Pagina 1 van 2

Remises

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 08:37
door FLJ
Wat ik mij al een tijdje af vraag en tot op heden nog niet op internet heb kunnen terug vinden is welke tramlijn uit welke remise uitrijdt. Is er iemand die hier een klein overzichtje van heeft? En hanteert de HTM eigenlijk een vaste materieelverdeling per remise? In Amsterdam rijden bijvoorbeeld de oudste Combino's uit de ene remise en de nieuwste wagens uit de andere remise, is bij de HTM hier ook een patroon in te vinden?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 09:08
door Jeronimo117
Remise Zichtenburg tram 2 en 6 + RR3 en RR4
Remise Lijsterbes tram 12, 15/16 en 19
Remise Scheveningen tram 1, 9, 10, 11 en 17
Emplacement Leidschendam RR3 en RR4
Opstelspoor Oosterheem alleen RR4

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 17:45
door mibia
Vraagje op voorgaand bericht:
op de site van Dhr van Es, aanschouwen we toch regelmatig Citadissen gestalt staan in de Lijsterbes.
Klopt dat of spreken we hier niet van stalling, maar van klein onderhoud?

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 28 feb 2012 19:13
door Jeronimo117
Klopt, maar dat is meer uit ruimte gebruik op remise Zichtenburg. Het was de bedoeling dat 3K daar zou vertrekken maar dat is tot heden nog niet ingevoerd.

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 18:18
door Roland
Het komende jaar wordt de grote remisetruck uitgevoerd. Op 8 oktober zal worden begonnen met het vernieuwen van de eerste 10 sporen van remise Scheveningen. Het Zwarte Pad zal hierbij tijdelijk als remise gaat fungeren. In maart/april 2013 zal de 2e fase van remise Scheveningen worden uitgevoerd, hierbij worden sporen 15 t/m 20 geschikt gemaakt voor het stallen van Avenio's (en Citadissen). Vervolgens gaat in de zomer van 2013 heel Zichtenburg op de schop, hierbij zullen de GTL-hallen (hal 1 en 2) geschikt worden gemaakt voor breed materieel en komen er op De Werf wat rangeersporen bij.

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 28 aug 2012 12:03
door trambestuurder
Er zal volgend jaar ook een kleine wijziging plaats vinden van de lijnen per remise

Zichtenburg : Lijn 2 + 19 + RR3 +RR4 ( alle randstadrail voertuigen )

Lijsterbes : Lijn 6 + 12 + 15 + 16

Scheveningen : 1 + 9 + 10 + 11 + 17

en als het traject van lijn 15 klaar is voor breed materieel dan zal lijn 15 verdwijnen want dan gaat lijn 17 rijden
van Wateringen via Rijswijk naar Nootdorp

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 30 aug 2012 18:48
door hharry
trambestuurder schreef:
en als het traject van lijn 15 klaar is voor breed materieel dan zal lijn 15 verdwijnen want dan gaat lijn 17 rijden
van Wateringen via Rijswijk naar Nootdorp



Dat wordt dan een leuke route. Waterringen-Rijswijk-Lorentzplein-Hoornbrug-Nootdorp.

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 30 aug 2012 20:26
door willem
Lijn 19 heeft vanuit Zichtenburg een behoorlijk lange remiseroute.

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 31 aug 2012 21:04
door hharry
willem schreef:Lijn 19 heeft vanuit Zichtenburg een behoorlijk lange remiseroute.


Dan rijdt de uitrukker toch eerst als lijn 2 uit naar Leidschendam, en gaat dan als lijn 19 verder.

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 20:21
door trambestuurder
hharry schreef:
en als het traject van lijn 15 klaar is voor breed materieel dan zal lijn 15 verdwijnen want dan gaat lijn 17 rijden
van Wateringen via Rijswijk naar Nootdorp



Dat wordt dan een leuke route. Waterringen-Rijswijk-Lorentzplein-Hoornbrug-Nootdorp.[/quote]

de route wordt:

Wateringen - Rijswijk - Hollandsspoor - Centraalstation - Centrum - Rijswijkseplein - Hoornbrug - Ypenburg - Nootdorp

dus gewoon zoals het nu rijdt alleen wordt het stukje van lijn 16 - lijn 17 en wordt de route van lijn 15 opgekeerd richting vanaf Centraalstation naar Nootdorp gereden.

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 20:22
door trambestuurder
hharry schreef:
willem schreef:Lijn 19 heeft vanuit Zichtenburg een behoorlijk lange remiseroute.


Dan rijdt de uitrukker toch eerst als lijn 2 uit naar Leidschendam, en gaat dan als lijn 19 verder.


hij rijdt idd als lijn 2 naar Leidschendam en wordt vanaf daar lijn 19

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 26 maart 2016 18:17
door Daan76
Enorme schop.
Is er inmiddels iets veranderd in welke lijnen vanuit welke remise cq opstelspoor Oosterheem gereden (gaan) worden?

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 27 maart 2016 20:21
door xCookiesolax
Stand van zaken april 2016
Remise Zichtenburg tram 2, 3, 4, 11, 19
Remise Lijsterbes tram 6, 12, 15
Remise Scheveningen tram 1, 9, 16 en 17
Emplacement Leidschendam tram 3, 4
Opstelspoor Oosterheem tram 4

Wanneer tramlijn 17 met Avenio's zal gaan rijden zal deze tramlijn ook vanaf Zichtenburg worden gereden. Als Zichtenburg 2 (opstelterrein) open gaat zullen een aantal Avenio's ook vanaf daar gaan vertrekken.

In de verre toekomst zal ook tramlijn 15 naar Zichtenburg gaan. Wellicht dat tegen die tijd tramlijn 16 (Statenkwartier - Moerwijk - Wateringen) dan weer terug gaat naar de lijsterbes. Dit aangezien er maar 3 Avenio's achter elkaar op één put in remise Scheveningen kunnen staan (met de GTL kunnen er 4 achter elkaar staan).

Wanneer Remise Zuiderweg werkelijkheid zou worden zouden de tramlijnen 1 (deels), 6, 15 en 19 wellicht vanaf daar kunnen gaan rijden.

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 27 maart 2016 23:14
door iljitsch
6 vanuit Delft? Dat lijkt me nogal onhandig. Vanaf Zichtenburg ligt veel meer voor de hand zodra daar ruimte is.

Wanneer is het plan dat Lijsterbes dichtgaat? Dat betekent flink wat in/uitrukkilometers erbij voor 12. Ligt Lijsterbesstraat ook niet voor de hand voor 3? Of past RC daar ook niet goed?

HTM zou eigenlijk een ondergrondse remise onder het rijswijkseplein moeten bouwen, daar komen zowat alle lijnen die niet door de tramtunnel rijden langs.

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 28 maart 2016 10:42
door Slagathor
iljitsch schreef:6 vanuit Delft? Dat lijkt me nogal onhandig. Vanaf Zichtenburg ligt veel meer voor de hand zodra daar ruimte is.

Wanneer is het plan dat Lijsterbes dichtgaat? Dat betekent flink wat in/uitrukkilometers erbij voor 12. Ligt Lijsterbesstraat ook niet voor de hand voor 3? Of past RC daar ook niet goed?

HTM zou eigenlijk een ondergrondse remise onder het rijswijkseplein moeten bouwen, daar komen zowat alle lijnen die niet door de tramtunnel rijden langs.


Voor zo'n remise maak je het meeste kans in de Rivierenbuurt, denk ik. Daar moet de komende jaren heel veel op de schop als ik het goed begrepen heb.

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 28 maart 2016 12:11
door WeKra
xCookiesolax schreef:Stand van zaken april 2016
Dit aangezien er maar 3 Avenio's achter elkaar op één put in remise Scheveningen kunnen staan (met de GTL kunnen er 4 achter elkaar staan).


Er kan op het moment helemaal geen Avenio de remise in. De kop zou de palen raken bij de halfwissels tijdens het in/uitrukken.

Ook hoorde ik het gerucht dat Lijsterbes wellicht toch niet weggaat, maar Scheveningen de deuren zal sluiten. Zeker als 9 dadelijk ook Avenio wordt. Dan zouden alleen lijnen 1 en 16 vanuit Scheveningen geëxploiteerd worden. Ook het verhaal dat de remise is gebouwd op duin-/zandgrond en de zwaardere voertuigen minder goed zal kunnen trekken.

Maar, geruchten...

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 28 maart 2016 12:32
door grizzler
WeKra schreef:Er kan op het moment helemaal geen Avenio de remise in. De kop zou de palen raken bij de halfwissels tijdens het in/uitrukken.

Dat is bizar! De laatste werkzaamheden die daar zijn uitgevoerd - onder meer het vervangen van de wisselstraat en het verwijderen van de deuren - waren toch juist bedoeld om de remise geschikt te maken voor de Avenio? Wat is daar dan fout gegaan?

En over het wel of niet handhaven van deze remise is al zoveel gezegd en geschreven...

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 28 maart 2016 16:17
door willem
WeKra schreef:Ook het verhaal dat de remise is gebouwd op duin-/zandgrond en de zwaardere voertuigen minder goed zal kunnen trekken.

Zandgrond is veel steviger dan veengrond, dat in feite een soort moeras is. Dit argument kan daarom niet waar zijn. Het is niet voor niets dat in en rond Gouda (veen in optima forma) de langste heipalen van het land gebruikt worden, veel langer dan op bv. de Veluwe (zandgrond).

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 28 maart 2016 21:32
door trambestuurder
WeKra schreef:
Er kan op het moment helemaal geen Avenio de remise in. De kop zou de palen raken bij de halfwissels tijdens het in/uitrukken.

Ook hoorde ik het gerucht dat Lijsterbes wellicht toch niet weggaat, maar Scheveningen de deuren zal sluiten. Zeker als 9 dadelijk ook Avenio wordt. Dan zouden alleen lijnen 1 en 16 vanuit Scheveningen geëxploiteerd worden. Ook het verhaal dat de remise is gebouwd op duin-/zandgrond en de zwaardere voertuigen minder goed zal kunnen trekken.

Maar, geruchten...


precies zoals je dus zegt het zijn geruchten.

De Remise Lijsterbesstraat lig vele malen ongunstiger in het netwerk dan de Remise Scheveningen en daarbij kan Scheveningen veel meer trams kwijt dan de Lijsterbesstraat.
Dat de Avenio niet naar de remise kan heeft niets te maken met de wisselstraat ( de TW6000 werd daar ook vanuit geexploiteerd en die was net zo breed als de Avenio) maar de aanrijd route naar de Remise is nog niet geschikt.

Als straks de lijnen 9+15+17 over gaan op Avenio dan worden deze door Zichtenburg geexploiteerd want die ligt dichter bij de eindpunten Vrederust en Wateringen en Nootdorp is relatief ook snel te bereiken.

Ik vermoed dat dan de lijn 6+12 naar Scheveningen gaan en dat deze Remise tot dat de Zuiderweg klaar is de lijnen 1+6+12+16 gaat exploiteren, dit louter omdat de Lijsterbes ongunstig in het Netwerk ligt.

Re: Remises

BerichtGeplaatst: 28 maart 2016 21:58
door iljitsch
Scheveningen ligt gunstig voor 1, 9, 11 en 17, maar 1 gaat dus naar het nieuwe terrein Delft/Rijswijk en 9 en 17 naar Zichtenburg.

Lijsterbes ligt erg gunstig voor 3 en 12 en met een boog erbij is 11 er ook zo (in de huidige situatie is het iets verder omrijden). Voor 6 is Lijsterbes dichterbij dan Scheveningen maar Zichtenburg is nog beter.

Wat mij bij Scheveningen wel opvalt is hoe onhandig het is om de trams binnen te krijgen, ze moeten stoppen op de rijbaan en dan achteruit naar binnen. Bij de Lijsterbesstraat is daar in elk geval een stuk spoor voor los van de rijbaan.

Ik zou dus zeggen dat als je RC en AV op Lijsterbes kwijt kan het zeker een optie is om die open te houden en Scheveningen te sluiten. Maar zowel Scheveningen als Lijsterbes open houden ligt niet echt voor de hand. Voordeel van Lijsterbesstraat open houden is dat alle soorten trams er nu al kunnen komen, voor Scheveningen is het nog wel even sleutelen voor de AV's er terecht kunnen en je hebt er niks aan voor RC.