D e oplossing blijkt een systeem te zijn waarbij de lussen in het voedingscircuit worden verkleind. Bij een conventionele DC-voeding loopt er stroom door een paar kilometer bovenleiding naar de tram en vervolgens weer door een paar kilometer spoorstaven terug naar het voedingsstation. Daardoor ontstaat een groot elektromagnetisch veld langs de gehele tramlijn.
Door de bovenleiding in kleine stukjes te knippen van 20 tot 40 meter en elk stukje te voeden met een kabel vanaf de begane grond, wordt het elektromagnetische veld veel kleiner. “De stroom halen we als het ware van boven naar beneden”, licht Dick van Bekkum van EM Power Systems toe. De luchtspleet in de bovenleiding is maar enkele millimeters breed, voldoende om de stroom niet door de gehele bovenleiding te laten lopen.
Roland schreef:Naar verluid heeft de TU het sectioneringssysteem bedacht wat nu in Utrecht op de Uithoflijn succesvol in gebruik is genomen. Nu twijfelt men blijkbaar over hun eigen idee!?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten