Pagina 1 van 2

De meettram

BerichtGeplaatst: 13 dec 2021 18:53
door iljitsch
Lijkt erop dat er geen onderwerp over de meettram is. Dat kan toch niet... :o

Hier foto's voor en achter van voor Randstadrail (van de opening tramtunnel 2004):

Afbeelding

Afbeelding

En tja, dit is na Randstadrail nu ook desgewenst een voorkant:

Afbeelding

En dit dan de bijbehorende achterkant:

Afbeelding

(iPhone in 2019 schiet duidelijk betere foto's dan een camera uit 2004...)

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 18 apr 2023 14:39
door YC52000
Dit is dus de enige tram die echt 100% op elk stukje rail van het HTM netwerk mag rijden ??

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 18 apr 2023 16:15
door iljitsch
Raar maar waar! En dat voor een tram uit 1971.

En uit 2014 mijn persoonlijke kennismaking met de meettram.

En de meettram komt ook nog wel eens ergens. Vraag me wel af hoe (dieplader?) en hoe dat dan zit met het aansturen van de wissels.

En hoe zit dat met Rotterdam? Is er een aansluiting tussen het metrospoor en het tramspoor?

Het bijzondere van deze meettram is dat-ie het spoor meet met daadwerkelijke belasting met het gewicht van een tram. Dat geeft toch andere resultaten dan met een lichtgewicht meetsysteem dat ook op de weg rijdt. (Werd mij verteld.)

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 19 apr 2023 09:02
door YC52000
iljitsch schreef:Raar maar waar! En dat voor een tram uit 1971.

En uit 2014 mijn persoonlijke kennismaking met de meettram.

En de meettram komt ook nog wel eens ergens. Vraag me wel af hoe (dieplader?) en hoe dat dan zit met het aansturen van de wissels.

En hoe zit dat met Rotterdam? Is er een aansluiting tussen het metrospoor en het tramspoor?

Het bijzondere van deze meettram is dat-ie het spoor meet met daadwerkelijke belasting met het gewicht van een tram. Dat geeft toch andere resultaten dan met een lichtgewicht meetsysteem dat ook op de weg rijdt. (Werd mij verteld.)


Kunnen die andere vervoersbedrijven geen eigen meettram kopen of maken? :mrgreen:

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 19 apr 2023 21:05
door OVinDelft
Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat de meettram vroeger de HTM huisstijl droeg (wit met rood) en nu de RandstadRail kleuren (wit/grijs met blauw)! Nu de huisstijl van HTM wit/grijs met rood wordt misschien de blauwe streep rood maken? 8-)

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 20 apr 2023 09:04
door Roland
OVinDelft schreef:Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat de meettram vroeger de HTM huisstijl droeg (wit met rood) en nu de RandstadRail kleuren (wit/grijs met blauw)! Nu de huisstijl van HTM wit/grijs met rood wordt misschien de blauwe streep rood maken? 8-)


Dat zal waarschijnlijk niet zo snel gebeuren. Over 2 a 3 jaar moet er een alternatief zijn.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 20 apr 2023 10:27
door OVinDelft
Klinkt logisch. Als die tram inderdaad uit 1971 komt dan is 'ie tegen die tijd 55 jaar oud.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 20 apr 2023 10:41
door YC52000
Gaan ze dan een GTL tram ombouwen tot een 2 richtings meettram? :shock:

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 20 apr 2023 14:27
door iljitsch
Gewoon twee A-bakken aan elkaar plakken. 8-)

Waarom is er een alternatief voor de meettram nodig? Enige bezwaar dat ik kan bedenken is dat-ie veel lichter is dan gewone trams, maar ik betwijfel of de laatste 10 ton het grote verschil maken in het eventueel vervormen van het spoor.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 21 apr 2023 20:10
door Roland
iljitsch schreef:Gewoon twee A-bakken aan elkaar plakken. 8-)

Waarom is er een alternatief voor de meettram nodig? Enige bezwaar dat ik kan bedenken is dat-ie veel lichter is dan gewone trams, maar ik betwijfel of de laatste 10 ton het grote verschil maken in het eventueel vervormen van het spoor.


Dat is nog wel bekeken, maar dan zouden er 2 dienstwagens opgeofferd moeten worden. Dat zag men niet zitten met de schaarse reserve-onderdelen. Als er nog een eigen HTM-voertuig komt dan zal dat waarschijnlijk een rail/wegvoertuig worden, zoals bijvoorbeeld de bovenleidingwagen.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 22 apr 2023 07:27
door Chris
Nu zit men al redelijk ruim in de GTL's, over een paar jaar helemaal als de TINA's worden geleverd...
Beste is natuurlijk wel twee koppen te hebben met ARI er in. Dan nog een downchopper en ZUB en het ding is helemaal up to date...

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 22 apr 2023 08:07
door iljitsch
Roland schreef:Dat is nog wel bekeken, maar dan zouden er 2 dienstwagens opgeofferd moeten worden. Dat zag men niet zitten met de schaarse reserve-onderdelen.

Dat is inderdaad straks opgelost met de komst van de TINAs.

Als er nog een eigen HTM-voertuig komt dan zal dat waarschijnlijk een rail/wegvoertuig worden, zoals bijvoorbeeld de bovenleidingwagen.

Dan mis je waarschijnlijk wel het unieke voordeel van de 1315 meettram dat de rails onder een relatief realistische belasting gemeten worden.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 23 apr 2023 13:33
door YC52000
Maar nu we toch de TINA tram aan het bestellen en ontwerpen zijn. Kunnen ze niet meteen een mini variant maken die we dan gebruiken als meettram :geek: :geek:

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 23 apr 2023 14:04
door iljitsch
Een helemaal nieuwe meettram is natuurlijk een dure grap.

Maar het is me nog steeds niet duidelijk wat er mis is met de bestaande.

Wat mij een interessante optie lijkt is dat je het meetsysteem modulair maakt, en dan een paar verschillende trams en wellicht ook een rail/wegvoertuig voorbereidt om de meetapparatuur aan boord te nemen. Zo kan je met verschillende voertuigen meten. Dus bijvoorbeeld RC in Zoetermeer en TINA in Duindorp.

Wellicht zijn de lasers betaalbaar genoeg dat je die permanent kan laten zitten. In de huidige meettram staan een paar grote beeldschermen maar je kan natuurlijk tegenwoordig gewoon een laptop meenemen. :-) Blijft over de electronica van de meetapparatuur die je dus naar behoefte in verschillende voertuigen plaatst en aansluit.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 23 apr 2023 16:25
door Admin
Was het maar zo simpel. Er komt een heleboel bedrading bij kijken die voor reguliere trams niet alleen niet nodig is maar domweg in de weg zit voor de dagelijkse dienst. En die meetcircuits moeten allemaal gekalibreerd zijn voor geldige meetresultaten. Veel van deze apparatuur is niet digitaal, maar nog analoge meettechniek met frequenties enzo. En dan als toetje nog het prijskaartje: je kunt er een leuke Haagse portiekwoning in een redelijke buurt voor kopen :roll: Kortom, hoog hobbygehalte, de HTM weet echt wel waar ze hun meettram vandaan halen :lol:

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 23 apr 2023 16:36
door YC52000
Ik stem voor een Mini Tina als volgende meettram.
Beetje overheidssubsidie, beetje incheck geld. Moet lukken

Afbeelding

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 23 apr 2023 16:47
door iljitsch
Tja als dit soort dingen simpel zou zijn zouden ingenieurs minder verdienen. :-)

Ik ben benieuwd wat eruit komt. En nog steeds geen uitleg wat er mis is met de PCC 1315 meettram.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 23 apr 2023 17:12
door YC52000
iljitsch schreef:Tja als dit soort dingen simpel zou zijn zouden ingenieurs minder verdienen. :-)

Ik ben benieuwd wat eruit komt. En nog steeds geen uitleg wat er mis is met de PCC 1315 meettram.


De 1315 is oud !!! Hoe gaan we deze tram nog onderhouden?
Kunnen we onderdelen van de GTL gebruiken?

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 23 apr 2023 17:20
door iljitsch
Tja tegenwoordig zijn we allemaal oud! Zijn we daarmee automatisch afgeschreven?

Simpel leeftijd is irrelevant. Is er sprake van roest of een ander structureel probleem? Die PCCs vallen echt niet van ellende uit elkaar. Veel onderdelen komen overeen met GTL en zouden dus zouden ruim voorradig moeten zijn.

Het is mogelijk dat de electronica van de 1315 niet meer op een modern niveau te brengen is. Maar ja als je je meetram laat dicteren door beschikbare moderne electronica dan heb je snel een probleem omdat dat spul veel sneller veroudert dan wat we gewend zijn van 20-eeuwse trams.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 23 apr 2023 17:23
door iljitsch
YC52000 schreef:
iljitsch schreef:De 1315 is oud !!! Hoe gaan we deze tram nog onderhouden? Kunnen we onderdelen van de GTL gebruiken?

Tja, zolang de carrosserie intact is (waar ik wel vanuit ga) dan is het probleem ofwel de motoren ofwel de electronica.

PCCs gebruiken simpele electronica waarvan ik redelijk zeker weet dat als je het in voldoende mate wilt, je het aan de praat kan houden of vervangen.

De motoren komen overeen met GTL dus daar zou geen gebrek aan moeten zijn.