Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor rvo » 25 nov 2012 22:38

De brug zou in 2015 klaar moeten zijn maar ook de provincie ZH speelt ook een rol en dat is een orgaan van haast U langzaam. Misschien kan er wel wel tramexploitatie zijn met een tijdelijke 3hoek bij de brug en een overloopwissel aan de Tukant en dan overstap via houten noodbrug. Dan is de rare inkorting van 19 niet nodig (minder reizgersverlies) Dus toch maar een paar Brusselse overcomplete oude gelede pcc's laten komen. Daarna kan HTM de trucks gebruiken voor hun gtlvloot. Voor de doorgaande busreizigers is het ook een uitkomst.
rvo
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 nov 2011 13:40

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 26 nov 2012 09:25

Dat is misschien een mooie toekomstdroom, zeker voor de tramhobbyist, maar dat zal niet gaan gebeuren. Lijn 19 gaat heel echt tussen Antoniushove en de Nieuwe Plantage rijden met de RegioCitadis, daar zijn nu al een hele partij centen ingestoken. De aansluiting met lijn 19B in de spoorzone zal ook niet gemaakt worden voordat het definitieve spoor wordt neergelegd en dat duurt nog even. Een tijdelijke aansluiting en overloopwissel kosten samen al meer dan een miljoen, dat haal je er nooit uit in 2 a 3 jaar.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 26 nov 2012 10:27

Alsof de aanleg van het keerspoor bij de Nieuwe Plantage dan geen bakken met geld kost? Eer dat keerspoor er ligt zou het ondertussen in elk geval al midden 2013 zijn, en een jaar of twee later is het de bedoeling dat 19 naar de TU kan.
Ondertussen is lijn 19 dan al zijn reizigers kwijt, die nemen dan maar de fiets of de auto. Ik herinner me wel dat toen lijn 1 ingekort was er minder mensen in de bus zaten en er veel meer fietsers waren, die hadden geen zin om een kaartje te kopen; als straks lijn 19 is ingekort zullen de mensen dus misschien ook ineens kunnen fietsen. Natuurlijk betaalden die mensen sowieso niet, maar dit zullen denk ik zo ook wel betalende reizigers doen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 26 nov 2012 10:56

Op te merken valt dat voor bezoekers van de Delftse binnenstad de halte Nieuwe Plantage nog niet zo ongunstig ligt. Het is nog geen 800 meter lopen naar de Markt. Ter vergelijking, vanaf de huidige halte Prinsenhof is dat ook al ca 500 meter.
Zelf stap ik nu al maanden uit op de Nieuwe Plantage om via de binnenstad naar de TU Wijk te wandelen. Ik omzeil zo de continu veranderende chaos rond station en Kethelstraat en ik heb gemerkt dat ik nauwelijks langer onderweg ben.
Er zijn twee groepen passagiers die hinder krijgen van de inkorting van lijn 19. Namelijk zij, die vanuit de Tanthof komen. Die zouden op termijn toch hun doorgaande verbinding kwijt zijn geraakt. En dan is er de groep instappers op het station. Ik weet niet of die overstap via lijn 1 nu zo bezwaarlijk is. In elk geval zou ik aan het feit dat zwartrijders liever gaan fietsen dan een vervangende bus pakken geen enkele consequentie verbinden voor het gedrag van betalende forensen,
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 26 nov 2012 17:18

Het keerspoor kost inderdaad ook geld, maar hoeft na aanleg niet na 3 jaar weer verwijderd te worden. Daarnaast hangt dit samen met het verdwijnen van de keerlus bij Antoniushove halverwege volgend jaar. Men wil de GTL's van lijn 19 af hebben, dit bespaart een hele partij dienstwagens en daar zit de grote besparing in. Het spoor vanaf de Nieuwe Plantage tot en met de Irenetunnel hoort nu bij spoorzone Delft, daar kunnen niet zomaar aanpassingen aan worden gedaan zonder financiële gevolgen. De aannemer van spoorzone Delft zal dan gewoon gaan claimen. De gelede PCC's van Brussel zullen hier ook niet heen komen, dat levert extra kosten op voor onderhoud en instructie. Bovendien zijn er genoeg trams op het moment. Daarnaast speelt ook het feit dat volgend jaar remise Zichtenburg en Scheveningen op de schop gaan en er simpelweg geen ruimte is voor extra trams. Al deze factoren maken het huidige plan realistisch.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor rvo » 26 nov 2012 21:18

Inderdaad is er een keuze gemaakt. Maar de tailtrack ligt na gebruik in 2015 er doelloos bij omdat op 1 en 19 tot 2022 gtl's rijden volgens het huidige plan en met de bezuinigingen zou dat nog langer kunnen duren en het is nog de vraag is of er (na)bij Delft cs een keergelegenheid komt. Zo bezien ook geen efficiente investering. Een driehoek zou voor de Nieuwe Plantage dan doelmatiger geweest. Idem een tijdelijke driehoek voor Anthoniushove voor 2 en 19. Weggepoetst bij al dit soort afwegingen is het punt dat 19 past in de steeds langer wordende rij langdurige sterk reizigers afstotende wijzigingen (6,11,17 in 2012/2013) zonder een goed alternatief (enkelspoor of noodbrug zoals recent vertoont in Adam). Nu betaalt de reiziger per definitie het gelag. De suggestie voor een wandeling waarover een inzender rept van de halte NP naar TU Delft is mooi voor op een zonnige dag mits je de looptijd voor lief neemt. Maar weinig reizigers willen zo recreerend naar hun werk.Kortom geen hobbyisme maar het opkomen voor reizigers. Op dit punt laat de politiek te veel steken laat vallen en had moeten zeggen dit willen wij niet.
rvo
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 nov 2011 13:40

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 26 nov 2012 22:02

Maar als de politiek zegt "dit willen we niet" kun je er op wachten dat de diverse vervoersbedrijven dan zeggen: "geef ons dan maar die broodnodige zak geld die daar bij hoort" :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 26 nov 2012 22:30

wattman schreef:Op te merken valt dat voor bezoekers van de Delftse binnenstad de halte Nieuwe Plantage nog niet zo ongunstig ligt. Het is nog geen 800 meter lopen naar de Markt.

Het is wel de "dode" zijde van het centrum, dat wil zeggen de kant van het centrum waar geen winkels zijn. Die liggen allemaal aan de andere zijde van het centrum op het gedeelte tussen de Hippolytusbuurt en De Veste.

De overstap op lijn 1 is een probleem omdat de 10-minutendienst van lijn 1 niet af te stemmen valt op de kwartierdienst van lijn 19. Op sommige ritten heb je daardoor altijd langere overstaptijden. Daarnaast vermoed ik dat de HTM geen moeite gaat doen om de dienstregelingen van de lijnen 1 en 19 op de uren dat lijn 1 een kwartierdienst heeft ('s avonds en in de weekeinden) wel op elkaar af te stemmen vanwege andere keuzes elders in het netwerk. En als je voor de laatste drie haltes van je reis 10 minuten moet wachten is de keus voor een ander vervoermiddel snel gemaakt. De toch al rustige lijn 19 zal dus inderdaad nog veel rustiger gaan worden. Gelukkig rijdt er het materieel met de grootste capaciteit op de lijn, zodat de frequentie terug kan....
Vriend en vijand is het eens dat het niet nodig is om lijn 19 naar Tanthof te laten rijden (maar dat wisten we bij de opening ook al). De onwil, c.q. starheid van de betrokken partijen om een keervoorziening bij het station van Delft mogelijk te maken en/of lijn 19 met GTL te blijven rijden (desnoods in twee delen) laat ook wel enige desinteresse in de lijn zien.

Het plan om lijn 1 via Ypenburg om te leiden geeft nieuwe mogelijkheden: dan kan lijn 19 tot Nootdorp terug getrokken worden. Er hoeft dan geen kopspoor bij de Nieuwe Plantage te worden aangelegd wat maar enkele jaren wordt gebruikt (over weggegooid geld gesproken) en lijn 19 kan met de Citadis gereden worden. Er moet nog steeds worden overgestapt, maar een deel van de reizigers kan met lijn 1 mee, zodat zij geen overstap hebben. Het laatste deel van Ypenburg is toch veel minder op Delft gericht dan het eerste deel.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 27 nov 2012 00:33

Is het niet zo dat wanneer het kopspoor op de Nieuwe Plantage er ligt er in die periode ook ongeveer begonnen moet worden aan de Hoornbrug? Ik weet de data niet goed, dus verbeter me als nodig aub.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 27 nov 2012 11:08

rvo schreef: De suggestie voor een wandeling waarover een inzender rept van de halte NP naar TU Delft is mooi voor op een zonnige dag mits je de looptijd voor lief neemt. Maar weinig reizigers willen zo recreerend naar hun werk.Kortom geen hobbyisme maar het opkomen voor reizigers.


Neem van mij maar rustig aan dat lopend via de binnenstad of lopend naar Delft station en daar de tram nemen nauwelijks in tijd scheelt. 8-) Nog afgezien dat wandelen gezond is, wil ik alleen maar aangeven dat de Nieuwe Plantage een minder ridicuul eindpunt is dan een hoop mensen lijken aan te nemen.

Het verwezenlijken van keerdriehoeken bij Nieuwe Plantage, Delft Station of zelfs de Westvest zie ik persoonlijk niet zo zitten. In het gebied van de spoorzone zeker niet als je ziet wat er allemaal voor de bouwwerken in beslag wordt genomen - op sommige delen worden fietsers en voetgangers in een strook van 2,5 meter breed geperst - en de keren dat het wegverkeer omgelegd is.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 27 nov 2012 21:18

wattman schreef:Nog afgezien dat wandelen gezond is, wil ik alleen maar aangeven dat de Nieuwe Plantage een minder ridicuul eindpunt is dan een hoop mensen lijken aan te nemen.

Het vrij lage gebruik van de huidige halte is wel een teken aan de wand. Samen met de Wateringsevest en de Sadatweg staat het in de top 3 van de rustigste tramhaltes van Delft.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 28 nov 2012 11:59

Tja, er zijn ook mensen die bij Delft station uitstappen om naar het centrum te lopen (diverse onwetende toeristen in de loop der jaren op weg mogen helpen)... Afstand naar de Markt is vandaar inmiddels ook 900 meter... Ik zit er niet mee hoor.
Zorgerlijker voor de toekomst is het teruggelopen aantal passagiers op lijn 1 in het algemeen. Zelfs in de middagspits kun je nu aan de Nieuwe Plantage gemakkelijk een zitplaatsje vinden...
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Jeronimo117 » 28 nov 2012 17:02

1 op 3 passagiers haakt af vanwege de OV-chipkaart en dat kun je goed merken ja en dat is ook op de andere lijnen zo.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 28 nov 2012 17:57

Het mag dan wel off-topic zijn, maar is daar een onderzoek over gedaan? Ik zou wel eens willen zien hoe het met de passagiersaantallen is verlopen sinds dat de strippenkaart is afgeschaft.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor robert55 » 28 nov 2012 21:08

Ik denk dat het aantal betalende passagiers dat is afgehaakt door de OV-C heel klein is, geen 33% en zelfs geen 3%. In Amsterdam en ik geloof ook in Rotterdam zijn de opbrengsten juist gestegen
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 28 nov 2012 21:26

Die aantallen leken mij inderdaad ook wel heel erg hoog. Voor mijn gevoel zitten er wel minder mensen in de tram dan vroeger, maar dat kan ook puur toeval zijn. Dat de opbrengsten gestegen zijn is geen wonder met de OV-Duurkaart.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 28 nov 2012 22:47

Het gevoel dat het in lijn 1 rustiger is dan vroeger heb ik ook. Dat dat door de OV-chipkaart komt lijkt wat onwaarschijnlijk.

Er zijn andere verklaringen:
- de tijdelijke inkorting van lijn 1 tot het station in 2011 als gevolg van de tunnelbouw in Delft heeft een aantal mensen voor een ander vervoermiddel doen kiezen
- de trein tussen Delft en Den Haag Centraal is vaker gaan rijden: 6x per uur (4x de Sprinter en 2x de IC). Daardoor hebben een aantal mensen de overstap van de tram naar de trein gemaakt
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 29 nov 2012 03:13

Willem, je vergeet 4 andere IC's die ook op Delft stoppen ;) Dus: 4x stoppen en 6x snel tussen Dt en Gv. :geek: Let wel: tot 9-12... :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 29 nov 2012 12:07

Doel je op de Beneluxtrein? Die heeft nooit in Delft gestopt zover ik weet.

Trouwens, op OpenStreetMap.org/.nl kan je goed volgen waar er al rails ligt op het traject naar de TU.
Het traject door de TU wordt een bus+trambaan dus in dat opzicht is het logisch om dat gedeelte alvast aan te leggen, de bussen moeten nu namelijk omrijden en komen niet door de TU wijk heen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 29 nov 2012 21:19

Nee. Het gaat om de volgende treinseries: 1900, 2100, 2200, 5000 en 5100, De laatste 2 zijn de stoppers, de anderen zijn IC's. Alles rijdt een half-uur dienst, dus 10 treinen p/uur. Tot 9-12, dan gaat er heel veel veranderen.... :idea:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten