Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 23 jan 2015 08:42

Het heeft inderdaad met de beveiliging te maken. Bij ATB heb je zogenaamde spoorstroomlopen welke door de treinen moeten worden kortgesloten om gedetecteerd te worden. Dit zijn hele lage spanningen en ook de stroomsterkte is zeer beperkt. Roest isoleert dat. De stroomsterkte en spanning voor de tractie van elektrisch materieel is veel hoger. Daarvoor heb je heel veel roest nodig omdat te isoleren. Door het contact voor tractie wordt ook detectie gewaarborgd. Op diesellijntjes geeft dit vaker problemen. Op RandstadRail heb je hier geen last van omdat ZUB met spoelen werkt langs de baan, zie ook hier voor info over ZUB: http://retmetro.nl/cms/infrastructuur/zub
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 23 jan 2015 08:48

Roland schreef:Over het verwijderen van Duinstraatsporen heb ik nog niets gehoord in de wandelgangen. Er slijt weinig aan. Tot dat een van de aansluitende wisselcomplexen op is, is er voor de HTM geen reden om de boel weg te halen.

De enige reden voor verwijdering zou zijn, volgens het verslag in De Klinker (wijkkrantje Scheveningen Dorp), dat op een rotonde het wettelijk niet mogelijk zou zijn om naast een dwars overstekende lijn 1 ook nog een afslaande beweging te hebben. Als jij nog niets gehoord hebt, dan zal het in dat krantje gemelde overleg tussen gemeente en HTM wellicht op een laag pitje staan. Ik zie wel al jaren complete ontwerpen voor een rotonde op het kruispunt Duintstraat/Scheveningseweg voorbij komen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 14 feb 2015 10:53

Weet iemand op het forum toevallig al iets over de omleidingsroutes van de trams wanneer men met de spuibrug gaat beginnen? Worden inderdaad alle lijnen door de Merwedestraat gepropt? De afdeling communicatie van de HTM heeft tot nu toe nog niks gepubliceerd over het ongemak wat de reizigers en bestuurders te wachten staat.
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 14 feb 2015 11:06

Het is toch wel te doen om 1 en 9 via de route van 17 te sturen, en dan 15/16 in te korten tot HS? Plus wat pendelbussen HS - centrum - CS.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor OVinDelft » 14 feb 2015 13:47

Met een snelle berekening (1, 15, 16, 17 elke tien minuten, en 9 elke 5 minuten in de spits) kom ik uit op 6 trams per 10 minuten per richting. Dat is zo gemiddeld dan ongeveer 1,7 tram per richting per minuut. Dat is inderdaad best veel.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 14 feb 2015 14:21

Vandaar ook mijn suggestie 15 en 16 tot HS te laten rijden. Maar het probleem daarmee is dat 15 dan niet z'n normale route tot het Rijswijkseplein kan rijden, want de route van 15 heeft geen aansluiting op de keerlus van 11/12...

Je zou dus 15 via de tunnel aan de zuidkant van HS moeten laten rijden en dan de overgeslagen haltes indien gewenst met een pendelbus bedienen.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor willem » 14 feb 2015 14:28

Lijn 15 kan via de Laakweg naar de tunnel rijden. Dan sla je alleen de Goudriaankade over. Die halte ligt zo dicht bij Hollands Spoor dat je daarvoor geen pendelbus hoeft in te zetten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor trambestuurder » 15 feb 2015 17:49

zover nu bekend gaan alle lijnen via de weteringkade rijden inderdaad, de capaciteit van het onderstation is hiervoor verhoogd.

Lijn 1 lekstraat-Schedeldoekshaven-kalvermarkt-centrum - eigen route
lijn 9 Lekstraat - Centraalstation - Malieveld - eigen route
Lijn 15 Lekstraat - Centraalsation - Centrum - kalvermakt - Schedeldoekshaven - lekstraat
Lijn 16 Lekstraat - Schedeldoekshaven - Kalvermarkt - Centrum - Centraalstation - lekstraat
lijn 17 geen weizigingen

dat betekend dat er dus om de 3 minuten per kant een tram komt te rijden en dat is inderdaad een hoop wat de bewoners moeten verdragen

wel bestaat de mogelijkheid dat lijn 15 + 16 weer aan elkaar worden gekoppeld waardoor je aan beide zeiden een trambeweging minder hebt

en zover ik weet zal dit begin maart gaan gebeuren ( na de buitendienststelling van de NS is Delft )
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 24 feb 2015 13:23

Wellicht dat dit de reden is waarom er nog weinig informatie wordt gegeven m.b.t. de werkzaamheden aan de spuibrug:

Door onvoorziene omstandigheden lopen de werkzaamheden op het Spui uit, naar verwachting tot eind februari. Er is verkeersoverlast tussen Amsterdamse Veerkade en Bierkade, in de richting van de Bierkade. Er wordt gewerkt aan kabels en leidingen.


Bron: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Wegwerkzaamheden-in-de-stad.htm?channel=pdf

Aangevuld 26-2-2015:

DEN HAAG - In april 2015 starten de werkzaamheden aan het Spui-Zieken. De Spuibrug en de kademuur Zieken worden vernieuwd omdat ze niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd. De halte Bierkade wordt aanpast voor de nieuwe trams. Ook is er groot onderhoud aan de tramsporen.


Bron: http://honderdprocenthaags.nl/nieuws/tonen.php?datum=20150226&item=250
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 04 jun 2015 22:37

Sinds ik uit de stad vertrokken ben, kom ik er nog maar weinig.
OK, ben wel binnen de gemeentegrenzen gebleven :) maar toch spreek ik niet meer over "Den Haag".

Vandaag was ik er en wat een opbreking zeg op de kruising Spui/Schedeldoekshaven, zijn daar flink bezig met nieuwe sporen.
Het Zieken is nu helemaal kaal :shock: Bomen en masten zijn allemaal weg, het spoor ligt nu weg te roesten in het gras.
Maar de Spuibrug is er nog, zou men achterlopen op het gepubliceerde werkschema?

Gevolg van dit alles is wel dat al het tramverkeer over de route Lekstraat en Merwedestraat gaat en het is daar dan inderdaad erg druk met trammmetjes. Maar als er op die route een calamiteit voordoet --ontsporing; aanrijding (Spaarneplein is wel erg druk met afslaand verkeer)-- dan is er volgens mij geen tramverkeer meer mogelijk tussen Den Haag en Rijswijk/Delft. Hoop maar dat het foutloos en zonder problemen blijft rijden op dat drukke stuk.
Al met al ben ik blij weg te zijn uit de stad... Bijgevolg is wel veel minder fotomomenten.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1002
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 04 jun 2015 22:59

Charles schreef:Maar als er op die route een calamiteit voordoet --ontsporing; aanrijding (Spaarneplein is wel erg druk met afslaand verkeer)-- dan is er volgens mij geen tramverkeer meer mogelijk tussen Den Haag en Rijswijk/Delft.

Dat betekent dan omrijden vanaf HS via de Parallelweg, Hobbemastraat of Loosduinseweg en langs de grote kerk. Reizigers kunnen ook van 19 overstappen op 3/4/E.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 05 jun 2015 19:22

Ik heb al een (lichte) aanrijding mogen meemaken op die route. Binnen no time loopt het vol met trams.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor dAb » 06 jun 2015 00:36

Even voor de duidelijkheid : vroeger werd er (zelfs bij werkzaamheden aan de zgn. Spuibrug) nooi een Tramlijn opgebroken of omgeleid ... laat staan zelfs buiten dienst gesteld. Men kon en kan gewoon langs het Spui en Zieken doorrijden, zoals toentertijd gebruikelijk. Al die zeer langdurige opbrekingen en opheffeingen van goed lopende Tramlijnen, geven alleen maar een enorm afbreukrisico, en welke verstandige HTM-Directeur wil dát nu nog immers voor zijn verantwoording nemen ??? Sinds die achterlijke, jaren vertraagde, Avenio worden echter zulke afbrekende sloop-werkzaamheden usance = blijkbaar gebruikelijk geacht. Jarenlange buitendienst-stelling van (voordien) goede en gezonde trajecten, omdat bijv. zogenaamd ineens (alle) bruggen en duikers enz. moeten worden vervangen ??
Vroeger, toen de HTM nog een eigen Afdeling Weg en Werken had, wist men er daar wel veel beter mee om te gaan, en dus gewoon (zij het enigszins beperkt) gewoon (mee) door-te-rijden. De hele route langs het Voorhout naar het Centraal Station is al veel te lang buiten dienst gesteld, evenals een belangrijk deel van lijn 3 via de Zoutmanstraat en Lijn 10 langs het Gemeentemuseum vanaf de Laan van Meerdervoort, waar nu die domme (want lawaaierige) RR afslaat. Straks is de rest van Lijn 9 richting Scheveningen ook al onbereidbaar, en zo zijn er talloze afgebroken rails, die vroeger gewoon enkelsporig bereden konden, en nog kunnen, worden. Hoe achterlijk kun je toch zijn als HTM :?:
Gr & T :idea: d. André Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor trambestuurder » 06 jun 2015 08:06

dAb schreef:Even voor de duidelijkheid : vroeger werd er (zelfs bij werkzaamheden aan de zgn. Spuibrug) nooi een Tramlijn opgebroken of omgeleid ... laat staan zelfs buiten dienst gesteld. Men kon en kan gewoon langs het Spui en Zieken doorrijden, zoals toentertijd gebruikelijk. Al die zeer langdurige opbrekingen en opheffeingen van goed lopende Tramlijnen, geven alleen maar een enorm afbreukrisico, en welke verstandige HTM-Directeur wil dát nu nog immers voor zijn verantwoording nemen ??? Sinds die achterlijke, jaren vertraagde, Avenio worden echter zulke afbrekende sloop-werkzaamheden usance = blijkbaar gebruikelijk geacht. Jarenlange buitendienst-stelling van (voordien) goede en gezonde trajecten, omdat bijv. zogenaamd ineens (alle) bruggen en duikers enz. moeten worden vervangen ??
Vroeger, toen de HTM nog een eigen Afdeling Weg en Werken had, wist men er daar wel veel beter mee om te gaan, en dus gewoon (zij het enigszins beperkt) gewoon (mee) door-te-rijden. De hele route langs het Voorhout naar het Centraal Station is al veel te lang buiten dienst gesteld, evenals een belangrijk deel van lijn 3 via de Zoutmanstraat en Lijn 10 langs het Gemeentemuseum vanaf de Laan van Meerdervoort, waar nu die domme (want lawaaierige) RR afslaat. Straks is de rest van Lijn 9 richting Scheveningen ook al onbereidbaar, en zo zijn er talloze afgebroken rails, die vroeger gewoon enkelsporig bereden konden, en nog kunnen, worden. Hoe achterlijk kun je toch zijn als HTM :?:
Gr & T :idea: d. André Borgdorff 8-)


Ben het volkomen met je eens dat het te gek voor woorden is dat een traject ruim een jaar buitendienst gaat en indien calamitieten zelfs nog langer.
Maar de HTM heeft hier geen enkele zeggenschap over, het is de gemeente en de opdrachtgever (mensen die totaal geen infiniteit hebben met het OV) bepalen dat het zo moet
Zei hebben er geen last van want ze hebben toch auto met chauffeur.
Op deze manier helpen ze een heel bedrijf naar de klote
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 06 jun 2015 10:28

Ik ben het er wel mee eens dat er vaak nogal lange buitendienststellingen zijn. (Lijn 11...)

Maar in het geval Zieken/Spui valt het redelijk mee: ruim drie maanden. Ik vraag me af hoe je enkelsporig wilt rijden met vier lijnen tijdens het vervangen van een wissel... En de omleiding via de Lekstraat is een heel redelijk alternatief, daarmee vervallen maar een stuk of twee haltes.

Aan de Haagweg wordt momenteel flink gewerkt terwijl er gewoon gereden wordt.

Ik weet niet wat het plan is voor de werkzaamheden op lijn 9, maar het lijkt me daar dat 9 inkorten tot Madurodam en dan als alternatieven 1 voor de doorgaande reizigers en een bus voor de buurtbewoners een betere oplossing is dan enkelsporig rijden, mits dit na het strandseizoen gebeurt.

Hoe ging dat enkelsporig rijden in het verleden? Zoals bij lijn 11 recentelijk, waarbij er één richting de normale route gereden wordt en de andere richting via een omleiding, of reed één richting over het linkerspoor? In dat laatste geval zou je tijdelijke (of nieuwe permanente) overloopwissels neer moeten leggen.

Wel interessant in dat opzicht dat bij de werkzaamheden bij lijn 3 vorig jaar (of het jaar daarvoor alweer?) dat er een tijdelijke voorziening aangelegd is, terwijl een permanente overloopwissel een stuk minder werk geweest zou zijn. (Maar zeer waarschijnlijk in de toekomst verder niet nuttig, je kan immers net verderop bij de Lijsterbesstraat alle rangeermanouvres uithalen die je maar wilt.)
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Ype » 06 jun 2015 12:32

Werkzaamheden Spui/Zieken: van april 2015 tot 'medio 2016' zoals de HTM het formuleert. Dat is dus wat langer dan drie maanden...
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Lijn 999 » 06 jun 2015 13:41

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 14:40, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor WKZH5A » 06 jun 2015 13:55

iljitsch schreef:Ik ben het er wel mee eens dat er vaak nogal lange buitendienststellingen zijn. (Lijn 11...)

Maar in het geval Zieken/Spui valt het redelijk mee: ruim drie maanden. Ik vraag me af hoe je enkelsporig wilt rijden met vier lijnen tijdens het vervangen van een wissel... En de omleiding via de Lekstraat is een heel redelijk alternatief, daarmee vervallen maar een stuk of twee haltes.

Aan de Haagweg wordt momenteel flink gewerkt terwijl er gewoon gereden wordt.

Ik weet niet wat het plan is voor de werkzaamheden op lijn 9, maar het lijkt me daar dat 9 inkorten tot Madurodam en dan als alternatieven 1 voor de doorgaande reizigers en een bus voor de buurtbewoners een betere oplossing is dan enkelsporig rijden, mits dit na het strandseizoen gebeurt.

Hoe ging dat enkelsporig rijden in het verleden? Zoals bij lijn 11 recentelijk, waarbij er één richting de normale route gereden wordt en de andere richting via een omleiding, of reed één richting over het linkerspoor? In dat laatste geval zou je tijdelijke (of nieuwe permanente) overloopwissels neer moeten leggen.

Wel interessant in dat opzicht dat bij de werkzaamheden bij lijn 3 vorig jaar (of het jaar daarvoor alweer?) dat er een tijdelijke voorziening aangelegd is, terwijl een permanente overloopwissel een stuk minder werk geweest zou zijn. (Maar zeer waarschijnlijk in de toekomst verder niet nuttig, je kan immers net verderop bij de Lijsterbesstraat alle rangeermanouvres uithalen die je maar wilt.)


De werkzaamheden op het Spui/Schedeldoekshaven duurt t/m juli 2015, maar Spui/Zieken van juli 2015 t/m medio 2016. Het Toernooiveld gaat vanaf juli 2015 buiten gebruik, waardoor de lijnen 15, 16 en 17 (misschien ook 1) de route kunnen gebruiken via de Schedeldoekshaven/Spui of Kalvermarkt/Wijnhaven. Daarom vervangen ze nu het kruispunt Spui/Schedeldoekshaven helemaal.

Volgens mij begint vanaf najaar 2015 de werkzaamheden op de Nieuwe Parklaan, maar ook op Madurodam en op de laatste gedeelte van de Koninginnegracht. Hierdoor zal lijn 9 niet verder rijden dan CS en overstappen op lijn 69. Lijn 9 via lijn 1 naar Scheveningen gaat niet lukken, omdat de frequentie daar dan te hoog is. Het duurt t/m eind 2016.

Toen lijn 11 lang ging omrijden, was de route richting Scheveningen helemaal normaal en helemaal niet over een overloopspoor of over een linkerspoor.

Een tijdelijk keervoorziening voor lijn 3 op de Fahrenheitstraat was maar tijdelijk en lijn 12 reed op dat moment niet. Een permanente overloopwissel is niet wenselijk (en onnodig), want dan lopen teveel sporen en bovenleiding in de weg. De Lijsterbesstraat is hier niet zo ver vandaan, dus daar kan je best ook omkeren.
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 06 jun 2015 15:41

Rijdt 9 dan een jaar lang niet verder dan CS, inclusief zomer 2016...?!? Dat zou wel heel bizar zijn.

Wel ontzettend slecht dat nadat 9 er een jaar geleden een tijd uitgelegen heeft ze nu gewoon doodleuk hetzelfde stuk er weer uit gooien! Ze hadden toch op z'n minst het deel tot Madurodam die vorige keer af kunnen maken zodat er nu tot Madurodam gereden had kunnen worden.

En zometeen kunnen de Avenio's hun midliferevisie krijgen voordat ze voor het eerst ingezet worden op lijn 9. Kost twee jaar lang al die nieuwe trams in de remise laten staan afgezien van een middernachtelijke testrit niet hardstikke veel geld? Je verspilt wel gegarandeerde levensduur zonder er wat voor terug te zien, naast het geld om afgeschreven GTLs aan de praat te houden.

Al die werkzaamheden hadden al jaren geleden uitgevoerd moeten zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1882
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 08 jun 2015 07:26

Wat betreft het verhaal van dAb, hier heeft lijn999 een goed punt. Wat 30-40 jaar geleden allemaal kon dat kan nu niet meer. Dat heeft niet eens zozeer met de HTM te maken. Je kunt voor een dubbeltje geen brood meer kopen, m.a.w. arbeid is veel duurder geworden en in vrijwel alles de bepalende factor geworden. Een noodbrug kost in materiaal niet zo veel, het is echter de arbeid voor engineering en bouw die het duur maakt. De toegenomen asdruk van nieuwe trams beperkt ook de mogelijkheden met tijdelijk spoor. Daarnaast is de alsmaar toegenomen veiligheid erg kostenverhogend.

Wat je nu ziet is dat een verouderde infrastructuur groots wordt opgeknapt en aangepast voor de toekomst, grote buitendienststellingen horen daar bij. Over 2-3 jaar is het weer voor jaren rustig. Een leuk voorbeeld is de metro van Glasgow, deze is na 80 jaar trouwe dienst voor 3 jaar gesloten om weer mee te kunnen met de tijd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Glasgow
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten