Ik heb daar dus gewoond (Regentesselaan/Beeklaan) en nam 'm vaak als ik naar HS moest, en ook wel als ik een eindje over het strand wilde wandelen. Ik denk zeker dat het opheffen van het rodekruisziekenhuis niet geholpen heeft en inderdaad, overlap 11, lastige straten, niet heel veel reizigers.
Maar opheffen zonder alternatief lijkt me toch wel weer wat cru. En vervangen door een bus is in die lastige straten nou niet echt een vooruitgang qua profiel. Trams zijn breed, maar blijven wel altijd netjes binnen hun profiel. Bussen hebben meer buffer nodig.
En inderdaad heb ik regelmatig gehad dat ik fietste en er een tram achter me zat die er niet langs kon.
Als er dan even een onbezette parkeerplaats was liet ik 'm erlangs gaan. En anders 20 seconden tijdverlies... niet het eind van de wereld. Het stuk Paul Krugerlaan tussen Loosduinseweg en PK-plein is hartstikke breed, daar dus geen probleem. En vanaf PK-plein gaat-ie samen op met 6, dus daar moet je toch wat. De straat is daar op zich breed genoeg voor een tram maar ja dan moet iedereen wel fatsoenlijk parkeren, wat daar geen gegeven is. (Overigens daar ook gewoond in de jaren '90.)
Het zou geen slecht idee geweest zijn om alle lastige stukken van 12, 6 en 16 samen te pakken tot één lijn voor smalle stadstrams. Maar ja dat was niet de keuze.
Ik weet niet of 12 nu zo'n bijdrage is aan de chaos op de zevensprong, de stoplichten moeten toch echt af en toe groen tussen Paul Krugerlaan en Regentesselaan, niet alleen vanwege de tram.
Als je 12 zou opheffen, moet 11 dan niet een hogere frequentie krijgen om de reizigers tussen de markt en HS te kunnen blijven vervoeren? In dat geval heeft opheffen qua operationele kosten weinig of geen voordeel. En, zoals gezegd, de reizigersaantallen mogen op het deel dat niet overlapt met 11 dan lager zijn, maar het is zeker niet zo dat de trams daar helemaal leeg rondrijden, je zal toch echt die reizigers op enige manier moeten bedienen.