van zon en weer steeds lichter werd. Zoals de 1210 er nu uitziet komt naar mijn indruk overeen met de kleur van de wagens in 1982 die al jaren geen schilderbeurt meer hadden gehad. (volgens mij is de 1210 nu ook lichter dan na zijn restauratie in 1993)
Maar als je deze foto ziet
Afbeelding
dan neigt dit naar de huidige kleur van de 1180 en 1193.

Nog voor de fotografen. Ik ben bij het inrukken gaan kijken. Gisteren gingen beide trams naar de halte op het Kerkplein om de passagiers te "lossen". Vervolgens ging 1 inrukken via Buitenhof - Spui. Zijn collega nam de route via de Jan Hendrikstraat - Prinsegracht.
wattman

Berichtdoor willem » 10 jul 2016 13:01

Het was ook leuk geweest als ze de 1100 in de nieuwere gele kleur hadden gelaten.
willem

Berichtdoor wattman » 10 jul 2016 13:11

Voor de mensen die een ritje willen maken, of een foto willen maken. Net zoals gisteren merk ik dat de trams in de loop van de ochtend vertraging gaan oplopen. Dat was vandaag ca 12:00 uur een vertraging van ca 15 minuten voor beide trams.
wattman

Berichtdoor iljitsch » 11 jul 2016 21:52

Eerder op de avond werd de 3135 hier door de straat gesleept richting de Lijsterbesstraat door een Unimog of soortgelijk.
iljitsch

Berichtdoor trambestuurder » 12 jul 2016 21:39

iljitsch schreef:Eerder op de avond werd de 3135 hier door de straat gesleept richting de Lijsterbesstraat door een Unimog of soortgelijk.

klopt door de harde wind was er bij de spuibrug een hoop plastic tegen de bovenleiding gewaaid net op het moment dat deze daar reedt waardoor de pantograaf naar beneden klapten en in zijn
noodvergendeling terecht kwam, dan kan alleen de noodploeg deze weer opzetten dus moest hij weggesleept worden door een Unimog
trambestuurder

Berichtdoor iljitsch » 26 jul 2016 09:33

Ik zag vanochtend de 4001, 4007 en 4010 als 54 rijden. Op Ternoot en Oostinje stonden ze niet op de electronische borden, maar ja daar stoppen ze dan ook niet...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
iljitsch

Berichtdoor Charles » 27 jul 2016 12:16

Onderweg naar mijn bestemming deze morgen moest ik in de TTGM een overstap maken van tram 6 naar tram 3.
Tijdens het wachten op het perron stapt een vrouw uit tram 4 en loopt recht op mij af :shock:
Ze spreekt mij aan alsof ik een medewerker zou zijn van de HTM... Helaas voor haar, ik ben het niet. Desondanks doet ze haar verhaal tegen mij en het blijkt dat zij zich niet prettig voelde in die tram. Een andere passagier gedraagt zich hinderlijk en irritant wat voor haar kennelijk een reden is om de tram te verlaten. Om er nog letterlijk eraan toe te voegen: : "ja weet U, het is zo'n donker type".
Ik kan haar wel begrijpen, een nette en keurig verzorgde dame.

Maar toch vraag ik me af of een HTM-medewerker iets voor had kunnen betekenen of doen. Denk zelf van niet, er was geen sprake van agressief en/of bedreigend gedrag, voor zover ik dat kon opmaken uit haar verhaal. Misschien dat haar verhaal -iets- anders geworden zou zijn als ik wel een HTM-medewerker geweest zou zijn.
Charles

Berichtdoor iljitsch » 28 jul 2016 09:18

Ik dacht laat ik vanmorgen tram 54 nemen naar LvNOI, scheelt weer een paar dubbeltjes omdat-ie gratis is terwijl ik met 2 natuurlijk kilometertarief zou moeten betalen. Ik stap dus op CS uit 2 en 54 komt er gelijk achteraan. Op CS stond-ie wel op het bord maar zonder tijd aangegeven.

Nadeel van kort achter 2 zitten was wel dat we nogal langzaam reden omdat 2 natuurlijk wel bij de tussenliggende haltes stopte. Het bijkomende voordeel dat ik dacht te hebben is dat het wat minder ver lopen zou zijn, maar 54 stopt dus niet bij wat er uitziet als een metalen noodhalte, maar rijdt door tot voorbij de ingang van het station...

Er zaten misschien 6 mensen in om 8.35 u deze kant op. Ik neem aan dat-ie de andere kant op drukker is.
iljitsch

Berichtdoor Lijn 999 » 28 jul 2016 16:58

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 14:29, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999

Berichtdoor Tiktak » 28 jul 2016 21:59

Wat is nou het idee achter RR 54 ?.
De E lijn rijd al maanden niet meer naar CS laag. De tijdelijke eind halte is LvNOI hoog.
De passagiers kunnen dan toch op het zelfde perron overstappen op RR 4 of RR 3.
Tiktak

Berichtdoor trambestuurder » 28 jul 2016 22:35

Tiktak schreef:Wat is nou het idee achter RR 54 ?.
De E lijn rijd al maanden niet meer naar CS laag. De tijdelijke eind halte is LvNOI hoog.
De passagiers kunnen dan toch op het zelfde perron overstappen op RR 4 of RR 3.

Omdat de lijnen 3+4 in de spits altijd vol zitten en de E lijn ook een drukke lijn is hebben ze dus 54 in het leven geroepen om dit op te vangen.
Nu is het alleen het punt dat ze vergeten zijn dat het vakantie is dus minder druk :?
Dat heb je als ze niet verder kijken dan hun beeldscherm en kantoorraam :roll:
trambestuurder

Berichtdoor Admin » 29 jul 2016 02:53

Minder druk, maar nog altijd druk. Niet iedereen gaat op exact dezelfde tijd op vakantie en de tijd dat bedrijven massaal en gelijktijdig een aantal weken dicht gingen ligt al heel lang achter ons (hoewel het in het buitenland nog steeds voor komt). Het instellen van lijn 54 is dan helemaal nog niet zo'n slecht idee geweest. Toch lijkt het me nuttiger als dit lijntje wordt doorgetrokken naar de Brouwersgracht (overlopen) wanneer, na de vakantieperiode en het werk in de TTGM, de vraag weer toeneemt.
Admin
Site Admin

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram