Pagina 13 van 84

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 28 jun 2010 21:43
door trambestuurder
wattman schreef:Volgens de planning in 2009 zou de spoortunnel (d.w.z. de eerste 2 sporen) gereed zijn in 2016. Die is al minimaal 1 jaar jaar vertraagd. En dat in combinatie met een aanleg van een tramtunnel (in combinatie met autotunnel?). H'm, zou 2020-2025 dan realistisch zijn geweest voor lijn 19 naar TU Wijk. :?


Tramtunnel in Delft komt er niet is te kostbaar

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 08:12
door willem
Daarnaast is zo'n tunnel niet nodig: zo groot zijn de verkeersproblemen daar niet.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 11:34
door wattman
marcs schreef:Dat is niet juist. De eerste treinen zouden in 2013 door de tunnel moeten rijden. Inmiddels is er tenminste een jaar vertraging opgelopen.


Dank voor de correctie. Ik zat even met de einddatum wanneer bovengronds alle rommel opgeruimd zou moeten zijn in mijn hoofd. Althans dan klopt 2016 ook niet helemaal, want de oplevering van de laatste nieuwbouw zou plaats moeten vinden in 2020. Ach, ja de komende jaren hebben we te maken met een kleine bouwput in Delft. We zien wel of het nog ooit goed komt. 8-)

Maar om terug te komen op de aanleiding van deze discussie, een tunnel als vervanging van de Sint Sebastiaanbrug is voor zover ik weet niet onderzocht.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 18:22
door trammelant
Om bij de sebastiaanbrug een tunnel te maken??????


Ze hebben bij halte zuidpoort in delft met straatstenen al ongeveer aangegeven hoe de rails komt te lopen,dan zal hij na de halte scherp naar rechts een tunnel in moeten duiken,alles kan natuurlijk....... maar het wordt wel heel erg krap.
Volgende optie is dan een ondergrondse halte zuidpoort met een tunnel erachteraan,zal wel spectaculair zijn voor lijn 19 maar ik denk dat daar de ,,munten,,niet voor zijn. :?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 08:25
door wattman
trammelant schreef:Ze hebben bij halte zuidpoort in delft met straatstenen al ongeveer aangegeven hoe de rails komt te lopen,dan zal hij na de halte scherp naar rechts een tunnel in moeten duiken,alles kan natuurlijk.......


Niet alleen aangegeven, er zit een hele betonplaat onder waar t.z.t. de rails in gelegd worden.

Het is leuk natuurlijk om over tunnels te gaan filsosoferen, maar de aanpak van de Sint Sebastiaanbrug is het probleem, niet de brug zelf.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 17:17
door trammelant
......... niets lukt in Delft..........

koepoortgarage......
spoortunnel(jaar vertraging)
sebatiaanbrug........

zou me diep schamen als B&W :oops:

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 17:30
door YC52000
ik wil hierbij HTM (en de rest) bedanken voor het mogelijk maken van tramlijn 19,, ik ga morgen ff een ritje maken :D

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 18:36
door wattman
Je zal niet de enige zijn. Ik zag vandaag al behoorlijk volle trams. Toen bedacht ik me, ja gratis vervoer. :lol:

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 18:59
door Jeronimo117
Ach, ik denk dat na 2 juli ook nog genoeg mensen voor niks met de tram gaan :lol: :lol: :lol: . Ik denk dat de Controle sowieso gering zal zijn op Lijn 19.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 22:49
door joostvansurksum
wattman schreef:Je zal niet de enige zijn. Ik zag vandaag al behoorlijk volle trams. Toen bedacht ik me, ja gratis vervoer. :lol:
We blijven hollanders he. :mrgreen: Hopelijk blijft de tram behoorlijk vol.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 16:20
door OVinDelft
Vandaag ook even een ritje gemaakt met lijn 19. Het was gewoon koeler dan buiten. Hij was behoorlijk vol. Ik heb een paar keer mensen zien inchecken terwijl het helemaal niet nodig was. De controleurs (!) en de bestuurder zeiden dat ze hem maar meteen langs het chipkaart apparaat moesten halen toen ze het zagen (en hoorden). Opvallend was dat niemand een strippenkaart gebruikte.
Er waren bij het MCH in Leidschendam twee controleurs opgestapt, wat me erg verbaasde omdat het gratis was. Waarschijnlijk waren ze er vanwege de drukte.

Er gingen voor de eerste rit met lijn 19 een aantal dingen niet helemaal goed:
Als eerste reed ik vanaf Delft richting Leidschendam. Bij de plek waar lijn 15 naar rechts gaat naar Nootdorp en lijn 19 naar links stond de wissel verkeerd. Toen moest zij (de bestuurder) hem met de hand omzetten!
Op de terugweg naar Delft wilde in de buurt van Ypenburg bij een halte de spiegel rechts niet meer naar binnen. Moest ook met de hand worden teruggeduwd. Een paar haltes verder wilde een deur niet meer dicht, na een paar keer de deuren de openen en dicht te doen ging hij uiteindelijk dicht.
De laatste twee dingen hadden natuurlijk niet met de infrastructuur te maken, maar alles bij elkaar geeft het wel een slechte indruk.
Maar al met al blijft het knap dat ze die boel nou eindelijk rijdend hebben. ;)

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 19:18
door wattman
Ik heb in een tram zelfs 3 controleurs gezien. Verder een noodremming om lijn 15 uit Nootdorp voorrang te verlenen. Was nog even wennen, dus. 8-) Typisch traject, zo met die lange afstanden tussen de haltes. Heeft weinig meer te maken met de "klassieke" stadstram. De HTM is hiermee een nieuwe dimensie ingegaan.
Vandaag heb ik bij mijn rondrit alle tunnels/onderdoorgangen op het Haagse net bereden. Is mijn indruk nu juist dat ze alle 4 een eigen type beveiliging hebben? Ik zou in de Sijtwendetunnel een seinstelsel zoals in de TTGM verwacht hebben, maar ik zag een soort negenogen.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 20:14
door YC52000
hoi, ik ging vandaag met een vriendin naar scheveningen, en het leek er dus niet op dat ik nog een ritje kon maken met tram 19,, maar gelukkig woonde zij in Delft :P , wat goed uitkwam, anyway, ik ging tram 19 in , dr kwam o.a. een vrouw binnen die dacht dat ze richting scheveningen ging haha, verder vind ik het wel leuk dat de 2 jongste tramlijnen samen een stuk spoor delen ((als je tram 8 & 8K niet meetelt dan haha))

maar het was leuk, Delft-Ypenburg-Leidschenveen-Leidschendam , wat perfect aansluite op tram 6 die ik moest hebben naar Leyenburg om vanaf daar naar het Westland te gaan [respect] [respect] :D :D :D ,, maare vanaf morgen word het stempelen & Inchecken ((voor de brave burgers dan :P))

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 21:20
door willem
Net zoals jullie heb ik vandaag ook enkele ritten met lijn 19 gemaakt. De hitte in de tram viel gezien de buitentemperatuur inderdaad reuze mee en was niet erger dan op straat.

Vanavond was er vermoedelijk een dienstwagen uitgevallen; de vertrektijden op de haltes kwamen niet overeen met de passeertijd van de tram en soms zat er 20 a 25 minuten wachttijd tussen twee trams. Op de heenweg vertrok de tram 5 minuten te vroeg uit Tanthof en op de terugweg juist 4 minuten te laat uit Leidschendam (beide keren was het dezelfde bestuurder). Tegenover mensen die nooit met de tram reizen en nu op het gratis vervoer afkomen geeft dit geen betrouwbare indruk. Het gratis vervoer is immers bedoeld om mensen warm te maken voor de tram.

Hier en daar zou er wel een halte toegevoegd kunnen worden, een tram heeft tenslotte een ontsluitende functie. Verder viel op dat de snelheid gewoon 50 km/h per uur was, terwijl de baan zich er wel voor leent om harder te rijden. Dat zou de tram sneller maken. De passage van Leidschenhage met 15 km/h is extreem langzaam (de argumentatie daarvoor is wat doorgeschoten).
Het viaduct over de A4 is wel een aparte doordat de rails zowel in een horizontale als in een verticale boog liggen. Hier en daar lijkt de overgang tussen bocht en rechtstand wat schokkerig te verlopen, maar dat kan nieuwigheid zijn.

Al met al is het wel een aparte tramlijn, vooral doordat hij hoofdzakelijk door buitenwijken rijdt en niet in het Haagse centrum komt. De reistijden zijn nu wel flink sneller geworden. Ben wel benieuwd wat de passagiersaantallen zullen gaan zijn; denk niet dat dit snel een drukke lijn zal gaan worden. Daarvoor is de lijn net wat te tangentieel.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 22:29
door René W
willem schreef:Verder viel op dat de snelheid gewoon 50 km/h per uur was, terwijl de baan zich er wel voor leent om harder te rijden. Dat zou de tram sneller maken.


Met Ari trams op lijn 19 zal harder dan 50 niet kunnen. Ari grijpt dan in.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 08:48
door dejanj
René W schreef:Met Ari trams op lijn 19 zal harder dan 50 niet kunnen. Ari grijpt dan in.

Worden er op 19 net als op de 15 diensten met ARI wagens gereden?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 10:45
door OVinDelft
@ Willem
Misschien was het wel de 3131, waar ik in heb gezeten die middag. Ik vond dat ie trouwens ook op een gegeven moment heel raar begon te slingeren in de bochten. Grote kans dat die er uit is gehaald, want zo als ik schreef vertoonde hij nog wat andere mankementen.

Ik vind het ook een bepaalde, aparte indruk geven, lijn 19. Het zijn gigantische stukken tussen haltes en vanaf het moment dat hij over de A13 is (die brug mogen ze trouwens wel eens het wegdek opknappen), is het allemaal hetzelfde type huizen, ziet er gewoon raar uit. Dat geeft bij elkaar denk ik die rare sfeer.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 21:41
door willem
OVinDelft schreef:@ Willem
Misschien was het wel de 3131, waar ik in heb gezeten die middag. Ik vond dat ie trouwens ook op een gegeven moment heel raar begon te slingeren in de bochten. Grote kans dat die er uit is gehaald, want zo als ik schreef vertoonde hij nog wat andere mankementen.


Zou heel goed kunnen. Op de wagennummers heb ik maar met een half oog gelet, maar er zat de 3086 bij (die zwarte reclametram) en een tram met 313x als nummer. Dacht dat het de 3133 was, maar zou inderdaad ook de 3131 geweest kunnen zijn (ben zowel 's middags als 's avonds meegeweest).

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 22:47
door OVinDelft
Hier wordt gemeld dat de enige tram met een 313x die op lijn 19 dienst deed de 3131 was. Donderdag dan. Dus die moet je dan gezien hebben.
Misschien weet iemand anders hier nog meer over, welke tram er uit de dienst is gehaald?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 23:09
door willem
Die uitgevallen dienstwagen was vrijdagavond en niet donderdag. We denken allebei aan een andere dag.

;)