Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor lcyerbanga3 » 22 jul 2016 20:14

Charles schreef:hoe komen de trams vanuit hun remises naar Den Haag Centraal?

gewoon via ZIchtenburg en Leidschendam voor de RR en Lijsterbes en ZIchtenburg voor GTL! (denk ik tenminste)
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Chris » 22 jul 2016 22:12

iljitsch schreef:En was het HSE niet bijna klaar? Zou wel handig geweest zijn dat je tijdens deze omleiding gewoon met RR E naar HS kan komen.
Men is al een half jaar bezig om HSE aan te sluiten, dus dan wil jij nog een extra lijn naar HS...

lcyerbanga3 schreef:
WKZH5A schreef:Ik weet niet waarom lijn 54 met gtl's gaat rijden tijdens de omleidingen in augustus. Het kan wel mogelijk zijn dat CS (hoog) te druk wordt doordat 3 en 4 daar omkeren en 2 en 6 de buitenste sporen gebruiken, waardoor lijn 54 moet gaan uitwijken.
kan tram 54 niet bij die taltrack keren waar 3K altijd keert? Als het kan is het probleem opgelost! Zo niet dan weet ik het ook niet meer...
Dan moet dus de tram tegen de richting in steeds gaan kopmaken, niet echt handig met achterop lopende trams. Die moeten dan altijd lang buiten het station gaan wachten!

GTLs van lijn 54 zullen leeg doorrijden vanaf CS naar Kerkplein en daar keren (was het plan).

Charles schreef:Blijft over: hoe komen de trams vanuit hun remises naar Den Haag Centraal?
RR materieel kan dat doen vanaf Leidschendam; GTL gewoon bovenlangs door het centrum!
Chris
 
Berichten: 501
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 22 jul 2016 22:42

Je bedoelt dat RC's opgesteld worden in Leidschendam bij Nedtrain (en Javalaan)?

Of misschien kan van Leidschendam naar Zichtenburg zelfs wel, het grootste deel van die route werd/wordt al geschikt gemaakt voor AV.

Voor degenen die daar niet mee bekend zijn: GTLs kunnen vanaf het centrum op straatniveau naar CS hoog. Trams tussen Kalvermarkt en Schedeldoekshaven rijden een klein stukje door een gebouw. Hier kunnen ze ook naar links en komen dan samen met het spoor uit de tramtunnel wat hier bovengronds komt. Alleen is die route blijkbaar niet geschikt voor bredere trams.
iljitsch
 
Berichten: 1759
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Lijn 999 » 23 jul 2016 09:30

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 14:45, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor JoopS » 23 jul 2016 10:14

Inderdaad, op de tekeningen van het nieuwe muziektheater lopen de sporen vanaf de Kalvermarkt, langs het stadhuis over de Wijnhaven via de Turfhaven naar de Schedeldoekshaven. Het stuk onder de Resident, rechtsaf over het Lage Zand, komt dan te vervallen. Voor het hotel, wat naast het muziektheater gebouwd gaat worden, komt een overdekte halte "Muziektheater". De theaterbezoekers (en hotelgasten) kunnen dan droog in- en uitstappen. Hierna is het mogelijk de sporen onder de Resident aan te passen voor de calamiteitenroute als de tramtunnel niet gebruikt kan worden. De gevaarlijke kruising is dan weg. Alleen moet er iets gedaan worden aan de breedte van de doorgang. Dat moet bouwkundig op te lossen zijn. Als de draagconstructie aangepast wordt zodat de kolom tussen de sporen kan vervallen, dan wordt de vrije doorgang misschien net voldoende voor 2,65m brede trams. De opening kan d.m.v. hekken of deuren afgesloten worden die bij een calamiteit geopende worden.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 25 jul 2016 07:25

Nog even over lijn 54, deze reed met RC omdat ze gekoppeld reden. Het aantal mensen wat echt op CS moet zijn vanaf LvNOI is echter niet zodanig dat deze capaciteit nodig was, daarom is het na 3 dagen al een enkeltje geworden.

Plannen voor het opheffen van de doorgang onder de Resident zitten nog op erg hoog conceptniveau. HTM is voor zover ik weet nog niet gevraag om de mogelijke sporenplannen te ontwerpen of te reviewen in geval een andere partij ze ontwerpt. Voorlopig wordt er gewerkt aan het geschikt maken van de route via de grote kerk voor de RC en Avenio. Als er straks geen lijnen met ZUB-loze trams meer langs de Resident komen dan kan het calamiteiten spoor gewoon weer gebruikt worden zoals elk stuk calamiteitenspoor
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor lcyerbanga3 » 25 jul 2016 16:24

Wat is ZUB (sorry voor deze rare vraag)
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 25 jul 2016 17:55

ZUB is een beveiligingssysteem van Siemens voor trams, metro's en treinen. Zie ook deze link.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 743
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 25 jul 2016 17:57

Ik dacht altijd dat ZUB het seinsysteem was in het buitengebied (Laan van NOI - Zoetermeer) en dat ARI (Automatische remingreep) juist gebruikt werd in de tramtunnel en viaduct tot Oostinje/Beatrixkwartier?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor pduvekot » 25 jul 2016 21:59

Die tekening van de tramsporen bij het nieuwe muziektheater is een plannetje van de architect die niet alleen het theater wilde ontwerpen maar ook de omgeving; de sporen zijn bedoeld om de rails op het Spuiplein op te heffen zodat dat een aaneengesloten plein wordt tot en met de Nieuwe Kerk. Maar de HTM heeft al gereageerd dat ze dat vooralsnog niet van plan zijn. Dus...
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 26 jul 2016 11:06

xCookiesolax schreef:Ik dacht altijd dat ZUB het seinsysteem was in het buitengebied (Laan van NOI - Zoetermeer) en dat ARI (Automatische remingreep) juist gebruikt werd in de tramtunnel en viaduct tot Oostinje/Beatrixkwartier?


Dat klopt, ik bedoel natuurlijk ARI :)
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 26 jul 2016 22:01

Roland schreef:Als er straks geen lijnen met ZUB-loze trams meer langs de Resident komen dan kan het calamiteiten spoor gewoon weer gebruikt worden zoals elk stuk calamiteitenspoor
Volgens mij is dit de halve waarheid. Alleen GTL-trams kunnen over dit spoor.
RC en AV kunnen daarvan geen gebruik maken omdat deze trams te breed zijn voor deze doorgang. Tenzij er flinke bouwkundige ingrepen uitgevoerd worden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 897
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 27 jul 2016 07:40

Als je mijn hele bericht had gelezen, had je achter de hele waarheid kunnen komen ;) Die onderdoorgang wordt aangepast. Overigens kan de Avenio daar al wel alle kanten op, dat is reeds beproeft.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 27 jul 2016 08:52

Roland schreef:Als je mijn hele bericht had gelezen, had je achter de hele waarheid kunnen komen ;) Die onderdoorgang wordt aangepast. Overigens kan de Avenio daar al wel alle kanten op, dat is reeds beproeft.

Dank Roland voor deze informatie! Maar het is dus reeds beproeft maar niet naar tevredenheid? Anders had ik namelijk wel Avenio's op tramlijn 2 verwacht tijdens de aankomende werkzaamheden.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 27 jul 2016 09:32

De Avenio kan die route in theorie wel rijden, maar het stukje Resident-CS is echter nog niet officieel vrijgegeven voor de Avenio. Voor de Avenio hangt het dacht ik nog op de bovenleiding, die hangt namelijk erg laag op dat traject.

Naar verwachting zullen volgend jaar in kwartaal 2 de werkzaamheden beginnen aan de calamiteitenroute Prinsegracht-CS
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 27 jul 2016 12:28

Vanmorgen onderweg naar mijn bestemming rijdt ik mee met tram 3 de TTGM uit. Zat op de voorste rij zodat ik over de schouder van de trambestuurder kon meekijken :)
Aan het eind van de tramtunnel moest er even gewacht worden omdat er reeds werkzaamheden gaande zijn op de kruising met de Brouwersgracht. Alle trams die de tramtunnel in- en uitrijden hebben met dit oponthoud te maken. Ze zijn dus al begonnen met (voorbereidende?) werkzaamheden op dit punt. Voor autoverkeer is deze kruising al gesloten, men kan alleen rechtdoor over de Prinsegracht.

Een stukkie verderop, waar tram 3 linksaf gaat de Laan van Meerdervoort op, opnieuw stilstaan wegens werkzaamheden aan de trambaan. Asfalteringswerkzaamheden aldaar. Dit wachten duurde wel even waarop de bestuurder omriep dat er sprake is van vertraging wegens werkzaamheden en begrip gevraagd werd van de passagiers.
Na passage van dit stuk reed de tram niet fijn meer, veel gebonk. Ben op de halte Conradkade uitgestapt, was echt niet fijn meer om verder mee te blijven rijden met deze tram :(
Laatste stuk afgelegd als voetganger.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 897
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 01 aug 2016 08:43

Voor de grap even over de prinsegracht gefietst vanmorgen, en het is een flinke puinhoop bij de brouwersgracht. De halte aan de kant richting centrum is flink ingekort en daar stappen een hoop mensen uit die vervolgens willen oversteken. De auto's en fietsers moeten dan rechtsaf de brouwersgracht op, dus daar rijdt/loopt alles door elkaar. Het spoor op de brouwersgracht staat vol met werkvoertuigen, maar je kan daar geloof ik ter hoogte van buitenom/hoge zand wel achter langs om weer terug bij de prinsegracht te komen, in elk geval als fietser.

Later deze week naar m'n werk bij LvNOI met de tram, dat duurt nu 31 minuten met lijn 2 terwijl het normaal in 19 minuten gaat met 4. Ik kan dus beter 12 naar HS nemen en een halte met de trein, ben ik er in 23 minuten. (Het blijft een gemiste kans dat RR niet van LvNOI naar HS rijdt.)
iljitsch
 
Berichten: 1759
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor richard1074 » 01 aug 2016 12:47

Klopt het dat door de werkzaamheden aan de tramtunnel lijn 2 en 6 nu vanaf de kalvermarkt naar CS hoog gaan ? Ligt het aan mij of is dit best uniek ? Of is dit eerder ook wel eens geweest ? Lijkt me wel anders krijg je heel lastig trams ten noorden van CS ?
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 01 aug 2016 15:15

Uniek? Bepaald niet. In het pre-tramtunnel tijdperk deden 2, 3 en 6 dit elke dag. Ook lijn 7 heeft nog gebruik gemaakt v/d Kalvermarkt om op CS-hoog te komen, al was dit wel in een tijd dat de omgeving er heel anders uit zag. :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 743
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor richard1074 » 01 aug 2016 15:53

Jaja, dat herinner ik me ook nog wel. Lijn 7 inderdaad... Maar ik bedoelde eigenlijk nadat de tramtunnel is opengegaan. Ik kan me herinneren dat daar een wissel zit die "op slot" zit of iets dergelijks. De af gelopen jaren kan ik me deze omleiding niet herinneren namelijk.
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roland en 15 gasten