Dat ziet er inderdaad vrij dramatisch uit voor verkeer tussen Schiedam en Rotterdam! En oh wacht het eerste spoor in Rotterdam is spoor 2...
Hoe gebruiken ze trouwens die zuidelijke opstelspoortjes? Van daar kan je alleen op sporen 2 en 3 komen.
Zonder extra flyovers denk ik dat je ongeveer bij het volgende uitkomt:
Vanuit Delft eerder aftakken naar Schiedam 1/2, waarbij je 1 kan gebruiken als passeerspoor en 2 voor treinen die stoppen. De passerende treinen zullen dan normaliter kort na Schiedam verder gaan over spoor 2, dat dan aansluit op de inkomende flyover.
Wat vanaf Schiedam spoor 1 was kan dan nog een aansluiting krijgen op Rotterdam spoor 3, zodat je nog wat spullen daar kan laten stoppen en niet alleen op spoor 2 met z'n douane-zaken. Vracht en leeg materieel zouden wel via spoor 2 Rotterdam voorbij kunnen rijden.
Vanuit de richting Rotterdam zit je met de bottleneck van de uitgaande flyover, maar daarna kan je snel kiezen voor wat in Schiedam spoor 3 of 5 is, met 5 als passeerspoor. Je hebt nog wel wissels nodig na Schiedam om van 5 (of 3) op 1 te kunnen komen omdat het nog altijd mogelijk is dieseltreinen richting Hoek van Holland te sturen over wat nu metrospoor is.
(Je zou ook 3 het passeerspoor kunnen maken, maar 2 en 3 hebben een mooi eilandperron en dan zijn 1 en 5 normaliter buiten gebruik dus geen reizigers op het perron bij snel passerende treinen.)
Ok, tot zover mijn gedachtenspinsels ingegeven uit onvrede over de relatief trage intercity's tussen Den Haag en Rotterdam.