Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 11 okt 2013 20:05

Is mogelijk de tram geweest waar ik in zat (vertrek 18:31 vanaf Delft Station). Toen we de kruising met Oude Delft naderden, stond lijn 19 nog op het kopspoor. Hij reed weg toen lijn 1 voor het stoplicht stond te wachten. Bij de Brasserskade stond lijn 1 pal achter lijn 19.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 11 okt 2013 20:08

Die rit zal het geweest zijn. Ik reed inderdaad rond 18:40 uur langs de Nieuwe Plantage.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor dAb » 11 okt 2013 21:03

wattman schreef:Is mogelijk de tram geweest waar ik in zat (vertrek 18:31 vanaf Delft Station). Toen we de kruising met Oude Delft naderden, stond lijn 19 nog op het kopspoor. Hij reed weg toen lijn 1 voor het stoplicht stond te wachten. Bij de Brasserskade stond lijn 1 pal achter lijn 19.

willem schreef:Die rit zal het geweest zijn. Ik reed inderdaad rond 18:40 uur langs de Nieuwe Plantage.

[respect] D.A. Borgdorff (oud-HTM-er) :D Yep + :mrgreen:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 12 okt 2013 17:05

Gister met de storing op RandstadRail was het maar goed dat er RegioCitadissen reden, ze zaten bomvol. Gelijk de ombouw terugverdiend :P
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor WKZH5A » 12 okt 2013 20:37

Vandaag reisde ik met lijn 19, om te kijken hoe het bevalt.

De heen-/terugrit was niets om te klagen (normale snelheid, niet te rustig en duidelijke halteafroep), maar de dienstregeling van lijn 19 was in de namiddag/avond erg slecht.
Ik stapte in bij MCH Antoniushove, waar ik de achterganger heb gepakt (die reed tevens op tijd) en de voorganger had 15 min vertraging, waardoor de achterganger eerst mocht vertrekken. Bij de halte Weigelia stapte veel mensen in en de bestuurder gaf verklaring waarom het zo lang duurde.Tevens heb tijdens de rit 5 trams geteld (geen 6). Bij de terugweg nam ik de voorganger en die had meer dan 30 min vertraging.

Bij Nieuwe Plantage heb ik (wat eerder is verteld) waargenomen een verkeerde geplaatste haltepaal, (mobiele) toiletten en ontbrekende abri bij lijn 1. De DRIS werkt het helemaal en alle lijnen staan erop. De perronletters staan ook erop, maar dan op de abri en voor perron A op de bovenleidingsmast naast de DRIS.

Kortom, de dienstregeling van lijn 19 moet echt worden verbeterd.
WKZH5A
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 12 okt 2013 23:19

Ook wezen trammen vandaag

Nou het was me wat...........kwamen 2 RR -voertuigen achtermekaar (10-minuten te laat)aanzetten op halte A.fokkersingel ,ene reed door , ander kon ik instappen.
In een een sukkeldrafje naar Delft of die alle tijd van de wereld had, maar hij was al 10 te laat........ :roll:
Het viel mij ook erg op dat die bij elk stoplicht moest wachten .......... RR krijg geen voorrang van de 9-ogen als die komt aan rijden ,vreemd is dat.......moet dit nog geregeld worden ofzo?????......de GTL,s kregen dat wel bij elk stoplicht.
Lijn 1 dus net voor me neus weg op halte Delfse plantage richting stad maarja nix aan te doen........
Op een nieuw digtalebord stond LIJN 1 en dan een 8 ........ja wat 8 ?????,geiten,kippen ,gevulde koeken ,vieze boekkies... :lol:
Snap wel dat dat minuten moet zijn ...maar het staat zo gek,beetje duidelijkheid kan geen kwaad.......toch.
Verder vertrok mijn ''ex-lijn 19'' weer richting leidschenhage ,waarna daarna weer snel een 19 aankwam op halte Delfse plantage vanuit leidschendam.
Deze trambestuurder maakte snel kop ,en ging er naar 2 minuten weer vandoor nog geen 10 na zijn voorganger.
Dacht dat Lijn 19 een kwartierdienst had???.....een onbetrouwbare dienstregeling dus,helaas.

Oja lijn 1 kwam idd om 8 ....mooi op tijd dus....... :mrgreen:
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 14 okt 2013 19:08

En wat lezen wij op http://www.omroepwest.nl
http://www.omroepwest.nl/nieuws/14-10-2 ... m-en-delft

LEIDSCHENDAM/DELFT - HTM zet in de spitsuren extra trams in op lijn 19. Sinds de overgang naar RandstadRail, vorige week, zijn er volgens de Haagse vervoerder een aantal opstartproblemen.

Zo lijkt de dienstregeling aan de krappe kant en komen de trambestuurders onderweg zaken tegen als verkeerslichten die niet goed werken en een snelheidsbeperking.

Daarom wordt nu bekeken of de dienstregeling op korte termijn kan worden aangepast, waardoor de trams weer op tijd rijden. Volgens de HTM zijn die problemen begin december opgelost. Tram 19 rijdt van MCH Antoniushove in Leidschendam naar Delft-Noord.


Het is te hopen dat er dan ook kritisch gekeken wordt naar de afstemming tussen lijn 1 en 19 op die tijden dat beide tram een 15 minuten frequentie rijden en een goede overstap (in theorie) wel mogelijk is.
Wel interessant is de opmerking dat "begin december" de problemen opgelost zijn.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 14 okt 2013 20:52

Ik begrijp sowieso niet waarom er überhaupt een probleem is met de dienstregeling. Dat overwegen niet goed worden gedetecteerd zouden ze allang hebben moeten kunnen weten. En hoe kan het dat een dienstregeling met een RegioCitadis niet gehaald kan worden terwijl dezelfde dienstregeling wél met een GTL kan worden gehaald? Ik had verwacht dat dit (ook) over de slechte overstap zou gaan eerlijk gezegd...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 15 okt 2013 02:09

OVinDelft schreef:En hoe kan het dat een dienstregeling met een RegioCitadis niet gehaald kan worden terwijl dezelfde dienstregeling wél met een GTL kan worden gehaald?

Dat hadden ze óók kunnen weten, lijn 2 heeft hetzelfde probleem... Oorzaak is de trage deurbediening, bij GTL is die veel sneller (open-uitstappen-instappen-dicht-wegrijden) dan de RR wagens. Publiek is daar (ten dele) ook zelf schuldig aan: men dromt vrolijk om elke deurpartij heen zodat uitstappers geen ruimte krijgen om de tram te verlaten. :evil: :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 15 okt 2013 10:05

Weer terug naar het ouwe systeem van de PCC -wagens .....middelste deurenpartij ''uitgang''....voor en achter ''ingang''.... [respect]
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 15 okt 2013 10:11

Of stickertjes op de deuren? "Laat eerst uw medepassagiers uitstappen alvorens in te stappen." Of anders looprichtingen maken door bij elke set deuren de ene ingang en de ander uitgang te maken, net zoals bij de eerste deuren van de GTL.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Slagathor » 15 okt 2013 10:45

Je gaat je wel afvragen waar het testrijden nog goed voor is als je pas bij de uitbating dit soort zaken tegenkomt.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 15 okt 2013 19:05

Er is nooit een proefbedrijf geweest met de RegioCitadis, maar dat zou ook moeilijk kunnen tussen de reguliere lijn 19 door.
Verder lijkt me dat er nu niet direct diep is nagedacht over de dienstregeling, niet vanuit het passagiersperspectief (de eerder besproken totale afwezigheid van afstemming van de 15' diensten) en niet vanuit het personeelsperspectief (onhaalbare rijtijden en een zo krappe overgang aan Delft Noord, dat de WC daar onmogelijk gebruikt kunnen worden voor wie zich aan de dienstregeling houdt en erg geen enkele mogelijkheid is om bij vertraging iets op te vangen).

Dat de vertraging wordt veroorzaakt door enorme aantallen passagiers die elkaar voor de voeten lopen op lijn 19 lijkt me stug.
Bij de GTL is trouwens in de afgelopen 5-10 jaar een gewoonte ontstaan dat zodra bij één van de openingen geen uitstappers meer staan, men onmiddellijk begint met instappen. Dan zou er ook sprake moeten zijn van hinderen van late uitstappers. Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Is het niet zo dat de Regio Citadis in alles trager is t.o.v. de GTL: minder snel optrekken, vertraging bij openen en sluiten deuren, minder snel rijden. Soms lijkt het dat je in een soort vertraagde film zit als je een GTL gewend bent. Dat zal rijdend personeel natuurlijk goed kunnen beoordelen. Het is wel mijn indruk als passagier.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor dAb » 15 okt 2013 20:01

wattman schreef: Bij de GTL is trouwens in de afgelopen 5-10 jaar een gewoonte ontstaan dat zodra bij één van de openingen geen uitstappers meer staan, men onmiddellijk begint met instappen. Dan zou er ook sprake moeten zijn van hinderen van late uitstappers. Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Is het niet zo dat de Regio Citadis in alles trager is t.o.v. de GTL: minder snel optrekken, vertraging bij openen en sluiten deuren, minder snel rijden. Soms lijkt het dat je in een soort vertraagde film zit als je een GTL gewend bent. Dat zal rijdend personeel natuurlijk goed kunnen beoordelen. Het is wel mijn indruk als passagier.

Ja, je neemt me de woorden uit de mond Wattman .., ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar je zou je toch (zo langzamerhand •••) schamen, dat de GTL8 nog immer aanzienlijk beter blijkt dan wat dan ook: het is nog meer koren op mijn molen, die bij anderen door de vang gelopen is zodat ze de klappen vangen ondanks hun modernere wieken die zij in de wind slaan. De GTL8 = een tijdloos doch geavanceerd ontwerp waarin alle voorgaande jaren in een uiterst gewiekste vorm gevangen zijn :!:
Namens het vm. Gemengd Bedrijf der Haagsche Tramweg-Mij » :shock: D.André Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 16 okt 2013 08:57

Om idereen op de hoogte te houden over Delft Noord, op dit moment het meest dynamische eindpunt op het HTM-net:
- er is inmiddels weer een abri geplaatst op de halte lijn 1 richting Scheveningen
- wat zou dit eindpunt zijn zonder graafwerkzaamheden? Vanochtend was een graafmachientje bezig aan de kop van het perron van lijn 1 richting Scheveningen, kant Scheveningen. Tevens was men aan het graven bij het plantsoentje kant binnenstad.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 16 okt 2013 16:29

Vandaag met lijn 1 heen en terug geweest naar Den Haag.
10 meter voordat we met lijn 1 vanuit Tanthof tot stilstand kwamen op de halte Nieuwe Plantage reed lijn 19 weg. Dat terwijl de brug over de Schie al open stond en zowel lijn 1 als 19 nog 5 minuten konden wachten achter elkaar op de oprit naar de brug. Op de Brasserskade uiteraard geen overstapmogelijkheid omdat het perron te kort is maar we moesten wel wachten op lijn 19 die het perron voor ons bezette.
Op de terugweg naar Delft staan lijn 1 en 19 samen op het kruispunt bij de Vrijebanselaan. Lijn 1 wordt voorgelaten en dus kan lijn 19 vervolgens gaan wachten bij de halte Brasserskade totdat lijn 1 weer verder racet naar de Nieuwe Plantage. Ondertussen is lijn 19 niet eens meer te zien omdat die elke keer voor een rood licht wordt gegooid en langzaam optrekt en vertrekt lijn 1 richting Tanthof dus vlak voordat lijn 19 aankomt op de halte Nieuwe Plantage.
Ik heb meerdere mensen met ongeloof zien toekijken vanuit zowel de trams als op het perron hoe dat gebeurde.

Nu ik heb dus eens de dienstregeling van lijn 1 op de HTM website erbij gepakt en tot mijn verbazing ontdekte ik dat lijn 1 een heel scheve 10-minuten dienstregeling heeft. De interval ligt ergens tussen de 8 en 13 minuten van de paar tijden die ik heb opgezocht, en dat is natuurlijk belachelijk en de overduidelijke oorzaak van de rampzalige overstappen op de Nieuwe Plantage. Lijn 19 heeft tenslotte wel een hele strakke 15-minuten dienstregeling, zover die te halen zijn met de RegioCitadis.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 16 okt 2013 20:18

Ik heb tot op heden geen enkele klantvriendelijke overstap waargenomen.
Vanavond weer raakt. Lijn 1 richting Scheveningen komt aan op de Nieuwe Plantage, lijn 19 staat net voor het negenoog en krijgt wit licht. Kan mij wel voorstellen dat de RR bestuurder graag weg wil in verband met de krappe rijtijd, en wanneer hij (of zij) is opgereden naar het negenoog is het ook te laat om nog te wachten op overstappers.
Was vanuit de lijn 1 op de halte ook fraai te zien wat op www.htmfoto.nl door een bestuurder is beschreven: lijn 19 kruipt met 10 km/uur over het wissel tot de volledige tram (sorry "voertuig") over het wissel is, en gaat op de oprit van de brug versnellen, terwijl de auto's 'm rechts inhalen
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 16 okt 2013 22:05

Aan het eind van dit jaar is iedereen de tram uitgejaagd en kan de lijn worden opgeheven. Dat bezuinigt lekker.
Oh ja, reizigers? De beste reiziger is geen reiziger. :roll:
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 26 okt 2013 22:27

Vanmiddag fietste ik rond 15.30 op de Nieuwe Plantage in de richting van de Reineveldbrug.

Bij de halte Nieuwe Plantage was net een tram van lijn 19 aangekomen. Opvallend was dat deze tram, zeker voor een zaterdagmiddag, goed "bepassagierd" was. Ter hoogte van Villa Vrijenban was de volgende tram van lijn 19 alweer in aantocht en tot mijn niet geringe verbazing stond op de plek van voorheen de halte Brasserskade nog een 19 te wachten. In minder dan 5 minuten dus drie trams van lijn 19 richting Delft-Noord! :o
Het zou me niets verbazen, als op de burelen van Haaglanden, alweer voorbereiding worden getroffen, om het keerspoor op Nieuwe Plantage te verlengen en de halte maar weer eens te verbouwen omdat de theoretische aannames in de praktijk toch niet helemaal voldoen :oops:

Sinds de inkorting van lijn 19 en de inzet van de RandstadRailtrams is de dienstregeling van lijn 19 erg onbetrouwbaar en dit lijkt eerder structureel dan een incident. Voorheen nam ik gemiddeld twee keer per week lijn 19 van Brasserskade naar Station Ypenburg, maar omdat tegenwoordig nooit zeker is, of en wanneer lijn 19 komt, stap ik nu maar op de fiets om op tijd te zijn voor de trein richting Utrecht. Bijkomend voordeel is ook, dat ik op weg huis naar huis op station Ypenburg, niet 40 minuten (!) op lijn 19 hoef te wachten en ... op de fiets ga je voor niets!

Al met al is de inzet van de Randstadrailtrams op tram 19 voor de reiziger vooralsnog geen succes te noemen maar ja... reizigers zijn tegenwoordig ondergeschikt aan geld en prestige.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor hharry » 26 okt 2013 23:32

Er was vanmiddag inderdaad een probleem op lijn 19. Ik was tussen 14-15u in Leidschendam en daar zag ik dat er om ±14u drie wagens in een korte tijd naar Delft gingen. De vierde volgde na ongeveer een kwartier. Vervolgens duurde het lange tijd voordat alle vier wagens weer terug waren in Leidschendam. Ik zag op de vertrekstaat van lijn 19 dat een rit van MCA-Delft Noord, 27 minuten duurt, en terug zal ook 27 minuten duren. Dus bij elkaar 54 minuten. Met vier voertuigen een 15-minutendienst rijden kan in theorie lukken. Wel krap, je houdt zes minuten over om twee keer te kunnen keren.
Bij MCA kunnen op beide sporen twee voertuigen staan, maar die moeten wel met twee lijnen gedeeld worden. Het andere eindpunt, Delft Noord, daar kan het keerspoor maan een voetuig herbergen.
Ik heb gezien dat het keerspoor omgebouwd kan worden met wissels in Zuidelijke richting. Maar dan moer er wel een bovenleidingsmast wijken want die staat dan te dicht op het verlengde spoor.
Er zijn dus wel wat verbeteringen nodig.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten