Pagina 7 van 7

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 17 okt 2023 11:52
door Roland
De TINA van Darmstadt is in veel opzichten anders. Zo ook de indeling van bakken en draaistellen. De pantograaf zit eigenlijk op dezelfde plek wat het tramconcept betreft. De voorste bak van Darmstadt rust namelijk ook op 2 draaistellen net als de middenbak van de HTM-variant. In Darmstadt hebben ze geen zwevend gelede bak op 1 draaistel.

Ze kunnen straks overal rijden behalve op ZUB-gebied.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 07 nov 2023 21:25
door Lange_Dre
Binnenkort kun je de makeup van de Haagse Tina bekijken en je stem uitbrengen over verschillende zaken. https://www.htm.nl/tina

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 09 nov 2023 00:30
door YC52000
Het zou zeer wenselijk zijn om tijdens de overgangsfase van GTL naar TINA een groepsfoto te organiseren met een diverse line-up van trams, waaronder de PCC, GTL, Regiocitadis, Avenio en TINA. Gedurende deze overgangsperiode, onder de veronderstelling dat de Tourist Tram nog in werking is, zouden er in Den Haag vijf verschillende trams rijden. :shock: :o :o

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 09 nov 2023 10:34
door Tiktak
YC52000 schreef:Het zou zeer wenselijk zijn om tijdens de overgangsfase van GTL naar TINA een groepsfoto te organiseren met een diverse line-up van trams, waaronder de PCC, GTL, Regiocitadis, Avenio en TINA. Gedurende deze overgangsperiode, onder de veronderstelling dat de Tourist Tram nog in werking is, zouden er in Den Haag vijf verschillende trams rijden. :shock: :o :o


De Tourist Tram is geen eigendom van de HTM, maar van het HOVM

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 09 nov 2023 12:36
door YC52000
Tiktak schreef:
YC52000 schreef:Het zou zeer wenselijk zijn om tijdens de overgangsfase van GTL naar TINA een groepsfoto te organiseren met een diverse line-up van trams, waaronder de PCC, GTL, Regiocitadis, Avenio en TINA. Gedurende deze overgangsperiode, onder de veronderstelling dat de Tourist Tram nog in werking is, zouden er in Den Haag vijf verschillende trams rijden. :shock: :o :o


De Tourist Tram is geen eigendom van de HTM, maar van het HOVM



Oh ja, maar toch moet tie op de foto :twisted:

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 10 nov 2023 06:40
door YC52000
TINA mock up: https://hovm.nl/trotse-htm-presenteert- ... tina-tram/

Ik vond dit wel interessant:

Nieuw is ook dat deze tram als eerste in Nederland twee kilometer zonder bovenleiding kan rijden. Op het dak liggen batterijen die een dubbele functie hebben want ze kunnen ook remenergie die niet nodig is opslaan en terugvoeren naar het net wat dus zorgt voor energiebesparing. Volgens projectleider René van Marrewijk is dat nuttig voor als je een nieuwe lijn bouwt bijvoorbeeld bij een moeilijke kruising. Het zou ook toegepast kunnen worden in de omgeving van mooie gebouwen waar de bovenleiding verstorend kan werken. De trams kunnen ook gekoppeld rijden, bijvoorbeeld op de Strandexpress.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 10 nov 2023 09:11
door Tiktak
YC52000 schreef:TINA mock up: https://hovm.nl/trotse-htm-presenteert- ... tina-tram/

Ik vond dit wel interessant:

Nieuw is ook dat deze tram als eerste in Nederland twee kilometer zonder bovenleiding kan rijden. Op het dak liggen batterijen die een dubbele functie hebben want ze kunnen ook remenergie die niet nodig is opslaan en terugvoeren naar het net wat dus zorgt voor energiebesparing. Volgens projectleider René van Marrewijk is dat nuttig voor als je een nieuwe lijn bouwt bijvoorbeeld bij een moeilijke kruising. Het zou ook toegepast kunnen worden in de omgeving van mooie gebouwen waar de bovenleiding verstorend kan werken. De trams kunnen ook gekoppeld rijden, bijvoorbeeld op de Strandexpress.


Had mooi op lijn 19 kunnen rijden in de TH wijk

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 10 nov 2023 13:59
door Lange_Dre
Ik zie het wel gebeuren dat de TINA eerder in dienst gaat dan de verlenging van lijn 19. Dus ik zou niet gek op kijken als men nog gaat bezuinigen op de bovenleiding op een deel van de verlenging.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 12 nov 2023 11:52
door WeKra
Die twee gaan nu eigenlijk hand in hand; Als het namelijk de oplossing blijkt te zijn kan de TINA op lijn 19 de honeurs waarnemen. Niet helemaal volgens het implementatieplan, maar dan heb je in elk geval weer een lijn in exploitatie. Maar daar zullen allerlei betrokkenen zo hun eigen gedachte over hebben...

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 13 nov 2023 06:27
door YC52000
Op bepaalde socialemediaplatforms zijn veel mensen te vinden die geen moeite nemen om artikelen grondig te lezen. Hierdoor denken zij ten onrechte dat de TINA de Avenio vervangt. Er is ook een groep die wel op de hoogte is van de vervanging van de GTL door de TINA, maar zij beschouwen dit als geldverspilling, zelfs nadat hen is uitgelegd dat de GTL verouderd is en niet meer voldoet aan moderne eisen.

Daarnaast is er nog een andere groep die beweert dat de TINA niet geschikt is voor bepaalde straten vanwege de breedte van de tram. Alsof de HTM de nieuwe tram zomaar zou laten rijden zonder zorgvuldige afstemming, metingen en aanpassingen van rails, straten en haltes.

:lol: :lol:

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 13 nov 2023 23:23
door PAV
Ja, iedereen is altijd goed geïnformeerd op het internet blijkt maar weer. :mrgreen:

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 19 nov 2023 15:17
door TrambestuurderAdam
Zijn er mensen hier die naar de mock-up zijn wezen kijken en wat is dan jullie mening ervan?

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 22 nov 2023 18:43
door HaagsePeter
TrambestuurderAdam schreef:Zijn er mensen hier die naar de mock-up zijn wezen kijken en wat is dan jullie mening ervan?

Ja, zaterdag gezien, vind de zittingen wel dun en hard, dat nepleer moet nog wel wennen.. dat leer zit ook in de InnovatieTram en ook daar vind ik de 'oude' stoelen beter zitten.
De keuze voor de vloer vind ik best donker, de rest van de tram ziet er prima uit.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 24 nov 2023 14:44
door Lange_Dre
Ik vind het in de basis een mooie tram voor Den Haag, sommige keuzes kan ik helemaal begrijpen, andere keuzes een stuk minder. Dat laatste gaat van de nogal dunne "kussentjes" op de zitbanken, tot de lichte verhoging bij de lage instap van de tram.

Zoals eerder al genoemd de kussentjes van de zetels zijn nogal dun. De gekozen variant vind ik nog minder comfortabel dan de stoelen in de Avenio, waarmee HTM in een soort neerwaartse beweging lijkt te zitten als het over comfortabele stoelen gaat. Er lijkt daarin tegen meer rekening te zijn gehouden met plekken waar je je kunt vasthouden, wat reizigers bij de Avenio juist wel lekker te missen. De tram instap is lager waardoor de verhoging in de vloer niet zichtbaar is. Hopelijk gaat HTM hier nog een oplossing op bedenken in de vorm van een markering op de grond. Daarnaast is wel weer mooi dat de middenbak in navolging van de innovatie regio Citadis ook wat meer ruimte heeft gekregen zodat mensen met een rollator daar gemakkelijk kunnen instappen. Hopelijk gaat de HTM nog wel kiezen voor grote stikkers op de deuren zodat het duidelijk zichtbaar is welke deuren voor een rolstoel, kinderwagen en rollator zijn, naar voorbeeld van het BVG in Berlijn bijvoorbeeld. Verder vooral kleine verbeterpuntjes. Ik kreeg te horen dat het personeel van HTM zelf ook al een hele stapel met verbeter suggesties heeft doorgegeven. Dus het is nu afwachten wat HTM en Stadler met de aangegeven suggesties gaat doen en in de Tina gaat verwerken.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 25 nov 2023 08:59
door Chris
De Mock-Up is juist gebouwd om verbeterpunten en verdere ideeën op te doen. Nu kan het ontwerp nog aangepast worden tot juni 2024.