De BNR-podcast https://www.bnr.nl/podcast/hoge-bomenhoge bomen gaat in seizoen 2 over de trein.
In de eerste aflevering horen we een betoog dat de politiek de regionale en verlieslatende lijnen zoals Zwolle - Groningen en die in Zeeland maar aan de concurrenten van de NS moet gunnen.
Dat lijkt mij verschrikkelijk. Van Den Haag naar Groningen is bijna 3 uur. Op tweederde overstappen in Zwolle maakt dat een zeer veel oncomfortabele rit. (Uit eigen ervaring met besneeuwde overstap in Zwolle naar vrienden in Haren.)
Wat we juist nodig hebben is snelle verbindingen tussen de grotere steden in Nederland. Dus bijvoorbeeld Den Haag - Utrecht zonder stop in Gouda. Den Haag - Rotterdam zonder stops in Delft en Schiedam.
En mag stoppen dan onvermijdelijk zijn, in elk geval zit je dan comfortabel in je stoel vanaf het begin van de rit en hoef je je nergens zorgen over te maken. De 100% overstap in Utrecht als je naar Ede of Arnhem wil is dramatisch irritant. Als die andere trein überhaupt rijdt! (Wederom eigen ervaring: niet altijd.) Dat moeten we echt niet willen naar Groningen.
Naar Zeeland is een lastiger verhaal vanwege al die minuscule stoptreinstationnetjes en daarna meerdere vrij kleine steden. (Overigens niks daartegen, mijn jongste jaren waren in Middelburg.)
Wat kan je redelijkerwijs overslaan? Mijn vader woonde lang vlak naast het station in Rilland dus rechtstreeks van LvNOI naar Rilland voor mij of Schiedam naar Rilland voor mijn zus kwam goed uit. Maar ja van Vlissingen naar Amsterdam heb je wel heel, heel veel stops. Maar in elk geval die comfortabele stoel. Als je die ook nog kwijtraakt wat heeft het dan nog voor zin om met de trein te gaan die de 100 km/u netto nieteens weet aan te tikken?