Nouja, het simpele antwoord is natuurlijk dat als er ooit helemaal geen keerlussen meer zijn het toch wel vrij lastig wordt. Dat betekent overal driehoeken om te keren, en keerdriehoeken verdwijnen ook dus dan blijft alleen over een toevallige kruising waar je kan driehoeken.
Of in een aantal gevallen kan je een rondje maken zonder door een lus te gaan. Bijvoorbeeld vanaf CS route 2 naar Voorburg maar dan niet door naar Leidschendam maar in plaats daarvan afslaan naar mariahoeve en terug via de route lijn 6.
Maar die soep wordt bepaald niet heet gegeten.
Vooralsnog zijn er eigenlijk nauwelijks bestaande keerlussen opgeheven. Wanneer was station Voorburg onderdeel van de dienstregeling? Spoor en lus liggen er nog steeds... Qua statenkwartier kan je als het goed is straks doorrijden naar de keerlus van lijn 11. Dat is er wel één die wellicht zou kunnen verdwijnen in verband met toekomstige woningbouw of zoiets.
Maar aan de randen van de stad is de ruimte niet zo schaars en hebben we geen aanleiding om te denken dat keerlussen opgeheven gaan worden. Het is meer dat gezien het grotere ruimtebeslag er waarschijnlijk niet of nauwelijks nieuwe bij zullen komen voor nieuwe of verlengde lijnen.
Maar ik kan me voorstellen dat in de toekomst wel aanzienlijke delen van het tramnet niet meer begaanbaar zullen zijn voor museumtrams. Bijvoorbeeld als de keerlus eindpunt lijn 1 in Delft-zuid een keerspoor in plaats van een -lus wordt, kunnen PCCs dan nog wel naar Delft?
Helemaal leuk wordt het als ze ooit het voltage op de bovenleiding gaan verhogen naar 750 volt. Dan moet iedere museumtram apart omgebouwd worden om nog het HOVM uit te kunnen.
Maar voorlopig gaan dat soort dingen natuurlijk zeker niet gebeuren zolang de GTLs nog in dienst zijn en er zullen na de laatste reguliere dienst vast nog wel een aantal GTLs in reserve blijven voor uitzonderlijke situaties dus ook niet direct een complete verbouwing van het tramnet. Maar in 2035, 2040? Wie zal het zeggen.
Moraal van het verhaal: stel je museum-ritten niet al te lang uit. En wie weet wanneer er nog een pandemie of energiecrisis tussendoor komt.