Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 28 mei 2013 06:50

Ik zou er niet over klagen als ze de kosten van zo'n stootjuk aan m'n salaris hadden toegevoegd. Voor €11.693 eurootjes heb je er een en als je 3000 euro bij lapt zetten ze hem ook nog voor je neer. Het is maar hoe je goedkoop defineert ;) :D
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Berichtdoor Charles » 29 mei 2013 15:38

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 22:24, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 29 mei 2013 20:17

Tegenwoordig, met de strengere veiligheidseisen, zal dat wel niet meer mogen. Stel je voor dat een trambestuurder er met 50 km/h doorheen rijdt....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 29 mei 2013 20:49

Die keerdriehoek van lijn 24 (destijds lijn 23) van de RET komt uit 2005, dat is alweer 8 jaar geleden! Ondertussen zullen de regels vast al 20 keer zijn veranderd, maar hoe dan ook is zo'n stootblok eigenlijk veel te duur. Ik blijf me verbazen dat de zak geld voor dienstuitvoering steeds kleiner wordt terwijl er steeds meer geld in infrastructuur wordt gestoken, snapt u het nog?! Politiek ga ik nooit begrijpen... en misschien wil ik dat ook wel niet.

Overigens, in de TU wijk is het spoor ondertussen aardig dicht bij de Kruithuisweg in de buurt. Nou ja, de werkzaamheden. Er ligt alleen rails van de Sebastiaansbrug tot ter hoogte van ongeveer de zuidelijkste faculteit maar over een behoorlijk lang stuk zijn ze al funderingen e.d. aan het maken. Over zo'n 100 meter schat ik zullen ze onder de Kruithuisweg zitten. Hoewel ik kan wachten op de inkorting van lijn 19 tot Nieuwe Plantage kan ik niet wachten op foto's maken van tram(spoor) bij de kernreactor, dat lijkt me een erg apart decor. De bouwmaterialen staan trouwens tegenover de kernreactor opgeslagen door VolkerRail. En straks ook nog een nieuwe keerlus in the middle of nowhere.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 30 mei 2013 08:05

Voor zo ver ik weet zijn er geen wettelijke regels voor, misschien wel in de nieuwe lokaal spoorwet. In de HTM voorschriften is vorig jaar wel opgenomen dat aan het einde van een spoor een stootjuk moet komen. Bij een hoop keerdriehoeken is het echter niet mogelijk om midden in de weg een stootjuk te plaatsen, het ligt er ook een beetje aan wat er achter het einde van het spoor ligt.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 30 mei 2013 09:19

Vraag,
Stel dat een RR voertuig met pech komt te staan in het Delfse gedeelte, hoe los men dit op ?
De railtrack is te klein voor twee RR voertuigen.
Het had misschien beter geweest om ruim voor het railtrack gedeelte een overloopwissel aan te leggen
zodat dan een koppelstel van spoor cq rijrichting kan veranderen.
Dus mijn vraag is hierover nagedacht.
Tiktak
 
Berichten: 713
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 30 mei 2013 09:50

Ik denk dat ze geld meer hadden voor nog twee wissels. Wegslepen kan toch met een Unimog?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 30 mei 2013 10:28

Is er gisteren een proefrit geweest? Ik zag zo rond 18:00 een man met een wisselijzer bij het kopspoor staan wachten.
Inmiddels is men druk aan het asfalteren en is men ook bezig (geweest) met de elektronica voor de wissels.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor rvo » 30 mei 2013 12:12

aan ovdelft: lijn 19 eindigt in de middle of nowhere. Ja dat is zo. Wel eens het idee gehoord lijn 19 naar Emerald door te trekken tussen Delft en Delfgauw. de wijk heeft 6900 inwoners en 85% van de bevolking werkt en heeft een jonge bevolkinng dus veel mobiliteit. OV is dan in 1 klap qua verbinding en prima verzorgd en levert zo de nodige extra reizigers voor lijn 19. Ook mooi voor werkgelegenheid en milieu. minder autoverkeer dus.
rvo
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 nov 2011 13:40

Berichtdoor Charles » 30 mei 2013 18:05

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 22:24, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 30 mei 2013 20:00

@rvo
Hmm, dan moet je op de plek van de de lus bij Technopolis een brug over de A13 aanleggen, en door een bedrijventerrein heen om pas bij Emerald te komen. Dat is een behoorlijke omweg, en ik denk dat een andere manier om er te komen niet mogelijk is.

@Charles
Het is maar een raar gezicht, die kruiswissel met rare slinger.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 31 mei 2013 09:13

Ik vind het bij het ziekenhuis toch een nutteloos eindpunt. de eindhalte is vlak in de buurt van het doorgaande spoor naar Leidschendam Noord
Het geld had beter besteed kunnen worden aan een derde boog aan Leidschendam Noord ( lijn 6 - RR Lijn 2 - RR lijn 19 ).
Dit kost maar twee wissels en wat tramrails.
Nu de rails er toch ligt is het misschien een idee voor later om de afslaande sporen door te trekken naar de spoorlijn om daar rechtsaf te slaan naar station Voorschoten en
van daar uit via het centrum naar ( vanaf de kerk in Voorschoten de blauwe tram route ) Leiden. [perfect]
Tiktak
 
Berichten: 713
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Charles » 31 mei 2013 10:48

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 22:25, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor robert55 » 31 mei 2013 12:14

Het is toch bijna 2,5km meer, dat scheelt al snel een dienstwagen. De investering is dan misschien wat kleiner, de exploitatiekosten zijn hoger.

De keergelegenheid is trouwens pas aangelegd bij de verlenging van lijn 3 door Voorburg in 1992, het eindpunt Noord van lijn 6 is van 1971
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 31 mei 2013 14:37

Drie tramlijnen naar Leidschendam-Noord is qua reizigersaantallen wat overdreven. In die zin is een keervoorziening bij het ziekenhuis nuttig. Je kunt je wel afvragen of het niet zonde van het geld is een keerlus uit 1992 (dus nog vrij nieuw) te vervangen, waar er voor de uitbreidingsplannen van het ziekenhuis misschien andere mogelijkheden waren.

Het geld van de keervoorziening gaat wel van het OV-budget af, dat toch al onder druk staat (of het ziekenhuis moet meebetalen, want zij zijn de (mede-) "schuldige").
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 31 mei 2013 14:48

Sporen gaan gemiddeld zo'n 10 jaar mee, dus de keerlus was toe aan vervanging. Alleen het feit dat HTM een hele lading RR wagens over heeft is de reden dat men heeft ingestemd met deze wijziging, had er alleen nog GTL gereden was het hele uitbreidingsplan van Haga mooi niet door gegaan...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 02 jun 2013 03:15

mijn mening bijft dat ik het onzin vind om een tail-track bij het ziekenhuis neer te leggen.

Ze hadden beter de halte Leidsenhage kunnen verleggen naar over het kruispunt voor Lijn 6

en dan vanaf de Heuvelweg een wissel naar de Weigelia kunnen neerleggen en dan lijn 2 door laten rijden naar
Delft Nieuwe Plantage

Hadden ze veel meer kosten mee bespaard

En om over exploitatie te voorkomen een middenspoor neer leggen op de Noordsingel waar je dan kan kop maken
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor robert55 » 02 jun 2013 12:49

Zou niet werken bij verschillende intervallen van 2 en 19 [en die zijn er]
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Lijn 19

Berichtdoor rvo » 02 jun 2013 20:57

Aan R 55: je kunt ook 2 en 19 op werkdagen en za om de 10 rijden.19 is in de spits en middag steeds beter bezet en dat trekt reizigers aan. Voor 19 kost dat 1 tram meer (door snel traject 6 ipv 5 trams). Je kunt overstapaansluiting op lijn 1 perfect maken en je spaart een wagen op 2 uit ivm eindpuntkoppeling. Iets positiefs doen voor ov is hard nodig in deze barre tijden.
rvo
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 nov 2011 13:40

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 03 jun 2013 11:52

rvo schreef:Aan R 55: je kunt ook 2 en 19 op werkdagen en za om de 10 rijden.(...) Je kunt overstapaansluiting op lijn 1 perfect maken en je spaart een wagen op 2 uit ivm eindpuntkoppeling.


Het is iets complexer. Za (+zo) rijdt lijn 1 elke 15 minuten.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten