Pagina 6 van 7

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 21 feb 2023 21:37
door OVinDelft
Zo komen ze er dus uit te zien: viewtopic.php?f=9&t=662#p12953

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 21 feb 2023 22:18
door OVinDelft
Nu het toch weer over kleurstellingen gaat, ben in maar weer eens gaan knutselen.
Ik wilde graag weten hoe de TINA eruit zou zien zonder de drukke R-net stickers en zonder de ouderwetse grijze balk.
Het resultaat vind ik persoonlijk erg geslaagd.

HTM Tina simplified livery.jpg

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 22 feb 2023 07:06
door WeKra
Zeer drukke R-net? Het zijn welgeteld 4 grijze streepjes per bak die bijna wegvallen in het onderliggende grijs.

Ik vermoed dat het lichtgrijze op de onderste verjonging nauwelijks zal opvallen in de praktijk. Het heeft mij ook jaren geduurd voordat ik doorhad dat op de Regiocitadis ook een lichtgrijze balk zat; ik dacht altijd dat dit gewoon schaduwvorming door de verjonging was. :roll: :D

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 22 feb 2023 18:49
door mibia
Ben dan toch wel nieuwsgierig wanneer de eerste RC aan de beurt is voor de revisie? Gebeurt dit in eigen werkplaats van de HTM?
Mede daar de snelheid waarmee de Avenio's van grauwgrijs naar friswitte kleurtje gaan, ook in een bepaald tempo gaat. Gebeurt dit wel in de werkplaats van de HTM of zit daar een snoepreisje in het buitenland naar Siemens in? :D

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 23 feb 2023 19:43
door xCookiesolax
mibia schreef:Ben dan toch wel nieuwsgierig wanneer de eerste RC aan de beurt is voor de revisie? Gebeurt dit in eigen werkplaats van de HTM?
Mede daar de snelheid waarmee de Avenio's van grauwgrijs naar friswitte kleurtje gaan, ook in een bepaald tempo gaat. Gebeurt dit wel in de werkplaats van de HTM of zit daar een snoepreisje in het buitenland naar Siemens in? :D

Gebeurt in Zichtenburg en wordt uitgevoerd door Siemens zelf. Siemens heeft volgensmij twee putten (putten of sporen?) tot hun beschikking.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 16 jun 2023 16:14
door Lange_Dre
Ik ben wel benieuwd wanneer het definitieve ontwerp van de TINA's voor HTM bekend gemaakt gaan worden. Sinds het bekend is gemaakt dat de TINA van Stadler de aanbesteding gewonnen heeft is het al een tijdje stil geworden rondom de nieuwe stadstrams.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 16 jun 2023 16:16
door Lange_Dre
OVinDelft schreef:Nu het toch weer over kleurstellingen gaat, ben in maar weer eens gaan knutselen.
Ik wilde graag weten hoe de TINA eruit zou zien zonder de drukke R-net stickers en zonder de ouderwetse grijze balk.
Het resultaat vind ik persoonlijk erg geslaagd.

HTM Tina simplified livery.jpg


Ik hoop dat men de zwarte strook onder en boven de passagiers ramen een witte kleur kunnen geven. De verhouding zwart en wit vind ik aardig uit balans vergeleken met de Avenio en hoe de RegioCitadis er uit moet gaan zien.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 16 jun 2023 21:35
door WeKra
We zitten op dit moment in de designfase, dus al dat soort zaken worden as we speak besproken met Stadler. Pas wanneer knopen zijn doorgehakt kunnen er meer duidelijkheden worden gegeven, denk ik.

Vorig weekend was ik samen met afgevaardigden van de trambestuurders bij Stadler in Bussnang, om daar te kijken naar de Tina voor Darmstadt en met eigen ogen een aantal ideeën en oplossingen te zien. Wat in elk geval gezegd kan worden, is dat Stadler precies weet waar ze mee bezig zijn en betrokken zijn in onze belangen. Ik ben erg enthousiast.

Over de kleuren van het exterieur kan ik niks zeggen, dat is niet mijn afdeling... Ik was er puur voor de bestuurderscabine (met een figuurlijke instructeurspet op). Wat ik wel heb geleerd: De trams krijgen het wagennummer 7001-7056 (evt optie daargelaten)

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 16 aug 2023 12:20
door Lange_Dre
Iemand een idee hoever men met de designfase is? En wanneer we weer nieuwe info kunnen verwachten?

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 17 aug 2023 10:46
door Roland
Ik kreeg vandaag een nieuwe render met de aangepaste livrei welke met MRDH is afgestemd. Die zal denk ik wel een dezer dagen officieel worden gepubliceerd. Verder is het de bedoeling dat er in het najaar een mockup naar Den Haag komt, met een publieksevent waarbij iedereen die wil de gelegenheid zal krijgen om een kijkje te nemen. Een officiële aankondiging zal daar ook nog voor volgen. Daarna valt er tot eind 2024, begin 2025 niet heel veel te verwachten. Dan wordt er achter de schermen gebouwd :)

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 17 aug 2023 17:17
door Lange_Dre
Kun je al vertellen of er veel is aangepast vergeleken met de vorige reder die eerder getoond is?

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 31 aug 2023 12:28
door WeKra
Geen grote wijzigingen. Een stukje zwart minder, een beetje rood meer. Opvallend is wel dat die lichtgrijze balk in de onderste verjonging is toegevoegd (zoals een hobbyist hier ook in het Avenio-schema had gefotoshopt).

Binnenkort vast meer. :D

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 19 sep 2023 11:38
door WeKra
Vanaf vandaag zijn de werkzaamheden begonnen voor het opbouwen van de Mock-Up, die in de garage van de HTM Vakschool aan de Zinkwerf komt te staan. Hiervoor staan 3-4 weken gepland.

Ik mag er logischerwijs nu nog geen foto's van posten, maar dat is over 4 weken ook vanzelf al beantwoord. Het bouwteam (uit Finland) maakt ook een time-lapse zodat we achteraf die opbouw kunnen zien.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 10 okt 2023 11:03
door Lange_Dre
Op de facebook pagina van Stadler zag ik afgelopen week een foto waarop meerdere tekeningen van Tina trams stonden, waaronder de Haagse Tina. Het was niet heel duidelijk te zien, maar het zag er beter uit dan het ontwerp dat als eerste naar buiten kwam. Zo is het front niet meer geheel rood, wel meer rood net onder het voorraam dat op eerdere tekeningen zwart was, met een grijze onder bumper. Verder meer wit onder en boven de ramen. Ook de bestuurders deur aan de zijkant van de tram had een witte ipv zwarte omlijsting. Over het interieur was helaas niets te zien, ongetwijfeld komt ook daar in de loop van de tijd meer over naar buiten.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 10 okt 2023 18:27
door OVinDelft
Complimenten voor je oplettendheid! Was even speuren, maar ik heb hem uiteindelijk gevonden.
https://www.facebook.com/stadlerglobal/ ... Qhr2Srw7gl

HTM Stadler TINA artist impression.png

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 10 okt 2023 20:34
door Admin
Waarbij aangetekend dat dit een voorlopig ontwerp is en er dus nog van alles kan veranderen!

(ofwel: pin je er niet teveel op vast dat de nieuwe trams er ook daadwerkelijk zó uit gaan zien!)

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 11 okt 2023 22:39
door YC52000

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 12 okt 2023 09:04
door JoopS
De cameraman die deze opnamen gemaakt heeft is de gouden regel "alles beweegt behalve de camera!!" vergeten. Dat heet "tuinspuiten". Ondanks het "tuinspuiten" geven deze opnamen een eerste indruk wat Den Haag te wachten staat, een prachtige tram.Deze tram heeft wel een andere indeling van de bakken, is veel smaller en de spoorbreedte is, zo te zien, 1000 mm. Dus wat het uiterlijk van de HTM TINA betreft, die wordt veel forser. De TINA draaistellen, waar het uiteindelijk (letterlijk) om draait, lopen erg geruisloos en soepel. De TINA wordt een waardige opvolger van de GTL-8.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 12 okt 2023 15:33
door Roland
De nieuwe afbeelding is laatst ook in het magazin personenvervoer gepubliceerd. Dus nu mag ie ook wel hier staan ;-)

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 12 okt 2023 15:40
door iljitsch
Wel typisch dat hier de pantograaf op de middelste bak zit en in het filmpje op de voorste. (Wat natuurlijk 50% van de tijd de achterste is.)

In Dortmund vond ik het geel mooi maar dat grote gapende zwarte gat aan de voorkant gaf me geen prettig gevoel. Welke SF-film was dat ook alweer waarbij de robots zo'n gezicht hadden?

Qua bakken/deuren inderdaad net een RC. Geldt dit ook voor de draaistellen: dat ze werkelijk draaien, in tegenstelling tot bij de AV?

Dit zou redelijk moeten werken met in/uitstappen als het druk is. Bij de Avenio kan je nog wel eens de mist in gaan vanwege sommige deuren maar aan één kant (die relatief nieuwe paal in het midden helpt niet), en bij de GTL zit je met het smalle gangpad dat zo verstopt zit.

Wellicht dat dit straks de beste Haagse tram is. Ik ben erg benieuwd!

Al enig idee op welke lijnen ze ingezet gaan worden? Het lijkt er niet op dat AV/Tina veel verschil maakt als het gaat om smalle straatjes, dus dat beiden overal, afgezien van het buitengebied?, ingezet kunnen worden.