Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 20 jul 2023 18:25

Ohja, wisselonderhoud en dat soort dingen is niet mijn probleem.
Ik ben meer van het hoge hobby fantasie gehalte :P
YC52000
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 23 jul 2023 13:17

Vandaag weer eens in de 3089. Naast het "stop"-licht in de laatste bak nu ook de helft van de chipkaartlezers die het niet deden, en de achterste deuren wilden niet goed sluiten... vanwege de scherven van een bierflesje op de laagste trede.

Terug met de 3071 waar het "stop"-licht alleen in de voorste bak werkte.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 25 jul 2023 00:19

KevinRandstadrail schreef:Een Beetje of topic. Maar weet iemand of de tramspoten in de Hofwijckstaat langs het Strijkijzer terugkeren


Hierin staat dat tram 15 zal moeten omrijden vanwege werkzaamheden aan het spoorviaduct op de Rijswijkseweg.
Tevens zullen de wissels richting de Hofwijckstraat worden verwijdered.

https://hovm.nl/werk-in-uitvoering-in-volle-gang/
YC52000
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor willem » 25 jul 2023 16:21

Die sporen zijn niet meer nodig. Bovendien kon je ze alleen gebruiken vanuit Rijswijk richting HS. Dat is dus alleen de richting om het centrum heen.
Via de Laakkade en de tunnel onder HS heb je wel de mogelijkheid om verder richting het centrum te rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 25 jul 2023 16:31

Die sporen zouden toch mogelijk nuttig kunnen zijn: bijvoorbeeld lijn 11 of 12 doortrekken naar de binkhorst via Rijswijk.

Als je dat via die tunnel onder het spoor door doet dan sla je HS over.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 25 jul 2023 17:07

iljitsch schreef:Die sporen zouden toch mogelijk nuttig kunnen zijn: bijvoorbeeld lijn 11 of 12 doortrekken naar de binkhorst via Rijswijk.

Als je dat via die tunnel onder het spoor door doet dan sla je HS over.


Dit is niet meer mogelijk, de straat is te smal en bovendien staat in één van de bochten een pilaar van de nieuwbouw in de weg
Tiktak
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 25 jul 2023 17:46

Dat het niet meer mogelijk is is natuurlijk een ander verhaal dan de vraag of het nuttig zou kunnen zijn...
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 25 jul 2023 21:02

Die wissels en bocht zijn al jaren buiten gebruik en worden niet gemist. Zoals gezegd met de tramtunnel onder het spoor waren ze niet meer nodig. Wanneer tram 11 of 12 in de toekomst door zouden rijden richting de Binckhorst zal die bocht ook niet gemist worden. Dan kunnen de trams over het rijswijkseplein, via de route van lijn 17 naar de nieuwe sporen van de Binckhorst naar CS en dus HS.
Lange_Dre
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 27 jul 2023 08:56

Het mooiste zou zijn twee kopsporen te maken op CS, hier lijn 12 laten eindigen en laten vertrekken onder een ander lijn nummer richting Binckhorst / Voorburg v.v.
Hierbij is lijn 12 in ere hersteld ( Duindorp - Staatsspoor nu CS ) over de oude route.
En lijn 11 het eindpunt weer terug brengen (instap halte) Stationsweg en de uitstap halte Stationsplein.
Dan kan de bocht op het Rijswijkseplein als opstel / rustplaats voor de trambestuurders dienen.
Ook kunnen hier extra's tramwagen neer gezet worden als die dan nodig zijn.
Tiktak
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 27 jul 2023 09:04

Tiktak schreef:Het mooiste zou zijn twee kopsporen te maken op CS, hier lijn 12 laten eindigen en laten vertrekken onder een ander lijn nummer richting Binckhorst / Voorburg v.v.

Dan kan je beter 12 via spui en schedeldoekshaven laten rijden en dan rechtsaf, dan bereik je hetzelfde maar zonder extra keersporen. (Zodra ammunitiehaven bouwplaats-af is in het jaar 2032 ofzo.)
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 27 jul 2023 16:33

Waarom zijnde lijn 12 weer zoals vroeger willen laten doorrijden naar CS? Vanaf HS kun je met 3 tramlijnen en één buslijn op CS komen. Men heeft met een rede lijn 12 ingekort naar HS, ik denk dat er zat prioriteiten zijn waar HTM en het MRDH op kunnen inspelen.
Lange_Dre
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 27 jul 2023 17:01

Voor de mensen die voor de loosduinseweg of haagse markt 12 gebruiken is overstappen op 3, 2 4 of 6 om bij CS te komen waarschijnlijk handiger dan omrijden via HS. Vanaf de wouwermanstraat kan je natuurlijk net zo goed lijn 9 nemen.

Dus op zichzelf is 12 doortrekken naar CS niet enorm zinnig. Maar als onderdeel van het bedienen van de binkhorst is het geen idioot idee. Zo heb je een langere doorgaande lijn in plaats van twee kortere lijnen die beide keermogelijkheden nodig hebben, en je biedt een redelijke manier om op HS te komen aan de mensen die reizen vanaf de binkhorst. Met CS + HS/rijswijkseplein heb je overstapmogelijkheden op nagenoeg alle tramlijnen.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 02 aug 2023 14:23

Vandaag met de 3089, als ik me niet vergis. Ik moest achteraan de halte zijn dus ik liep van de een-na-achterste deuren naar de achterste, maar daar kwam ik een sticker "deurstoring" tegen. Dus weer terug, waar een dame een grote rolkoffer had neergezet en daarnaast stond dus daar was nauwelijks langs te komen. Terwijl er vlak achter haar een stoel vrij was...

Zucht.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor richard1074 » 03 aug 2023 20:56

Zag deze hangen bij tramhalte Kurhaus. :D
Afbeelding
Afbeelding
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 04 aug 2023 07:14

Wat is Nederlands voor "Kurhaus"?

Maar verder wel mee eens. Toen ik in Spanje wonen had ik ook gewoon maar de Spaanse aanduidingen in de metro te snappen. Zo moeilijk is dat niet zelfs als je de taal verder zo goed als niet verstaat.

Ander verhaal was die keer dat ik met het vliegtuig over moest stappen in São Paulo en er op de monitoren niet stond welke bestemming via welke gate ging dus ik dat maar te weten moest komen door naar de Portugeestalige omroepen te luisteren. En ik dacht dat Spaans lastig was... Maar toch nog mijn overstap gehaald.

Als je bijvoorbeeld ziet hoe de universiteiten zoveel mogelijk in het Engels doen en tegenwoordig steeds meer winkels en horeca waar medewerkers rond lopen die geen Nederlands spreken vrees ik dat het Nederlands wel eens het Iers achterna kan gaan.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor xCookiesolax » 04 aug 2023 09:16

Ik zou het als toerist juist heel fijn vinden als bepaalde belangrijke haltes in het Engels worden omgeroepen. Dat maakt mijn vakantie alleen maar makkelijker.
Daarnaast werken er in Nederland duizenden expats en lopen er heel veel buitenlandse studenten rond. De hoeveelheid mensen die hier baat bij hebben zullen er ongetwijfeld meer zijn dan de mensen die hier hinder van ondervinden.
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 04 aug 2023 10:24

xCookiesolax schreef:Ik zou het als toerist juist heel fijn vinden als bepaalde belangrijke haltes in het Engels worden omgeroepen. Dat maakt mijn vakantie alleen maar makkelijker.

Maar het maakt het voor degenen die niet op vakantie zijn irritanter. Ik weet wel wat ik belangrijker vind.

Daarnaast werken er in Nederland duizenden expats en lopen er heel veel buitenlandse studenten rond.

Mensen die hier wonen moeten gewoon Nederlands leren.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor HaagsePeter » 04 aug 2023 13:49

xCookiesolax schreef:Ik zou het als toerist juist heel fijn vinden als bepaalde belangrijke haltes in het Engels worden omgeroepen. Dat maakt mijn vakantie alleen maar makkelijker.
Daarnaast werken er in Nederland duizenden expats en lopen er heel veel buitenlandse studenten rond. De hoeveelheid mensen die hier baat bij hebben zullen er ongetwijfeld meer zijn dan de mensen die hier hinder van ondervinden.

Dit is ook mijn punt. Ik vind het prima zoals het nu wordt omgeroepen.
Ik heb ook last van rokers en automobilisten, maar om dat gelijk helemaal te verbieden gaat wel ver.. ;-)
HaagsePeter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Slagathor » 05 aug 2023 00:02

De HTM roept teveel om, vind ik.

"Volgende halte / Next stop" kan vervangen worden door een geluidssignaal.

Daarna volgt dan de naam van de halte.

Meer is niet nodig en werkt vaak alleen maar verwarrend. Dat hele riedeltje musea dat je te horen krijgt bij het Korte Voorhout bijvoorbeeld... Wie zit daar op te wachten? Iedereen die slim genoeg is om uit te vogelen welk tramnummer hij of zij moet hebben, weet toch zeker ook wel bij welke halte 'ie moet uitstappen?

Gewoon een geluidssignaal gevolgd door de haltenaam en daarna weer stilte.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 05 aug 2023 07:57

Alle trams behalve de 3000-serie GTLs hebben toch ook schermen die de volgende halte aangeven?

Maar alleen ding en dan de haltenaam is wellicht handig voor mensen met visuele beperkingen.

Een app op je telefoon die je waarschuwt wanneer je halte eraan komt kan in deze tijd ook en kan dan in alle talen en ook waarschuwen met de trilfunctie.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten