Pagina 1 van 2

Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 13 feb 2016 10:09
door wattman
We kunnen aannemen dat de resterende niet-LVO trams uit de serie 3001-3100 op hun laatste wielen rijden. Hierbij open ik een topic om foto's van deze wagens in hun laatste levensfase te kunnen plaatsen.
Ik open met een plaatje van de 3013 op lijn 17 op 12 december 2015.
Afbeelding

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 13 feb 2016 13:17
door René W
30126.JPG

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 07:14
door wattman
De inmiddels ruim 35 jaar oude 3001 aan Delft Station, 4 maart 2016. Gaat deze nog de 35 jaren in de passagiersdienst halen? (in dienst sinds 7 september 1981)
Afbeelding

Nogmaals de 3013 op lijn 17 (9 april 2016)
Afbeelding

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 21:13
door iljitsch
De 3059 en de 3090 zijn wel LVO, toch? (Ik heb alleen foto's van achteren, ze hebben wel de originele pantograaf maar ik kan niet zien of er een botsneus op zit.)

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 21:37
door wattman
Klopt, LVO zijn 3045, 3048, 3050, 3052 t/m 3054, 3056 t/m 3095 en 3097 t/m 3100. (3051 had reeds vanaf 2008 hardnekkige storingen, heeft in 2010 voor het laatst gereden en is gesloopt in 2011, ook de 3055 en 3096 zijn nooit meer behandeld).

Vandaag, za 14 mei o.a. de 3038 op lijn 16:
Afbeelding
Afbeelding

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 09:25
door iljitsch
3008, 5 april 2015:

Afbeelding

Afbeelding

3012, 5 april 2015::

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3022, 5 mei 2015:

Afbeelding
Afbeelding

3047, 5 mei 2015:

Afbeelding

3047, 16 november 2015:

Afbeelding

Grote versies hier.

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 14:41
door wattman
De oorspronkelijke lichtbakken zoals bij de niet-LVO trams zijn aan te treffen. Hier bij de 3013 op 9 april j.l.

Afbeelding

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 15:36
door iljitsch
Ik ben benieuwd wat de plannen zijn voor het opnemen van GTLs in de collectie van het HOVM. Zou toch wel leuk zijn als ze van zowel de oude als de nieuwe serie een paar in oorspronkelijke staat en ook in einde dienstperiode staat zouden bewaren maar dan zit je zo aan 8 GTLs die even veel ruimte innemen als 16 oudere trams en de remise Frans Halsstraat zit al goed vol.

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 17:01
door OVinDelft
Het belangrijkste lijkt me nu dat ze in ieder geval minstens één niet-LVO GTL-I apart houden voor museumdoeleinden. Binnen afzienbare tijd zullen deze trams aan de slopershamer ten prooi vallen. Voordat dat gebeurd moet er echt een niet-LVO GTL gered worden. Ik hoop maar dat er achter de schermen al wat besproken is bij de relevante organisaties. Zo wordt voorkomen dat er straks LVO-GTL's zullen moeten worden terugverbouwd naar niet-LVO door de museummedewerkers, wat veel onnodige manuren en geld zal kosten.

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 18:11
door iljitsch
Zou de 3001 hier een goede kandidaat voor zijn? Feestelijke overdacht op 7 september na 35 jaar trouwe dienst... Het HOVM-terrein opgereden door dAb himself, natuurlijk. [respect]

Maar één is geen, ik zou er toch minstens twee willen doen. Maar ja, waar zet je ze neer? En je zal er toch regelmatig mee moeten rijden en problemen verhelpen om ze in goede conditie te houden, en museumritjes met een GTL zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

Wat dat betreft is dit voor de 3100-serie een stuk makkelijker, als die met pensioen gaan is het ook afgelopen met de GTLs en als je ze weer terugbrengt in de originele staat zien ze er ook gelijk weer heel anders uit.

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 18:24
door OVinDelft
De 3001 lijkt mij natuurlijk hier perfect voor geschikt, omdat het de allereerste GTL betreft. Ik weet niet wat de technische staat is van de wagen maar aangezien hij nog steeds zijn rondjes rijdt zou je verwachten dat het in ieder geval acceptabel is. Er zullen in ieder geval veel donoren zijn in de vorm van alle toekomstige sloop-GTL's.

GTL-II's uit de 3100-serie zijn echt een stuk anders dan die van de GTL-I 3000-serie. Alhoewel ik ook het liefst zoveel mogelijk GTL's bewaard zie, ben ik ook al tevreden met een à twee 3000'en, aangezien deze uiteindelijk toch aangevuld kunnen worden met 3100'en wanneer die uit dienst gaan. Een voorwaarde voor het terugverbouwen van een 3100 naar oorspronkelijk staat is overigens wel dat niet-LVO onderdelen zoals valramen bewaard worden. Het gaat mij erom dat er van elk type in elk geval een rijdend exemplaar bewaard wordt. Het is gewoon niet realistisch om hele rijdende museumwagenparken te willen hebben, ondanks dat het leuk is.

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 18:35
door iljitsch
Ideaal zou zijn (minstens) twee van iedere soort: dus 3000 met en zonder LVO en 3100 met en zonder LVO. Acht totaal dus. Dat zal zeker problematisch zijn qua stallingsruimte en wellicht ook het herstellen van de oorspronkelijke staat. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat dit gezien het grote aantal PCC's bij het HOVM niet een idioot onredelijke wens is, aan de andere kant, als het daar al vol staat met PCC's, waar moeten die GTLs dan naartoe?

Ik kan me echter voorstellen dat er nog eens kritisch naar doublures in de huidige collectie gekeken wordt, zeker als het gaat om wagens die toch niet rijden.

Speak of the devil, 12 juli 2014:

Afbeelding

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 19:00
door OVinDelft
Feit blijft dat ook dat je om een rijdend exemplaar te hebben je toch een aantal plukwagens nodig hebt. Dat neemt ook weer ruimte in beslag.

Hoe dan ook, voorlopig is er (zover ik weet) nog geen sprake van opname in de museumcollectie van welke niet-LVO GTL dan ook. Daarom ook mijn oproep om er zo snel mogelijk in elk geval eentje te reserveren. Iets is altijd beter dan niets.

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 23:34
door avl
Op de Digitale tram staan nu foto's van veteraan 3001 met totaalreclame voor de Veteranendag op 25 juni 2016.

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 16 mei 2016 22:23
door iljitsch
Ik heb mijn archieven uitgekamd tot begin 2014, en:

3002, 31 augustus 2014:

Afbeelding

3010, 21 juni 2014 (monumentendag):

Afbeelding

3014, 10 mei 2014:

Afbeelding

3015, 30 maart 2014:

Afbeelding

3016, 5 juli 2014:

Afbeelding

3017, 18 mei 2014:

Afbeelding

3028, 25 mei 2014:

Afbeelding

3032, 24 mei 2014:

Afbeelding

3042, 19 juni 2014:

Afbeelding

3043, 16 augustus 2014:

Afbeelding

3046, 11 mei 2014:

Afbeelding

3049, 18 mei 2014:

Afbeelding

Grote versies op mijn website.

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 17 mei 2016 17:47
door Maxie33
iljitsch schreef:Zou de 3001 hier een goede kandidaat voor zijn? Feestelijke overdacht op 7 september na 35 jaar trouwe dienst... Het HOVM-terrein opgereden door dAb himself, natuurlijk. [respect]

Maar één is geen, ik zou er toch minstens twee willen doen. Maar ja, waar zet je ze neer? En je zal er toch regelmatig mee moeten rijden en problemen verhelpen om ze in goede conditie te houden, en museumritjes met een GTL zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

Wat dat betreft is dit voor de 3100-serie een stuk makkelijker, als die met pensioen gaan is het ook afgelopen met de GTLs en als je ze weer terugbrengt in de originele staat zien ze er ook gelijk weer heel anders uit.

Tja een GTL uit de 3000 serie terug brengen naar de originele staat zoals ze ooit zijn afgeleverd zal nooit meer kunnen helaas.

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 17 mei 2016 19:39
door xCookiesolax
Afbeelding
3001
Afbeelding
3002
Afbeelding
3008
Afbeelding
3012
Afbeelding
3013
Afbeelding
3014
Afbeelding
3015
Afbeelding
3016
Afbeelding
3017
Afbeelding
3021
Afbeelding
3025
Afbeelding
3026
Afbeelding
3028
Afbeelding
3032
Afbeelding
3033
Afbeelding
3038
Afbeelding
3042
Afbeelding
3043

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 17 mei 2016 22:54
door iljitsch
Maxie33 schreef:Tja een GTL uit de 3000 serie terug brengen naar de originele staat zoals ze ooit zijn afgeleverd zal nooit meer kunnen helaas.

Hoezo? Zijn de originele onderdelen die vervangen zijn (klapdeuren bijvoorbeeld) niet meer te vinden of opnieuw te maken?

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 18 mei 2016 18:04
door Maxie33
iljitsch schreef:
Maxie33 schreef:Tja een GTL uit de 3000 serie terug brengen naar de originele staat zoals ze ooit zijn afgeleverd zal nooit meer kunnen helaas.

Hoezo? Zijn de originele onderdelen die vervangen zijn (klapdeuren bijvoorbeeld) niet meer te vinden of opnieuw te maken?

Er is nogal wat aanpassingen gedaan aan deze wagens vanaf de jaren 80 neem aan dat de originele deuren nergens meer te vinden zijn en laten maken zal geen goedkope hobby zijn ;) Wat misschien wel kan de glasplaat weer terug achterkant bestuurders cabine en de originele deur met schuifraam.Tja de noodrem handles weer terug, aantal banken weer terug plaatsen originele lijnfilms enz enz enz.En dan het dashboard weer in de originele staat zoals hij was afgeleverd :lol: Al met al nog genoeg te doen wil je het in zo'n staat terug brengen.

Re: Foto's niet LVO GTL8

BerichtGeplaatst: 19 mei 2016 06:45
door iljitsch
Vergeet de stempelautomaten niet. En de achterlichten. Het zal inderdaad een flink project zijn.