Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor René W » 04 jul 2010 07:56

willem schreef:Op de wagennummers heb ik maar met een half oog gelet, maar er zat de 3086 bij (die zwarte reclametram)...


Die zwarte reclametram (V&D) is de 3083.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 04 jul 2010 08:16

willem schreef:Die uitgevallen dienstwagen was vrijdagavond en niet donderdag. We denken allebei aan een andere dag.

;)

Nee hoor, ik dacht ook aan vrijdag. Maar hier staat welke wagens er op donderdag reden. Een aantal van deze trams heb ik langs zien komen, niet helemaal precies op gelet. En vaak is het zo dat twee dagen achter elkaar wel ongeveer de zelfde trams in de dienstregeling zitten.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 06 jul 2010 13:46

wattman schreef:Ik heb in een tram zelfs 3 controleurs gezien. Verder een noodremming om lijn 15 uit Nootdorp voorrang te verlenen. Was nog even wennen, dus. 8-) Typisch traject, zo met die lange afstanden tussen de haltes. Heeft weinig meer te maken met de "klassieke" stadstram. De HTM is hiermee een nieuwe dimensie ingegaan.
Vandaag heb ik bij mijn rondrit alle tunnels/onderdoorgangen op het Haagse net bereden. Is mijn indruk nu juist dat ze alle 4 een eigen type beveiliging hebben? Ik zou in de Sijtwendetunnel een seinstelsel zoals in de TTGM verwacht hebben, maar ik zag een soort negenogen.


Klopt Wattman

Er is idd een andere seinstelsel in de Sijtwendetunnel, dit heeft waarscheinlijk te maken met Randstadrail.
Hierbij was namelijk een eis dat de TTGM uitgerust moest worden met Ari, en omdat er meer lijnen gebruik maken
van deze tunnel is hier ook voor een ander seinstelsel gekozen.
De sijtwendetunnel wordt alleen bereden door lijn 19 dus er komt maar een maal per 15 min. een tram de tunnel in, dus
dan voldoen de negenogen meer dan genoeg.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 06 jul 2010 15:07

De beveiliging van de Sijtwendetunnel is heel eenvoudig. Een tweede tram die de tunnel in wil moet wachten totdat zijn voorganger is aangekomen op halte Oosteinde en deze tweede tram mag pas van de halte vertrekken als zijn voorganger de tunnel heeft verlaten. Of je door mag rijden wordt met een negenoog weergegeven. Er is verder geen ARI aan dit systeem gekoppeld. Bij een normale dienst kunnen er dus 4 trams tegelijk in de tunnel aanwezig zijn, een frequentie als in de TTGM is daarmee niet haalbaar. De frequentie en snelheid bepalen het beveiligingsniveau en de keuze van het systeem.
Laatst bijgewerkt door Roland op 10 apr 2013 07:02, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 07 jul 2010 20:51

Weet niet wat het is met de uitvoering van de dienst op lijn 19, maar vanochtend kwam deze (de volgens de dienstregeling in de halte eerstvolgende tram) alweer niet opdagen. Het lijkt wel alsof er structureel een dienstwagen te weinig wordt ingezet.
De passerende trams van de lijn zaten niet vol, zoals te verwachten viel, maar waren naar verhouding (het is tenslotte zomervakantie) redelijk bezet.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 10 jul 2010 12:05

De Eerste aanrijding is een feit, dit las ik de web-site van TV West.


Aanrijding tram 19 en auto op Haagse F.Diepenburglaan
vandaag zaterdag 10-07-10 om 12:49

DEN HAAG - Tramlijn 19 in Den Haag rijdt niet door een aanrijding met een auto. Ter hoogte van de Frits Diepenburglaan zijn de auto en tram op elkaar gebotst. Het is nog onduidelijk of er slachtoffers zijn gevallen.

Als gevolg van de aanrijding rijdt lijn 19 vanuit Delft de route van lijn 1, naar Voorburg. Vanuit Leidschendam rijdt lijn 19 tot aan Nootdorp, daarna wordt het lijn 15. Het is nog onduidelijk tot wanneer de stremming duurt
Tiktak
 
Berichten: 713
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Charles » 10 jul 2010 18:11

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 22:12, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 12 jul 2010 21:04

Deze kon ik nog niet..........TU delft wil nu bekijken of de het mogelijk is om in de toekomst tramlijn 19 op batterijen te laten rijden door de wijk TU Delft ,dit in verband met evt. storing op het gevoelige apperatuur in de scholen.Op batterijen of iets anders........ iedergeval zonder bovenleiding,is het idee??

Ik zou die batterijen van die konijntjes met die trommeltjes nemen.....die gaan lekker lang mee :lol:
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Berichtdoor Charles » 12 jul 2010 21:18

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 22:13, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 12 jul 2010 21:55

De tram op batterijen stond een dag of wat geleden in het AD Haagsche courant............ dat ze bang zijn dat tram 19 evt .een storende factor zou zijn in de TU wijk,dat had ik wel eens eerder gelezen,ze hebben er ook een zak met geld voor uitgetrokken om dat op te lossen en te voorkomen.
Met het idee van die batterijen is de HTM en de provincie haaglanden niet zo blij mee,ze hebben ook gedreigt om het geld wat uitgegeven is daarvoor terug te eisen...de HTM wil een gewone tram met gewone bovenleiding.

Misschien wil de TU Delft wel geen tram voor de deur ,en lanceren ze van die gekke ideen.
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 12 jul 2010 22:03

Eerder is om diezelfde reden al geprobeerd om de tram niet via de Mekelweg, maar de Schoemakerstraat te laten rijden. Daar is niet voor gekozen omdat die straat toch wat afzijdig ligt.

Misschien moeten ze eens een TU-delegatie sturen naar een van die buitenlandse (Duitse) steden waar de tram gewoon over het universiteitsterrein rijdt. Daar hebben ze ook geen last van de zwerfstromen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 12 jul 2010 22:20

Ik had toch ergens gelezen (oude Forum?) dat er tramwagens komen (niet hier) die zijn eigen stroom kunnen gaan
opwekken, evt. met afremmen, zodat er een gedeelte zonder bovenleiding gereden kan worden.

De TU delft is toch kampioen om wagens met zonnenpanelen te laten rijden, dus studenten een stuk of 15 gtl's van
panelen voorzien, dan hebben julie het probleem zelf opgelost :lol:
Tiktak
 
Berichten: 713
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor dAb » 13 jul 2010 00:55

Charles schreef:Lijkt mij een broodje aap verhaal... Hoezo vrezen ze daar storing :roll:
Als dat al het geval zou zijn, dan ligt het niet aan de wijze waarop de tram 'zijn' stroom krijgt, maar aan de motoren :lol:
Want als het goed uitgevoerd is, dan zijn de motoren voorzien van middelen waardoor zij geen storing elders kunnen veroorzaken.

Het zou wat zijn zeg, de terugkeer van de accutram :mrgreen:

Inderdaad Charles, zo sterk zou ik niet willen noemen, maar U heeft wél grotendeels gelijk. Elders heb ik ook al op een ander forum onder de titel: "Trein en tram gaan op batterijen rijden " iets over de accutram opgemerkt = http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=4473 -- weliswaar over een ICM-4 treinstel dat 5 maal zoveel energie verbruikt, op.cit.:
dAb schreef:
iljitsch schreef:Ik maak natuurlijk wel even een mooie kommafout, 3 x 33 = 100 m², maar 10% van wat je nodig hebt.

Ik noemde specifiek de hoeveelheid stroom die nodig is om te (blijven) rijden, niet om op te trekken. Optrekken kan je natuurlijk aan de hand van een accu doen, die opgeladen wordt tijdens het stilstaan (niet onder de stationsoverkapping natuurlijk) en bij het regeneratief remmen. Ik weet niet of 100 kW per rijtuig die ik noemde voldoende is om een redelijke snelheid te handhaven, die 10 kW die je bij mooi weer van het dak kan trekken zeker niet. Lengte is niet relevant, want uiteraard bedekken we alle rijtuigen met zonnepanelen, niet alleen de locomotief.

Met mijn (veel te simpel) rekenvoorbeeld gaf ik ongeveer aan: dat een trein -- met een zeer geringe acceleratie -- (: één treinstel ICM-4 heeft al bijna 2 MW uurvermogen aan boord nodig) nog 10 à 100 x de eigen lengte met zonnecellen bedekt moet zijn in een woestijnklimaat, om deze *überhaupt* te kunnen laten rijden :oops: , dus vergeet het maar helemaal zonder een bufferbedrijf in elektrochemicalia en vereiste tractieregelingen door toepassing van vermogens-elektronica :mrgreen: ... Zoals gezegd is (nu zonder extra verliezen) bij een vermogenevenwicht op snelheid P = v.F = E.I voor dit ICM treinstel bij v = 40 m/s en o.a. door rol- en luchtweers6tand F < 30 kN begroot op ruim 1 MW continue, zonder wind, helling, bogen of al te lange treinen, welke nog niet aan de topsnelheid zijn. De tractiestroom beloopt dan I = P/E = 550-650 A, gemiddeld dus zo'n 600 A per treinstel bij de huidige NS gelijkspanning >! - Dat restvermogen is duidelijk nodig, anders ligt de versnelling en de evenwichtsnelheid nog (veel) lager, bijv. bij 100 km/h ...
Zoals ook opgemerkt moet de opslagcapaciteit in elektrische Lading voldoende zijn, bijv. hier voor I = 1 kA en E = 1,5 kV, dus met P (gem) = 1,5 MW - heeft men zo'n 125 seriegeschakelde accumulatorcellen van 12 V bij iets van 5 à 6 MC Lading nodig, met Energie van ca. 9 GJ = 2½ MWh, of dat nu door Lithium of andere *ionen* is.!. 8-) D.A. Borgdorff :shock:

'k Hoop dat U (e.a.) er wat aan heeft; overigens worden de plannen door Stukton Rail Rolling Stock in samenwerking met het NS Materieel Ingenieursbureau + RegiolinQ / http://www.regiolinq.nl/ en de HTM ondernomen en met TNO/TUDelft bestudeerd.
Ref.: http://www.struktonrail.nl/nl-nl/Duurza ... groen.aspx -- evenals een meer uitgebreide beschrijving: http://www.struktonrail.nl/nl-nl/Duurza ... singen.pdf en overige grondbeginselen: http://www.dredgingengineering.com/Dred ... T.5437.pdf
D.A. Borgdorff - e.i. :shock:
Laatst bijgewerkt door dAb op 13 jul 2010 01:32, in totaal 1 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Lijn 19

Berichtdoor Zoef de Haas. » 13 jul 2010 01:23

Dat er storing kan ontstaan in apparatuur is bekend, maar dat heeft niets met de bovenleiding van doen. Ik had 2 gevallen waar dit het geval was, op de Meppelweg tegenover ZB en bij mijn zuster aan de Gaslaan. Mijn zuster woont op het voormalig terrein van het GEB en heeft onder het huis kabels die een magnetisch veld afgeven. Bij wisselspanning is dat niet zo'n probleem, maar met de gelijkspanning voor de tram wel. Regelmatig liepen de kleuren weg als lijn 11 voorbij kwam. Dat heb ik opgelost door een 2 mm ijzeren plaat onder de TV te leggen. ZB was weer anders, een klant van mij wilde een TV met vlakke beeldbuis en deze bleek ook heel erg gevoelig voor magnetische velden. Regelmatig kon ik langs komen om het scherm te demagnetiseren en uiteindelijk heb ik daar maar een andere TV geplaatst met normale beeldbuis. Dit kan natuurlijk ook storend zijn voor de apparatuur bij de TU, maar er is wel wat tegen te doen bij de aanleg van de lijn.
Als men de heen en de terugstroom door dezelfde kabel laat lopen heffen deze elkaar op en heb je deze storing niet. Het MCH aan de lijnbaan heeft toch ook gevoelige medische apparatuur staan en zover ik weet geeft dat ook geen problemen en daar komen toch ook veel trams voorbij.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Lijn 19

Berichtdoor dAb » 13 jul 2010 01:44

Zoef de Haas. schreef:Dat er storing kan ontstaan in apparatuur is bekend, maar dat heeft niets met de bovenleiding van doen. ..[...].. Dit kan natuurlijk ook storend zijn voor de apparatuur bij de TU, maar er is wel wat tegen te doen bij de aanleg van de lijn.
Als men de heen en de terugstroom door dezelfde kabel laat lopen heffen deze elkaar op en heb je deze storing niet. Het MCH aan de lijnbaan heeft toch ook gevoelige medische apparatuur staan en zover ik weet geeft dat ook geen problemen en daar komen toch ook veel trams voorbij.
Groetjes Hans.

Natuurlijk heeft U gelijk Hans: ik ondersteun ook dit betoog, want zwerfstroomproblemen zijn allang in de verleden tijd opgelost. Bij goed ontwerp krijgt men bifilaire werking, dus geen externe component. Wel kunnen er (vooral bij modernere ontwerpen en constructies) teveel EM-stralingsvelden van de pulsbesturing en evt. draaistroomopwekking ontstaan, en dan (vanzelfsprekend) óók bij zgn. accubatterijwagens met die moderne emissie/stralings-gevoelige technieken, dus bijv. (interne) EMC-afscherming blijft harde noodzaak. :!:
Er zouden hier nog wel eens oneigenlijke argumenten een rol kunnen spelen :?: nietwaar ...
Ook met groet: :? D.A. Borgdorff :geek:
Laatst bijgewerkt door dAb op 13 jul 2010 15:39, in totaal 2 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 13 jul 2010 02:58

Niets wat een messing/koperen bak niet kan tegenhouden hoor ;) Tenminste, qua EMC dan :P Zoals gezegd, afscherming blijft noodzakelijk, maar een goede ontkoppeling evenzeer! Een draad die uit de Faraday kooi komt is feitelijk een antenne en dient dan ook correct ommanteld te zijn (denk aan coax). Die ommanteling zorgt op zijn beurt weer voor een verminderde instraling (interferentie) van externe inductie componenten in de regelelectronica. Zelf al eens zo'n geintje meegemaakt (overspraak tussen leiding naar condensator in tractiecircuit naar laagspanning databus) en het resultaat was ernstig gevaarlijk...

Overigens is het idee zeker niet nieuw: in Frankrijk werken diverse trambedrijven reeds met de moderne variant, over afstanden van ca 300m en meer. Ook is een inductieve energie koppeling tussen baan en voertuig reeds ontwikkeld en getest (in Duitsland, waar anders :P) waarbij alleen díe spoel wordt bekrachtigd die onder de tram ligt. Alle anderen zijn spanningsloos en dus ongevaarlijk.

Trouwens, zwerfstromen speelden ook de NZH al parten: toen in 1923 de oude MET lijn naar Voorschoten en Den Haag werd omgebouwd wilde men in het Leidse ook een nieuw tracé om de tram de stad in te leiden. Dat zou later de Lammeschansweg gaan worden. In de binnenstad echter, was Prof Kamerlingh Onnes fundamenteel onderzoek aan het doen naar wat we tegenwoordig supergeleiding noemen. De trambaan zou op slechts enkele meters langs z'n lab worden aangelegd en de zwerfstromen zouden de experimenten dan ook flink verstoord hebben. Er werd een andere route gekozen en de afstand tussen tram en lab werd voldoende geacht om de resultaten niet te beinvloeden... De onderzoekers kregen later een Nobelprijs voor hun onderzoek ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 13 jul 2010 14:48

Admin schreef:Er werd een andere route gekozen en de afstand tussen tram en lab werd voldoende geacht om de resultaten niet te beinvloeden...
Kennelijk was het toen goedkoper om de tram een andere route te geven, dan om het lab te verplaatsen. :mrgreen:
joostvansurksum
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor hharry » 13 jul 2010 20:47

willem schreef:Eerder is om diezelfde reden al geprobeerd om de tram niet via de Mekelweg, maar de Schoemakerstraat te laten rijden. Daar is niet voor gekozen omdat die straat toch wat afzijdig ligt.

Misschien moeten ze eens een TU-delegatie sturen naar een van die buitenlandse (Duitse) steden waar de tram gewoon over het universiteitsterrein rijdt. Daar hebben ze ook geen last van de zwerfstromen.


Zoals in Augsburg....... waar daar de plaatselijke lijn 3 rijdt
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Lijn 19

Berichtdoor marcs » 13 jul 2010 23:14

Kom op mensen, jullie menen toch niet serieus dat jullie hier voor het eerst over horen? Die discussie over het EM-effect van de tram in de TU-wijk loopt al minstens vijf jaar en dit heeft uitvoerig in de lokale media gestaan. De TU wilde mede om deze reden de tram niet over de Mekelweg hebben, maar over de Schoemakerstraat. Er is inmiddels een oplossing gevonden (extra kabel) voor dit probleem. Maar nu de tram weer dramatisch is vertraagd overweegt men nu alsnog om de accutram te onderzoeken als pilotproject (wat wellicht de aanleg nog wat kan bespoedigen).

Zie o.a. hier:

http://delta.tudelft.nl/nl/archief/arti ... baan/14551

http://delta.tudelft.nl/nl/archief/arti ... voer/15732

http://delta.tudelft.nl/nl/archief/arti ... vrij/17634

http://delta.tudelft.nl/nl/archief/arti ... aagd/21377
marcs
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 jun 2010 15:52

Re: Lijn 19

Berichtdoor robert55 » 14 jul 2010 06:51

In Frankrijk werkt alleen Nice voor zover ik weet met accu's op deeltrajecten.
Andere steden [bijv. Bordeaux] met 'bovenleidingsloze' trajecten gebruiken een derde rail, maar dat helpt [net zo min als inductie] tegen zwerfstromen.
Alle West-europese leveranciers van trams zijn bezig met experimenten met batterijen ['supercaps']

Nog een historisch voorbeeld uit Nederland: de NBM tram Utrecht - Zeist heeft een aantal jaren op een deel van het traject een dubbelpolige bovenleiding gehad om hinder bij het KNMI te voorkomen
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten