Als ik alle berichten op dit forum zou voorzien van feedback op spelfouten, ben ik wel even bezig. En het zal me waarschijnlijk weinig populariteit opleveren...
Wat betreft Utrecht: misschien is men daar bezig met het vestigen van ontsporingsrecords?
Wat betreft veiligheid en lagevloerstrams: ik herinner me ook een incident in Schiedam waar een voetganger onder een Citadis is gekomen, waarbij de bestuurder dat pas een stuk later heeft opgemerkt. Bij de GTL zat voor de installatie van de botsneuzen nog een vangraam onder de neus, dat omklapte bij een aanrijding en waarbij ook een noodremming werd ingezet. In beide gevallen overleef je het misschien niet, maar het werd door de noodremming in ieder geval wel gelijk opgemerkt. Dus wat dat betreft is zijn de post-botsneus-GTL's, net als lagevloersmaterieel, net iets
onveiliger.
Dan toch nog maar even ontopic: nu er meer duidelijkheid is over het aantal nieuwe trams wat besteld zal worden, is het ook van belang dat de nieuwe stallingsruimte op tijd klaar is. Weet iemand hoe dit proces ervoor staat?
En het andere punt zijn de routes die nog moeten worden aangepast. Voor lijn 16 wordt in het najaar het definitief ontwerp vastgesteld en dan beginnen volgend jaar de werkzaamheden. Bij lijn 1 en lijn 16 was/is de doorlooptijd van schetsontwerp tot (geplande) oplevering volgens mij al gauw 2,5 jaar. Dus als lijn 6 en 12 ook zo lang duren en beide lijnen apart worden behandeld, kan het nog wel even duren voor alles af is. Dus zou het nog best tegen 2030 kunnen zijn voor alle lijnen met lagevloersmaterieel worden gereden. Wat 10 jaar later is dan de datum die oorspronkelijk beoogd was in het
Besluit toegankelijkheid van het openbaar vervoer, artikel 17, lid 2b. Daar is te lezen dat al het tramvervoer op uiterlijk 1 januari 2020 toegankelijk had moeten zijn...
De grap hierbij is dat in artikel 17, lid 1 ook wordt voorgeschreven dat
alle nieuwe, vernieuwde en verbeterde voertuigen al toegankelijk hadden moeten zijn. Met andere woorden: bij het verbeteren/vernieuwen van de GTL (lees: bij alle aanpassingen sinds de inwerkingtreding van het besluit op 01-01-2015), hadden de GTL's volgens de letter van dit besluit ook al toegankelijk gemaakt moeten worden.
Uiteraard volstrekt onmogelijk, en ook de NS heeft zich hier niet aan gehouden: bij de revisies van DDAR (naar DDZ) en VIRM is de toegankelijkheid niet verbeterd. ICM en ICR waren trouwens al vernieuwd vóór de inwerkingtreding van het besluit. Maar ongetwijfeld hebben de vervoerders voor deze materieeltypes een ontheffing gekregen.