Pagina 1 van 1

Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 04 jul 2024 07:06
door Brecht
In dit artikel wordt even medegedeeld dat er rekening wordt gehouden met een nieuwe metrolijn, wie weet hier meer van?

https://www.denhaagfm.nl/dhfm/4854311/w ... s-klaar-is

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 04 jul 2024 08:49
door Chris
Onder het CS schijnt ook een ruwbouw ruimte te zijn voor een metro richting Scheveningen. Nu lijn E op +2 eindigt denk ik niet dat er ooit nog een metro gaat komen in de kelder. Grappig dat men hier nog rekening mee houdt.

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 04 jul 2024 10:58
door Edwin
Chris schreef:Onder het CS schijnt ook een ruwbouw ruimte te zijn voor een metro richting Scheveningen.


Dat schijnt inderdaad zo te zijn, maar dat heeft niemand ook echt kunnen bevestigen (dmv een tekening o.i.d.).
Deze uitspraak van de bouwer lijkt het nu wel te bevestigen.

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 04 jul 2024 11:50
door willem
Die tunnel schijnt sowieso niet meer gebruikt te kunnen worden.
De reden daarvan weet ik niet.

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 04 jul 2024 11:52
door Tiktak
Best kans dat lijn 9 een semi metrolijn wordt, dan duik hij in de Lekstraat de tunnel in, gaat onder KJ plein en onder het water van de Koningsgracht richting Madurodam om daar weer bovengronds te gaan rijden.
Dit is het gedeelte van het oude plan wat toen gepland stond en bij de dierentuinbrug was dacht ik,toen al met de vernieuwing van de brug al rekening mee gehouden. ( twee rijkokers onder de brug )
Ook kan hiervan de toekomstige nieuwe tramlijn vanaf de Binckhorst/Voorburg gebruik gaan maken

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 04 jul 2024 12:12
door YC52000
Chris schreef:Onder het CS schijnt ook een ruwbouw ruimte te zijn voor een metro richting Scheveningen. Nu lijn E op +2 eindigt denk ik niet dat er ooit nog een metro gaat komen in de kelder. Grappig dat men hier nog rekening mee houdt.



De oplossing

Afbeelding

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 05 jul 2024 09:51
door JoopS
In en rond Den Haag CS is de laatste tijd veel gebeurd waarvan bovengronds weinig tot niets te zien is. Er zijn diverse ondergrondse parkeer garages bijgekomen. Ook onder de Rijnstraat is de Koningstunnel gemaakt. Dit zijn als het ware pontons die in het grondwater drijven (wet van Archimedes). Als er boven z'o'n ponton een gebouw opgetrokken wordt dan is er voldoende belasting op zo'n ponton maar staat er niets op dan moeten trekpalen voorkomen dat het geheel op gaat drijven. Om daar ook nog een tramtunnel te maken lijkt mij erg lastig want of je gaat onder de palen door of je gaat er doorheen. Conclusie: voor een tramtunnel onder CS door richting Scheveningen is geen plaats meer.

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 05 jul 2024 20:48
door wattman
De ruimte reservering voor de tunnel wordt gehandhaafd. Daar kan ik mij iets bij voorstellen, omdat wat je prijs geeft nooit meer terug gehaald kan worden zonder de bovengrondse bebouwing weer at te breken. Maar aangezien de railverbinding vanaf het huidige centraal naar Scheveningen al sinds de jaren '60 op de agenda staat (toen: Conurbatietunnel genaamd) zie ik er niets van komen.

En om het helemaal in het juiste perspectief te plaatsen, een treinverbinding naar Scheveningen vanaf deze locatie staat eigenlijk al sinds de jaren 1860 op de agenda. De oudere forumgenoten zullen nog wel weten dat het stationsgebouw en overkapping van het Staatsspoor (1870) voor een doorgaande lijn was ingericht. Als je dan oudere kranten gaat doornemen, zie je - parallel aan de discussie over de paardentram naar Scheveningen ook telkens de discussie over een spoorlijn naar Scheveningen voorbij komen. U leest het goed: 1864 en eerder. Sommige dossiers in de Residentie komen continu terug.

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 05 jul 2024 21:34
door Admin
De NRS wilde hun spoorlijn uit Gouda inderdaad helemaal naar Scheveningen doortrekken, maar de Haagse gezagsdragers zagen daar helemaal niks in. En dus kwam er een tramlijn vanaf de Rijnstraat (juist, vernoemd naar het Rhijnspoor station :P ) via de Raamweg en Badhuistraat naar het Kurhaus, alwaar een fraai stationnetje de reiziger probeerde te lokken. In 1924 is de lijn overgedaan door NRS-opvolger HSM aan hun trammaatschappij NZH, die het lijntje aan de te verbouwen (smalspoor) MET lijn uit Leiden koppelde via de Hertenkamp en het Malieveld. Er gingen nieuwe trams op rijden in een nieuwe kleurstelling: grijs en blauw. Gemaakt door Ganz&Co. in Budapest. Precies, de beroemde NZH Boedapesters AB400 en AB500 series. (de AB450 was de AB400 maar dan in smalspoor uitvoering voor A'dam-Z'voort) Omdat de nieuwe hoofdlijn niet meer voor het oude NRS station kwam, werd een zijspoor aangelegd in de Rijnstraat voor de NZH. In 1932 is dat verdwenen om de HTM alle ruimte te geven hun emplacement aldaar uit te breiden.

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 06 jul 2024 14:53
door iljitsch
JoopS schreef:Om daar ook nog een tramtunnel te maken lijkt mij erg lastig want of je gaat onder de palen door of je gaat er doorheen. Conclusie: voor een tramtunnel onder CS door richting Scheveningen is geen plaats meer.


Ik vraag me af waar die sporen dan gerealiseerd zouden moeten worden? Uitgaande van de noordkant dan zit je na deze nieuwe gebouwen met de ingang van de koningstunnel. Die is daar al iets onder straatniveau maar niet heel veel.

Maar ik neem aan dat ze niet deze aannemer op kosten jagen met een reservering voor een toekomstige tunnel als zo'n toekomstige tunnel al niet meer mogelijk is.

Wel jammer dat er destijds niet voor gekozen is om het nieuwe eindpunt van E ondergronds in plaats van in de lucht aan te leggen. Een metro naar Scheveningen moet relatief goed te doen zijn, je kan de route grotendeels onder parken plannen en bijvoorbeeld de Jozef Israelslaan dus maar weinig tunnels te boren, en het meeste kan dan als openbouwputtunnel gerealiseerd worden.

Een alternatief zou zijn eea aan te leggen onder het kanaal langs de Raamweg en dan verder onder de Badhuisweg. Da's grotendeels een brede weg die denk ik wel een tijd af te sluiten is voor openbouwput-bouw.

Ik heb een tijd vlak buiten Madrid gewoond, en in Madrid zijn de meer centraal gelegen stations allemaal ondergronds. Wat dat betreft lopen we flink achter hier in Nederland. (Hoewel Brussel Centraal ook niet ideaal is... Antwerpen Centraal wel weer beter.)

Wat zou beter zijn? Een metro naar Scheveningen of een trein? Metro kan nog een paar keer extra stoppen, bijvoorbeeld malieveld/provinciehuis en nog één of twee keer. En betere frequenties. Maar ja trein heeft meer capaciteit.

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 06 jul 2024 16:03
door Admin
De RET gaat nooit naar Scheveningen rijden. Punt. Den Haag is het domein van HTM en de RET hoort in R'dam. Als de RET naar Scheveningen mag zal de HTM het recht opeisen om in Rotterdam OV-diensten aan te gaan bieden, iets waar de RET bepaald niet blij mee zal zijn (net als de HTM wanneer de RET voorbij het CS mag komen). Beide hebben v/d respectievelijke gemeenteraden een concessie (= alleenrecht) gekregen om in hun regio OV aan te bieden. Anderen mogen daar wettelijk géén OV diensten aanbieden!

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 06 jul 2024 16:36
door iljitsch
Koppen tegen elkaar... dit interesseert verder niemand iets.

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 06 jul 2024 16:44
door YC52000
De RET eindigt bij Den Haag Centraal, en het nog te realiseren traject naar Scheveningen valt onder de HTM, inclusief een wissel van metrobestuurder bij Den Haag Centraal.

:geek: :geek: Gewoon even goed lobbyen :geek: :geek:

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 06 jul 2024 17:40
door Edwin
willem schreef:Die tunnel schijnt sowieso niet meer gebruikt te kunnen worden.
De reden daarvan weet ik niet.

Als dat zo is, waarom moet de bouwer dan wel rekening houden met die tunnel? Zo'n speciale constructie lijkt me gecompliceerder en duurder. Vreemd als dat dus onnodig uitgevoerd zou moeten worden.

Re: Ruimtre voor Metrolijn?

BerichtGeplaatst: 07 jul 2024 00:02
door HaagsePeter
Admin schreef:De RET gaat nooit naar Scheveningen rijden. Punt. Den Haag is het domein van HTM en de RET hoort in R'dam. Als de RET naar Scheveningen mag zal de HTM het recht opeisen om in Rotterdam OV-diensten aan te gaan bieden, iets waar de RET bepaald niet blij mee zal zijn (net als de HTM wanneer de RET voorbij het CS mag komen). Beide hebben v/d respectievelijke gemeenteraden een concessie (= alleenrecht) gekregen om in hun regio OV aan te bieden. Anderen mogen daar wettelijk géén OV diensten aanbieden!

Klok-klepel.
De Metropoolregio is concessieverstrekker voor zowel HTM, RET als EBS. En vanwege besparingen is vorig jaar al aangekondigd dat er gekeken zou worden naar inniger samenwerking tussen HTM en RET. Onmogelijk is het dus zeker niet.

Rondom Centraal hoorde ik wel meer verhalen over de tunnelruimte naast de Koningstunnel ja, er zou ruimte in de grond gereserveerd zijn, maar ook in het gebouw Stichthage zou bij de bouw een aanpassing zijn gedaan om een metro door het gebouw heen in de toekomst mogelijk te maken..
Vooralsnog lopen er maar 2 grote plannen: OV over de Binckhorst en de Zuidwestlandcorridoor (RR van zoetermer naar centraal met meer ruimte op het netwerk, tramtunnel verlengen naar Leyenburg en een doortrekking van de verbinding het Westland in, eerst met bus, daarna lightrail).