Pagina 57 van 63

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 28 dec 2023 10:56
door iljitsch
Op dit moment rijdt bus 23 die route. Tot benoordenhout zou je wel een vrije trambaan kunnen aanleggen, maar daarna wordt dat lastig en zit je met druk autoverkeer bij strandweer. Vraag me dus af of een tram het beter zou doen dan de bus. En in mijn ervaring wordt die bus goed gebruikt maar niet zodanig dat je de hogere capaciteit van een tram nodig hebt.

Ik denk dat als je CS wilt ontlasten je naar lijn 9 moet kijken. Met name bij strandweer is het erg lastig dat die tram eerst een groot achterland bedient, dan passagiers oppikt op HS, dan in het centrum, en dan al vol bij CS aankomt waar nog veel mensen in willen stappen.

Misschien de huidige 9 een spitstram maken tot madurodam (voor de mensen die met 9 naar CS willen vanwege werk) en verder een lijn vrederust - scheveningen die CS overslaat en een nieuwe lijn van CS naar scheveningen waarmee de strandgangers beter bediend kunnen worden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 28 dec 2023 11:38
door trambestuurder
iljitsch schreef:Op dit moment rijdt bus 23 die route. Tot benoordenhout zou je wel een vrije trambaan kunnen aanleggen, maar daarna wordt dat lastig en zit je met druk autoverkeer bij strandweer. Vraag me dus af of een tram het beter zou doen dan de bus. En in mijn ervaring wordt die bus goed gebruikt maar niet zodanig dat je de hogere capaciteit van een tram nodig hebt.

Ik denk dat als je CS wilt ontlasten je naar lijn 9 moet kijken. Met name bij strandweer is het erg lastig dat die tram eerst een groot achterland bedient, dan passagiers oppikt op HS, dan in het centrum, en dan al vol bij CS aankomt waar nog veel mensen in willen stappen.

Misschien de huidige 9 een spitstram maken tot madurodam (voor de mensen die met 9 naar CS willen vanwege werk) en verder een lijn vrederust - scheveningen die CS overslaat en een nieuwe lijn van CS naar scheveningen waarmee de strandgangers beter bediend kunnen worden.


Dit is gewoon mogelijk hoor omdat de v Alkemadelaan een 4 baan weg is en dat is een doorn in het oog van de wijk dus kunnen ze daar in het midden makkelijk een vrije tram/busbaan neer leggen en dan vanaf de Wassenaarseweg links de duinen in, waar vroeger de trein heeft gereden, denk zelfs dat je daar nog wel wat van terug gaat vinden, de Zwolsestraat is ook makkelijk aanpasbaar voor een tramlijn
maar of dit ooit zal gebeuren vraag ik me af, als het er al van komt dan zie ik eerder dat de tram vanaf LvNoi via Voorburg en HS naar de Haven rijden of evt via de duinstraat nog naar het Zwarte pad

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 28 dec 2023 12:06
door joostvansurksum
Het lastige is wel dat er op de Van Alkemadelaan weinig ruimte is om trams te laten rijden. Het is een heel drukke toegangsweg richting Scheveningen, met tweemaal twee rijbanen en vrijwel geen tussenruimte. Daar is volgens mij nu echt geen plek voor een tram, tenzij ze het verkeer ergens anders kwijt kunnen. Of de tram...

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 28 dec 2023 16:17
door WKZH5A
Ik denk niet dat het ooit gaat gebeuren. Men wilde een tramlijn aanleggen op de Westduinweg alleen de gemeenteraad waren er flink op tegen vanwege het te drukke autoverkeer daar. Als alternatieve plan rijdt daar nu bus 28.
Op de Van Alkemadelaan/Zwolsestraat ga je dezelfde situatie krijgen betreft het autoverkeer.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 28 dec 2023 17:16
door Charles
WKZH5A schreef:Op de Van Alkemadelaan/Zwolsestraat ga je dezelfde situatie krijgen betreft het autoverkeer.
Ik verwacht het ook niet dat er een tramlijn aangelegd gaat worden over de Van Alkemadelaan. Tussen de Bezuidenhoutseweg en de Benoordenhoutseweg zouden de bomen in de middenberm het veld moeten ruimen en dat zie ik niet gebeuren. Daarna zou het theoretisch wel kunnen, maar dat zal dan wel betekenen dat de parkeervakken aan weerszijden opgeheven moeten worden om een fatsoenlijke rijbaan voor het autoverkeer over te houden. Een trambaan vraagt best wat ruimte in de breedte. Of het moest een oplossing gaan worden zoals in de Jurriaan Kokstraat, maar dan is er geen sprake van een vrije trambaan en komt het op drukke dagen vaak voor dat de tram stilstaat in het drukke verkeer.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 28 dec 2023 17:44
door YC52000
Laten ze maar eerst tram 19 afmaken :lol:

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 28 dec 2023 17:53
door iljitsch
Als we daarop gaan wachten hoeft het niet meer want dan hebben we allemaal een zelf-vliegende auto.

Ik zat nog een beetje te mijmeren over een route via de laan van NOI en dan via de wassenaarseweg aansluiten op de route van lijn 9. Scheelt een hoop spoor. Als je dan over een halte of twee ofwel de tram, ofwel de doorgaande auto's onder de grond stopt wordt het voor iedereen ook nog een stuk sneller, wellicht voor de nieuwe tram zelfs net zo snel of sneller als de rechtstreekse route via de van alkemadelaan.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 dec 2023 02:31
door Chris
iljitsch schreef:Ik denk dat als je CS wilt ontlasten je naar lijn 9 moet kijken. Met name bij strandweer is het erg lastig dat die tram eerst een groot achterland bedient, dan passagiers oppikt op HS, dan in het centrum, en dan al vol bij CS aankomt waar nog veel mensen in willen stappen.
Misschien de huidige 9 een spitstram maken tot madurodam (voor de mensen die met 9 naar CS willen vanwege werk) en verder een lijn vrederust - scheveningen die CS overslaat en een nieuwe lijn van CS naar scheveningen waarmee de strandgangers beter bediend kunnen worden.
Dat heeft men opgelost in het gewoon laten rijden van lijn 9 met de StrandExpress er tussendoor welke alleen op stations HS en CS stopte en de strandgangers meteen dumpte op Kurhaus en Zwarte Pad. Voor en na de zomerdienst reden Citadissen op deze lijn, tijdens de zomerdienst zelf Avenio's.

Een tramlijn over de Alkemadelaan zie ik echt niet komen. Dat plan komt ook helemaal niet voor in 'Schaalsprong OV' van een aantal jaren terug of in actuelere ideeën.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 dec 2023 10:30
door buschauffeur
Chris schreef:
iljitsch schreef:Ik denk dat als je CS wilt ontlasten je naar lijn 9 moet kijken. Met name bij strandweer is het erg lastig dat die tram eerst een groot achterland bedient, dan passagiers oppikt op HS, dan in het centrum, en dan al vol bij CS aankomt waar nog veel mensen in willen stappen.
Misschien de huidige 9 een spitstram maken tot madurodam (voor de mensen die met 9 naar CS willen vanwege werk) en verder een lijn vrederust - scheveningen die CS overslaat en een nieuwe lijn van CS naar scheveningen waarmee de strandgangers beter bediend kunnen worden.
Dat heeft men opgelost in het gewoon laten rijden van lijn 9 met de StrandExpress er tussendoor welke alleen op stations HS en CS stopte en de strandgangers meteen dumpte op Kurhaus en Zwarte Pad. Voor en na de zomerdienst reden Citadissen op deze lijn, tijdens de zomerdienst zelf Avenio's.

Een tramlijn over de Alkemadelaan zie ik echt niet komen. Dat plan komt ook helemaal niet voor in 'Schaalsprong OV' van een aantal jaren terug of in actuelere ideeën.

Bus 23 kan het aanbod makkelijk aan met in de spits wat versterkingsritten. Het drukste stuk is tussen Laan van MOI en de Bronovo. Daarna is het rustig. Voordeel van de bus is ook dat ie door Belgisch Park heen rijdt. Een tram zou niets toevoegen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 dec 2023 10:39
door joostvansurksum
Met de gelede e-bussen die eraan komen zal dat ook zeker soepeler gaan lopen. Veel meer vervoerscapaciteit.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 dec 2023 11:34
door Charles
joostvansurksum schreef:Met de gelede e-bussen die eraan komen zal dat ook zeker soepeler gaan lopen. Veel meer vervoerscapaciteit.
Maar dan heb je met zo'n bus tramlijn 19 niet eens meer nodig voor Delft Campus... Met al die dure investeringen die aldaar gedaan moeten worden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 dec 2023 14:35
door buschauffeur
Charles schreef:
joostvansurksum schreef:Met de gelede e-bussen die eraan komen zal dat ook zeker soepeler gaan lopen. Veel meer vervoerscapaciteit.
Maar dan heb je met zo'n bus tramlijn 19 niet eens meer nodig voor Delft Campus... Met al die dure investeringen die aldaar gedaan moeten worden.

Dat zeg ik al jaren. Volslagen idiote en onverantwoorde investering is dat (geweest) om die tramlijn over het TU-terrein aan te leggen voor drukte in de ochtendspits.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 dec 2023 15:11
door Admin
En ik zeg je al jaren dat je het fout hebt. De enige reden voor de huidige situatie is dat Delft een Artikel12 gemeente was/is, zodat de blijkbaar broodnodige vervanging v/d Sebastiaansbrug niet op korte termijn kon beginnen. Was dat wel gebeurd had de TU niet de tijd gehad om hun positie aangaande het laatste stuk v/h tracé te veranderen, want lijn 19 had dan al gereden. Daarnaast heeft juist de energieopslagindustrie in die tussenliggende jaren een enorme sprong gemaakt die niet te voorzien was bij uitschrijven v/h "Project Lijn 19" begin deze eeuw. Je beredeneert je positie met de kennis van "nu", niet van ca 2010. Da's een fundamentele fout in je rechtvaardiging van je mening.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 05 jan 2024 00:54
door YC52000
Waarom was de HTM betrokken bij de RijnGouwelijn? Waarom heeft de HTM de A32 trams aangeschaft?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 05 jan 2024 06:04
door Chris
HTM is een tijd deels ook eigendom van NS geweest. Dat verklaard dan wel één en ander. Niet alleen de betrokkenheid aan de Rijn-Gouwelijn maar ook de tram in Houten.
Waarom de keuze op de A32 is gevallen weet ik ook niet meer...

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 05 jan 2024 07:25
door Admin
Men had dringend materieel nodig voor de lightrail proef en de A32 werd al geleverd naar Stockholm. Let wel, in die tijd waren er ook plannen om Haarlem-Zandvoort te vertrammen en zelfs het doortrekken v/d tramdienst uit Gouda naar Leiden werd geopperd. Uiteindelijk heeft de proef een jaar vertraging opgelopen door incompetentie bij het management en de conclusies waren eigenlijk al bekend voordat de eerste A32 tram ging rijden: NSR wilde van het lijntje af (valt niet onder het HRN) en HTM wilde juist de vleugels uitslaan buiten het eigen vervoersgebied (net als de RET deed met de Metro naar Den Haag en later de Hoek) om economisch sterker te staan bij onderhandelingen over vervoerscontracten.

Vrij snel na afloop v/d contractperiode zijn de A32 wagens teruggeleverd naar Stockholm en daar in de bestaande vloot opgenomen. Als ik me niet vergis rijden ze op de tramlijn naar Solna (noord-oostelijk van Stockholm).

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 08 jan 2024 02:26
door YC52000
Nooit meer GTL in remise Scheveningen. Het einde van een tijdperk :(

https://www.youtube.com/watch?v=2ts_5PGixhE

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 10 jan 2024 21:36
door willem
Zeker het einde van een tijdperk. ;)

Het waren comfortabele trams die jarenlang het gezicht van de HTM vormden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 10 jan 2024 23:23
door iljitsch
De GTLs zijn nog niet met pensioen, ook al kunnen ze blijkbaar niet meer terecht in Scheveningen...

Ik maak me er wel enigszins zorgen over, ze zijn erg lang dus lastig bij het HOVM te parkeren, keerlussen verdwijnen en het bovenleidingvoltage gaat op enig moment omhoog. Als het wat tegen zit rijden er over een paar jaar helemaal geen GTLs meer in Den Haag. En na de PCCs zijn dat toch wel de meest iconische Haagse trams.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 11 jan 2024 13:27
door Lange_Dre
Ik ben voor benieuwd naar de toekomst van de 3035, die als restaurant tram rond rijd. Zullen ze die proberen aan te passen zodat die 700v lust?