Naast de uniforme huisstaal moet een aantal lijnen als R-net gaan rijden. Binnen Haaglanden zijn dat de verbindingen (zie pagina 24):
- Den Haag Leyenburg - Westland - Schiedam Centrum (Concessie Haaglanden Streek)
- Delft - Pijnacker - Zoetermeer (Concessie Haaglanden Streek)
- Rodenrijs metro - Bleizo - Zoetermeer Centrum-West (Concessie Rotterdam en omstreken)
Daarnaast staat er een heel hoofdstuk over de tarieven en vervoerbewijzen. Interessant hierbij is dat vervoerders de mogelijkheid krijgen om "tarieven naar plaats, dag en tijdstip, kwaliteit van het openbaar vervoer, reisfrequentie en/of doelgroep te differentiëren[..]" (pagina 49).
Dit betekent dus dat bijvoorbeeld reizen in de spits duurder kan worden dan in de daluren en dat voor R-netlijnen bijvoorbeeld ook een hoger tarief kan gaan gelden.
Daarnaast wil de HTM experimenteren met een vorm van "alternatief busvervoer" in de avond. Hierin wordt in dit ontwerp-PvE voorzien op pagina 31 met het zinnetje "Eventuele voorstellen om het maatwerk anders in te vullen maken deel uit van een pakket aan voorstellen van de vervoerder in het kader van het jaarlijkse vervoerplan om het OV-aanbod beter af te stemmen op de behoeften van reizigers en vanuit de maatschappij."