Pagina 24 van 39

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 13 nov 2016 23:17
door trambestuurder
PAV schreef:Vanavond in het centrum viel mij op dat er allemaal perronranden op de kruising Spui/Grote Marktstraat lagen. Zowel busperronranden als tramperronranden. Wordt de halte Centrum aangepast?


Ja klopt want halte centrum moet aangepast zijn voor Avenio, 10 dec gaat de lange vijverberg weer open en rijdt lijn 17 zijn rondje door het centrum

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 14 nov 2016 11:59
door Slagathor
xCookiesolax schreef:Deze zag ik afgelopen zaterdag ook liggen. Er komt aan de voorkant van de halte een toegankelijke bushalte, met daarachter een toegankelijke tramhalte. Hetzelfde idee als bij halte station Laan van NOI.


Nou, dan mogen ze de dienstregelingen daar wel op aan passen want ik zie ze met grote regelmaat in de file op de halte staan. Het idee dat de bus vooraan mag is leuk, maar gaat op deze manier niet werken vrees ik.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 14 nov 2016 13:47
door buschauffeur
Je bedoelt de busdienstregeling?
Want je staat dan nutteloos achter een tram te wachten terwijl je nu mensen kunt laten in- en uitstappen.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 14 nov 2016 13:53
door trambestuurder
buschauffeur schreef:Je bedoelt de busdienstregeling?
Want je staat dan nutteloos achter een tram te wachten terwijl je nu mensen kunt laten in- en uitstappen.


een aanpassing in dienstregeling zou mogelijk kunnen zijn want er staat niet elke minuut een tram op de halte, en het lijkt mij dat ze best wel kunnen zien wanneer daar ruimte is toch ?

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 14 nov 2016 18:31
door willem
Maar de bus moet op CS weer op de trein en/of andere bussen aansluiten, of elders op andere buslijnen. Daardoor is het niet altijd te voorkomen dat een bus en tram tegelijkertijd op de halte zijn.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 14 nov 2016 21:01
door lcyerbanga3
Niet elk vervoer kan aansluiten op een ander vervoer.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 15 nov 2016 09:40
door Slagathor
Dat begrijpt iedereen wel, denk ik. Maar waarom zou je het jezelf dan nóg moeilijker maken met een drukke Centrumhalte waar de bus alleen en uitsluitend aan de voorkant van de halte mensen kan laten in- en uitstappen?

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 16 nov 2016 00:56
door trambestuurder
Slagathor schreef:Dat begrijpt iedereen wel, denk ik. Maar waarom zou je het jezelf dan nóg moeilijker maken met een drukke Centrumhalte waar de bus alleen en uitsluitend aan de voorkant van de halte mensen kan laten in- en uitstappen?


een bushalte is nu eenmaal lager dan een tramhalte waardoor een Avenio dan geen gelijkvloerse instap heeft.
Het is niet anders ;)

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 16 nov 2016 02:47
door YC52000
Wat zijn de toekomstplannen voor:

- Keerlus Station Mariahoeve
- Opstelspoor Lekstraat
- Alle keerdriehoeken
- Keerlussen waar de Avenio inmiddels rijd (Vrederust, Scheveningen Haven, Kraayenstein)
- Keerlus De Uithof

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 16 nov 2016 09:03
door Roland
Keerlus Mariahoeve is al een hele tijd buiten dienst, ik betwijfel of deze ooit weer in dienst komt. Opstelspoor Lekstraat wordt als het goed is een keerspoor, bruikbaar vanaf CS en Schedeldoekshaven. Keerdriehoek Kanaalweg is ook al een hele tijd buiten dienst. Als lijn 1 aangepakt wordt voor breed materieel zal deze denk ik verdwijnen. Keerdriehoeken Korte Voorhout, Krakeelpolderweg en Nieuwe Duinweg zijn gesloopt en komen niet meer terug. De overige keerdriehoeken zijn gewoon in dienst blijven dat ook nog.

Voor keerlus Mariahoeve zijn plannen om deze als kopeindpunt aan de kant van het P+R terrein terug te brengen. Het buitenspoor van de huidige lus is al permanent buiten dienst.

Verder blijven alle Aveniokeerlussen gewoon keerlussen. Een keerlus is goedkoper dan een kopeindpunt, maar neemt wel meer ruimte in. Zolang die ruimte niet nodig is blijven het lussen.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 16 nov 2016 12:35
door PAV
Roland schreef:Een keerlus is goedkoper dan een kopeindpunt.

Wat zijn de verschillen in aanleg, exploitatie en onderhoud?

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 16 nov 2016 19:19
door lcyerbanga3
Ik heb geen idee of dit klopt

In een keerlus staat de tram minder lang op een stuk spoor, waardoor het langer bruikbaar is. Ook zijn er vaak meerdere sporen, dus kan de tram daar gewoon langs terwijl er onderhoud plaatsvindt. Bij een kopeindpunt moet de tram ergens anders keren, en dat gaat weer ten kosten van andere sporen (en lijnen).

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 17 nov 2016 08:32
door Roland
Het zit voornamelijk in wissels en kruisingen. Een keerlus met één zijspoor heeft maar 2 wissels nodig. Voor een eindpunt zoals Antoniushove heb je 4 wissels en een kruising (de kruising kun je weglaten bij overloopwissels, je moet dan echter beveiliging aanleggen voor ruim de dubbele kosten). Dit alles moet je ook onderhouden. Grofweg kost een kopeindpunt 2 keer zoveel als een keerlus.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 17 nov 2016 11:20
door richard1074
Ik zag dat nu de nieuwe keerlus bij het zwarte pad in gebruik is genomen.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 17 nov 2016 19:50
door hharry
Er zijn dan nog drie keerdriehoeken over, Zuiderpark, 's-Gravenmade en Volendamlaan.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 17 nov 2016 20:25
door Tiktak
hharry schreef:Er zijn dan nog drie keerdriehoeken over, Zuiderpark, 's-Gravenmade en Volendamlaan.


Je vergeet de Wouwermanstraat.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 18 nov 2016 12:28
door EnglishTramMan
tram grass 003.jpg

Gras erbij op 16 november. Lange Vijverberg

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 18 nov 2016 19:56
door hharry
Tiktak schreef:
hharry schreef:Er zijn dan nog drie keerdriehoeken over, Zuiderpark, 's-Gravenmade en Volendamlaan.


Je vergeet de Wouwermanstraat.


Met een remise er achter.

Ik ben nog de keerdriehoek in de Plaspoelpolder vergeten op de Visseringlaan. Deze wordt weleens gebruikt bij stremmingen.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 20 feb 2017 18:25
door wattman
Op de Scheveningseweg nabij de Adriaan Goekooplaan ligt al weer enige tijd een stuk spoor (in beide richtingen) open. Het valt me ook op dat sommige GTL8'en (niet allemaal) last krijgen van een slingerende gang op dit traject.
M.b.t. de spoorvernieuwing, uit de locale berichtgeving rond de voorziene rotonde Duintstraat maak ik op dat het spoor in de toekomst een stuk opgeschoven gaat worden tichting de ventweg ten opzichte van de huidige situatie.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 21 feb 2017 08:43
door iljitsch
Van keerdriehoeken gesproken: bij de spoorvernieuwing op het korte voorhout is die voor de Amerikaanse ambassade gesneuveld. Pech gehad voor het HOVM dus.