Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Stadsbus » 06 jun 2024 00:13

Wissel dat kapot is, is geen standaard wissel. Er moet een stuk op maat worden gemaakt wat enige tijd duurt.
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Trein algemeen

Berichtdoor YC52000 » 14 jun 2024 18:09

De Koploper 4011 is overgedragen aan het Spoorwegmuseum !!

https://www.youtube.com/watch?v=ZiYhgSkxvI0
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 20 jun 2024 14:54

Maandag de hele dag in Maarssen dus om 7.55 u de trein naar Utrecht. Ik had mijn fiets gestald in de stalling Anna van Buerenstraat (naast spoor 12, onder het Prins Bernhardviaduct) en dacht: waarom helemaal omlopen via de stationshal, ik neem de trap het viaduct op, dan bij spoor 5 weer naar beneden en sta ik min of meer halverwege de trein, handig want ik heb straks in Utrecht maar 6 minuten voor mijn overstap dus dichtbij de roltrappen uitstappen komt goed uit.

Kom ik die trap af, zie ik heel ver in de verte de voorkant van de trein naar Utrecht en Enschede... Dus nog even flink doorstappen om binnen te zijn voor vertrektijd! Ik geloof dat dit 4 bakken DDZ was, natuurlijk veel te weinig is in de spits tussen Den Haag en Utrecht. Ik zat dus in eerste instantie op het balkon met één klapstoel met in totaal 7 mensen. (Ik zat op de trap.) In Gouda stapten er flink wat mensen uit, maar nog heel veel meer in: nu met 20 op datzelfde balkon.

Gelukkig ging de overstap in Utrecht soepel, en daar kwam ik terecht in 2 x 4 bakken SNG. Hooguit 20% van de stoelen gevuld. Bij Amsterdam zal het vast drukker worden, maar dan is het al ruim na 9 uur dus die trein loopt dan echt niet meer vol.

Ik snap er dus niks van, de gierigheid tussen Den Haag en Utrecht, maar dan de enorm ruime inzet tussen Utrecht en Uithoorn.

Het zou kunnen zijn dat omdat vanaf Amersfoort die trein naar Enschede de spits voorbij is ze niet een megalange trein voor dit hele traject in willen zetten. En wellicht ook niet om 8.30 u een treinstam willen afkoppelen in Utrecht. Maar sla dan Gouda over! Gouda is al idioot ruim bedeeld met 8 intercity’s per uur van/naar Utrecht.

Of op z’n minst zet dan een SLT of SNG in tussen Den Haag en Utrecht, zelfs met hetzelfde aantal zitplaatsen als bij een DDZ of VIRM ben je dan beter af omdat er veel meer deuren in zitten en de hoeveelheid staanplaatsen ten opzichte van zitplaatsen deze sprinters veel beter maken bij drukte.

Op de terugweg met een koploper van Utrecht naar Den Haag (ze zetten daar echt wel vanalles in!) en dat blijft toch een hele mooie generatie treinen, en eigenlijk nog niet rijp voor het museum. Yep, ze vertonen wel wat slijtplekken, maar ze zijn altijd nog veel beter dan die slecht ingedeelde dubbeldekkers, en nog modern genoeg om mee te komen. Ik zat een tijdje geleden wat cabineritten van SGMs te kijken, en dan waan je je wel in lang vervlogen tijden met gesis van de luchtremmen in de cabine...
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor buschauffeur » 20 jun 2024 19:44

iljitsch schreef:Maandag de hele dag in Maarssen dus om 7.55 u de trein naar Utrecht. Ik had mijn fiets gestald in de stalling Anna van Buerenstraat (naast spoor 12, onder het Prins Bernhardviaduct) en dacht: waarom helemaal omlopen via de stationshal, ik neem de trap het viaduct op, dan bij spoor 5 weer naar beneden en sta ik min of meer halverwege de trein, handig want ik heb straks in Utrecht maar 6 minuten voor mijn overstap dus dichtbij de roltrappen uitstappen komt goed uit.

Kom ik die trap af, zie ik heel ver in de verte de voorkant van de trein naar Utrecht en Enschede... Dus nog even flink doorstappen om binnen te zijn voor vertrektijd! Ik geloof dat dit 4 bakken DDZ was, natuurlijk veel te weinig is in de spits tussen Den Haag en Utrecht. Ik zat dus in eerste instantie op het balkon met één klapstoel met in totaal 7 mensen. (Ik zat op de trap.) In Gouda stapten er flink wat mensen uit, maar nog heel veel meer in: nu met 20 op datzelfde balkon.

Gelukkig ging de overstap in Utrecht soepel, en daar kwam ik terecht in 2 x 4 bakken SNG. Hooguit 20% van de stoelen gevuld. Bij Amsterdam zal het vast drukker worden, maar dan is het al ruim na 9 uur dus die trein loopt dan echt niet meer vol.

Ik snap er dus niks van, de gierigheid tussen Den Haag en Utrecht, maar dan de enorm ruime inzet tussen Utrecht en Uithoorn.

Het zou kunnen zijn dat omdat vanaf Amersfoort die trein naar Enschede de spits voorbij is ze niet een megalange trein voor dit hele traject in willen zetten. En wellicht ook niet om 8.30 u een treinstam willen afkoppelen in Utrecht. Maar sla dan Gouda over! Gouda is al idioot ruim bedeeld met 8 intercity’s per uur van/naar Utrecht.

Of op z’n minst zet dan een SLT of SNG in tussen Den Haag en Utrecht, zelfs met hetzelfde aantal zitplaatsen als bij een DDZ of VIRM ben je dan beter af omdat er veel meer deuren in zitten en de hoeveelheid staanplaatsen ten opzichte van zitplaatsen deze sprinters veel beter maken bij drukte.

Op de terugweg met een koploper van Utrecht naar Den Haag (ze zetten daar echt wel vanalles in!) en dat blijft toch een hele mooie generatie treinen, en eigenlijk nog niet rijp voor het museum. Yep, ze vertonen wel wat slijtplekken, maar ze zijn altijd nog veel beter dan die slecht ingedeelde dubbeldekkers, en nog modern genoeg om mee te komen. Ik zat een tijdje geleden wat cabineritten van SGMs te kijken, en dan waan je je wel in lang vervlogen tijden met gesis van de luchtremmen in de cabine...


Was DDZ 7527 inderdaad.

Je had beter vandaag om 7:55 kunnen reizen van vandaag waren het 11 bakken ICM.
buschauffeur
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 21 jun 2024 21:10

Ja en dan x * 24 uur te laat voor mijn afspraak??

NS moet gewoon consequent leveren en niet alleen als het uitkomt. Ook niet alsof maandag de drukste dag van de week is. Ik heb juist expres di en do ontlopen.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor YC52000 » 24 jun 2024 23:27

De voormalige NS DM90-treinen, ook wel bekend als Buffels, bevinden zich inmiddels al enige tijd in Polen en zien er strak uit.

Afbeelding

Van binnen ook

https://www.youtube.com/watch?v=4azrlYkVGrA&t=1s
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 30 jun 2024 11:53

Vrijdag weer naar Utrecht in de spits. En nu viel me pas op dat er dan maar twee intercity's per uur rijden!

Ik viel bijna van mijn stoel. De NS wil toch zo graag spoorboekloos een Japans metronetwerk nadoen met zo veel mogelijk treinen per uur?

Nu snap ik wel dat maandag, woensdag en vrijdag tegenwoordig rustige en dinsdag en donderdag drukke dagen zijn. En dat je dan wellicht op de rustige uren van de rustige dagen niet iedere tien minuten een trein laat rijden. Maar in de spits tussen de derde en vierde steden van het land (en tweede en vierde) maar twee treinen per uur? Zo jaag je mensen wel de auto in.

Ik was flink vroeg want kon het mij niet veroorloven die trein te missen. Toen maar voor de zekerheid de stoptrein genomen. Die 12 minuten eerder vertrekt en 13 minuten later aankomt dan de intercity. (En dan net als de intercity 5 minuten stil blijft staan.) Dus dat is totaal geen alternatief. Maar ik kon wel lekker ruim zitten. De (minstens) 6 bakken ICM van de intercity was waarschijnlijk ook wel gelukt.

Op de terugweg reed de sneltram net voor mijn neus weg. Maar gelukkig: vier minuten later de volgende. Maar het mocht niet baten, die kwam precies bij Utrecht CS aan op het moment dat de intercity naar Den Haag vertrok. Dus 29 minuten wachten op de volgende... Ik vreesde even het ergste toen er een nogal korte trein naar Rotterdam verscheen terwijl het perron flink vol stond, maar de trein naar Den Haag was 6 bakken DDZ en die zat niet vol, dus dat viel dan weer mee.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 04 aug 2024 18:24

Op nu.nl staat een artikel over de aangekondigde prijsverhogingen bij het Nationale Spoor. Hieronder een stukje uit het bewuste artikel.
Gaan reizigers de trein niet mijden als de prijzen omhooggaan?

Reizigersvereniging Rover vreest daar wel voor. "Door de prijzen steeds maar te verhogen wordt een negatieve spiraal ingezet", stelt directeur Freek Bos. Hij maakt zich grote zorgen over de verhogingen en vindt bovendien dat de reiziger "dubbel wordt gedupeerd".

Daarmee doelt hij op het feit dat er volgend jaar op een aantal trajecten minder treinen rijden dan NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben afgesproken. "Het wordt hoog tijd om de negatieve spiraal een halt toe te roepen en juist werk te maken van het terugwinnen van reizigers", zegt Bos. Ook op X regende het negatieve reacties van reizigers die de prijsverhoging onbegrijpelijk vinden.

NS zelf zegt geen voorspelling te kunnen doen over het effect van de prijsverhogingen op de reizigersaantallen, maar houdt wel rekening met een daling. "We kunnen ons goed voorstellen dat als je het niet breed hebt, deze verhoging slecht nieuws is."
Kijkend naar mijzelf reis ik ook minder met de trein dan voor de coronaperiode. Thuiswerken is bij mij niet van toepassing.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 05 aug 2024 19:12

Deze video is wel interessant.

Blijkbaar zijn de langdurige buitengebruik-stellingen van de afgelopen weken wel tot op zekere hoogte nuttig gebruikt: vanuit Rijswijk zijn er nu in principe vier sporen, zij het met de buitenste nog onder constructie.

Interessant is wel dat in station Delft nu de twee middelste sporen gebruikt worden, eerst de twee oostelijke sporen. Aan de twee overige sporen wordt deze maand nog gewerkt.

Het idee is dat in beide richtingen het oostelijke spoor gebruikt wordt voor intercity's en de westelijke sporen voor sprinters. Dat is duidelijk als je de wissels ziet: de sporen 1 en 3 gaan vrij rechtdoor met max 140 km/u terwijl de stoptreinsporen 2 en 4 (als ik me niet vergis) met 80 km/u door de wissels moeten om na Delft Zuid/Campus op de doorgaande sporen te komen.

Dit betekent dat in Den Haag HS de intercity's op spoor 6 binnenkomen en de stoptreinen op spoor 5. Lijkt me geen probleem. (En misschien wat intercity's op spoor 6 die alsnog richting CS gaan.) Vanuit CS kan je op 1, 3 of 4 terecht komen op HS dus dat is ook allemaal geen probleem. Zeker niet 3 waarbij 4 vrij is voor treinen vanuit LvNOI.

Maar er moet nog wel iets uitgesorteerd worden vanuit CS naar Delft.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 05 aug 2024 19:18

Over de prijzen:

De afgelopen twee jaar heb ik met name zakelijke reizen per trein gemaakt en was niet blij met de huidige hoge prijzen. Als dat nog eens een kleine 10% omhoog gaat zie ik mijzelf niet heel veel meer voor de lol in de trein stappen.

Korting is nu ook niet erg aantrekkelijk meer aangezien je ofwel heel snel retour moet voor 16 u ofwel heel laat pas na 19 u.

Zakelijk heb ik weinig keus: een auto zou veel duurder zijn gezien mijn beperkte hoeveelheid werk-reizen.

Maar met lagere frequenties op maandag, woensdag en vrijdag, vrij korte treinen en dan OOK NOG hogere prijzen... Wil je echt je laatste klanten wegjagen??
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor HaagsePeter » 08 aug 2024 00:12

De inflatie van jaren doorberekenen snap ik nog wel ergens.

Maar investeer dan ook in voldoende materiaal, personeel en schoonmaak van je treinen om de reizigers waar voor hun geld te bieden. Ik huur nu regelmatig liever een (deel)auto dan dat ik de trein pak...
HaagsePeter
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 08 aug 2024 16:45

Wat ook een gevolg van zo'n stevige prijsverhoging kan zijn is dat mensen meer thuis gaan werken. Maar ja je moet toch af en toe je collega's zien, dus ALS je naar het werkt gaat doe je dat met z'n allen tegelijk. Met als resultaat dat de dalen dieper en de pieken hoger worden, precies wat de NS niet nodig heeft.

Ik hoop wel dat de politiek tot inkeer komt en hogere prijzen in de spits en minder hoge daarbuiten mogelijk wordt. Economen hebben onderzocht dat mensen die in de spits in de trein zitter een hoger inkomen hebben en meestal een reisvergoeding.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 08 aug 2024 18:38

HaagsePeter schreef:Ik huur nu regelmatig liever een (deel)auto dan dat ik de trein pak...
Ik overweeg om rijles te gaan nemen om zodoende van het onbetrouwbaar vervoer(ov) verlost te zijn. En dan inderdaad een deelauto gebruiken van... de NS (Greenwheels).
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 08 aug 2024 19:17

Is een deelauto ooit goedkoper dan de trein?

Ik heb een kleine 10 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en daarna regelmatig Greenwheels gebruikt om dat niet te verleren tot ik in de zomer 2017 op vakantie ging naar de VS om een zonsverduistering te zien en door het westen van het land rond te reizen. (Ondertussen zwaar overgebruikte grap: je komt daar niet ver met je OV-chipkaart.)

Sindsdien eigenlijk niet meer. Logica: voor korte ritten is het ongemak van de trein wel uit te houden, voor lange ritten is de trein gewoon veel beter dan een paar uur naar de remlichten van de auto's voor je staren. Ergens in het midden faalt de trein. En met overstappen heb je dus twee van die midden-ritten waar de voordelen van de trein zich niet materialiseren. En met lage frequenties, zoals 2 x per uur nu zelfs in de spits tussen grote steden, dan heb je ook een flink nadeel.

Maar ja, de auto is wel verschrikkelijk duur.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 08 aug 2024 20:04

Autokosten zijn inderdaad best pittig. Maar je bent veel minder lang onderweg dan met de NS (Niet Snel) en (No Service). Met een deelauto van Greenwheels kun je de kosten in de hand houden, niet gebruiken kost ook geen geld. Eigen auto kost altijd een hoop geld, ook als je die weinig gebruikt.

De laatste keer dat ikzelf gereden heb was omstreeks de millenniumwisseling en sindsdien is het verkeer wel behoorlijk veranderd. Voor een bepaalde groep lijkt het wel of er geen verkeersregels bestaan, of ze denken zeker dat het niet voor hun geldt. Daarnaast zijn mijn ogen er niet beter op geworden, dus een 2e reden om rijles te nemen. En dan kan ik zelf afwegen wat het beste en verstandigste is in mijn situatie.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 09 aug 2024 07:19

NS heeft al een aantal jaar de prijs niet (mogen) verhogen. Dat het dan nu ineens zo stijgt is dan niet heel vreemd ook al vind ik het ook pittig. Verder is het het mobiliteit toch zo dat je voor jezelf de handigste manier gaat kiezen. Zelf ben ik met de auto woon-werk zo'n 40 minuten onderweg (zonder files) en per OV 50. Nou, doe mij dan maar de tram en de trein!
Chris
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 09 aug 2024 09:41

Chris schreef:Zelf ben ik met de auto woon-werk zo'n 40 minuten onderweg (zonder files) en per OV 50. Nou, doe mij dan maar de tram en de trein!
Dat kan ik begrijpen, maar dan moet het ov wel betrouwbaar zijn. En dat is het helaas niet meer.
Laatst ook, sta ik op de trein te wachten die blijkbaar niet komt. Reden werd niet gegeven, alleen de mededeling dat die trein vandaag niet rijdt. En die mededeling kwam pas kort voor de geplande vertrektijd...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 09 aug 2024 14:14

Ja, als de treinen niet rijden is dat superfrusterend. Zeker ook omdat de NS slecht is in informatievoorziening en bijsturen er eigenlijk ook niet bij is: schrap alles dat niet zoals gepland kan rijden, start dan weer de normale dienstregeling op zodra het probleem opgelost is. Enkelspoor- of omrijden is er niet bij.

Maar wij hagenaars hebben het nog redelijk goed met treinverbindingen naar grote knooppunten in drie richtingen dus het moet wel raar lopen dat je niet meer thuiskomt.

En auto's kunnen ook kapot. :shock:

Wat met de trein enorm veel verschil maakt is de frequentie en voor/navervoer. Van Den Haag CS naar Amsterdam Zuid is zo gepiept met de trein. Maar van Kijkduin naar Osdorp... een stuk minder. Zelf ben ik nogal skeptisch over hoe geweldig spoorboekloos rijden (6 treinen per uur) wel niet is, maar 2 x per uur tussen de grote steden in de spits op sommige dagen is echt een probleem. Ik zag laatst op het science park Utrecht net de sneltram voor mijn neus wegrijden. 10 minuten later de volgende. Maar ja die arriveerde een minuut voor het vertrek van mijn trein bij Utrecht CS, dus aansluiting niet gehaald. Als ik een halve minuut eerder vertrokken was, was ik een half uur eerder thuis geweest.

De NS zat en zit met een geldprobleem en heeft eerst de dienstverlening verslechterd, en gaat nu de prijzen verhogen. Beide apart zijn slecht, maar de combo is helemaal niet te verkopen.

Maar ja, verhuizen naar dichter bij je werk is er in het Nederland van 2000nu niet bij, en zoals gezegd, de auto kost ook een vermogen en in de spits op de snelweg is ook geen pretje.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 10 aug 2024 05:23

Charles schreef:
Chris schreef:Zelf ben ik met de auto woon-werk zo'n 40 minuten onderweg (zonder files) en per OV 50. Nou, doe mij dan maar de tram en de trein!
Dat kan ik begrijpen, maar dan moet het ov wel betrouwbaar zijn. En dat is het helaas niet meer.
Laatst ook, sta ik op de trein te wachten die blijkbaar niet komt. Reden werd niet gegeven, alleen de mededeling dat die trein vandaag niet rijdt. En die mededeling kwam pas kort voor de geplande vertrektijd...
Ik vind het OV nog goed betrouwbaar. De keren dat ik problemen had het laatste jaar zijn op één hand te tellen.

iljitsch schreef:Ja, als de treinen niet rijden is dat superfrusterend. Zeker ook omdat de NS slecht is in informatievoorziening en bijsturen er eigenlijk ook niet bij is: schrap alles dat niet zoals gepland kan rijden, start dan weer de normale dienstregeling op zodra het probleem opgelost is. Enkelspoor- of omrijden is er niet bij.

Wat met de trein enorm veel verschil maakt is de frequentie en voor/navervoer. Van Den Haag CS naar Amsterdam Zuid is zo gepiept met de trein. Maar van Kijkduin naar Osdorp... een stuk minder. Zelf ben ik nogal skeptisch over hoe geweldig spoorboekloos rijden (6 treinen per uur) wel niet is, maar 2 x per uur tussen de grote steden in de spits op sommige dagen is echt een probleem. Ik zag laatst op het science park Utrecht net de sneltram voor mijn neus wegrijden. 10 minuten later de volgende. Maar ja die arriveerde een minuut voor het vertrek van mijn trein bij Utrecht CS, dus aansluiting niet gehaald. Als ik een halve minuut eerder vertrokken was, was ik een half uur eerder thuis geweest.

De NS zat en zit met een geldprobleem en heeft eerst de dienstverlening verslechterd, en gaat nu de prijzen verhogen. Beide apart zijn slecht, maar de combo is helemaal niet te verkopen.
NS slecht in informatievoorziening? Als er wat aan de hand is wordt vooraf al bijgestuurd en kan je via de app goed op de hoogte blijven.
Dat je net een tram mist en dan een half uur later thuis bent is niet de schuld van het OV. Met OV moet je gewoon goed plannen. Die had je zelf kunnen zien aankomen.
Ik snap alleen niet de verbinding geldprobleem en verslechtering dienstverlening? Volgens mij zijn er alleen treinen bijgekomen en wordt dat in december ook weer meer. Alleen tussen Den Haag en Rotterdam rijden nu minder treinen maar daarvoor moet je bij Prorail zijn die het niet voor elkaar heeft gekregen op tijd het spoor af te krijgen... Nu is het vanaf Den Haag HS al tweesporig tot in Rotterdam. Ben benieuwd wanneer alles eens in dienst gaat komen.
Chris
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 10 aug 2024 16:17

Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast