PAV schreef:RET wil tussen Rotterdam en Leiden ook al de Sprinters ombouwen naar metro, om die vervolgens zelf te exploiteren. Dus het lijkt erop alsof iedereen tegenwoordig maar treinsporen wil vervangen door sneltram- of metrosporen. Alsof dat een soort magische oplossing is.
Je bedoelt van Schiedam naar Leiden via Delft en HS, of via RR E naar Leiden?
Dat laatste lijkt me onhaalbaar omdat je dan voor LvNOI ineens de andere kant op moet afbuigen. Dat betekent een ingewikkeld viadukt waar de treinen elkaar nu al ongelijkvloers kruisen en waarschijnlijk het einde van een aantal bedrijven in een hoekje daar.
Ook qua vervoersvraag lijkt dit nergens op. Toevallig was ik gister met de metro van Voorburg 't Loo naar Zuidplein. ~ 45 minuten, waarvan meer dan 30 van Voorburg naar Rotterdam CS. Die rit begon om 8.15 met de metro minder dan halfvol. Vanaf Pijnacker werd het steeds drukker totdat je uiteindelijk bijna een schoenlepel nodig had. Je maakt mij niet wijs dat een metro van Rotterdam naar Mariahoeve - Leiden de Vink een hoop extra reizigers gaat trekken. (Sterker nog, er rijdt nu nieteens een sprinter op dat trajekt!) Maar wel van/naar Den Haag CS verliezen, en te weinig vervoersvraag voor beide.
En naar Leiden C neem je natuurlijk gewoon de sneltrein.
Sporen van de trein afpakken tussen Mariahoeve en Leiden is al verre van geweldig (ik denk dat met name station Leiden C hier niet op zit te wachten) maar dit wordt natuurlijk een ramp tussen Schiedam en LvNOI. Van Schiedam naar Delft-Zuid heb je sowieso maar twee sporen en geen plannen voor meer voor zover ik weet. Dan van Delft naar HS wel vier, en zou je zonder al te grote rampen twee aan de metro cadeau kunnen doen.
Maar HS dan? Sporen 5 en 6 zorgen nu voor de verbinding met LvNOI. Die kan je dus niet afpakken. Je zou treinen van CS naar Rotterdam via spoor 1 kunnen afhandelen en dan de andere kant op via spoor 3. Dan is spoor 3 vrij, maar ja met één spoor en één perron kom je niet ver. Of je zou een spoor 3a / 3b oplossing moeten gebruiken zoals 8a / 8b in Leiden. (Je hebt nog wel het perronloze spoor 2 dat hierbij zou kunnen helpen.) De spoorbrug is nog viersporig dus dat gedeelte is te doen.
Maar dan... LvNOI. Je kan de treinsporen van/naar HS en CS niet inpikken, dus je zou vanaf HS aan moeten sluiten op de metro/tramsporen. Die zijn al veel te druk dus handig is dat niet en bonus nog een nieuwe gelijkvloerse kruising voor metro/metro vlak voor de bestaande van metro/tram.
Dan na LvNOI zouden de 4 treinsporen snel tot 2 ingedikt moeten worden om er 2 vrij te spelen voor de metro. Dat betekent ofwel
nog een nieuwe gelijkvloerse kruising ofwel een nieuwe ronde ongelijkvloerse ontvlechting.
En wat koop je voor dit alles? Dat je langer onderweg bent.
Fijn plan, RET.
Laat in plaats hiervan een nieuwe doorgaande stoptrein tussen ~ Leiden en ~ Rotterdam rijden. Als je nieuwe haltes wil kan dat vanwege de viersporigheid overal waar er ruimte voor is en er niet toch al trams rijden.
Laat ze nieuwe metrolijnen alsjeblieft op plekken aanleggen die nu niet al tot in den treure door bestaande treinen en trams bediend worden.