Pagina 1 van 2

Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 24 dec 2013 17:37
door René W
2013-371.jpg

3101/15 Bosbrug

Op dinsdagochtend 24 december 2013 ontspoort de 3101/15 rond de klok van 11:00u met het vierde draaistel op de Bosbrug. De tram botst met de rechterzijde van de B-bak tegen een bovenleidingmast en komt vervolgens met de linkerzijde van de B-bak tegen een paal met een verkeerslicht tot stilstand. Ook raakt een deel van de bovenleiding op de Bosbrug beschadigd.
Lijn 9 rijdt vanuit het centrum via lijn 1 naar Scheveningen Noorderstrand. De lijnen 15, 16 en 17 worden via de Schedeldoekshaven omgeleid. De tram is rond de klok van 13:30u door de kraanwagen van de brandweer Haaglanden herspoord. Aan het einde van de middag kan lijn 9 weer in beide richtingen via de Bosbrug rijden. De lijnen 15, 16 en 17 rijden dan nog om.


2013-374.jpg

3052/9 TTHS

Op dinsdagmiddag 24 december 2013 ontspoort de 3052/9 met het eerste draaistel in de tramtunnel Hollands Spoor en komt met de rechterzijde van de kop tegen de tunnelwand aan. De lijnen 1, 9, 16 en 17 worden via de Rijswijkseweg omgeleid. Aan het einde van de middag is de tram door de noodploeg herspoord.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 25 dec 2013 13:26
door willem
's Avonds stond de 3101 nog steeds aan de Korte Voorhout, maar was inmiddels wel herspoord.
Twee ontsporingen op een dag is wel uniek.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 25 dec 2013 14:02
door René W
De 3101 is afgelopen nacht overgebracht.

Tot en met 29 december 2013 kunnen de lijnen 1, 9, 16 en 17 niet door de tths en rijden om via de Rijswijkseweg.

Het spoor voor lijn 15 en 17 op de Bosbrug richting Tournooiveld is ook zeker tot en met 29 december 2013 buiten dienst.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 25 dec 2013 17:52
door willem
Wat gisteravond trouwens opviel was dat op de schermen met halteinformatie in de trams de door de omleidingen vervallen haltes niet meer werden aangegeven. Op lijn 17 richting Statenkwartier bv. sprong de haltes op het scherm gelijk van CS naar de Gravenstraat. Dat was heel snel en accuraat aangepast.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 00:17
door Slagathor
Wat een dag, zeg.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 06:42
door René W
Vanmiddag gaat lijn 9 weer via de hele Melis Stokelaan rijden, aldus HTM twitter.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 11:20
door dAb
willem schreef:'s Avonds stond de 3101 nog steeds aan de Korte Voorhout, maar was inmiddels wel herspoord.
Twee ontsporingen op een dag is wel uniek.

René W schreef:De 3101 is afgelopen nacht overgebracht.

Tot 29 december 2013 kunnen de lijnen 1, 9, 16 en 17 niet door de tths en rijden om via de Rijswijkseweg.

Het spoor voor lijn 15 en 17 op de Bosbrug richting Tournooiveld is ook zeker tot 29 december 2013 buiten dienst.

Zoals René W. en Hendrik Ploeger ongetwijfeld nog wel zullen weten, werden bv. deze *3101* GTL-8 en dergelijke ontspoorde Gelede Trams vroeger nooit gesleept of langdurig weggezet, zoals in hun dossier GTL-8 duidelijk (in een voetnoot elders is te lezen : door omschakeling in de C-bak op Noodbedijf en/of ElektroMotorische scheiding van de Tractie-Installaties, kon een zwaar beschadigde GTL-tram ALTIJD op 'eigen kracht' wegrijden, bv. naar de remise, en dat hoefde echt niet 's-nachts, maar sinds kort zijn daartoe bestemde = 2e beugels gesloopt, en wie weet wat nog meer verruïneerd in schakelingen ? zie noot in het GTL8-boek * HTM Light Rail Vehicle GTL8 The Hague NL" op blz. 14/31 in het kader "Gescheiden tractiegroepen") en als te lezen in onderstaande Link van het Dossier GTL-8 :
""Op 7 juli botst de spoorwagon waarop de 3046 staat, onderweg naar de losplaats, op het Hobbemaplein op de 3022 van lijn 6 die zojuist de NS-sporen oversteekt. De brandweer moet met de "Saturn" uitrukken om tram en trein te hersporen. Vier uur na het ongeval is de ravage opgeruimd. Het NS-konvooi, met de 3046, keert weer terug naar de Binckhorst. Eén dag later arriveert de 3046 alsnog bij de losplaats. De 3022 is zo zwaar beschadigd aan de A-bak, dat de tram terug naar BN Brugge moet. De A-bak van de in aanbouw zijnde 3065 vervangt de oorspronkelijke A-bak van de 3022. "" zie overigens verder betreffende links : http://www.facebook.com/photo.php?fbid=606432752749546 en ook het genoemde Dossier GTL8 : http://www.haagstramnieuws.org/gtl/index.htm ... :evil: D.A. Borgdorff - e.i. :shock:

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 21:52
door René W
Sinds hedenmiddag rijden de lijnen 15 en 17 richting Korte Voorhout weer via de Bosbrug.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 02 feb 2014 00:43
door xCookiesolax
Gisteravond omstreeks 22:00 is er weer een tram op de bosbrug ontspoort op ongeveer dezelfde plek.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 02 feb 2014 00:55
door FLJ
Aan de foto's te zien is de schade aan de 3004 enorm, oftewel grote kans dat deze tram vandaag zijn laatste rit heeft gereden.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 02 feb 2014 08:15
door grizzler
Aangenomen dat daar onderzoek naar is gedaan, tot welke conclusie is men gekomen met betrekking tot de oorzaak van die ontsporing bij de Bosbrug destijds? Is daar iets over bekend? Het begint er namelijk enigszins op te lijken dat die oorzaak niet (afdoende) is weggenomen...

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 02 feb 2014 12:38
door Tiktak
Een complete achterkant van een sloop GTL kan hier als vervanger dienen van de achterkant van de 3004

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 02 feb 2014 14:57
door willem
grizzler schreef: Het begint er namelijk enigszins op te lijken dat die oorzaak niet (afdoende) is weggenomen...

Na al die ontsporingen begin je toch aan een ontwerp- of constructiefout te denken.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 03 feb 2014 05:37
door dAb
willem schreef:
grizzler schreef: Het begint er namelijk enigszins op te lijken dat die oorzaak niet (afdoende) is weggenomen...

Na al die ontsporingen begin je toch aan een ontwerp- of constructiefout te denken.

Oorzaak = wissel- en kruistukken en het obsolete dubbelrail strengelspoor na de wisseltongen voor de Bosbrug en na de Lijnbaan voor de Loosduinseweg / NW-Buitensingel ... :idea:
:shock: D.A. Borgdorff 8-)

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 03 feb 2014 22:02
door joostvansurksum
De straat op de bosbrug bij de halte Korte Voorhout heeft behoorlijke groeven gekregen door de ontsporing van zaterdagavond.

Wat ik me afvraag, liggen daar in de rails van die ondiepe kruisstukken in het wissel, waar de trams zo'n beetje op hun wielflenzen doorheen rijden? Zou dat misschien de reden van de ontsporingen kunnen zijn? Iets te hard er doorheen met de achterkant van de tram, wat minder optimaal gevormde wielen en de wielen wippen er misschien zo uit...

Het viel me overigens vanmiddag op dat de trambestuurders opvallend langzaam de bocht van het CS naar het Korte Voorhout namen. Zeker een ernstige snelheidsbeperking opgelegd gekregen. :geek:

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 03 feb 2014 23:13
door xCookiesolax
joostvansurksum schreef:Het viel me overigens vanmiddag op dat de trambestuurders opvallend langzaam de bocht van het CS naar het Korte Voorhout namen. Zeker een ernstige snelheidsbeperking opgelegd gekregen. :geek:


Hetzelfde is sinds de ontsporing van 24 december ook het geval bij tramtunnel HS voor de lijnen richting Leeghwaterplein.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 10 feb 2014 22:31
door joostvansurksum
Ik zag vandaag dat op de kruisende delen met de tegemoet komende lijn van de Prinsessegracht (lijn 9) groene reflecterende markeringen waren aangebracht aan/langs de rails. Kennelijk zit daar het probleempunt (op enige afstand gezien, daar lijken de krassen van de ontsporing te beginnen).

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 11 feb 2014 19:19
door xCookiesolax
joostvansurksum schreef:Ik zag vandaag dat op de kruisende delen met de tegemoet komende lijn van de Prinsessegracht (lijn 9) groene reflecterende markeringen waren aangebracht aan/langs de rails. Kennelijk zit daar het probleempunt (op enige afstand gezien, daar lijken de krassen van de ontsporing te beginnen).


Morgen rijden tram 17 (richting Statenkwartier) en tram 15 (richting Nootdorp) een andere route.
Er zullen werkzaamheden plaats vinden op de Bosbrug n.a.v. de twee ontsporingen.

Tram 17 rijdt vanaf Weteringplein via Schedeldoekshaven, Spui, Hofweg naar de halte Gravenstraat.
Tram 15 rijdt vanaf halte Bierkade via Hofweg, Lange Vijverberg & Bosbrug naar CS (zelfde rondje als lijn 16)

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 11 feb 2014 23:56
door dAb
xCookiesolax schreef:
joostvansurksum schreef:Ik zag vandaag dat op de kruisende delen met de tegemoet komende lijn van de Prinsessegracht (lijn 9) groene reflecterende markeringen waren aangebracht aan/langs de rails. Kennelijk zit daar het probleempunt (op enige afstand gezien, daar lijken de krassen van de ontsporing te beginnen).


Morgen rijden tram 17 (richting Statenkwartier) en tram 15 (richting Nootdorp) een andere route.
Er zullen werkzaamheden plaats vinden op de Bosbrug n.a.v. de twee ontsporingen.

Tram 17 rijdt vanaf Weteringplein via Schedeldoekshaven, Spui, Hofweg naar de halte Gravenstraat.
Tram 15 rijdt vanaf halte Bierkade via Hofweg, Lange Vijverberg & Bosbrug naar CS (zelfde rondje als lijn 16)

Naar ik uit de persberichten opmaak is er sprake van een ontstellende slijtage van de tramrails op de nieuwe Bosbrug, zo in een paar maanden versleten wat anders pas na een paar decennia in die versleten staat raakt. Hoezo ?? Wie weet er meer beste xCookiesolax ??/... :evil: D.A. Borgdorff - oud HTM-er :shock:

Re: Ontsporingen 24-12-2013

BerichtGeplaatst: 12 feb 2014 09:33
door joostvansurksum
Ik word nu ook nieuwsgierig naar de echte reden. Slijtage kan het bijna niet zijn, een week na inbedrijfname of zoiets reed de eerste tram er al uit. Dat slaat nergens op. Het woord slijtage vind ik vreemd en is m.i. suggestief, maar dat verbaast me bij een tweeregelig non-nieuwtje van omroep west niet meer. Oppervlakkige opmerkingen...

Maar wat zou er aan de hand kunnen zijn?

- Rails verkeerd gelegd/gelast?
- Hoogteverschillen/constructiefouten?
- Inferieur (goedkoper) materiaal gebruikt?
- Tweedehands rommel?

Just my 25 cents...