Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 09 maart 2013 21:22

Men is nu aan beide kanten van de weg, enerzijds tussen de kruising met de Oude Delft en het Laantje achter Wilhelmina (officiele straatnaam!) en anderzijds langs het plantsoen aan het graven. Zo te zien voorbereidende werkzaamheden in de vorm van het verleggen van kabels en leidingen.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 10 maart 2013 23:06

In TU Delft zijn ze in dergeval lakker bezig..... [respect]

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 17 maart 2013 19:39

Tram op volle snelheid door ypenburg..... :D

Afbeelding
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor tetje » 20 maart 2013 07:55

..
Laatst bijgewerkt door tetje op 22 maart 2013 17:32, in totaal 1 keer bewerkt
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 22 maart 2013 08:01

Op de Nieuwe Plantage zijn de sleuven zolangzamerhand dichtgemaakt en zijn piketpaaltjes verschenen in het plantsoentje waar het halteperron richting Den Haag ligt. Ook wat graafwerkzaamheden langs de weg in de oprit van de brug.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 28 maart 2013 18:32

Een citaat van de HTM website:

Halte Nieuwe Plantage vervalt vanaf 5 april i.v.m. werkzaamheden

Deze wijziging geldt ook voor: 1

Door de aanleg van een keermogelijkheid voor de trams van tram 19 bij de Nieuwe Plantage is het nodig vanaf 5 april tot en met 9 juni de halte Nieuwe Plantage tijdelijk op te heffen.

De werkzaamheden aan de keermogelijkheid bij de Nieuwe Plantage heeft tot gevolg dat de trams van tram 1 en 19 voorlopig niet kunnen stoppen bij de halte Nieuwe Plantage en hier doorrijden.

Door de plek van de halte, valk voor de Reineveldbrug en de werkzaamheden aan de andere kant ervan kan er geen tijdelijke halte worden aangelegd. De dichtstbijzijnde halte is daarom Wateringsevest.
Een stuk verder ligt de halte Brasserskade die mogelijk ook een alternatief kan zijn.

De halte die vroeger vlak aan de andere kant van die brug was en de Binnenwatersloot zijn in de afgelopen jaren ook al verdwenen, er blijven zo maar weinig haltes over in Delft ten noorden van het station.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor michaeldenhaag » 29 maart 2013 15:37

Op de site van de HTM lees ik dat vanaf 13 juli er Citadissen gaan rijden op lijn 19. Dat kan wel geroepen worden, maar zijn er wel voldoende Citadissen voorradig, met name in de spits? Deze vraag kwam bij mij op, mede omdat de Citadissen harder slijten dan verwacht vanwege de keerlus in lijn 2 in Kraayenstein. Dus vanaf 13 juli is lijn 19 naar Delft Tanthof ook helaas verleden tijd. De tailtrack bij de Nieuwe Plantage blijft in dienst tot lijn 19 is doorgetrokken naar de TU. Met het oog op de renovatie/ vervanging van de Sebastiaansbrug, wat denk ik nog wel even op zich laten wachten, wordt lijn 19 de meest onrendabele lijn in de geschiedenis van de HTM.
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 29 maart 2013 19:01

Het meest spannende wordt wat de reizigers na 13 juli gaan doen. Het kan best zijn dat de helft van de reizigers na die datum opeens verdwenen is vanwege het verdwijnen van de verbinding naar het station van Delft. Over de rest van het traject naar Tanthof is iedereen het wel eens dat dat niet nodig is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor michaeldenhaag » 30 maart 2013 11:53

Willem, ik denk dat lijn 19 na 13 juli een niemandslijn gaat worden. Wie heeft er baad bij een lijn die halverwege Delft Noord stopt? Het SGH geeft als onderbouwing voor het inkorten van lijn 19 "kostenbesparing". Zelf denk ik dat leeg rondrijden tot Delft Noord meer kost dan naar Delft Tanthof door blijven rijden, het eenmalig aanpassen van de haltes buiten beschouwing gelaten. Ik ben het wel met je eens dat 2 lijnen naar Delft Tanthof aan de overdreven kant is. En hoe vaak komt het niet voor dat lijn 1 en 19 (vlak) achter elkaar rijden, vooral richting Delft Tanthof? Toch binnenkort maar eens een "afscheidritje" inclusief foto's van lijn 19 maken in de huidige staat :D
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 30 maart 2013 13:02

Allemaal weg gegooid geld.
Lijn 19 gewoon vanaf Leidschendam Noord naar (voorlopig) Delft Tanthof met GTL's laten rijden.
Tiktak
 
Berichten: 713
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 30 maart 2013 16:48

Denk dat het allemaal wel meevalt.......Lijn 19 zit s,ochtends stampend vol met studenten die 1 halte van te voren allemaal uit stappen ,namelijk brasserkade bij het ROC mondriaan.
Daarna gaan er echt niet zoveel passagiers door naar Delft stad/NS, en ja die hebbe dan "tijdelijk'' pech ,die moeten verderop overstappen op 1.

En dan nog een puntje......... :D

Volgens mij wordt het toch een tram/busbaan door Tu -Delft ,rails wordt in beton gestort en daarna gaat er asfalt overheen zag ik.
Zo vermoeden dat bus 40 er toch gebruik van zal gaan maken, en dat de route via Rotterdamseweg wordt opgeheven....
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 31 maart 2013 16:47

Lijn 40 moet zelfs helemaal worden ingekort tot het eindpunt van de tram, waar reizigers op de tram moeten overstappen. Zeg maar een "Nieuwe Plantage-situatie" voor lijn 40, maar dan permanent. Hiervoor geldt eveneens dat dat reizigers gaat kosten, zeker omdat de lijn in Overschie nog via Zestienhoven moet gaan rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor michaeldenhaag » 31 maart 2013 17:05

trammelant schreef:Denk dat het allemaal wel meevalt.......Lijn 19 zit s,ochtends stampend vol met studenten die 1 halte van te voren allemaal uit stappen ,namelijk brasserkade bij het ROC mondriaan.
Daarna gaan er echt niet zoveel passagiers door naar Delft stad/NS, en ja die hebbe dan "tijdelijk'' pech ,die moeten verderop overstappen op 1.


Om even on-topic te blijven :D : je hebt helemaal gelijk. In de spits is lijn 19 redelijk tot goed gevuld en zelfs rendabel te noemen. Dit valt mij ook op bij halte Leidschenveen Centrum (overstap richting Zoetermeer en Den Haag Centrum en grote school in de buurt). Is het dan niet mogelijk om in de dal-uren een halfuursdienst te draaien over het gehele traject? Hoef je geen keervoorziening aan te leggen, spaar je ritten en dus materieel en dus geld. Of is dit te kort door de bocht gedacht?
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 31 maart 2013 19:26

Vandaag (eerste paasdag dus) lijn 19 over de hele route bereden (had nog zo'n sneeuw-dagkaart van de HTM over), en op de heenweg waren er zeker een stuk of 20 passagiers die vóór Delft station instapten en in Ypenburg of later uitstapten. Er stapten zelfs geen mensen meer in de tram na Delft station om precies te zijn.
Een halfuursdienstregeling lijkt me echt veel te weinig, dan krijg je zeker dezelfde afloop als met bus 82 in Delft die 80% van zijn reizigers verloor nadat de dienstregeling van elke halfuur naar één keer per uur werd veranderd. (ik weet alleen de bron even niet meer) Misschien eens in de 20 minuten in de daluren maar minder lijkt me niet goed.
Is dat echt het plan van lijn 40? Ik dacht dat die lijn bedoeld is om de mensen langs de Vliet etc. te bedienen en die naar stations in Delft of Rotterdam brengen om daar over te stappen, des te meer reden dus om hem niet via de TU te laten rijden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 31 maart 2013 20:33

OVinDelft schreef:dan krijg je zeker dezelfde afloop als met bus 82 in Delft die 80% van zijn reizigers verloor nadat de dienstregeling van elke halfuur naar één keer per uur werd veranderd. (ik weet alleen de bron even niet meer)

Als vaste reiziger van lijn 82 (althans vroeger, nu af en toe) kan ik dat bevestigen. Omdat Veolia daarnaast op het idee is gekomen om de lijnen 32 en 37 achter elkaar aan te laten rijden heb je (overdag) met drie lijnen effectief slechts een halfuurdienst tussen het ziekenhuis en station (in de dienstregeling van vorig jaar was dat wel min of meer verspreid, hoewel je het nooit helemaal exact krijgt was er grote tevredenheid). Daarnaast passeren de bussen richting het station vaak nog eens een slordige vijf minuten te vroeg van de halte, zodat je regelmatig ruim op tijd bij de halte bent om te constareren dat de bus al weg is. De overgebleven reizigers haken daardoor ook af. Als ik 's ochtends naar het station loop kom ik veel voormalige medereizigers op de fiets tegen. Tsja....
Lijn 37 is overdag rond 15/45 op het station van Delft en 's avonds en op zondag rond 00/30. Eigenlijk moet deze lijn ook overdag rond 00/30 bij het station zijn. Dan is er wel spreiding tussen het ziekenhuis en het station, zodat het gemis van lijn 82 beter opgevangen wordt.

Na deze crie de coeur weer on-topic: soms lijkt het hier al eerder besproken plan om lijn 1 via Ypenburg te laten zo slecht nog niet. Dan kan lijn 19 ingekort worden tot Leidschendam-Nootdorp (met Citadissen). Zolang lijn 19 nog niet naar de TU rijdt kun je zo veel meer bezuinigen. Reizigers moeten nog steeds overstappen, maar de eerste helft van Ypenburg (halte Anthonie Fokkerlaan) heeft nog een rechtstreekse verbinding met Delft.
Na doortrekken van lijn 19 naar de TU kan lijn 1, om doublures te voorkomen, weer langs de Vliet gaan rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 31 maart 2013 21:24

Nu je het zegt, bij de Nieuwe Plantage en Antoniushove heb ik vandaag gezien dat er in elk geval van die grote bouwprojectborden staan met grote letters "Aanleg tailtrack lijn 19....", maar een dergelijk bord voor de aanleg van de wissel bij Ypenburg Centrum heb ik niet gezien. Die zou toch ook aangelegd worden?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor dekorte » 03 apr 2013 20:46

Hier een kleine bijdrage van iemand die woont bij de halte nieuwe plantage, de grote werkzaamheden die afgelopen tijd hebben plaats gevonden waren ten boeve van onderhoud aan riolering en waterleiding. Wat ik zelf heb kunnen zien is het plaatsen van bovenleidingsmasten aan het einde van de Reineveldbrug en het weghalen van een boom en wat kleine zaken. Bijgevoegd een tekening van hoe de nieuwe situatie gaat worden.
8616274037_8f310f4b43_c.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
dekorte
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 dec 2011 19:12

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 03 apr 2013 21:12

De laatste dagen van de huidige halte Nieuwe Plantage:

Afbeelding

Afbeelding
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 04 apr 2013 10:45

Die letters 'ontwerp' moet ik er maar eens af gaan krassen bij Arcadis, die hebben daar helemaal noppes aan gedaan! Dat was ik namelijk :evil: Ook het ingenieursbureau Den Haag wordt er niet in gekend, zij hebben het kruispunt opnieuw ontworpen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor michaeldenhaag » 04 apr 2013 13:53

@wattman: goede foto, maar wat mij opvalt; is de 3004 voorzien van ARI?
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten