De OV-bedrijven hebben het vast nu al lastig gezien de enorme prijzen voor stroom, diesel en gas. Maar in elk geval is eea nu in elk geval nog te krijgen. Als het echt misgaat qua gas kan dat van de winter wel eens anders worden. Ook gaat dan ongeveer de olieboycot van Rusland in en kan er dus makkelijk een gebrek aan diesel ontstaan.
Het interessantst is stroom: die komt voor een groot deel uit gas. Als dat gas hard nodig is voor verwarming en onmisbare industrie, dan blijft er minder over voor het opwekken van stroom.
Zou dit kunnen betekenen dat er van de winter bij gebrek aan stroom minder trams, metro's en treinen kunnen rijden? Afhankelijk van hoe erg het wordt zou dit wellicht alleen nodig zijn op windstille dagen. (In de winter waait het meestal redelijk, dus veel windstroom. Maar soms ook een paar dagen even niet.)
Lijkt me in elk geval dat de dienstregeling uitgedund zou kunnen/moeten worden om zoveel mogelijk mensen met zo min mogelijk materieel te vervoeren. Ook al duurt het dan allemaal wat langer. En misschien lijnen inkorten omdat er maar weinig mensen van/naar de laatste haltes reizen.
Ook: kijken naar hoeveel stroom per passagier verschillende trams gebruiken. Zo'n zware RC vast veel meer dan de veel lichtere GTL. Av is ook relatief zwaar maar kunnen wel aanzienlijk meer mensen in dan een GTL.
Overigens hutje mutje in een uitpuilende trein van de winter terwijl er net weer een nieuwe SARS-COV-2-variant ontdekt is niet ideaal... Thuiswerkadvies? Hoef je ook al die kantoren niet te verwarmen.
In elk geval alles op vrijdag sluiten, lijkt me. Zet je donderdagmiddag de verwarming uit en pas maandagochtend weer aan, scheelt flink. Wel pas maandagmiddag weer een beetje opgewarmd, natuurlijk.
Voor de bus is het voordeel dat diesel en gas, zolang beschikbaar/betaalbaar, wel opgeslagen kunnen worden dus niet die afhankelijkheid van hoe hard het waait. Zou je dus wellicht bussen in kunnen zetten als de trams stilstaan vanwege gebrek aan stroom.
Als het allemaal echt heel lastig wordt kan ik me zelfs voorstellen dat het OV alleen nog rijdt voor mensen in kritische beroepen. Maar dat is logistiek natuurlijk lastig, moet je zorgen dat de niet-kritische mensen niet instappen...