De bottleneck was dat er nog GTL8's nodig waren voor lijn 16 in afwachting van de ombouw van het stuk naar Statenkwartier (nu lijn 17). Vandaar dat een deel van de 3000'en na hun mid-life (
https://haagstramnieuws.org/gtl/midlife.htm) weer een LVO beurt (Levens Verlengend Onderhoud) hebben gekregen in 2011-2012.
De 3100'en kregen vervolgens hun mid-life in 2012-2015.
Bij ruwe (en ruime telling) komt het aantal benodigde trams voor de lijnen 1, 6 en 12 uit op 20+10+5 = 35 stuks. Met een tijdelijk langere uit- en inrukroute voor lijn 1 (verplaatsing van Scheveningen naar de Lijsterbesstraat begin 2024), zal dat iets hoger uitpakken. Er is m.i. op dit moment een ruime reserve.
Wellicht dat er nog rekening wordt gehouden voor de aangekondigde spitslijn 10. Echter, van dat voornemen hebben we sinds Corona weinig meer van vernomen.
Hardnekkige storingen en schades zullen - en dan ga ik af op mijn ervaringen en waarnemingen in de laatste jaren van de PCC - hun impact hebben op de keuze van afvoer van materieel. Op dit moment staat de 3073 met ontsporingsschade binnen. Wellicht dat die overtollig blijkt te zijn, wellicht dat die wagen achter de hand gehouden wordt omdat het een ARI-wagen betreft. Geen enkel idee.